Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi S8 TFSI quattro – Spěchající ředitel

Filip Melich
Diskuze (11)

Velký luxusní sedan, přeplňovaný vidlicový osmiválec, prediktivní vzduchový podvozek, řiditelná zadní náprava… Audi S8 toho dokáže nabídnout skutečně hodně.

Design, interiér


Přebírat klíčky od Audi S8 snad ani nejde bez vysokých očekávání. V době, které vládnou vozy kategorie SUV, navíc čím dál víc elektrifikované, člověka potěší možnost usednout za volant velkého sedanu. Tím spíš, když ho pohání čtyřlitrový zážehový osmiválec o výkonu 420 kW. Tentýž motor pracoval také pod rozměrnou kapotou loni testovaného Audi A8 L 60 TFSI, tam ale nabídl „jen“ 338 kW.

Testovaný exemplář dorazil v žádaném tmavém provedení – konkrétně byla jeho karoserie lakována odstínem Černá Mythos za 43.800 Kč, jemuž dělala společnost 21palcová litá kola od Audi Sport za 69.300 Kč (standardní disky mají o palec méně). Luxusní sedan se i v provedení se sportovním šmrncem tváří v první řadě elegantně a agresivitu přenechává sourozencům v řadě RS. Pokud ale víte, na jaké detaily se podívat, odlišnost od standardní A8 je znát.

S8 obecně trochu klame tělem a člověk věci neznalý by si ji při letmém pohledu mohl snadno splést s nižšími řadami značky, především modelem A6. Za mě je to trochu škoda, na druhou stranu si dokážu představit majitele, kterým právě tahle relativní nenápadnost bude vyhovovat. Více zamrzí podobnost s Audi A6 uvnitř, kde je stejně řešená hlavní část palubní desky s dvojicí dotykových obrazovek a navazující část středového tunelu.

Tím nechci říct, že by na Audi A6 bylo něco špatného, naopak jde o povedené auto a pokud už musí být ovládací prvky řešeny dotykovými obrazovkami, ingolstadtský způsob patří k těm nejlepším. Pokud se však zvýší váš status a vy se chcete odměnit přechodem z modelu A6 do modelu A8, první setkání může skončit mírným zklamáním z nedostatečného odlišení. Z rozměrných ploch lakovaných leskle černou barvou se navíc rychle ztratí prémiový dojem.

Video se připravuje ...

Vnitřní prostor

Tolik negativa, pokud pro vás tyto věci mají váhu. Pokud naopak při přechodu do vyššího modelu oceníte známé prostředí, pak už vás jen mohou příjemně překvapit věci, které skutečně jsou jinak. Materiály jsou kvalitní a zpracování až na některé drobnosti (například občas povrzávající část středového tunelu, o kterou se opírá pravé koleno řidiče) vynikající.

Vnitřní prostor je vepředu trochu omezen středovým tunelem, ale na šířku se člověk cítí spíše útulně než stísněně. Na výšku i podélně je místa dostatek, což platí také pro prostor na zadních sedadlech. Nohu přes nohu jako v Audi A8 L si zde sice nedáte, ale to je těžko důvod ke stížnostem. Vzadu jsou příjemné elektricky ovládané roletky zadního a bočních oken, přičemž ve sklopné loketní opěrce se nachází dotykový displej pro ovládání sedadel, klimatizace nebo audiosystému. Dokonce zde můžete mít i 230V zásuvku, jež se vyklápí ze zadní části středového tunelu, takže můžete i na cestách vyřizovat pracovní záležitosti, když bude potřeba.

Na první pohled může zklamat objem zavazadlového prostoru, ovšem Audi S8, potažmo A8 obecně, není koncipováno jako stěhovák. Pokud si neobjednáte příplatkovou ledničku, která značný prostor z kufru ukousne, máte k dispozici dostatečných 505 litrů. Pod podlážku se navíc vejde prostorově úsporné rezervní kolo. Jinak je kufr členitější, než jaký dokážou nabídnout prakticky zaměřené vozy, a například za 12V zásuvku, síťku vlevo nebo ochranu hrany nákladového prostoru musíte připlácet. Naštěstí jsou tyto prvky sloučeny do jednoho paketu s rozumnou cenou 4.900 Kč.

Audi S8 Audi S8

Video se připravuje ...

Motor, jízdní vlastnosti


Mild-hybridní silák

Když napíšu, že se o pohon vozu stará mild-hybridní soustava, sama o sobě taková informace nikdo dvakrát nenadchne. Důležitý je ale kontext. Protože se bavíme o Audi S8, hlavním dílem ústrojí je přeplňovaný zážehový osmiválec o objemu 3.996 cm3. Jednotka produkuje 420 kW při 6.000 ot/min a 800 Nm v rozmezí od 2.050 do 4.500 ot/min. Navzdory hmotnosti kolem 2,3 tuny díky tomu velký sedan vystřelí z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy a maximální rychlost je tradičně elektronicky omezena na 250 km/h.

O přenos výkonu ke kolům se stará osmistupňová automatická převodovka tiptronic a nechybí ani permanentní pohon všech kol quattro se samosvorným středovým diferenciálem a sportovním diferenciálem vzadu. Přední i zadní náprava spoléhají na pětiprvkové zavěšení kol, přičemž součástí standardní výbavy testovaného provedení je taktéž prediktivní aktivní podvozek, který aktivně tlumí pohyby karoserie. Zároveň dokáže karoserii zvedat v rozmezí 60 milimetrů, od +40 mm pro komfortnější nastupování a vystupování až po -20 mm při jízdě rychlostí přes 120 km/h (v režimech auto a dynamic).

Základem prediktivního aktivního podvozku je vzduchový podvozek, jehož mechanické stabilizátory nahrazují elektromechanické aktuátory pro každé kolo. Vůz například dokáže vyrovnávat náklony karoserie v zatáčkách nebo pomocí přední kamery detekovat nerovnosti na vozovce a připravit podvozek na jejich přejezd. Audi slibuje jak vyšší jízdní komfort, tak lepší stabilitu a agilitu při dynamické jízdě.

Součástí standardní výbavy Audi S8 je dále dynamické řízení všech kol, kdy natáčecí zadní náprava znatelným způsobem zvyšuje obratnost auta v zatáčkách (průměr otáčení je až o 1,1 metru menší) a jeho stabilitu ve vyšších rychlostech. Co už v základní výbavě nenajdete, jsou karbokeramické brzdy, za něž se připlácí 256.200 Kč. S vozem vybaveným běžnými brzdami jsem nejezdil, takže nedokážu posoudit, jestli se vysoký příplatek vyplatí, ale podle způsobu, jakým S8 brzdí, byste jí přes 2 tuny hmotnosti nehádali.

Na létajícím koberci

Po zkušenosti s úžasně plavnou a komfortní Audi A8 L jsem byl zvědavý, jak moc se bude S8 lišit, jestli už na velkou luxusní limuzínu nebude příliš tvrdá. Jedním slovem – není. Přímé srovnání by jistě nějaké rozdíly odhalilo, ale jinak se Audi S8 v komfortním jízdním režimu projevem hodně podobalo prodloužené verzi. Kontrolované pohupování na nerovnostech a samozřejmé přenášení se přes zpomalovací prahy (pokud na ně nenalétnete plnou rychlostí, kdy nemá podvozek čas se připravit) je návykové. V kombinaci s perfektním odhlučněním (ve výbavě je rovněž systém aktivního potlačení hluku) byste skoro zapomněli, že jedete v eskové verzi.

Když přepnete do jízdního režimu dynamic, rychle se rozpomenete. Bez dokreslovaného zvuku motoru bych se raději obešel, ale jinak zní osmiválec velice dobře. Je pochopitelně utlumený s ohledem na zaměření auta a především stávající předpisy, ale ve všech jízdních režimech je při přidávání plynu slyšet jeho decentní pobublávání, které mě prostě bavilo. Se změnou režimu se upraví nastavení také dalších systémů vozu, včetně podvozku, jenž přesto zůstává velmi komfortní, jen vyměňuje pohupování za vyšší stabilitu v zatáčkách. A dokonce v dynamicu dostanete i náznak zpětné vazby od řízení.

Přesným řízením se za asistence natáčecí zadní nápravy dá Audi S8 zatáčkami vodit zhruba jako o třídu menší auto. Na úzkých silnicích s obousměrným provozem je však potřeba myslet na jeho šířku (se zrcátky 2.130 mm). Osmiválec je znatelně živější než v ostatních jízdních režimech a převodovka jej pouští do vyšších otáček. Nejde sice o takového dravce, jakého byste měli například z RS6 Avant, ale schopnosti S8 jsou na běžných silnicích skutečně vysoké a není problém se během mrknutí oka dostat daleko za zákonnou hranici.

Audi S8 Audi S8

Audi S8 kouzlí na rozbitých vesnických silničkách i dálnici a jen máloco jej zaskočí. Pochopitelně se ovšem cítí lépe na širších komunikacích s táhlými zatáčkami než na úzkých okreskách s utaženými zákrutami, kde by nejvíce vynikl hot-hatch. Podvozek s 21palcovými koly vyvede z konceptu snad jen velká díra ve vozovce s ostrými hranami, za jejíž přejezd se odvděčí bouchnutím. Běžné nerovnosti a výmoly však zvládá s přehledem.

Kombinovanou spotřebu paliva Audi u testovaného exempláře udává 11,6 l/100 km, my jsme se dostávali na dlouhodobý průměr zhruba o půl litru vyšší. Klíčem k úspěchu jsou klidné dlouhé (což v případě S8 neznamená pomalé) jízdy. Když často jezdíte spíše kratší trasy, nebo častěji využíváte dynamické schopnosti auta, jeho apetit roste. V takovém režimu nám palubní počítač hlásil průměr kolem 15 l/100 km. Vzhledem k velikosti vozu a jeho hmotnosti i schopnostem nám to každopádně stále přijde jako akceptovatelná hodnota.  

Závěr


Shrnutí a cena

Ať už to vidíte jako klad nebo zápor, Audi S8 vizuálně působí spíše elegantně a příliš se neliší od menších sourozenců. Sdílená s jinými modely je do značné míry také palubní deska. Naštěstí funguje dobře a interiér to majiteli vynahrazuje jinými specifickými detaily a kvalitními materiály. Prostornost rovněž patří mezi silné stránky vozu, zatímco zavazadlový prostor je svým objemem i řešením spíše dostatečný. Sedadla jsou velmi pohodlná, jen bych si osobně rozmyslel jejich bílé čalounění.

Motto značky mluvící o náskoku díky technice dává u vozů jako je Audi S8 největší smysl. Motor má síly na rozdávání a i s těžkým autem dokáže snadno cvičit, zatímco podvozek poskytuje komfort na dlouhých cestách, stejně jako jistotu v zatáčkách. Sledovat práci prediktivního vzduchového podvozku je zábavné, jen je například před zpomalovacími prahy potřeba dát technice trochu prostoru, aby se dokázala řádně připravit. Natáčecí zadní náprava skvěle napomáhá obratnosti auta v zatáčkách.

Pokud hodně koukáte na spotřebu, asi vás nepotěší apetit Audi S8, který může dle jízdního stylu a převládajícího typu jízd dosahovat třeba 15 l/100 km. Na druhou stranu si tento model nebude kupovat člověk, pro kterého je spotřeba na předních příčkách priorit. Těmto lidem dokáže německá automobilka nabídnout třílitrový vznětový šestiválec s deklarovanou spotřebou do 7 l/100 km.

Právě s touto motorizací je Audi A8 také nejlevnější, a to s cenou 2.700.900 Kč. Na opačné straně spektra stojí testovaná S8, jejíž ceníková cena bez příplatků činí 3.780.900 Kč. Možnosti příplatků jsou pak v rámci tradic německých prémiových vozů široké, takže není problém cenu auta dále vyšroubovat. V případě našeho exempláře mluvíme o dodatečném milionu – stál totiž 4.785.900 Kč.

Audi S8 Audi S8

Konkurenční BMW zatím stále dokáže novou řadu 7 nabídnout se zážehovým motorem, a to dokonce o výkonu shodných 420 kW. Jde o verzi M760e xDrive, kde je jednotka součástí plug-in hybridního systému a uvedený maximální výkon je oficiálně udávanou systémovou hodnotou. Mnichovští si za vůz řeknou minimálně 3.677.726 Kč. Mercedes-Benz momentálně nabízí nejsilnější zážehovou třídu S ve verzi S 580 4Matic s mild-hybridním osmiválcem o maximálním výkonu udávaném stylem 370 kW + 15 kW, přičemž jeho cena startuje na částce 3.605.800 Kč.

Nejlevnější verze modelu 2.700.900 Kč (A8 50 TDI quattro/210 kW)
Základ s testovaným motorem 3.780.900 Kč (S8 TFSI quattro/420 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 3.780.900 Kč (S8 TFSI quattro/420 kW)
Testovaný vůz s výbavou 4.785.900 Kč (S8 TFSI quattro/420 kW)

Plusy

  • Motor a dynamika
  • Komfortní a schopný podvozek
  • Prostorný interiér
  • Skvělé odhlučnění

Minusy

  • Podobnost s levnějšími modely
  • Leskle černé plochy v interiéru
Zobrazit celý článek
Filip Melich
Diskuze (11)

Doporučujeme

Audi S8
Cena základní sestavy 3 780 900 Kč
Výbava základní sestavy HD Matrix LED přední světlomety, OLED zadní světla s digitálním světelným podpisem, elektrická vnější zpětná zrcátka s pamětí a vyhříváním, hliníkové kryty vnějších zpětných zrcátek, elektrické otevírání a zavírání víka zavazadlového prostoru, čelní tepelně izolační sklo, dvojitá akustická skla, elektrická roleta pro zadní okno a zadní boční okna, čalounění z kůže Valcona s diamantovým prošitím, prvky interiéru v jemné kůži Nappa, přední komfortní sedadla se sportovním vzhledem, vyhřívání předních a zadních sedadel, odvětrávání sedadel a masážní funkce vepředu, 4zónová automatická klimatizace, MMI navigace plus, Audi virtual cockpit plus, Bang & Olufsen Premium sound system s 3D zvukem, head-up displej, prediktivní aktivní vzduchový podvozek, dynamické řízení všech kol atd. Kč
Cena testované sestavy 4 785 900 Kč
Výbava testované sestavy Vnější lakování Černá Mythos (43.800 Kč), 21“ litá kola Audi Sport (69.300 Kč), klimakomfortní a akustické čelní sklo (13.600 Kč), multifunkční vyhřívaný kožený tříramenný volant (7.300 Kč), Audi connect klíč (6.400 Kč), vyhřívání loketních opěrek (11.800 Kč), paket ambientního ovzduší (16.600 Kč), panoramatické střešní okno (48.500 Kč), bezpečnostní paket (16.900 Kč), paket zavazadlového prostoru (4.900 Kč), kontrola tlaku v pneumatikách plus (9.100 Kč), interiérové čtecí LED lampičky (7.600 Kč), nezávislé topení a větrání (49.300 Kč), adaptivní stěrače s integrovanými ostřikovači (13.600 Kč), asistent nočního vidění (69.400 Kč), 230V zásuvka vzadu (5.200 Kč), servomechanické dovírání dveří (20.500 Kč), karbonkeramické brzdy (256.200 Kč), asistenční paket City (18.100 Kč), klimakomfortní/akustická skla (15.400 Kč), Audi design selection pastelově stříbrné provedení interiéru (157.900 Kč), čalounění stropu v mikrovláknu Dinamica (46.700 Kč), digitální Matrix LED přední světlomety (54.800 Kč), zatmavená skla (14.800 Kč), centrální řídicí jednotka s rádiovým dálkovým ovládáním na zadních sedadlech (14.800 Kč), USB sloty s nabíjecí funkcí vzadu (4.600 Kč), dálkové otevírání garážových dveří (7.900 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3996
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 420 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 800 / 2050 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 11.6
Emise CO2: 263
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 505 / 0
Objem nádrže (l): 82
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2293 / 542
Rozměr pneu: 265/35 R21
Audi S8
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5190
b) šířka (mm): 1945
c) výška (mm): 1475
d) rozvor (mm): 2998
e) rozchod vpředu (mm): 1629
f) rozchod vzadu (mm): 1614
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1600
l) šířka vzadu (mm): 1580
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - white label
1. 4. 2023 23:01
Re: Auto urcite mega bomba tuti
Ano, černá optika z toho dělá naprosto přijatelný design, bez něj je to jako verze pro Čínu.
Avatar - white label
1. 4. 2023 22:59
Re: Auto urcite mega bomba tuti
Model (S8) je to stejný, akorát ještě před faceliftem.
28. 3. 2023 18:47
Re: Auto urcite mega bomba tuti
Já už u Audi moc FL a originál nepoznám. ;-)

Díky :yes:
Avatar - Ji/Ri
28. 3. 2023 13:00
Rozpaky Svatopluka Kuřátka
...tak z tohoto kolotoče jsem rozpačitý....
28. 3. 2023 07:12
Re: Auto urcite mega bomba tuti
Možná, ale černá optika řeší ten chromový bastl.