TEST BMW M135 xDrive – Rychlé, ale chladné
BMW se opět vrhá do segmentu rychlých hatchbacků s pohonem všech kol, v němž je na evropském trhu nejsilnější koncern Volkswagen. Jak se s novinkou žije v každodenním provozu i na okreskách?
Design, interiér
Když se začátkem loňského léta poprvé odhalilo nové BMW řady 1, značka nás přiměla přemýšlet, zda je velkým faceliftem nebo novou generací. Stále zakládá na modulární architektuře UKL2 a dalo by se říct, že vypadá pořád stejně. David Haidinger, český tiskový mluvčí BMW, k tomu však při prvních českých jízdách řekl, že novinek je tolik, že se v Mnichově rozhodli vynechat modernizaci, označovanou u BMW Life Cycle Impulse (LCI), a představit „jedničku“ jako nové pokračování.
S novým BMW řady 1 jsem se poprvé mohl svézt už v polovině loňského října, když jsem záměrně sáhl po dvou variantách s největším očekávaným obchodním úspěchem – 120 a 120d. S první uvedenou jsem se v minulých měsících už také svezl při našem normálním testování, ale jen o několik týdnů dříve mi společnost dělala i vrcholná sportovní verze, jakou jsem úplně na začátku schválně vynechal.
Je to sportovní hatchback BMW M135 xDrive, který následuje novou filozofii pojmenovávání benzinových bavoráků. V obchodním označení totiž chybí v minulosti typické písmeno „i“ (injection). A přestože je důvod této změny relativně jednoduchý, osobně si myslím, že se automobilka obává neexistujícího problému. Vyčistila tím cestu rodině elektromobilů BMW i se slovy, že by si klientela mohla plést spalovací a elektrické modely.
Stále mám nutkání o M135 mluvit jako o M135i, jak tomu bylo ještě v předchozí generaci, takže tím spíše rozházela nás ostatní. Zanechme však staromileckého mudrování a pojďme se konečně věnovat novému modelu z pohledů novinek a faktů.
Opticky vypadá nižší, ale rozměrově je vyšší
Nová generace jedničky, včetně sportovního modelu M135, technicky vychází z předchůdce, ale je tu několik designových novinek, s nimiž si modely snad ani nespletete. Novinka sice působí kompaktně, ale ve skutečnosti je delší, širší i vyšší, a protože nikdy nebude existovat elektrická verze, automobilka zachovala klasické dveřní kliky místo novějších aerodynamických, zahlazených ve dveřích.
Největší stylingovou změnou jsou nové „ledvinky“ s kombinovanými lamelami, nejnovějším tvarem i kontroverzním LED osvětlením. To je však prvek, který na testovaném BMW M135 nenajdete, protože se na výrobní lince objevil až s listopadovou produkcí a náš vůz je starší. Celkově je design navržen více do šířky, takže nová jednička i přes nárůst milimetrů do výšky působí rozkročenější a širší.
Sportovní verze M135 nese agresivnější a dynamičtější design a volitelně můžete sáhnout i po dalších funkčních i designových vylepšeních. S příplatkovým M sportovním paketem Pro za 40.638 korun dostanete nejen zatmavené světlomety M Shadowline, M bezpečnostní pásy, M sportovní přední sedadla a tmavé okenní lišty, ale také pořádné M sportovní brzdy, jež se do základních 18“ kol musí vejít tak tak. I v příplatkových 19“ kolech vypadají obrovské.
V interiéru se inspiruje většími sourozenci
Jedním z hlavních důvodů, proč se BMW rozhodlo představit nejnovější jedničku jako novou generaci, je výrazně modernější kabina. Pokračuje v duchu současných větších modelů, takže má architekturu zakládající na Operačním systému 9 se širokoúhlou obrazovkou kombinující digitální přístrojový štít s centrálním dotykovým displejem.
Nový infotainment s Operačním systémem 9, jak jej BMW nazývá, má pevná dotyková tlačítka, přibyly zkratky v dolní části displeje a domovská obrazovka s mapou vestavěné navigace nabízí widgety vlevo, mezi nimiž si můžete listovat podle potřeby. Standardem je i bezdrátová konektivita s Apple CarPlay nebo Android Auto.
S novou palubní deskou z modelu zmizelo klasické ovládání klimatizace fyzickými tlačítky pod displejem, které se přesunulo do menu a na spodní lištu dotykové obrazovky. Vypadá to a funguje přesně tak, jak to z nejmodernějších bavoráků známe. Ostatně, když budu upřímný, tady vlastně moc zásadních novinek nenajdete. Vše následuje trend nastavený posledními předcházejícími modely.
Výdechy ventilace jsou schované v palubní desce a ze středové konzole zmizelo tradiční ovládací kolečko iDrive, takže všechno nastavení musíte obsluhovat dotykem nebo multifunkčním volantem na přístrojovém štítu. S operačními systémy 8 a 9 jsem ale nikdy nebyl kamarád, a ač jsem si ukazatel využití pohonu přepnul na otáčkoměr, občas se mi z nepochopitelných důvodů vrátilo původní nastavení.
Pozitivní i negativní módní trendy
K novým bavorákům mám jedno doporučení. Jsou výrazně příjemnější pro život, když si v nich vytvoříte uživatelský profil (samozřejmost při vlastnictví) a budete s nimi pracovat i skrze mobilní aplikaci. Jen s vlastním profilem budete mít jistotu, že si váš vůz bude pamatovat všechna nastavení z poslední jízdy, protože jezdit v defaultním režimu je vážně otrava. V BMW je to navíc relativně jednoduché, protože pro spárování vozu s vaší aplikací stačí naskenovat QR kód na obrazovce infotainmentu.
I ve vozech značky BMW se s novou loňskou legislativou objevil bezpečnostní prvek Intelligent Speed Assistance (ISA) upozorňující na překročení aktuální nejvyšší povolené rychlosti. Před každou jízdou jej rychle deaktivujete podržením tlačítka SET na volantu.
A je tu i velké negativum – ambientní osvětlení nové jedničky na krajích palubní desky se totiž ve tmě odráží na bočních oknech přesně v prostoru výhledu do zrcátek. Ve tmě to zakrývá přibližně třetinu plochy zrcátek na vnitřních stranách blíže k vozu a třeba při jízdě na okreskách to značně komplikuje sledování, kde máte boky vozu a kde začíná krajnice. V dešti s mokrými zrcátky i okny je to ještě výrazně horší.
Ambientní osvětlení si však můžete kromě změny barvy i volitelně vypnout v menu nastavení nebo snížit jeho intenzitu. Řešením tak může být volba méně výrazného barevného odstínu, snížení jasu nebo úplné vypnutí, ale vypínání po jednotlivých segmentech bohužel v BMW nejde.
Motor, jízdní vlastnosti
Nové BMW řady 1 je a bude výhradně spalovací, ale elektrifikaci neuniklo, protože u některých motorizací využívá 48V mild-hybrid se startér-generátorem. V Česku se prodává se čtyřmi zážehovými a dvěma vznětovými motorizacemi a vůbec nejsilnějším modelem je testovaná verze M135 xDrive, která je konkurentem Audi S3 TFSI quattro, Volkswagenu Golf R nebo Mercedesu-AMG A 35 4Matic.
Technickým základem sportovní jedničky je známý turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový benzinový čtyřválec M TwinPower Turbo z řady motorů BMW B48, který je nepatrně slabší než v minulé generaci, tedy modelu M135i xDrive. Z původních 225 kW (302 koní) a 450 newtonmetrů si nepatrně pohoršil na 221 kW (300 koní) a 400 newtonmetrů. Tenhle motor bez mild-hybridu je standardně spojen se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol xDrive.
M135 je rychlá, ale málo vzrušující
Reálně to však ničemu nevadí, protože BMW M135 xDrive je pořád dost rychlým autem pro dálniční přesuny i okreskové svezení. Oficiální parametry totiž uvádějí, že minimálně co do akcelerace z 0 na 100 km/h a maximální rychlosti je stejně rychlé jako předchůdce. Sprint na stovku zvládne za 4,9 sekundy a nejvyšší rychlost je elektronicky omezených 250 km/h.
A jak se řídí? S novinkou jsem se svezl v chladných podmínkách a zimních pneumatikách, ale aspoň to dalo vyniknout hravému nastavení auta. Limit není tak daleko, a když při rychlém tempu začnete pracovat s plynem, jednička při lehkém ubrání umí vrtět zadkem. V zatáčkách je agilní, řízení pod plynem trochu tahá za ruce a když to s akcelerací přeženete, je trochu nedotáčivé.
S plynulým řidičským stylem s citem je docela neutrální, v rychlých zatáčkách vám adaptivní sportovní podvozek poskytne slušnou přilnavost a můžete si s ním užít solidní dynamickou jízdu. Motor je nejsilnější ve středním pásmu, ochotně táhne až k červenému poli, a když jedete ve sportovním módu s manuálním řazením velkými pádly na volantu, na head-up displeji vám v nejvyšších otáčkách rozsvítí a rozbliká indikaci řazení.
Zvukový projev sice není moc zajímavý, ale zní mechanicky, což osobně oceňuji. A mým nejoblíbenějším prvkem jsou nepochybně ty obrovské přední brzdy. Nejsou jen na parádu a můžete se na ně spolehnout – jsou lineární a podávají skvělý výkon. Každý razantnější nástup doprovází „ducnutí“ z podvozku, jak se brzdiče zakousnou do kotoučů.V kombinaci s poddajným podvozkem, který nejlépe funguje a tlumí ve vyšším tempu, tohle auto umí jezdit jistě a rychle i na nekvalitním asfaltu.
Ekologie komplikuje běžný život
Při běžné jízdě ale sportovní jednička tak příjemná není. Najednou se začnou projevovat příplatková 19“ kola s nízkoprofilovými pneumatikami, kopírující sebemenší hrboly na asfaltu, i celkově tuhé nastavení podvozku. Jestliže máte raději komfortní auta, tohle vás ve městě trochu naklepe.
Osobně mi však nejvíce vadí občas cukající/skákající dvouspojková převodovka při rozjezdech a emisní prodleva přeplňovaného čtyřválce. Při rozjezdu s více plynem je občas elektronika pomalejší a vozu trvá, než se rozjede. Nejčastěji to pocítíte při připojení se do provozu z vedlejší ulice, kam to chcete stihnout, silněji přidáte a jednička začne přemýšlet, jak rychle vás nechá rozjet a vy ztratíte cenou vteřinu nebo dvě. Děje se to hlavně v normálním jízdním režimu, takže pro rychlejší reakce pohonu je lepší se na tyto situace připravit sportovním módem převodovky.
A jak je na tom se spotřebou paliva? Během týdenního testování jsem s ní najel přes 500 kilometrů s výsledkem 8,7 l/100 km. Rychlá jízda na okreskách znamená vyšší hlad po benzinu a snadno přeleze 10 litrů, ale to jsou specifické jízdní podmínky, při nichž většina řidičů mizející palivo z nádrže tolik neřeší.

Závěr
Nejnovější BMW M135 xDrive je evolucí předcházejícího modelu M135i, a přestože je trochu slabší, na českých okreskách stále působí jako rychlé auto. Osobně mi v něm však trochu chybí větší vzrušení, protože v duelu s hlavními konkurenty bych si raději vybral Volkswagen Golf R s chytrým torque splitterem místo klasického zadního diferenciálu.
Sportovní novinku si oblíbí hlavně nadšenci, kterým nebude vadit její tvrdší podvozek oproti standardnímu modelu. Při rychlém svezení je řidičsky relativně nenáročným autem. Na čem bych při nákupu rozhodně nešetřil, jsou volitelné „Mkové“ brzdy, jejichž razantní nástup mě z celého auta bavil snad úplně nejvíc.
BMW M135 xDrive: Srovnání s hlavní konkurencí | ||||
BMW M135 xDrive | Audi S3 TFSI quattro | Volkswagen Golf R | Mercedes-AMG A 35 4Matic | |
Motorizace | přeplňovaná zážehová | přeplňovaná zážehová | přeplňovaná zážehová | přeplňovaná zážehová |
Zdvihový objem [cm3] | 1998 | 1984 | 1984 | 1991 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Maximální výkon [kW/min] | 221/5700-6500 | 245/5600-6500 | 245/- | 235 |
Převodovka | 7AT | 7DSG | 7DSG | 8DCT |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 250 | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 4,9 | 4,7 | - | 4,7 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 8,1 | 8,4 | 8,1 | 8,3 |
Emise CO2 [g/km] | 184 | 191 | 184 | 188 |
Objem zavazadlového prostoru [l] | 380 | 325 | 381 | 370 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1625 | 1610 | 1582 | 1645 |
Rozměry d x š x v [mm] | 4361 x 1800 x 1459 | 4354 x 1816 x 1431 | 4296 x 1789 x 1445 | 4447 x 1797 x 1407 |
Rozvor [mm] | 2670 | 2631 | 2629 | 2729 |
Cena od [Kč] | 1.358.500 | 1.346.900 | 1.367.900 | 1.291.070 |
Plusy
Minusy
Nejlevnější verze modelu | 760.500 Kč (BMW 116) |
Základ s testovaným motorem | 1.358.500 Kč (BMW M135 xDrive) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.358.500 Kč (BMW M135 xDrive) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.712.572 Kč (BMW M135 xDrive) |
