TEST Mercedes-AMG A 35 4Matic – Vstupní brána mezi ostré šípy
Stát se součástí sportovního AMG je dnes snazší než kdy dřív. Vyzkoušeli jsme vstupní bránu, na kterou vám stačí milion a čtvrt.
Design, interiér
Automobily se štítky AMG už dávno nejsou jen zbožím pro vyvolené. Jejich počet rok co rok roste a rozrůstá se do dalších a dalších segmentů. Před šesti lety se součástí sportovní rodiny stříbrných šípů stala i třída A a slavila mimořádný úspěch. Není divu, že Mercedes připravil ostrou verzi i pro nejnovější generaci. A ne jednu, na výběr totiž máte hned tři varianty. Nejcivilnější z nich nese označení A 35 4Matic a jak správně tušíte, je to cenově nejdostupnější cesta do světa AMG.
Nenápadný ďáblík
Byť je A 35 dílem jedné z nejznámějších sportovních divizí, na první pohled byste to možná ani nepoznali. Že tady jde o něco „mimořádného“ vlastně napoví až pečlivější zkoumání.Všimnout si můžete ostřeji tvarovaných nárazníků, širších blatníků, zadního spoileru, odznáčků AMG či devatenáctipalcových kol, která jsou vyhrazena jen sportovním verzím. Celkovou nenápadnost tak nejvíce rozbíjí jen žlutý lak, který je, světe div se, bezpříplatkový.
Z výčtu příplatkové výbavy stojí za zmínku LED High Performance světlomety s diodovým denním svícením. Pro všechny „áčka“ je tato technika k dispozici za 26.413 Kč, varianty AMG ji ale dostávají standardně. Pokud byste chtěli dát koníky pod kapotou více na obdiv, můžete sáhnout po sadě AMG Aerodynamics za 49.326 Kč. Ta obsahuje podstatně výraznější zadní křídlo a větší difuzor v zadním nárazníku.
Sportovněji střižený je také interiér, kde najdeme multifunkční volant potažený kůží nappa, bezpečnostní pásy a další detaily v červené barvě či elektronicky nastavitelné sportovní sedačky. Samotné pracoviště řidiče jsme si pochvalovali už při testu klasické verze – měkčené plasty, jemná kůže, vše přesně tak, jak od prémiové automobilky očekáváte. Tehdy nám vadily snad jen lesklé černé plasty, na kterých okamžitě zůstávají otisky prstů.
Kabina je skvělá nejen díky materiálům, ale i celkovém uzpůsobení. Posez za volantem je vynikající, sportovní sedačky mají dostatečné boční vedení, aby vás v zatáčkách podržely. Na poměry kompaktních hatchbacků nás překvapuje prostornost nejen v šířce, ale i na zadní lavici, kam se klidně posadí i urostlejší cestující. Ti si mohou stěžovat snad jen na nízko ukotvené sedáky, což může být na dlouhých cestách poněkud nekomfortní.
Mezigeneračně narostl i zavazadelník, jenž pojme 370 litrů, případně 1210 litrů při sklopení zadní lavice. Potěší jeho pravidelný tvar, navíc je vcelku hluboký, nakládací hrana je vysoko tak akorát. Větší nádrž na 51 litrů paliva je pro ostrou verzi „áčka“ standardem.
Alespoň na chviličku se ještě vrátíme k multimediálnímu systému MBUX. Pokrokové řešení sází na dvě obrazovky, stejně jako v jiných mercedesech, tady si s vámi ale povídá plynule česky. Je tedy jen na vás, jestli funkce nastavíte dotykem, pomocí touchpadu, nebo hlasově. Touchpad sice na oko vypadá dobře, co do funkčnosti se nám ale více líbilo řešení s intuitivnějším otočným ovladačem. Hlasová asistence toho umí opravdu hodně: nastavit teplotu, adresu navigace, vybrat hudbu, dokonce i zašprýmovat na adresu konkurence. Navigace rovněž prošla evolucí, nabízí prvky rozšířené reality, když vám do obrazu z přední kamery vkládá pomocné šipky či popisná čísla domů. Samozřejmě můžete zrcadlit chytrý telefon, při spojení s kabelem ale myslete na to, že Mercedes už počítá pouze s konektory USB-C.
Motor, jízdní vlastnosti
Vypiplaný standard
Když vám řekneme, že pod kapotou tohoto AMG tepe dvoulitrový čtyřválec, jehož základ najdeme i v klasickém „áčku“, asi vás to na zadek neposadí. Nedělejte ale unáhlené závěry. Nejenže disponuje podstatně zajímavějšími parametry – výkonem 225 kW (306 k) a 400 newtonmetry točivého momentu, ale prošel i celou řadou jiných úprav. Ostřejší verze dostává turbo typu twin-scroll, jiné je rovněž sání, výfuk a také software řídící jednotky. V praxi to znamená zrychlení na stovku za 4,7 sekundy a elektronicky omezenou maximálku 250 km/h.
Agregát se páruje se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Její základ pochází z dřívějšího AMG A 45, také tady ale došlo na úpravy včetně zcela nové skříně. A 35 nepořídíte jinak než s automatem a čtyřkolkou, která je tady řešena pomocí vícelamelové spojky ovládané elektromotorem.
Obrovskou proměnou prošel podvozek. Základem jsou standardní (avšak sportovně laděné) tlumiče, které mají kromě jízdního požitku poskytnout i komfort pro každodenní povinnosti. Pro náročnější zákazníky jsou připraveny adaptivní tlumiče s volitelným režimem za 31.505 Kč, kterými byl vybaven i náš exemplář. Vzadu dostanete vždy víceprvkovou nápravu, jejíž pomocný rám je připevněn ke karoserii napevno bez silentbloků.
Jako z praku
Papírové parametry jasně naznačují, že i když do rukou dostáváme „jen“ základní AMG, o rychlost nebude nouze. Prozrazuje to už první nastartování, které doprovází líbivá akustika a brumlání aktivního výfuku, jenž je součástí standardní výbavy. Ve sportovním jízdním režimu je akcelerace v přímce opojná, obzvlášť z místa, kdy vám může pomoci systém Race Start. Motor se s chutí nechává vytáčet, sportovně naladěná převodovka sází jednotlivé kvalty bleskurychle a logicky, čtyřkolka zase dodává maximální jistotu s minimem prokluzů.
Líbí se nám, že v „běžnějších“ jízdních režimech auto zkrotne a opravdu umí být společníkem i při každodenní rutině. Snad jen kombinace devatenáctipalcových kol a už tak tuhých adaptivních tlumičů vám na českých okreskách bude místy připadat příliš tvrdá, což při volbě sportovního režimu a ostřejším tempu platí dvojnásob.
Jinak je ale A 35 maximálně neutrální. Netrpí nedotáčivostí, ale ani přetáčivostí, zkrátka jistě a bez zaváhání jede volenou stopu, ať už úsek projíždíte sedmdesátkou, nebo dvojnásobnou rychlostí. Líbí se nám přesné řízení s tuhým naladěním, stejně jako výkonná brzdová soustava, která vmžiku dokáže zmírnit tempo a působí neúnavně. Pro rychlé průjezdy zatáček je to bezpochyby ideální kombinace. Kdo ale za volantem hledá trochu více vzrušení a emocí, ten možná ve výsledku bude celkovým projevem neuspokojen.
A spotřeba paliva? Hodně záleží na stylu jízdy. Když se budete snažit, můžete se s lehkou nohou pohybovat okolo osmi litrů. Spíše ale počítejte, že se průměr bude povalovat někde kolem deseti. Stačí ale pár ostřejších průjezdů a apetit auta roste na podstatně vyšší hodnoty. Mercedes moc dobře věděl, proč větší 51litrovou nádrž nabídne už ve standardní výbavě.
Závěr
Závěr
Mercedes-AMG A 35 je vstupní branou do světa rychlých stříbrných šípů a určitě vás nezklame. Samo o sobě je to hezké auto, jemuž můžete dodat sportovní vzezření příplatkovým paketem. Navíc je pekelně rychlé nejen v přímce, ale i v zatáčkách, kde potěší skvělým řízením a výkonnými brzdami. Jen těch emocí nenabídne tolik, kolik by si možná fandové sportovního svezení představovali.
Kolik za to všechno, ptáte se? Na nejdostupnější AMG si připravte milion a čtvrt. To není moc, zohledníme-li fakt, že takový Golf R je jen o 86.150 Kč levnější. Navíc už si nemusíte za mnoho prvků připlácet, všechno důležité je součástí standardní výbavy. Včetně toho líbivého žlutého laku, který nenápadnému ďáblíkovi dodává šmrnc.
Nejlevnější verze modelu | 635.250 Kč (A 160/80 kW) |
Základ s testovaným motorem | 1.216.050 Kč (A 35 4Matic/225 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.216.050 Kč (A 35 4Matic/225 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.320.500 Kč (A 35 4Matic/225 kW) |
Plusy
- Svižný dvoulitr
- Slušná pořizovací cena
- Řízení, které poslouchá na slovo
- Spotřeba paliva
Minusy
- Příliš tuhý podvozek
- Nenabídne tolik emocí