Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroën Berlingo: První jízdní dojmy z Francie

Leoš Káňa
Diskuze (30)
Citroën Berlingo si během své existence získal řadu příznivců, kteří na něm oceňují praktické vlastnosti velké kabiny a kufru i slušnou cenu.

Čísla hovoří jasnou řečí. Vozů Citroën Berlingo se po celém světě prodalo přes 2,9 milionu exemplářů. S 1362 vozy se loni stal nejúspěšnějším modelem francouzské značky na českém trhu a za první čtyři letošní měsíce je u nás s 586 zápisy čtvrtým nejprodávanějším velkoprostorovým autem vůbec. Je tedy zřejmé, že zvolená koncepce, kdy na základech užitkové dodávky vznikne osobní provedení, je správná. Proto se také Citroën v rámci letošní modernizace zaměřil jenom na detaily.

Hledání pod lupou

Na tvaru karoserie s posuvnými zadními dveřmi se nezměnilo nic. Po bližším pátrání jsme si všimli nové přední části, která nám připadá elegantnější. Přepracovaná je maska chladiče, stejně jako celý přední nárazník. Denní světlomety s diodami se přestěhovaly z místa těsně pod hlavními reflektory do nižší pozice nad mlhovky. Více už jsme toho na exteriéru neobjevili – tedy až na nové laky hnědá Moka nebo šedá Acier.

Uvnitř nás přivítala známá mohutná palubní deska, slušné zpracování a hromada prostoru. Všimli jsme si i nového čalounění látkami Quad či Liberia určenými pro různé výbavové stupně. Zásadní změnu ale představuje instalace multimediálního systému se sedmipalcovou barevnou dotykovou obrazovkou. Ta je u provedení Shine ve standardu, u ostatních verzí si za ni musíte připlatit 20.850 Kč.

Zmíněný systém se rozhodně vyplatí, protože díky technologii Mirror Screen umí využívat aplikace uložené v chytrém telefonu. Za příplatek obsahuje i navigaci s vylepšenými funkcemi – zobrazení omezení rychlosti, ptačí perspektiva map, zohlednění podmínek dopravy, vybírání nejúspornější trasy, atd.

Novinkou je také zadní parkovací kamera, z níž se obraz promítá také na obrazovku. Manévrování s vozem při parkování usnadní i přední čidla. Od listopadu 2015 se zákazníci mohou těšit na systém automatického brzdění Active City Brake fungující do rychlosti 30 km/h.

Starý dobrák

Nás však opět zaujalo vnitřní uspořádání kabiny. Ta pojme pět dospělých cestujících a všichni budou mít kolem sebe nadbytek prostoru. Uvědomili jsme si, jak pohodlná jsou všechna křesla, a ocenili jsme jejich rozdělení na jednotlivé prvky ve druhé řadě. Lze s nimi jednoduše manipulovat, sklápět je nebo úplně vyjmout.

Díky tomu se zvyšuje variabilita kabiny a přepravní schopnosti Berlinga. Ten uveze kromě posádky i všechna jejich zavazadla, protože kufr má v základním uspořádání objem 675 litrů – po zadní plato. Postupně lze prostor pro náklad zvětšit až na 3,0 m3, což je na 4380 milimetrů dlouhý vůz úžasná hodnota. Navíc vůz nabízí celou řadu odkládacích schránek, vyjímatelnou středovou konzolu nebo střešní prostor Modutop, jejichž celková kapacita může dosahovat až 170 litrů.

Pohodu posádky navíc zvyšují výklopné stolky nebo volitelná prosklená střecha. Ale tyto příjemné prvky už známe z předchozího Berlinga.

Citroën Berlingo - technická data a ceny
Motor1.6 VTi 981.6 VTi 1201.6 BlueHDi 751.6 BlueHDi 1001.6 BlueHDi 120
Zdvihový objem [cm3]15981598156015601560
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]72/600088/600055/350073/375088/3500
Točivý moment [N.m/min]152/3500160/4250233/1750254/1750300/1750
Převodovka5MT5MT5MT5MT (5AT)6MT
Pohotovostní hmotnost [kg]1320132013741374 (1399)1398
Max. rychlost [km/h]175177156166 (171)176
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,81215,112,4 (14,3)11,4
Komb. spotřeba [l/100 km]6,46,54,34,3 (4,2)4,4
Cena Live (Kč)324.900 Kč-349.900 Kč--
Cena Feel (Kč)-369.900 Kč-379.900 Kč409.900 Kč
Cena Feel Edition (Kč)-379.900 Kč-389.900 Kč419.900 Kč
Cen XTR (Kč)---399.900 Kč419.900 Kč
Cena Shine (Kč)---419.900 Kč439.900 Kč

Silnější nafťák

To samé můžeme v podstatě říci také o motorech. Všechny sice splňují přísnou emisní normu Euro 6, ale na benzinové šestnáctistovce disponující 72 nebo 88 kW se toho příliš neudálo. Vznětové agregáty nyní nesou označení BlueHDi – výfukové potrubí dostalo oxidační katalyzátor zabudovaný přímo při výstupu z motoru, katalyzátor se vstřikováním AdBlue či filtr pevných částic s aditivem.

Základem je opět turbodiesel o objemu 1,6 litru s výkonem 55 kW, který vlastně zůstal nezměněn. Silnějšímu provedení stoupl výkon o 5 kilowattů na 73 kW a vrcholná verze nyní disponuje 88 kW při 3500 ot./min a točivým momentem 300 N.m dostupným při 1750 ot./min, což je o 4 kilowatty a 60 N.m více. Navíc je spojená se šestistupňovým manuálem.

Líbila se agilita motoru a dostatek síly již od 1500 otáček. Stačí v sedmdesáti zařadit šestku, kochat se krajinou a vychutnávat si komfortní nastavení podvozku nebo dobré odhlučnění motoru. My jsme takto dokončili testovací trasu se spotřebou 5,2 l na 100 km.

S Berlingem totiž nikdo nikam nespěchá. Jeho typický řidič má početnější rodinu a dobře si je vědom, jak těžké je vydělat na nový vůz. A v tom je tento Citroën jedinečný. Za příznivé peníze nabídne obrovský přepravní prostor, slušné jízdní vlastnosti a přitom vůbec nevypadá levně nebo ošizeně.

Příznivá nabídka

Cena Citroënu Berlingo startuje na 324.900 Kč za benzinovou verzi 1.6 VTi/72 kW v provedení Live, které je určeno i nejslabšímu turbodieselu s 55 kW. Vyplatí se však investovat do druhé úrovně Feel a silnějších agregátů.

Zážehová šestnáctistovka s výkonem 88 kW stojí 369.900 Kč a ve standardu najdete mimo jiné klimatizaci, autorádio, palubní počítač, tempomat, přední mlhovky a diody denního svícení nebo boční posuvné dveře i na levé straně.

Nejdražší v nabídce je turbodiesel 1.6 BlueHDi s výkonem 88 kW ve verzi Shine za 439.900 Kč. A s ním už dostanete nejen prostorné, ale také komfortně vybavené rodinné auto.

Plusy

  • Velikost kabiny
  • Příznivá cena
  • Přepravní schopnosti
  • Pohodlné nastupování
  • Komfortní odpružení
  • Výhled z vozu

Minusy

  • Větší náklony karoserie
  • Rezerva pod vozem
  • Aerodynamický hluk při vyšších rychlostech


Leoš Káňa
Diskuze (30)
7. 8. 2015 14:27
Re: Go berlin
tak na Slovensku ani nie, mal som pred tym opel astra a citroen servis je lacnejsi ...
Avatar - pallas
22. 5. 2015 20:40
Re: Go berlin
drahý servis? v porovnaní s ktorou značkou?
Avatar - Gasoline
18. 5. 2015 22:32
Re: Rezerva pod autom medzi mínusmi? Autor článku zrejme rad
:-) Dík. Pokusím se něco z nich dostat.
Stejně je to nejhorší u mojí Discovery 3. Rezerva je zespodu, to je fajn. Ale spouští se navijákem a ten má ovládání pod třetí řadou sedadel. Takže při defektu musím vyložit auto, zvednout třetí řadu sedadel, spustit rezervu, vlézt pod auto a vyháknout ten šílený úchyt lanka a pak smýkat dvacetikilové kolo. A to nemluvím, že jako polooffroad má zdvih nápravy tak půl metru a toč s tím heverem, když to auto váží skoro tři tuny.
18. 5. 2015 20:46
Re: Rezerva pod autom medzi mínusmi? Autor článku zrejme rad
Tak si prišiel na praktické riešenie problému prv ako konštruktéri. :-) Nemali by za to niečo poplatiť? :yes:
Avatar - Gasoline
18. 5. 2015 12:51
Re: Rezerva pod autom medzi mínusmi? Autor článku zrejme rad
Kangoo I