Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi RS5 Coupé: První jízdní dojmy

Michal Fokt
Diskuze (32)
Z Bavorska přichází další parádní sportovní kupé. Má špičkový atmosférický osmiválec, vypiplaný podvozek, a když na to přijde, i pěkně přetáčivé choutky. Že to není v Mnichově nic tak neobyčejného? Někdo tady mluvil o Mnichově?

Tomu říkám provokace. Sotva nás vyloží autobusek před recepcí resortu Marbella Club, z ospalé nálady a útlumu z dusného vedra mě vytrhne osmiválcový koncert. Bručení výfuku pomalu projíždějící RS5 Coupé doprovází z povzdálí štěkání meziplynů a někde ještě o kousek dál jiné audině ještě někdo pěkně „nakládá“. Kolegové z předchozího turnusu se vrací. A rozhodně nevypadají otráveně.

Myslím, že už jsem to psal v testu RS6 a teď se budu opakovat. Audi by zasloužilo Oscara za nejlepší automobilový zvuk v kategorii Masová produkce. Co dokáží udělat v Ingostadtu s motorem a výfukem, to totiž umí překonat už jen slavné značky z Itálie.

Zatímco si V8 4,2 l na volnoběh nespokojeně brumlá, teď je řada na mě, abych si udělal pohodlí. Seřízení volantu i sedačky je bezproblémové, jenže to stále nějak není ono. Mým problémem jsou příplatková sportovní sedadla. Mají sice elektricky seřiditelné kdeco, ale i přesto mi sedák tlačí stehna nepříjemně k sobě a já mám pocit, že sedím nad sedadlem, nikoli v něm. Opěradlo mě naopak dokáže pěkně skřípnout ve spodní části, ale v horní mi ramenní opora nějak nesedí a mezi lopatkami mě čalounění trochu tlačí. Paradoxně se lépe cítím ve standardních, která mají širší sedák, a to i přesto, že v nich horní polovina trupu v zatáčkách slušně bruslí.

Tak ještě nastavit sportovní režim podvozku, zadního aktivního diferenciálu a řízení. Volič dvouspojky na D a pak posunout vpravo na manuální sportovní režim. Víc sportovního už tu nastavit nejde. Tak jdeme na věc.

Hráli jste někdy v Need for Speed závod v běžném provozu? Tak přesně takhle vypadá jízda s RS5 Coupé. Dojedu víceméně statickou překážku, jedním či dvojím hlasitým štěknutím meziplynu dám najevo svou přítomnost a o pár okamžiků už jsem v prachu. Osmiválec umí 8250 min-1 a právě tam nahoře ze sebe vymáčkne to nejlepší - 450 koní. Vytáčí se ovšem tak rychle, že je dobré ťuknout do pravého pádla pod volantem už krátce po překročení 8100 min-1, jinak mě z euforie vytrhne škubáním omezovač. Kdepak, žádné samočinné přeřazení, a tak to má být – když manuální režim, tak manuální. Škoda, že motoru chybí ostřejší výkonová špička, kterou by jeden od takovéhle vysokootáčkové pily čekal a jakou nás rozmazlily slavné sporťáky japonských značek. Ale není nutné (i když maximálně uspokojivé) se za každou cenu drápat na osmitisícovku. I po přeřazení v 7, 6 nebo 5 tisících má RS5 obrovskou sílu a může s nezměrnou chutí upalovat vpřed.

Videohry ale trochu připomíná i řízení. Je sice tuhé, ale působí dost odtažitě. Zkouším tedy nouzové řešení – přepínám posilovač na komfortní režim. Chvíli jsem sice trošku nesvůj z lehkosti ovládání, ale velmi rychle si zvykám a překvapivě se cítím lépe – řízení je přesnější a přestože stále nemá feedback, auto je o poznání čitelnější. Není to ostatně poprvé, co se ukazuje lehčí řízení tím lepším...

Jak RS5 polyká kilometry, začínám nabývat dojmu, že mě z tohoto auta po dobrém nedostanou. Těžiště téhle Need for Speed vlastně není v tom, brutální rychlostí dojet a předjet vše živé přede sebou. Tohle audi totiž miluje zatáčky.

Tak, teď napočítejte do deseti a přečtěte si předchozí větu ještě jednou. RS5 opravdu miluje zatáčky. Jen od řidiče, zvyklého na běžné čtyřkolky, vyžaduje menší změnu návyků. Musíte s ní zacházet jako se zadokolkou – na plyn je třeba dupnout ještě před vrcholem zatáčky, aby zadní diferenciál poslal na vnější zadní kolo co nejvíce síly. To způsobí, že záď vozu eliminuje nedotáčivost a suverénně vytáhne zbytek auta z oblouku. Je to opravdu působivé, řídit auto s jistotou a trakcí čtyřkolky a agilitou zadokolky. A zatímco rychlost průjezdů je za hranicí běžného chápání a s naprosto minimálními náklony, audi je v naprostém klidu a pohodě. Maximálně dá občas najevo zapískáním předních nebo všech čtyř pneumatik, že tohle už bylo trošku moc optimistické.

Pokud přeženu nájezd do zatáčky, je RS5 pochopitelně nedotáčivé, ale stačí bez ubrání plynu pootočit volantem a kupé se překvapivě ochotně srovná. Ovšem pokud v zatáčce plyn uberu a následně prudce dupnu na plyn, lze tím docílit krásně čitelné přetáčivosti, kterou lze zkrotit buď lehkým kontra, nebo ubráním plynu. Tak tohle vaše turbo neumí...

Přemýšlím, jestli ještě působivější, než schopnosti podvozku, není přilnavost, jíž auto v zatáčkách má. Pneumatiky Pirelli P Zero o šířce 275/30 R 20 se k asfaltu doslova lepí, jako by ani nenesly 1,7 tuny vážící kupé ale nějaký o třetinu lehčí hot-hatch.

A ty brzdy... Testovaná auta byla vybavena příplatkovými keramickými kotouči na přední nápravě, které si zaslouží absolutorium. Pravda, při popojíždění po městě jsou trošku kousavé, ale při sportovní jízdě koketují s dokonalostí - mají rychlý nástup, dech beroucí účinek a dají se dávkovat s milimetrovou přesností.

Je třeba říci, že Audi RS5 opravdu velmi příjemně překvapilo a je dalším potvrzením toho, že je třeba brát automobilku z Ingolstadtu vážně i pokud jde o sportovní auta. Ale tím naše seznámení s RS5 ještě nekončí.

Součástí španělské prezentace bylo i testování na soukromém okruhu Ascari. Pokud vás zajímá, jak se tohle noblesně vyhlížející kupé chová na limitu v bezpečí závodní trati, přečtěte si původní článek na AUTOFUN: Za volantem: Audi RS5.

Audi RS 5 Coupé vs. BMW M3 GTS
ModelAudi RS 5 CoupéBMW M3 GTS
Hnací kolavšechnazadní
Převodovka7DSG7DSG
Zdvihový objem [cm3]41634361
Válce/ventily8/48/4
Největší výkon [kW/min-1]331/8250331/8300
Největší toč. mom. [Nm/min-1]430/4000-6000440/3750
Max. rychlost [km/h]250305
Zrychlení 0-100 km/h [s]4,64,4
Komb. spotřeba [l/100 km]10,812,7
Pohotovostní hmotnost [kg]17251530
Cena v Německu [Euro]77.700136.850

Michal Fokt
Diskuze (32)
29. 6. 2010 08:42
Re: Meziplyny
Hlavně dost dramaticky pomohou na spojce.
29. 6. 2010 08:38
Re: SÚBOJ TITANOV
Postupem času začínám mít obavu, že to Nissan s cenou GT-R podcenil a to tak, že ho cenově podcenil. Ta mystičnost a aura vyjímečnosti se pomalu rozpouští díky počtu GT-R, které už teď lze na silnicích potkat a jsem si téměř jist, že jejich počet bude ještě stoupat. Na jednu stranu to auto obdivuji a smekám před tím co dokáže. Na druhou stranu už "vše kolem GT-R začíná být trochu otravné". Řekl bych příliš lidový supersport. ;-\
Avatar - Katikakus
29. 6. 2010 00:23
Re: SÚBOJ TITANOV
:yes: Jo tady se plne shodnem. I kdyz pro BMW M3 mam opravdu slabost, moji volbou by byl GT-R.
Avatar - white label
28. 6. 2010 20:52
Re: SÚBOJ TITANOV
Já teda zrovna spíš ne, ale dokážu to pochopit u jiných... ;-)
28. 6. 2010 20:20
Re: SÚBOJ TITANOV
Áno, máš pravdu. GT-R nie je priestorovo plnohodnotné kupé, tak ako m3 a RS5, má viacero prvkov superšportu. Porovnať sa ale dá z hľadiska ceny a výkonu. Já osobne by som uprednostnil práve GT-R. :-)