TEST BMW 230e xDrive Active Tourer – Rodinný PHEV
Po zážehovém a vznětovém provedení přišla řada také na test plug-in hybridního BMW řady 2 Active Tourer. Rodinný vůz nabízí vysoký výkon, pohon všech kol a slibuje nízkou spotřebu.
Design, interiér
Řada 2 od BMW se stále drží dvojí identity – na jedné straně máme kupé s pohonem zadních kol, na straně druhé pak malé MPV s poháněnými předními koly, které k číselnému modelovému označení přidává ještě Active Tourer. Dobré prodeje praktičtěji zaměřené řady 2 údajně překvapily i samotné BMW, takže jsme se v závěru roku dočkali pokračování. Tentokrát ovšem už bez prodloužené sedmimístné verze Gran Tourer.
Loni v létě pak BMW rozšířilo paletu pohonných jednotek řady 2 Active Tourer o dvě plug-in hybridní provedení – 225e xDrive a 230e xDrive. Do redakčního testu jsme přizvali právě silnější provedení 230e, které kromě pohonu všech kol slibuje také vysoký výkon i točivý moment, ale zároveň nízkou spotřebu paliva a emise.
Design
Protože už jsme s novou generací řady 2 Active Tourer loni zvládli odjezdit první kilometry na mezinárodní prezentaci a následně v tradičních redakčních testech proklepli motorizace 223i a 218d, nemá asi smysl znovu nějak detailně rozebírat design vozu. BMW vzhled svých aut v posledních letech pojalo dost svérázně a jistě na něj už máte dávno vlastní názor. Za sebe jen řeknu, že nejsem velký fanoušek, byť například dokola omílané ledvinky na tomto modelu nejsou tak provokativní, jako na některých jiných. Jen zrovna v plug-in hybridní 230e jsou otvory v nich zacloněny plastem a hromada matného a lesklého plastu na přídi na mě nepůsobí zrovna prémiově.
Vzhled testovaného exempláře byl vyšperkován příplatky za více než sto tisíc korun. Jenom M Sportovní paket přijde na 96.200 Kč, k čemuž je potřeba připočíst například metalický lak Skyscraper Grey za 20.332 Kč a 18palcová M kola za 21.944 Kč. BMW je v tomto ohledu zkrátka typická prémiovka – možnosti individualizace jsou široké, ale také něco stojí.
Interiér
Interiér testovaného BMW 230e xDrive Active Tourer byl proveden v kombinaci Aclantary a umělé kůže Sensatec Black s modrým prošíváním. Přidejte k tomu sportovní sedadla řidiče a spolujezdce s vyhříváním a praktický mnichovský vůz může působit až lehce sportovním dojmem. Díky bohatému použití Alcantary na čalounění a výraznějšímu bočnímu vedení dokáží přední sedadla dobře podržet tělo. Někomu může vyhovovat také vyšší posed, mně už s rozměrnou a 184 centimetry vysokou postavou ve výhledu trochu překáželo vnitřní zpětné zrcátko.
Před řidičem se nachází pás, do něhož je integrován 10,25palcový displej nahrazující přístrojovou desku a 10,7palcová dotyková obrazovka infotainmentu. Protože systému BMW Live Cockpit Plus a jeho nepříliš přehlednému a intuitivnímu řešení věnoval kolega Standa samostatné video, nebudu zbytečně opakovat to, co již bylo řečeno. Souhlasím s tím, že to BMW umělo lépe a současné provedení není nejšťastnější, ale majitelé řady 2 Active Tourer si budou muset zkrátka zvyknout.
Co se prostornosti týče, pak vepředu nemám výhrad, zatímco vzadu je interiér trochu těsnější, než bych u podobně zaměřeného auta čekal. K nějaké průměrné postavě mám daleko, ale sám za sebe se v Active Toureru posadím, jen už nemám rezervu na kolena ani nad hlavou a ve třech dospělých to na zadní lavici nevidím na dlouhé cesty. Jako auto pro mladou rodinu s jedním, dvěma menšími dětmi ale bude praktičtější dvojka fungovat skvěle. Odkládacích prostorů je dostatek, jen vepředu bych preferoval větší uzavřené místo v loketní opěrce před velkým otevřeným pod ní. I to zmiňuje Standa ve výše uvedeném videu.
Ještě se vrátím k sedadlům a zmíním, že zadní lavice má standardně opěradla dělená v poměru 40:20:40 s možností nastavení jejich sklonu, což je u podobně zaměřeného modelu sympatické. Samostatně nebo v rámci paketu Travel, kterým byl vybaven i náš exemplář, je pak možné získat lavici dělenou v poměru 60:40 a posuvnou v rozsahu 130 milimetrů. Výše uvedené komentáře pro prostor na zadních sedadlech pak platily pro nejzazší polohu lavice.
Pro objem zavazadlového prostoru BMW uvádí hodnotu 406 litrů v základním uspořádání (218i/218d nabízí 470 l) a 1.370 se sklopenými opěradly zadních sedadel. Pro nastavitelná opěradla zadních sedadel mnichovská automobilka vymyslela ještě takzvanou Cargo funkci, která upřednostňuje objem zavazadlového prostoru před prostorem pro posádku. V takovém případě má řada 2 Active Tourer nabídnout 495 litrů objem místo původních 406 l. Pod podlážkou zavazadlového prostoru se nachází pouze prostor na nabíjecí kabely a pár drobností nebo povinnou výbavu.
BMW 230e xDrive Active Tourer
Motor, jízdní vlastnosti
Silnější PHEV
Základem BMW řady 2 Active Tourer je platforma UKL2, kterou používala už první generace modelu. Používá ji například i současné BMW řady 1, stejně jako X1 a X2 nebo Mini Countryman. Na rozdíl od většiny ostatních modelů značky má řada 2 Active Tourer primárně poháněná kola přední nápravy. Pohon všech kol je také k dispozici, ovšem pouze pro výkonnější motorizace.
Základem plug-in hybridní pohonné soustavy testovaného provedení 230e xDrive je přeplňovaný zážehový tříválec 1.5 TwinPower Turbo, který produkuje maximálních 110 kW mezi 4.700 a 6.500 ot/min a 230 Nm od 1.500 do 4.400 Nm. Jak z označení xDrive vyplývá, 230e disponuje pohonem všech kol, který je řešen vzadu umístěným synchronním elektromotorem s aktivním buzením. Jednotka produkuje 130 kW a 247 Nm, přičemž energii čerpá ze 14,2kWh lithium-iontového akumulátoru.
Systém jako celek, jehož součástí je sedmistupňová automatická dvouspojková převodovka Steptronic s možností řazení pádly pod volantem, produkuje maximální výkon 240 kW a točivý moment dosahuje hodnoty až 477 Nm. Na relativně malé rodinné auto je to pořádná porce výkonu. Na druhou stranu je ale taky pohotovostní hmotnost auta 1.845 kilogramů, což je o téměř 400 kilogramů více, než kolik váží nejlehčí 218i Active Tourer. Přidejte k tomu řidiče, jednoho, dva cestující a pár zavazadel a dostanete se přes dvě tuny hmotnosti.
Jízda
Ekologicky zaměřená motorizace v základním nastavení jednoznačně preferuje klidný jízdní styl, kdy umně maskuje svůj potenciál. Zároveň je příkladně tichá a nebojí se používat výhradně elektrický pohon ani na dálnici, a to až do maximální rychlosti 140 km/h (mimo elektrický režim umí jet až 205 km/h). Výhradně na elektřinu má být auto podle BMW schopné ujet až 93 kilometrů. Nabíjení zcela vybité baterie do maxima výkonem 7,4 kW trvá zhruba 2,5 hodiny.
Když budete více šlapat na plyn, začne Active Tourer ožívat a hlas přeplňovaného tříválce více proniká do interiéru. Odhlučnění pohonné jednotky mi překvapivě přišlo o něco lepší u nedávno testovaného Renaultu Austral, ovšem v celkovém odhlučnění jednoznačně vede BMW. O něco hlučnější motor má sice hrubší zvuk, ale čím více tlačíte na pilu, tím zní lépe.
Zkusil jsem Active Tourer vzít na mou známou zakroucenou silničku s nepříliš kvalitním povrchem, kde mě až překvapila rychlost a trakce auta. Na vyložené sportování to určitě není, ale je dobré vědět, jak velké rezervy máte v zásobě, kdyby byly potřeba. Ani na dálnici plug-in hybridnímu BMW nedochází dech a když se trochu zapomenete, není potíž se podívat daleko za maximální povolenou rychlost.
Ve sportovním jízdním režimu se spalovací motor ochotně vytáčí až k maximu otáček a řízení, které je jinak zbytečně lehké, příjemně přituhne, zatímco převodovka si bere méně servítek. Bez ohledu na zvolený jízdní režim jsou obstojně naladěné brzdy a po většinu času mají relativně konzistentní účinek. S tím má řada elektrifikovaných vozů problém. U 230e se mi stalo jen občas, že se v průběhu zpomalování změnil brzdný účinek nebo tuhost brzd.
Ostatně celá pohonná soustava je dobře naladěná. Jen ne každému může vyhovovat automatické zpomalování rekuperací, když auto rozezná blížící se křižovatku, zatáčku nebo překážku na silnici. Zmiňuji to především proto, že jsme nenašli jednoduchou možnost vypnutí této funkce, snad jen přepnutí do sportovního jízdního režimu.
Podvozek si sem tam umí bouchnout, ale jinak je převážně komfortní. Za volantem Active Toureru jsme už ale zažili i kombinaci podvozku, kol a pneumatik, která dokázala být nepohodlná i na relativně kvalitních silnicích, takže výše uvedené hodnocení je vlastně pozitivní. Na vyloženě špatné silnici, která je v podstatě celá složená z výmolů a nerovností, občas Active Tourer působí, jako by pohyby karoserie lehce vypadly ze synchronizace s podvozkem, ale na naprosté většině silnic se BMW chovalo dostatečně dobře.
BMW 230e xDrive Active Tourer
Spotřeba
Když jsem s BMW 230e xDrive Active Tourer jezdil normálním tempem, s nabitou baterií jsem byl schopný se pohybovat se spotřebou do 0,8 litrů benzínu na 100 kilometrů, což je plně v souladu s údaji uváděnými výrobcem. Nevyhýbal jsem se přitom ani dálnicím, ani jízdě maximální povolenou rychlostí. Spotřeba elektřiny ale byla vyšší, než jakou deklaruje BMW – oproti až 15,9 kWh/100 km jsem se pohyboval v okolí 20-23 kWh/100 km. Opět ale nutno připomenout zimní obutí a teploty kolem či pod bodem mrazu.
Zkoušel jsem jezdit i s vybitým akumulátorem, kdy palubní počítač BMW hlásil spotřebu mezi 6 a 7 litry benzínu na 100 kilometrů, při rychlejším tempu i vyšší, zatímco spotřeba elektřiny se v závislosti na profilu silnice pohybovala okolo 5 až 6 kWh/100 km. Pokud vám jde vyloženě o spotřebu kapalného paliva, pak platí, že plug-in hybridy je skutečně nutné nabíjet, jen tak docílíte nejlepších výsledků.
Závěr
Shrnutí a cena
Upřímně musím říct, že jsem byl ze začátku z auta rozpačitý a cestu k němu si trochu hledal. Nakonec bych si s ním dokázal představit existovat a rozhodně bych raději volil podobný typ auta než rovnou nějaký crossover nebo SUV. Na druhou stranu přemýšlím, jestli bych si raději nekoupil nějaký kombík. Plug-in hybridní 230e xDrive Active Tourer začíná na ceně 1.186.900 Kč, což je o pár desítek tisíc víc, než kolik stojí BMW řady 3 Touring. Sice jen v benzínové podobě se 115 kW a pohonem zadních kol, ale i tak. Alternativně, včetně příplatků stál Active Tourer 1.638.316 Kč, za což už pořídíte plug-in i u trojkového kombíku – 330e xDrive Touring za 1.519.700 Kč. Pochopitelně můžete hledat kombíkové alternativy i jinde, s nižšími cenami. Pokud ale prostě toužíte po menším MPV, Active Tourer není špatná volba, jen pozor na specifikaci.
Na testovaném exempláři se mi například líbily materiály i kvalita zpracování, byť i v tomto ohledu měl nějaké rezervy. Například zvuk zavíraných dveří ve vás prémiový pocit určitě nevyvolá. Zbytečně komplikované je nové digitální prostředí vozu, zatímco automatické brzdění by bylo dobré mít možnost vypnout. Někoho trápit nemusí, ale řadu řidičů může obtěžovat. Věnec volantu by nemusel být tak silný, a naopak o něco lepší by mohl být výhled vzad, aby se člověk nemusel spoléhat na parkovací senzory a kamery (byť skvělé). Naštěstí je auto relativně pravidelně tvarované. A jako poslední zmíním také podvozek, který fungoval obstojně, ale od prémiového vozu bych čekal lepší tlumení a menší nervozitu na vyloženě špatných silnicích.
Mezi pozitiva jednoznačně patří dobře naladěný plug-in hybridní pohon, zásoba výkonu nebo nezáludný pohon všech kol. Líbila se mi také dobře svítící LED světla nebo dobrá míra prosklení především v přední části vozu, což usnadňuje výhled ven. Ještě o něco lepší jsou vnější zpětná zrcátka, která by sice mohla být na karoserii uchycena o pár čísel blíže předku auta, ale jinak jsou dostatečně veliká, aby měl člověk dobrý přehled o dění za vozem. Zakřivení na vnějším konci řidičova zrcátka je navíc perfektně odhadnuté a při správném nastavení zrcátek v podstatě neexistuje slepý úhel.
Nejlevnější verze modelu | 756.600 Kč (216i/90 kW) |
Základ s testovaným motorem | 1.186.900 Kč (230e xDrive/240 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.186.900 Kč (230e xDrive/240 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.638.316 Kč (230e xDrive/240 kW) |
Plusy
- Naladění pohonné soustavy
- Výkonová rezerva
- Slušná spotřeba s nabitou baterií
- Dobrý výhled dopředu a do stran
- Efektivní LED světlomety
- Možnosti nastavení zadní lavice
Minusy
- Vyšší hmotnost
- Nervozita podvozku na špatných silnicích
- Nepřehledný infotainment
- Nemožnost vypnout automatické brzdění