TEST Citroën Berlingo: První jízdní dojmy z Francie
Čísla hovoří jasnou řečí. Vozů Citroën Berlingo se po celém světě prodalo přes 2,9 milionu exemplářů. S 1362 vozy se loni stal nejúspěšnějším modelem francouzské značky na českém trhu a za první čtyři letošní měsíce je u nás s 586 zápisy čtvrtým nejprodávanějším velkoprostorovým autem vůbec. Je tedy zřejmé, že zvolená koncepce, kdy na základech užitkové dodávky vznikne osobní provedení, je správná. Proto se také Citroën v rámci letošní modernizace zaměřil jenom na detaily.
Hledání pod lupou
Na tvaru karoserie s posuvnými zadními dveřmi se nezměnilo nic. Po bližším pátrání jsme si všimli nové přední části, která nám připadá elegantnější. Přepracovaná je maska chladiče, stejně jako celý přední nárazník. Denní světlomety s diodami se přestěhovaly z místa těsně pod hlavními reflektory do nižší pozice nad mlhovky. Více už jsme toho na exteriéru neobjevili – tedy až na nové laky hnědá Moka nebo šedá Acier.
Uvnitř nás přivítala známá mohutná palubní deska, slušné zpracování a hromada prostoru. Všimli jsme si i nového čalounění látkami Quad či Liberia určenými pro různé výbavové stupně. Zásadní změnu ale představuje instalace multimediálního systému se sedmipalcovou barevnou dotykovou obrazovkou. Ta je u provedení Shine ve standardu, u ostatních verzí si za ni musíte připlatit 20.850 Kč.
Zmíněný systém se rozhodně vyplatí, protože díky technologii Mirror Screen umí využívat aplikace uložené v chytrém telefonu. Za příplatek obsahuje i navigaci s vylepšenými funkcemi – zobrazení omezení rychlosti, ptačí perspektiva map, zohlednění podmínek dopravy, vybírání nejúspornější trasy, atd.
Novinkou je také zadní parkovací kamera, z níž se obraz promítá také na obrazovku. Manévrování s vozem při parkování usnadní i přední čidla. Od listopadu 2015 se zákazníci mohou těšit na systém automatického brzdění Active City Brake fungující do rychlosti 30 km/h.
Starý dobrák
Nás však opět zaujalo vnitřní uspořádání kabiny. Ta pojme pět dospělých cestujících a všichni budou mít kolem sebe nadbytek prostoru. Uvědomili jsme si, jak pohodlná jsou všechna křesla, a ocenili jsme jejich rozdělení na jednotlivé prvky ve druhé řadě. Lze s nimi jednoduše manipulovat, sklápět je nebo úplně vyjmout.
Díky tomu se zvyšuje variabilita kabiny a přepravní schopnosti Berlinga. Ten uveze kromě posádky i všechna jejich zavazadla, protože kufr má v základním uspořádání objem 675 litrů – po zadní plato. Postupně lze prostor pro náklad zvětšit až na 3,0 m3, což je na 4380 milimetrů dlouhý vůz úžasná hodnota. Navíc vůz nabízí celou řadu odkládacích schránek, vyjímatelnou středovou konzolu nebo střešní prostor Modutop, jejichž celková kapacita může dosahovat až 170 litrů.
Pohodu posádky navíc zvyšují výklopné stolky nebo volitelná prosklená střecha. Ale tyto příjemné prvky už známe z předchozího Berlinga.
Citroën Berlingo - technická data a ceny | |||||
Motor | 1.6 VTi 98 | 1.6 VTi 120 | 1.6 BlueHDi 75 | 1.6 BlueHDi 100 | 1.6 BlueHDi 120 |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1598 | 1560 | 1560 | 1560 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 72/6000 | 88/6000 | 55/3500 | 73/3750 | 88/3500 |
Točivý moment [N.m/min] | 152/3500 | 160/4250 | 233/1750 | 254/1750 | 300/1750 |
Převodovka | 5MT | 5MT | 5MT | 5MT (5AT) | 6MT |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1320 | 1320 | 1374 | 1374 (1399) | 1398 |
Max. rychlost [km/h] | 175 | 177 | 156 | 166 (171) | 176 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,8 | 12 | 15,1 | 12,4 (14,3) | 11,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,4 | 6,5 | 4,3 | 4,3 (4,2) | 4,4 |
Cena Live (Kč) | 324.900 Kč | - | 349.900 Kč | - | - |
Cena Feel (Kč) | - | 369.900 Kč | - | 379.900 Kč | 409.900 Kč |
Cena Feel Edition (Kč) | - | 379.900 Kč | - | 389.900 Kč | 419.900 Kč |
Cen XTR (Kč) | - | - | - | 399.900 Kč | 419.900 Kč |
Cena Shine (Kč) | - | - | - | 419.900 Kč | 439.900 Kč |
Silnější nafťák
To samé můžeme v podstatě říci také o motorech. Všechny sice splňují přísnou emisní normu Euro 6, ale na benzinové šestnáctistovce disponující 72 nebo 88 kW se toho příliš neudálo. Vznětové agregáty nyní nesou označení BlueHDi – výfukové potrubí dostalo oxidační katalyzátor zabudovaný přímo při výstupu z motoru, katalyzátor se vstřikováním AdBlue či filtr pevných částic s aditivem.
Základem je opět turbodiesel o objemu 1,6 litru s výkonem 55 kW, který vlastně zůstal nezměněn. Silnějšímu provedení stoupl výkon o 5 kilowattů na 73 kW a vrcholná verze nyní disponuje 88 kW při 3500 ot./min a točivým momentem 300 N.m dostupným při 1750 ot./min, což je o 4 kilowatty a 60 N.m více. Navíc je spojená se šestistupňovým manuálem.
Líbila se agilita motoru a dostatek síly již od 1500 otáček. Stačí v sedmdesáti zařadit šestku, kochat se krajinou a vychutnávat si komfortní nastavení podvozku nebo dobré odhlučnění motoru. My jsme takto dokončili testovací trasu se spotřebou 5,2 l na 100 km.
S Berlingem totiž nikdo nikam nespěchá. Jeho typický řidič má početnější rodinu a dobře si je vědom, jak těžké je vydělat na nový vůz. A v tom je tento Citroën jedinečný. Za příznivé peníze nabídne obrovský přepravní prostor, slušné jízdní vlastnosti a přitom vůbec nevypadá levně nebo ošizeně.
Příznivá nabídka
Cena Citroënu Berlingo startuje na 324.900 Kč za benzinovou verzi 1.6 VTi/72 kW v provedení Live, které je určeno i nejslabšímu turbodieselu s 55 kW. Vyplatí se však investovat do druhé úrovně Feel a silnějších agregátů.
Zážehová šestnáctistovka s výkonem 88 kW stojí 369.900 Kč a ve standardu najdete mimo jiné klimatizaci, autorádio, palubní počítač, tempomat, přední mlhovky a diody denního svícení nebo boční posuvné dveře i na levé straně.
Nejdražší v nabídce je turbodiesel 1.6 BlueHDi s výkonem 88 kW ve verzi Shine za 439.900 Kč. A s ním už dostanete nejen prostorné, ale také komfortně vybavené rodinné auto.
Plusy
- Velikost kabiny
- Příznivá cena
- Přepravní schopnosti
- Pohodlné nastupování
- Komfortní odpružení
- Výhled z vozu
Minusy
- Větší náklony karoserie
- Rezerva pod vozem
- Aerodynamický hluk při vyšších rychlostech