Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 230e xDrive Active Tourer – Rodinný PHEV

Filip Melich
Diskuze (25)

Po zážehovém a vznětovém provedení přišla řada také na test plug-in hybridního BMW řady 2 Active Tourer. Rodinný vůz nabízí vysoký výkon, pohon všech kol a slibuje nízkou spotřebu.

Design, interiér


Řada 2 od BMW se stále drží dvojí identity – na jedné straně máme kupé s pohonem zadních kol, na straně druhé pak malé MPV s poháněnými předními koly, které k číselnému modelovému označení přidává ještě Active Tourer. Dobré prodeje praktičtěji zaměřené řady 2 údajně překvapily i samotné BMW, takže jsme se v závěru roku dočkali pokračování. Tentokrát ovšem už bez prodloužené sedmimístné verze Gran Tourer

Loni v létě pak BMW rozšířilo paletu pohonných jednotek řady 2 Active Tourer o dvě plug-in hybridní provedení – 225e xDrive a 230e xDrive. Do redakčního testu jsme přizvali právě silnější provedení 230e, které kromě pohonu všech kol slibuje také vysoký výkon i točivý moment, ale zároveň nízkou spotřebu paliva a emise.

Video se připravuje ...

Design

Protože už jsme s novou generací řady 2 Active Tourer loni zvládli odjezdit první kilometry na mezinárodní prezentaci a následně v tradičních redakčních testech proklepli motorizace 223i a 218d, nemá asi smysl znovu nějak detailně rozebírat design vozu. BMW vzhled svých aut v posledních letech pojalo dost svérázně a jistě na něj už máte dávno vlastní názor. Za sebe jen řeknu, že nejsem velký fanoušek, byť například dokola omílané ledvinky na tomto modelu nejsou tak provokativní, jako na některých jiných. Jen zrovna v plug-in hybridní 230e jsou otvory v nich zacloněny plastem a hromada matného a lesklého plastu na přídi na mě nepůsobí zrovna prémiově.

Vzhled testovaného exempláře byl vyšperkován příplatky za více než sto tisíc korun. Jenom M Sportovní paket přijde na 96.200 Kč, k čemuž je potřeba připočíst například metalický lak Skyscraper Grey za 20.332 Kč a 18palcová M kola za 21.944 Kč. BMW je v tomto ohledu zkrátka typická prémiovka – možnosti individualizace jsou široké, ale také něco stojí.

Interiér

Interiér testovaného BMW 230e xDrive Active Tourer byl proveden v kombinaci Aclantary a umělé kůže Sensatec Black s modrým prošíváním. Přidejte k tomu sportovní sedadla řidiče a spolujezdce s vyhříváním a praktický mnichovský vůz může působit až lehce sportovním dojmem. Díky bohatému použití Alcantary na čalounění a výraznějšímu bočnímu vedení dokáží přední sedadla dobře podržet tělo. Někomu může vyhovovat také vyšší posed, mně už s  rozměrnou a 184 centimetry vysokou postavou ve výhledu trochu překáželo vnitřní zpětné zrcátko.

Před řidičem se nachází pás, do něhož je integrován 10,25palcový displej nahrazující přístrojovou desku a 10,7palcová dotyková obrazovka infotainmentu. Protože systému BMW Live Cockpit Plus a jeho nepříliš přehlednému a intuitivnímu řešení věnoval kolega Standa samostatné video, nebudu zbytečně opakovat to, co již bylo řečeno. Souhlasím s tím, že to BMW umělo lépe a současné provedení není nejšťastnější, ale majitelé řady 2 Active Tourer si budou muset zkrátka zvyknout.

Video se připravuje ...

Co se prostornosti týče, pak vepředu nemám výhrad, zatímco vzadu je interiér trochu těsnější, než bych u podobně zaměřeného auta čekal. K nějaké průměrné postavě mám daleko, ale sám za sebe se v  Active Toureru posadím, jen už nemám rezervu na kolena ani nad hlavou a ve třech dospělých to na zadní lavici nevidím na dlouhé cesty. Jako auto pro mladou rodinu s jedním, dvěma menšími dětmi ale bude praktičtější dvojka fungovat skvěle. Odkládacích prostorů je dostatek, jen vepředu bych preferoval větší uzavřené místo v loketní opěrce před velkým otevřeným pod ní. I to zmiňuje Standa ve výše uvedeném videu.

Ještě se vrátím k sedadlům a zmíním, že zadní lavice má standardně opěradla dělená v poměru 40:20:40 s možností nastavení jejich sklonu, což je u podobně zaměřeného modelu sympatické. Samostatně nebo v rámci paketu Travel, kterým byl vybaven i náš exemplář, je pak možné získat lavici dělenou v poměru 60:40 a posuvnou v rozsahu 130 milimetrů. Výše uvedené komentáře pro prostor na zadních sedadlech pak platily pro nejzazší polohu lavice.

Pro objem zavazadlového prostoru BMW uvádí hodnotu 406 litrů v základním uspořádání (218i/218d nabízí 470 l) a 1.370 se sklopenými opěradly zadních sedadel. Pro nastavitelná opěradla zadních sedadel mnichovská automobilka vymyslela ještě takzvanou Cargo funkci, která upřednostňuje objem zavazadlového prostoru před prostorem pro posádku. V takovém případě má řada 2 Active Tourer nabídnout 495 litrů objem místo původních 406 l. Pod podlážkou zavazadlového prostoru se nachází pouze prostor na nabíjecí kabely a pár drobností nebo povinnou výbavu.

BMW 230e xDrive Active Tourer BMW 230e xDrive Active Tourer

Motor, jízdní vlastnosti


Silnější PHEV

Základem BMW řady 2 Active Tourer je platforma UKL2, kterou používala už první generace modelu. Používá ji například i současné BMW řady 1, stejně jako X1 a X2 nebo Mini Countryman. Na rozdíl od většiny ostatních modelů značky má řada 2 Active Tourer primárně poháněná kola přední nápravy. Pohon všech kol je také k dispozici, ovšem pouze pro výkonnější motorizace.

Základem plug-in hybridní pohonné soustavy testovaného provedení 230e xDrive je přeplňovaný zážehový tříválec 1.5 TwinPower Turbo, který produkuje maximálních 110 kW mezi 4.700 a 6.500 ot/min a 230 Nm od 1.500 do 4.400 Nm. Jak z označení xDrive vyplývá, 230e disponuje pohonem všech kol, který je řešen vzadu umístěným synchronním elektromotorem s aktivním buzením. Jednotka produkuje 130 kW a 247 Nm, přičemž energii čerpá ze 14,2kWh lithium-iontového akumulátoru.

Systém jako celek, jehož součástí je sedmistupňová automatická dvouspojková převodovka Steptronic s možností řazení pádly pod volantem, produkuje maximální výkon 240 kW a točivý moment dosahuje hodnoty až 477 Nm. Na relativně malé rodinné auto je to pořádná porce výkonu. Na druhou stranu je ale taky pohotovostní hmotnost auta 1.845 kilogramů, což je o téměř 400 kilogramů více, než kolik váží nejlehčí 218i Active Tourer. Přidejte k tomu řidiče, jednoho, dva cestující a pár zavazadel a dostanete se přes dvě tuny hmotnosti.

Jízda

Ekologicky zaměřená motorizace v základním nastavení jednoznačně preferuje klidný jízdní styl, kdy umně maskuje svůj potenciál. Zároveň je příkladně tichá a nebojí se používat výhradně elektrický pohon ani na dálnici, a to až do maximální rychlosti 140 km/h (mimo elektrický režim umí jet až 205 km/h). Výhradně na elektřinu má být auto podle BMW schopné ujet až 93 kilometrů. Nabíjení zcela vybité baterie do maxima výkonem 7,4 kW trvá zhruba 2,5 hodiny.

Když budete více šlapat na plyn, začne Active Tourer ožívat a hlas přeplňovaného tříválce více proniká do interiéru. Odhlučnění pohonné jednotky mi překvapivě přišlo o něco lepší u nedávno testovaného Renaultu Austral, ovšem v celkovém odhlučnění jednoznačně vede BMW. O něco hlučnější motor má sice hrubší zvuk, ale čím více tlačíte na pilu, tím zní lépe.

Zkusil jsem Active Tourer vzít na mou známou zakroucenou silničku s nepříliš kvalitním povrchem, kde mě až překvapila rychlost a trakce auta. Na vyložené sportování to určitě není, ale je dobré vědět, jak velké rezervy máte v zásobě, kdyby byly potřeba. Ani na dálnici plug-in hybridnímu BMW nedochází dech a když se trochu zapomenete, není potíž se podívat daleko za maximální povolenou rychlost.

Ve sportovním jízdním režimu se spalovací motor ochotně vytáčí až k maximu otáček a řízení, které je jinak zbytečně lehké, příjemně přituhne, zatímco převodovka si bere méně servítek. Bez ohledu na zvolený jízdní režim jsou obstojně naladěné brzdy a po většinu času mají relativně konzistentní účinek. S tím má řada elektrifikovaných vozů problém. U 230e se mi stalo jen občas, že se v průběhu zpomalování změnil brzdný účinek nebo tuhost brzd.

Ostatně celá pohonná soustava je dobře naladěná. Jen ne každému může vyhovovat automatické zpomalování rekuperací, když auto rozezná blížící se křižovatku, zatáčku nebo překážku na silnici. Zmiňuji to především proto, že jsme nenašli jednoduchou možnost vypnutí této funkce, snad jen přepnutí do sportovního jízdního režimu.  

Podvozek si sem tam umí bouchnout, ale jinak je převážně komfortní. Za volantem Active Toureru jsme už ale zažili i kombinaci podvozku, kol a pneumatik, která dokázala být nepohodlná i na relativně kvalitních silnicích, takže výše uvedené hodnocení je vlastně pozitivní. Na vyloženě špatné silnici, která je v podstatě celá složená z výmolů a nerovností, občas Active Tourer působí, jako by pohyby karoserie lehce vypadly ze synchronizace s podvozkem, ale na naprosté většině silnic se BMW chovalo dostatečně dobře.

BMW 230e xDrive Active Tourer BMW 230e xDrive Active Tourer

Spotřeba

Když jsem s BMW 230e xDrive Active Tourer jezdil normálním tempem, s nabitou baterií jsem byl schopný se pohybovat se spotřebou do 0,8 litrů benzínu na 100 kilometrů, což je plně v souladu s údaji uváděnými výrobcem. Nevyhýbal jsem se přitom ani dálnicím, ani jízdě maximální povolenou rychlostí. Spotřeba elektřiny ale byla vyšší, než jakou deklaruje BMW – oproti až 15,9 kWh/100 km jsem se pohyboval v okolí 20-23 kWh/100 km. Opět ale nutno připomenout zimní obutí a teploty kolem či pod bodem mrazu.

Zkoušel jsem jezdit i s vybitým akumulátorem, kdy palubní počítač BMW hlásil spotřebu mezi 6 a 7 litry benzínu na 100 kilometrů, při rychlejším tempu i vyšší, zatímco spotřeba elektřiny se v závislosti na profilu silnice pohybovala okolo 5 až 6 kWh/100 km. Pokud vám jde vyloženě o spotřebu kapalného paliva, pak platí, že plug-in hybridy je skutečně nutné nabíjet, jen tak docílíte nejlepších výsledků.

Závěr


Shrnutí a cena

Upřímně musím říct, že jsem byl ze začátku z auta rozpačitý a cestu k němu si trochu hledal. Nakonec bych si s ním dokázal představit existovat a rozhodně bych raději volil podobný typ auta než rovnou nějaký crossover nebo SUV. Na druhou stranu přemýšlím, jestli bych si raději nekoupil nějaký kombík. Plug-in hybridní 230e xDrive Active Tourer začíná na ceně 1.186.900 Kč, což je o pár desítek tisíc víc, než kolik stojí BMW řady 3 Touring. Sice jen v benzínové podobě se 115 kW a pohonem zadních kol, ale i tak. Alternativně, včetně příplatků stál Active Tourer 1.638.316 Kč, za což už pořídíte plug-in i u trojkového kombíku – 330e xDrive Touring za 1.519.700 Kč. Pochopitelně můžete hledat kombíkové alternativy i jinde, s nižšími cenami. Pokud ale prostě toužíte po menším MPV, Active Tourer není špatná volba, jen pozor na specifikaci.

Na testovaném exempláři se mi například líbily materiály i kvalita zpracování, byť i v tomto ohledu měl nějaké rezervy. Například zvuk zavíraných dveří ve vás prémiový pocit určitě nevyvolá. Zbytečně komplikované je nové digitální prostředí vozu, zatímco automatické brzdění by bylo dobré mít možnost vypnout. Někoho trápit nemusí, ale řadu řidičů může obtěžovat. Věnec volantu by nemusel být tak silný, a naopak o něco lepší by mohl být výhled vzad, aby se člověk nemusel spoléhat na parkovací senzory a kamery (byť skvělé). Naštěstí je auto relativně pravidelně tvarované. A jako poslední zmíním také podvozek, který fungoval obstojně, ale od prémiového vozu bych čekal lepší tlumení a menší nervozitu na vyloženě špatných silnicích.

Mezi pozitiva jednoznačně patří dobře naladěný plug-in hybridní pohon, zásoba výkonu nebo nezáludný pohon všech kol. Líbila se mi také dobře svítící LED světla nebo dobrá míra prosklení především v přední části vozu, což usnadňuje výhled ven. Ještě o něco lepší jsou vnější zpětná zrcátka, která by sice mohla být na karoserii uchycena o pár čísel blíže předku auta, ale jinak jsou dostatečně veliká, aby měl člověk dobrý přehled o dění za vozem. Zakřivení na vnějším konci řidičova zrcátka je navíc perfektně odhadnuté a při správném nastavení zrcátek v podstatě neexistuje slepý úhel.

Nejlevnější verze modelu 756.600 Kč (216i/90 kW)
Základ s testovaným motorem 1.186.900 Kč (230e xDrive/240 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 1.186.900 Kč (230e xDrive/240 kW)
Testovaný vůz s výbavou 1.638.316 Kč (230e xDrive/240 kW)

Plusy

  • Naladění pohonné soustavy
  • Výkonová rezerva
  • Slušná spotřeba s nabitou baterií
  • Dobrý výhled dopředu a do stran
  • Efektivní LED světlomety
  • Možnosti nastavení zadní lavice  

Minusy

  • Vyšší hmotnost
  • Nervozita podvozku na špatných silnicích
  • Nepřehledný infotainment
  • Nemožnost vypnout automatické brzdění
Zobrazit celý článek
Filip Melich
Diskuze (25)

Doporučujeme

BMW 230e xDrive Active Tourer
Cena základní sestavy 1 186 900 Kč
Výbava základní sestavy 17“ kola, sada na opravu pneumatik, látkové čalounění Arktur, kotoučové brzdy na obou nápravách, standardní podvozek, 7stupňová dvouspojková automatická převodovka Steptronic, nastavitelné jízdní režimy My Modes, Active Guard, Parking Assistant, LED světlomety, sportovní kožený multifunkční volant, automatická klimatizace, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, paket Connected Drive Professional, BMW Live Cockpit Plus s obrazovkami 10,25“ a 10,7“ atd. Kč
Cena testované sestavy 1 638 316 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak Skyscraper Grey (20.332 Kč), 18“ M kola (21.944 Kč), M Sportovní paket (96.200 Kč), interiérová kamera (3.796 Kč), BMW Iconic Sounds Electric (5.408 Kč), paket Innovation (110.552 Kč), alarm (5.148 Kč), vyhřívání sedadel řidiče a spolujezdce (10.842 Kč), Driving Assistant Professional (51.480 Kč), paket Comfort (33.878 Kč), paket Travel (52.832 Kč), M Shadowline leskle černé okenní lišty (6.786 Kč), Service Inclusive – 5 let/100.000 km (23.218 Kč), kontrola vozu před doručením (9.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1499
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 240 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 477 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 0.8
Emise CO2: 18
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 406 / 1370
Objem nádrže (l): 47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1845 / 575
Rozměr pneu: 225/50 R18
BMW 230e xDrive Active Tourer
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4386
b) šířka (mm): 1824
c) výška (mm): 1576
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1586
f) rozchod vzadu (mm): 1588
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 570
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
24. 2. 2023 09:52
Re: Pohon
V tomto ohledu mě mrzí kvalita testů PHEV (nejen tady), protože každý je stavěný trochu jinak a v různých režimech může mít odlišné vlastnosti - jak to popisuješ - a souhrnné parametry v tom nejsou směrodatné a zkreslují realitu.
Avatar - Mikesus
24. 2. 2023 09:08
Re: Pohon
Proto u phev nemá smysl vyjíždět baterku na začátku elektrickou jízdou. Naopak na delší trasu jet v hybridnim režimu a pak až na konci baterku vybít. Takhle si pamatuji, jak jsem projel trasu Cheb-Plzeň-Praha s phev priusem za 2.1l, samozřejmě na začátku plná baterka, na konci prázdná.
Něco podobného teď bylo u te Mazdy cx60, nabitá na stovku myslím 5.6s a vybita 10s.
Ono to pak bude znát i na spotřebě. V hybridnim režimu phev ravka měla cca 4.5l s aspoň nějak nabitou baterkou. S prázdnou baterkou jsem s ní jezdil za 8-9.
24. 2. 2023 04:39
Re: Recenze jak z katalogu
Ono hledání v tom manuálu je nejen u BMW celkem opruz (v infotanmentu). Ale určitě máš kontakt na člověka, který má auta na starost.
24. 2. 2023 04:38
Re: Recenze jak z katalogu
Ano, je to otázka přístupu, ale hlavně novinářů. Kdo zájem má, tak se zeptá.
Avatar - Ham.
23. 2. 2023 21:16
Re: Pohon
Maximálka u PHEV je dána schopnostmi spalováku. 205 km/h odpovídá 110 kW které dává ICE v kastli s poměrně velkým odporem (MPV). To, že celkový výkon je 240 kW je celkem putička, i kdyby měl elektromotor místo 130 kW třeba 230 kW a celkový výkon byl 340 kW, tak Vmax zůstane cca na těch 205, protože od 110 kW spalováku víc očekávat nelze. Když postavíš PHEV na základě šestiválce byť s podladěným výkonem třeba na 200kW a doplníš jej elektromotorem s 40kW takže soustava zase bude mít systémově 240kW (pomíjím zde složitosti, že výkony ICE a elmotoru nelze jednoduše sčítat pokud nemají maxima ve stejných otáčkách), tak po německé dálnici bude mastit 250, protože 200kW spalováku na to stačí. No a co se týče opakovaného zrychlování, tak platí, že čím je spalovák slabší a elektromotor silnější (zde je právě dost velká převaha výkonu elektromotoru nad spalovákem), tak s opakováním zrychlování se budou hodnoty výrazně zhoršovat, protože tříválcový chrchel bude muset tahat sám a navíc auto s hmotností navýšenou o metráky baterek a el. výstroje). Naopak, pokud bude mít výkon spalováku velkou převahu nad elktromotorem, tak s vybitím baterky bude zhoršení hodnot zrychlení jen mírné. Odhaduji, že tento PHEV by při měření dynamiky dopadl zhruba stejně jako RAV4 PHEV,(ta má také slabý ICE kombinovaný se silnými elektromotory), kterou Vaculík měřil ve srovnávacím testu s RAV4 HEV při 100% baterce, při 80%, při 60%, 40%, 20% a 0%. Při 100% baterce to PHEV z 0-100 dal za nějakých 6,5 sec, tedy daleko rychleji než HEV, ale při 0% v baterce (myšlena nula na ukazateli, v baterce je vždy reálně něco ponecháno) to bylo přes 10 sec. tedy hůř než HEV (slabá atmoška musela rozpohybovat přes 2 tuny bez pomoci elekromotorů).