Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi RS 4 Avant – Uhlazená brutalita v rodinném balení

Ondřej Mára Ondřej Mára 2. 5. 2022 • 21:40
45
59
Zobrazit náhledy (45)
Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant

Elegantně uhlazený kombík na obřích kolech a s dvojicí výrazných koncovek výfuků prošel lehkou změnou vizáže, pod kapotou ale pořád ukrývá 450 koní, které dokáže přenášet na silnici s brutální precizností.


Design, interiér


Audi RS 4 Avant se v našem testu objevilo naposledy v dubnu 2018, kdy jí Martin popisoval jako efektivní způsob, jak se zabít. A tím by se vlastně dal shrnout i test modernizované verze, kterou automobilka představila v říjnu 2019. Zas tak snadno z toho ale nová RS4 Avant nevyvázne, takže se na ni pojďme podívat trochu blíž.

Jen drobné cizelování

Jak už jsme zmiňovali v době představení, změny na modernizované Audi RS 4 Avant byly ve srovnání s ostatními tou dobou modernizovanými modely Audi (jako například RS 6 Avant, RS 7 Sportback nebo RS Q3 a RS Q3 Sportback) vlastně docela minimalistické.

Na první pohled zaujme modernizovaná maska chladiče ve stylu Singleframe, která je opticky nižší, více roztáhlá do šířky a ostřeji řezaná. Nad její horní částí vidíme menší průduch, ve spodní části pak výrazněji lakovaný segment předního nárazníku. Ten dostal také přepracované plastové výplně v rozích. Mimochodem za kruhy Audi a logo RS4 v leskle černé barvě se připlácí 6000 korun.

Nové jsou také světlomety s moderním světelným podpisem značky. Standardně jsou vybaveny LED Matrix technologií a dynamickými směrovkami. Na jejich krajích pak i díky šedému laku Nardo vynikají černé průduchy.

Při pohledu z profilu zaujmou především černě lakovaná 20palcová 5paprsková litá kola Evo design, obutá do děsivě nízkých pneumatik s rozměrem 275/30 ZR 20 XL, která jsou za příplatek 68.400 korun. Prosvítající červené třmeny standardních ocelových brzd RS přitom vyšly na dalších 11.900 korun. A když už jsem se rozjel s těmi příplatky… Černé kryty zrcátek stojí 3200 korun a paket leskle černé optiky exteriéru (s černými lištami oken, střešními nosiči a dalšími detaily) vyjde na 28.300 korun. Výrazný vzhled zkrátka něco stojí i u vrcholných modelů.

Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant

Nicméně abychom kompletně sfoukli změny v exteriéru, sluší se ještě zmínit upravená zadní světla s novou grafikou. Zadní nárazník, z něhož ční dvě masivní koncovky výfuku, zůstal podle všeho původní. Za mě to ale vůbec nevadí.

Nebýt pár plaketek, dvou masivních koncovek výfuku a obřích kol, vypadá RS4 skoro jako běžná Audi A4 se sportovním paketem. A tohle klamání tělem mě na ostrých kombících Audi neskutečně baví. Při usednutí do kabiny si nicméně i nic netušící člověk začne všímat sportovnějšího charakteru.

Stačí usednout do sportovních sedadel, čalouněných v kombinaci kůže a mikrovlákna Dinamica, která jsou usazeny překvapivě nízko. Za sportovním tříramenným volantem se pak ukrývá 12,3palcový Audi Virtual cockpit plus s rozšířeným RS zobrazením (bohužel za příplatek dalších 14.900 korun), který nabízí i přepracované režimy zobrazení. Osobně bych nejraději zůstal u klasických kulatých budíků, s každým přepnutím do RS režimu mi však naskočilo zobrazení RS Runaway s dvojicí „sloupců“. Na mě už zbytečně moc divočina, ale chápu, že moderní zákazník si žádá moderní zobrazení.

Novinkou ve středové části palubní desky je multimediální systém MMI s obrazovkou o úhlopříčce 10,1 palce – natočenou lehce na řidiče, s níž zmizel otočný ovladač ve středovém tunelu. Veškeré ovládání vozu je nyní přístupné dotykově, naštěstí však RS4 stále nabízí samostatné nastavení ventilace dvojicí otočných voličů a nechybí ani dostatek tlačítek pro rychlý přístup k důležitým funkcím.

Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant

Po stránce praktičnosti pak Audi RS4 vlastně není co vyčítat. I při ideální pozici za volantem je dostatek místa i v zadní řadě, nechybí odkládací prostory a celkově se jedná po stránce ergonomie, prostornosti a kvality zpracování o skvělý kombík, který můžete využívat i na rodinných výletech. Ostatně i sama automobilka si v propagačních materiálech často vzpomene na rodinné využití. S ohledem k charakteru motoru a podvozku mi to ale přijde možná trochu jako alibismus.

Auto je sice pohodlně pětimístné, zavazadelník potěší standardním objemem 495 litrů i velkým nakládacím otvorem a za příplatek 27.800 Kč vám automobilka namontuje i tažné, na němž můžete táhnout kolem dvou tun. Jenže pokud byste se nechali na nějaké pěkné silnici trochu unést, rodina vám nejspíš moc nepoděkuje.

Motor, jízdní vlastnosti


Neustálé pokušení

V rámci modernizace se pod kapotou nic nezměnilo, jenže on k tomu snad ani nebyl důvod. Dvakrát přeplňovaný vidlicový šestiválec o objemu 2,9 litru, který vzešel ze spolupráce Audi a Porsche, je totiž velkolepou továrnou na brutální akceleraci, řízný zvuk, přihlouplé úsměvy a nevěřícné pohledy.

Zopakujme si ale základní čísla. Přímovstřikový šestiválec 2.9 TFSI, který má pro každou řadu válců turbodmychadlo s plnícím tlakem 1,5 baru, nabízí nejvyšší výkon 331 kW (450 k) v rozmezí 5700 až 6700 min-1 a nejvyšší točivý moment 600 Nm od 2000 do 5000 min-1. Standardně je spojen s osmistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic a výkon posílá na permanentní pohon všech kol quattro se samosvorným mezinápravovým diferenciálem. Tedy tradiční quattro, které si získalo tolik srdcí.

Čísla to jsou tedy pěkná, nicméně zážitek za mě ještě nesrovnatelně hezčí. Pravda, mé dojmy mohou být lehce zkreslené skutečností, že ryze sportovní modely s bláznivě výkonnými čistě benzínovými motory už se nám nedostávají pod ruce tak často, ale co na plat. Automobilky se zkrátka vydaly novým směrem tiché elektrické rychlosti a tak je každý model jako RS 4 malým svátkem. A o to víc je potřeba si ho užít. Osobně jsem navíc nezažil minulou generaci s vidlicovým osmiválcem, takže nemám po čem smutnit a můžu se jen radovat.

Ta radost přitom začíná už nastartováním, kdy se z koncovek příplatkového RS sportovního výfuku s černými koncovkami (za 37.500 Kč) vyvalí příjemně chraplavý zvuk, který krátce poté utlumí aktivní klapky do tichého předení. Při jízdě do nějakých asi 3000 min-1, ideálně v komfortním jízdním režimu, je přitom celé pohonné ústrojí příjemně kultivované a jen zlehka dává vědět o svém skutečném charakteru. To platí jak pro zvuk, tak pro příjemně pozvolný nástup výkonu i plynulost řazení. Dokonce i předjíždění se dá zvládnout bez prudkého zatlačení posádky do sedaček, přesto velmi svižně.

Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant

Skutečná euforie ale začíná po přepnutí vozu do jednoho ze dvou RS režimů, k čemuž slouží tlačítko na volantu. Každý z režimů si přitom řidič může individuálně uzpůsobit svým potřebám. Pokud si ale navolíte nejsportovnější chování pohonné jednotky a zvuku, motor se po přepnutí do RS režimu rázem probere, jeho reakce a reakce převodovky se zostří a výfuk začne hrát ve zcela jiné tónině, kterou při ubrání a podřazování doprovází agresivní poprskávání. K vybuzení celého kolotoče emocí přitom stačí jen zlehka našlapovat na akcelerátor a věci se začnou dít děsivým tempem.

Zátah motoru nastupuje od nějakých 2000 otáček, nikde nepolevuje a je krásně lineární. Žádné překvapení před zásahem omezovače sice nenabízí, ale to mě vlastně zas tak moc netrápilo. Auto totiž krásně řve a nabírá rychlost naprosto nesmyslným tempem, ostatně stovku by RS4 Avant měla zvládat za 4,1 sekundy. Posádku přitom tlačí do sedaček a až nepříjemně často vám na tachometru ukazuje rychlost, za kterou vám na normálních silnicích bez debat rozstřihnou řidičák.

Zážitek jak z jiného vesmíru pak nabízí funkce Launch Control, která celé auto vystřelí jak z praku. Něco tak brutálního od kombíku nečekáte ani v nejdivočejších snech a k udržení nohy na plynovém pedálu potřebujete nervy i žaludek ze železa a ideálně pořádně dlouhou rovinku.

S lehkostí, ale tvrdě

Veškeré divočení přitom RS4 Avant zvládá s překvapivou dávkou lehkosti a uhlazenosti. Navzdory délce 4,7 metru a karoserii kombi je auto na okreskách příjemně mrštné, nezáludné a téměř vždy má dostatek trakce, která vám jednoduše vytře zrak. Ať už se zostra pustíte do odbočování na křižovatce, vymetáte utažené zatáčky nebo se ve vysokých rychlostech protahujete táhlými oblouky, auto se neustále drží směru a skoro až se znuděným zíváním vás vytáhne téměř z každé situace.

Tady se přitom sluší dodat, že schopnosti vozu umocnil ještě RS dynamický paket za 172.300 korun, který pohon všech kol doplnil o sportovní diferenciál, přidal dynamické servořízení a také sportovní podvozek s funkcí Dynamic Control. Maximální rychlost se navíc díky tomuto paketu zvedá z 250 na 280 km/h.

Fantastické chování a naprostou bezstarostnost za volantem ovšem trochu podmiňuje kvalitní asfalt. I v nejkomfortnějším nastavení adaptivních tlumičů je totiž auto opravdu velmi tuhé, při sportovnějším nastavení tlumičů pak dokáže být na méně kvalitních okreskách docela nervózní. Navzdory poskakování v kabině však podvozek překvapivě nemlátí ani na horších cestách. Tedy alespoň pokud nezapomenete přepnout z RS režimu do komfortu, včas sundáte nohu z plynu a vyhnete se dírám, které by mohly alternativně sloužit jako past na mamuty.

Audi RS 4 Avant Audi RS 4 Avant

S ohledem na brutální akceleraci RS 4 bych si ale uměl představit možná o trochu ostřejší nástup brzd. Jakmile se o ně ale opřete, spolehlivě vás zastaví. Komu by navíc standardní železné RS kotouče nestačily, může si za cenu od lidových 171.600 Kč připlatit za karbon-keramické brzdy, které by měly ustát i ostřejší namáhání na okruhu.

A za kolik vlastně RS 4 Avant jezdí? Automobilka uvádí kombinovaný průměr pro jistotu rovnou ve třech hodnotách. V technických parametrech na webu s hodnotou 8,8 l/100 km, v ceníku s hodnotou 9,2 l/100 km a ve specifikaci testovaného vozu se objevila konečně reálnější desítka. Jenže s tou počítejte asi jen při pohodlnějších přesunech po dálnicích a okreskách.

Mým nejlepším výsledkem byla spotřeba 11,2 l/100 km, které jsem dosáhl právě při delším přesunu v poklidném tempu. Jakmile jsem se však nechal unést zvukem motoru a jeho zátahem, pravidelně se mi na palubním počítači objevovala hodnota kolem 13,5 l/100 km. Dlouhodobý ukazatel spotřeby za několik tisíc kilometrů nicméně napovídal, že s rozumem můžete jezdit klidně i za 12 l/100 km, což mi na čtyřkolku s výkonem 450 koní nakonec nepřijde úplně marné. Přesto si myslím, že nádrž by mohla pojmout i trochu víc než jen 58 litrů.

Závěr


Závěr

Modernizace přinesla Audi RS 4 výraznější vzhled a modernější technologickou výbavu, to nejdůležitější však zůstalo při starém. Přeplňovaný vidlicový šestiválec možná v některých vyvolává stesk po dobách atmosférického osmiválce, pokud jste ho ale jako já nezažili, pravděpodobně není jediný důvod, proč by vám mělo cokoliv chybět.

Audi RS 4 Avant je totiž pekelně rychlé, velmi dobře ovladatelné a navíc nabízí pořád charakterní zvuk, který se ve futuristickém bzučení elektromobilů rozhodně neztratí. Vlastně jen samotný zvuk motoru a jeho střílení do výfuku pro mě bylo neustálou motivací motor prohánět a dětinsky se smát s každou brutální akcelerací i následnou kanonádou po ubrání. Stabilita a jistota, kterou vůz nabízí, je přitom ohromující. Ale možná až děsivě ohromující.

Jak už ostatně před lety naznačil Martin – v případě RS 4 jde strach z toho, že z ní strach vlastně ani moc nejde. Auto si nechá líbit opravdu hodně, spoustu vám toho odpustí a často vás pokouší k ještě větším vylomeninám. Na konci společného týdne už jsem tak byl vlastně docela rád, že jsem RS 4 Avant vrátil v jednom kuse. Já tomu pokušení zkrátka nedokázal odolat a jednou by to nemuselo dopadnout dobře. RS 4 Avant je tak vlastně i docela zajímavou zkouškou dospělosti a vyzrálosti, ve které jsem já naprosto pohořel.

Nezastavilo mě přitom ani povědomí o ceně, která začíná od 2.234.900 korun. Jenže tím to u vozu na fotografiích neskončilo. Kombinace estetických a sportovních doplňků nakonec vyhnala cenu až na výsledné 3.065.000 korun. Je přitom možná trochu zvláštní, proč se u vrcholného motoru stále musí připlácet i za zadní boční airbagy (10.400 Kč), head-up displej (29.200 Kč), ocelové RS brzdy s červenými třmeny (11.900 Kč) nebo RS dynamický paket se sportovním diferenciálem, podvozkem Dynamic Ride Control a vyšší maximální rychlostí až 280 km/h (za 127.300 Kč). Některé tyhle věci bych u vlajkového modelu už zkrátka čekal v ceně.

Bez ohledu na drobné výtky však musím uznat, že je Audi RS 4 Avant skutečně výjimečné auto. A upřímně doufám, že mu tahle elegantně maskovaná síla s klasickým spalovacím motorem vydrží co nejdéle. Nabízí se ovšem otázka, jak RS 4 Avant obstojí po blížící se premiéře nového BMW M3 Touring.

Nejlevnější verze modelu 2.234.900 Kč (Audi RS 4 Avant, 2.9 TFSI)
Základ s testovaným motorem 2.234.900 Kč (Audi RS 4 Avant, 2.9 TFSI)
Testovaný vůz bez příplatků 2.234.900 Kč (Audi RS 4 Avant, 2.9 TFSI)
Testovaný vůz s výbavou 3.065.000 Kč (Audi RS 4 Avant, 2.9 TFSI)

Plusy

  • Neskutečný motor
  • Ergonomie interiéru
  • Nádherný design
  • Praktičnost
  • Jízdní stabilita a jistota

Minusy

  • Tužší podvozek na obřích kolech
  • Občas nákladné příplatky
  • Často svádí k nepravostem  
Zobrazit celý článek

Související články

Témata
Audi RS 4 Avant
Cena základní sestavy 2 234 900 Kč
Výbava základní sestavy Audi connect safety & service, Audi drive select, Čalounění sedadel v kombinaci středová část sedadel v černém mikrovláknu Dinamica se skálově šedým diamantovým prošitím, Čalounění stropu z černé tkaniny, Design exteriéru v provedení RS, Elektrické ovládání dveří zavazadlového, Elektromechanické servořízení, Interiérové doplňky leskle černé, Matrix LED světlomety s dynamickými, Multifunkční kožený volant plus, Pedály z ušlechtilé oceli, Prodloužená záruka výrobce 4 roky a max. do nájezdu 120 000 km, quattro se samosvorným středovým diferenciálem, RS sportovní podvozek, RS-sportovní sedadla vpředu, Vstupní osvětlení s projekcí loga RS, Vyhřívání sedadel vpředu, Zpětná parkovací kamera. Kč
Cena testované sestavy 3 065 000 Kč
Výbava testované sestavy Audi Smartphone interface (9600 Kč), RS sportovní výfuk (35 700 Kč), Kolejnicový systém (6100 Kč), Klimakomfortní akustické přední sklo (12 500 Kč), Boční airbagy vzadu (10 700 Kč), Kruhy Audi a logo RS4 v leskle černé (6000 Kč), Dekorace hliník Race antracit (10 400 Kč), Kryty vnějších zrcátek černé (3200 Kč), Zrcátka automaticky zaclonitelná (10 400 Kč), Virtuální cockpit plus RS (14 900 Kč), Navigace MMI plus (66 700 Kč), Pneumatická bederné opěrka (6300 Kč), Komfortní automatická klimatizace (20 700 Kč), USB sloty vzadu (2300 Kč), Bang &Olufsen Soundsystem (24 400 Kč), Audi phone box (13 400 Kč), RS dynamický paket (172 300 Kč), Paket leskle černé optiky (28 300 Kč), Brzdy RS ocelové s červenými třmeny (11 900 Kč), Asistenční paket Tour (18 300 Kč), paket City + Parking (22 900 Kč), Komfortní klíč s alarmem (17 600 Kč), Elektricky nastavitelná přední sedadla (28 900 Kč), Zatmavená skla (12 500 Kč), Ambientní osvětlení (3000 Kč), Akustická skla vpředu (4500 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2894
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 331 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 600 / 2000 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 280
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 10
Emise CO2: 226
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 495 / 0
Objem nádrže (l): 58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1820 / 530
Rozměr pneu: 275/30 R20
Audi RS 4 Avant
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4781
b) šířka (mm): 2022
c) výška (mm): 1404
d) rozvor (mm): 2826
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 690
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
4. 5. 2022 12:58
RS4
RS4 v kombi je hodně podařená :yes:

Designová paráda, kompaktní rozměry, pěkně naštvaný motor. Určitě jeden z nejlepší kousků z aktuální nabídky Audi.
Avatar - white label
4. 5. 2022 12:23
Re: Tolik příplatků a nakonec máš novodurové auto,
Vše je Sonoma, viz iudex.
Avatar - lamal
4. 5. 2022 10:38
Re: Rodinný supersport ?
no bacha, nepoznas úskalie chatu ? :D niekedy clovek zavaha
Avatar - iudex
4. 5. 2022 09:45
Re: Tolik příplatků a nakonec máš novodurové auto,
Ale to všetko je Sonoma green, tá je pomerne tmavá, iba na slnku sa rozžiari: https://www.engineroom.nl/wp-content/webpc-passthru.php?src=https://www.engineroom.nl/wp-content/uploads/2021/07/Audi-RS4-groen-.jpg&nocache=1
Avatar - Ozzman
3. 5. 2022 18:22
Re: Rodinný supersport ?
Ne, do koncernu nesedám :D Dělám si srandu, v Spaketu asi nikdy, jen klasika či na vzduchu, ale ja to beru jako nadsázku s tím drncáním a komfortem, snad mne už za ty roky znáš
Články odjinud