Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 530e xDrive – Skvělé plug-in hybridní svezení

Stanislav Švarc
Diskuze (131)

Víte, že BMW pro aktuální řadu 5 nabízí hned čtyři plug-in hybridní verze?

Paleta motorizací pro současnou pětku je velice rozmanitá, v případě sedanu začíná u nejlevnější 518d s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW za 1.350.700 Kč a končí u M5 CS s 468kW osmiválcem za 4.833.400 Kč. Celkem v ceníku najdeme dokonce 18 variant.

Ty plug-in hybridní nesou označení 520e, 530e, 530e xDrive a 545e xDrive, přičemž 520e a 530e kombinují elektromotor s dvoulitrovým čtyřválcem, 545e pod kapotou ukrývá třílitrový řadový šestiválec. Přídomek xDrive samozřejmě prozrazuje přítomnost pohonu všech kol.

Zajímavý je také způsob, jakým BMW verze s externě dobíjitelným akumulátorem zařadila do ceníku – jejich ceny totiž hezky zapadají mezi podobně výkonná provedení vybavená jen spalovacím motorem. Posuďte sami:

 

Verze Typ pohonu Nejvyšší výkon Cena
520e plug-in hybrid 150 kW 1.426.100 Kč
520i zážehový 135 kW 1.363.700 Kč
530i zážehový 185 kW 1.475.500 Kč
520d vznětový 140 kW 1.426.100 Kč
530e plug-in hybrid 215 kW 1.541.800 Kč
530i zážehový 185 kW 1.475.500 Kč
540i zážehový 245 kW 1.638.000 Kč
530d vznětový 210 kW 1.612.000 Kč
530e xDrive plug-in hybrid 215 kW 1.610.700 Kč
530i xDrive zážehový 185 kW 1.543.100 Kč
540i xDrive zážehový 245 kW 1.706.900 Kč
530d xDrive vznětový 210 kW 1.678.300 Kč
545e xDrive plug-in hybrid 290 kW 1.868.100 Kč
540i xDrive zážehový 245 kW 1.706.900 Kč
540d xDrive vznětový 250 kW 1.804.400 Kč

 

V případě testovaného BMW 530e xDrive plug-in hybridní soustavu tvoří dvoukomorovým turbodmychadlem přeplňovaný celohliníkový čtyřválec a synchronní trakční elektromotor s permanentními magnety umístěný mezi motorem a osmistupňovou samočinnou převodovkou s kapalinovým měničem momentu, který je oddělený spojkou.

Spalovací motor o objemu 1998 kubických centimetrů poskytuje nejvyšší výkon 135 kW mezi 5000 až 6500 min-1 a maximální točivý moment 300 N.m dostupný od 1350 do 4000 otáček, elektromotor dosahuje výkonu 80 kW a „krouťáku“ 265 N.m.

Celkový maximální výkon soustavy činí 215 kW, točivý moment vrcholí 420 N.m.

Pohonné ústrojí doplňuje vysokonapěťový lithium-iontový 12kWh akumulátor s využitelnou kapacitou 11,15 kWh, uložený pod zadními sedadly a podlahou zavazadlového prostoru. Jeho umístění mimochodem znamená menší palivovou nádrž (46 litrů místo 68 u sedanů se spalovacím motorem) a menší zavazadlový prostor (410 litrů místo 530).

Jak funguje jako elektromobil?

Stejně jako u ostatních plug-in hybridů si i v BMW 530e xDrive můžete vybrat z několika způsobů jízdy. Sedan umí jezdit pouze na elektřinu, dále dovede nabídnout maximální dostupný výkon soustavy a samozřejmě nechybí ani hybridní režim, v němž si toky energií řídí samo auto, třeba i ve spolupráci s navigací a nastaveným cílem.

Začněme elektrickým režimem, v němž je svezení velice příjemné. Jízda je pochopitelně úžasně tichá a zvlášť v městském provozu sympaticky svižná. Ve vyšších rychlostech sice chuť zrychlovat trochu opadá, ale na pohodové cestování má elektromotor síly dost. Plug-in hybridní pětka se navíc jen na elektřinu umí rozjet až na 140 km/h, takže ji opravdu můžete v pohodě a bez větších omezení používat jako elektromobil. Tedy pokud jezdíte vzdálenosti, které se vejdou do elektrického dojezdu.

BMW 530e xDrive BMW 530e xDrive

 

Výrobce v případě sedanu 530e xDrive udává dojezd na jedno nabití 47 až 55 kilometrů, mně se ve skutečnosti povedlo s plně nabitým akumulátorem urazit nejvýš 48,2 kilometru (v tom okamžiku naskočil hybridní jízdní režim) v klidném maloměstském a mimoměstském provozu.

A spotřeba? Po Praze jsem jezdil za 23,1 kWh/100 km, mimo město pak v normálním cestovním tempu za 20,4 kW/h/100 km.

Trochu problém mám s nabíjením. Chápu, že život s plug-in hybridy by se měl odvíjet v cyklu „přes noc doma nabíjet, přes den jezdit“, ale realita není vždy takhle ideální a občas se hodí možnost dobít auto mimo domov u veřejné nabíječky. Jenže bavorák umí maximální nabíjecí výkon 3,7kW (16 A/230 V), takže akumulátor z nuly na plno nabijete za 3,6 hodiny. A to se mi zdá jako otravně dlouho. Jiné automobilky u svých plug-in hybridů nabízejí rychlejší nabíjení.

Výše uvedené údaje potvrzuje i moje zkušenost, u 22kW nabíječky jsem auto musel nechat stát 3 hodiny, 31 minut a 42 sekund, než se energie ve „vytlučené“ baterii doplnila na maximum. Jinak z klasické domácí zásuvky proces zabere 6 hodin.

Změna osobnosti

Zatímco v elektrickém režimu BMW 530e xDrive působí mimořádně kultivovaně a elegantně, po přepnutí do jednoho ze sportovních módů u něj dojde k pozoruhodné změně osobnosti. Auto poskytuje tři možnosti: klasický režim Sport, dále Sport Individual s možností přizpůsobit si chování některých částí vozu a pak také setup pojmenovaný XtraBoost, v němž má řidič k dispozici  maximální dostupný výkon soustavy.

Po jeho aktivaci sedan úžasným způsobem ožije, kombinace přeplňovaného čtyřválce a elektromobilu totiž přináší nejen vysoký výkon, ale také skvělou odezvu na plyn a takový uhlazený, ale přitom razantní projev při akceleraci. Z BMW 530e se najednou stane velice rychlé auto, ochotné kdykoli vystřelit vpřed. A působí u toho mimořádně samozřejmě a lehce, je skoro jedno, v jakých otáčkách motor držíte.

Na jednu stranu je tahle pružnost objektivně obrovskou předností, na druhou se nemohu zbavit dojmu, že plug-in hybridní soustava i kvůli tomu trochu postrádá charakter. Těžko se to popisuje, ale v 530e mi chybělo těsnější spojení s motorem, práce s určitým průběhem zrychlení a radost z otáček. V plug-in hybridním bavoráku jsem dostal všechno snadno a hned, protože prostě „jen“ jede jako blázen.

Pro zajímavost jsem si v nejostřejším režimu a pořádném zápřahu také změřil spotřebu. Na 8,5 kilometru dlouhém úseku plném ostrých zatáček a vracáků, který navíc vede do Krušných hor, jsem dosáhl průměru 27,2 l/100 km.

Cestou dolů jsem pak aktivoval režim dobíjení akumulátoru za jízdy, během něhož elektřinu vyrábí spalovací motor (a něco samozřejmě dodá i rekuperace při brzdění). To sice normálně výrazně zvyšuje spotřebu paliva, ale byl jsem zvědavý, jak tato funkce bude fungovat při palivově nenáročném sjezdu z kopce, který mi pro její použití připadal jako optimální prostředí. Výsledek? Za 8,5 kilometru bavorák dobil energii na 7 kilometrů elektrické jízdy, a to s průměrem 3,3 l/100 km.

BMW 530e xDrive BMW 530e xDrive

 

A co jako hybrid?

Ještě nám zbývá hybridní mód. V něm se o všechno stará samo auto, které se snaží co nejlépe a především nejefektivněji využít oba zdroje energie. V praxi to znamená, že hybridní soustava dělá všechno pro to, aby se obešla bez pomoci spalovacího motoru. 

I když palubní počítač ukazuje nulový dojezd na elektřinu, systém si v akumulátoru drží dostatek energie pro elektrické rozjezdy (tedy pokud se rozjíždíte klidněji, prudší start znamená odpich s benzinovou pomocí), k zapojení čtyřválce do práce dochází až později. Během jízdy pak hybrid dvoulitr odpojuje, jak jen může. Hybridní výbava samozřejmě pracuje i s elektřinou, kterou do baterie doplňuje “plachtění” nebo rekuperace při brzdění.

Proto BMW 530e umí být zajímavě úsporné, zvlášť na cestách s takovým profilem, který umožňuje už zmíněnou práci s elektřinou a možností vyřadit spalovák. Pokud vás zajímají konkrétní naměřená čísla, tak během testu si sedan v hybridním režimu nejlépe vedl při nedálničním přesunu mezi dvěma městy, který zvládl s průměrem 6,3 l/100 km. Po Praze jsem jezdil jsem za 8,5 l/100 km a na dálnici za 8,8 l/100 km.

I díky snaze co nejčastěji nabíjet jsem vůz po týdenním testu vracel s průměrnou spotřebou 5,2 l/100 km. Právě pravidelné dobíjení představuje u plug-in hybridů cestu k nejnižší provozním nákladům, pokud tu možnost nemáte, pak pro vás auto s touto koncepcí nemá smysl.

Je to špička

Hybridní režim v 530e jinak funguje velice příjemně. Sladění jednotlivých druhů pohonu je příkladné a střídání pohonů se děje většinou jemně a tiše, často až neznatelně.

Výhrady nemám ani k převodovce, nevybavuji si okamžik, kdy by udělal něco, co by mě donutilo pozvednout obočí.

Tahle příjemně odladěná souhra jen podtrhuje celkovou kultivovanost a vyváženost pětkového sedanu. BMW 530e se ukázala jako úžasně komfortní auto s dokonalým, pocitově robustním a poctivým podvozkem a tuhou karoserií, které skvěle filtruje nerovnosti (v tom testovanému vozu pomáhala i rozumná kombinace kol a pneumatik) a v kabině je krásně tiché.

Ale i přes zaměření spíš na komfort se s ním moc hezky svezete, když budete mít chuť. Tahle plug-in hybridní pětka (navíc s pohonem všech kol) totiž hbitě mění směr, ochotně zatáčí, v obloucích se skoro nenaklání a dokáže se pevně držet zvolené stopy. Umí ale také poodhalit svou zadokolkovou podstatu, pak oceníte přesné a poměrně citlivé řízení. BMW 530e xDrive se prostě chová jako poctivý sportovně-luxusní sedan, hybrid-nehybrid.

K výbornému dojmu z vozu přispěl ještě interiér. Nejde jen o prvotřídní materiály a zpracování, ale pochválit (jako vždy) musím především blbuvzdorné, ale současně komplexní ovládání infotainmentu a palubních funkcí prostřednictvím otočného ovladače a řady klasických tlačítek.

BMW 530e xDrive BMW 530e xDrive

 

Plusy

  • Umírněný design
  • Spotřeba, úspornost
  • Živé pohonné ústrojí
  • Hodnotně působící interiér
  • Skvělé jízdní vlastnosti
  • Na plug-in hybrid slušný dojezd na elektřinu

Minusy

  • Drahé příplatky
  • Dlouhé nabíjení
Nejlevnější verze modelu 1.350.700 Kč (BMW 518d)
Základ s testovaným motorem 1.541.800 Kč (BMW 530e)
Testovaný vůz bez příplatků 1.610.700 Kč (BMW 530e xDrive)
Testovaný vůz s výbavou 2.092.948 Kč (BMW 530e xDrive)

 

 

Stanislav Švarc
Diskuze (131)

Doporučujeme

BMW 530e xDrive
Cena základní sestavy 1 610 700 Kč
Výbava základní sestavy 17" kola z lehké slitiny, sada na opravu pneumatik, látkové čalounění, přední a zadní parkovací asistent, systém pro automatické udržování rychlosti s brzdnou funkcí, systém varující před nebezpečím kolize s vozem jedoucím vpředu nebo chodcem včetně brzdné funkce ve městě, Speed Limiter, LED světlomety, dešťový a světelný senzor, částečně elektrické nastavení předních sedadel, sportovní kožený multifunkční volant, nezávislá klimatizace s možností dálkového ovládání prostřednictvím chytrého telefonu, výškově a podélně nastavitelný sloupek volantu, automatická klimatizace, průchozí nakládací systém, DAB tuner, ConnectedDrive Services, BMW Live Cockpit Professional (digitální přístrojový panel s úhlopříčkou 12,3", infotainment s navigací a 12,3" displejem, dva USB konektory, Bluetooth) palubní počítač, stereo systém s 6 reproduktory a další Kč
Cena testované sestavy 2 092 948 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak Bluestone (28.444 Kč), M Sportovní paket zahrnující například M sportovní brzdy, sportovní sedadla vpředu, M sportovní automatickou převodovku, M sportovní kožený volant, M aerodynamický paket, 18" M kola z lehké slitiny a další (159.874 Kč), elektricky ovládané tažné zařízení (32.526 Kč), adaptivní LED světlomety včetně LED světel pro odbočování a BMW Selective Beam (27.092 Kč), Driving Assistant Professional (73.164 Kč), HiFi systém s 12 reproduktory (13.546 Kč), Paket Business Class obsahující komfortní přístupový systém, elektricky nastavitelná přední sedadla včetně pamětí pro sedadlo řidiče, vyhřívání předních sedadel, ambientní osvětlení (59.644 Kč), Paket Innovation zahrnující BMW Display Key, parkovací asistent Plus, BMW Head-Up Display, Live Cockpit Professional, BMW Gesture Control, bezdrátové nabíjení telefonu (82.550 Kč), čalounění umělou kůží Sensatec (5.408 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 135 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1350 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 1.6
Emise CO2: 36
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 410 / 0
Objem nádrže (l): 46
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1970 / 665
Rozměr pneu: 245/45 R18
BMW 530e xDrive
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4963
b) šířka (mm): 1868
c) výška (mm): 1483
d) rozvor (mm): 2975
e) rozchod vpředu (mm): 1606
f) rozchod vzadu (mm): 1631
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 48
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Maxmin
13. 12. 2022 14:01
Spotřeba
Proč neuvádíte spotřebu benzínu + elektřiny?
Když jezdíte na dvě paliva, uvádějte prosím obě spotřeby, jinak se v tom nedá vyznat.
Třeba při týdenním testu jsme ujeli 1000km za celkem 52l benzínu + 100kWh elektřiny (počítat jen tu dodanou ze sítě, ne tu, kterou si auto vyrobí samo z benzínu..)
2. 6. 2021 10:19
Re: BMW proste PHEV auta umi....
To je jasné. Je potřeba se zajímat a pokazit se může cokoliv. Jsou to jen stroje a technika. Ale je to kamarád, sám fanda BMW a docela mu věřím. Garantovat nikdo nic nebude na 100%. Od toho je ale právě (nebo měla by být) záruka, kterou prodloužit na 4 roky a kupovat takové auto nové. Mohou být problémy, může být i soud, ale u nového je šance se domoci opravy/výměny než u ojetiny, kde to je mega risk...
2. 6. 2021 10:15
Re: 5er PHEV
sry, vložilo se 2x, zas nějaký bug asi
2. 6. 2021 10:15
Re: 5er PHEV
Přesně tak, při vypnutí motoru - až po zavření dveří a zamčení (asi tuší že se nikam nejede) vypustí vzduch a auto si viditelně sedne a je i slyšet. Analogicky po nastartování musí natlakovat, ale to vevnitř není slyšet. Za jízdy pak není nic poznat jestli se upravují tlaky dle potřeby. Nebo alespoň jsem nikdy nic neslyšel.
1. 6. 2021 18:55
Re: BMW proste PHEV auta umi....
Naprosto chápu. Ten technik je kamarád, kterého znám léta a u BMW pracuje dlouho. Mám k němu důvěru. Přeji šťastnou ruku při výběru ;-)