Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroën C3 Picasso 1.4 VTi – Prostor pro rodiny

Ondřej Láník
Volba základní motorizace nemusí být vždy jen utrpením, odříkáním a pomstou výrobce za to, že jste od něj nekoupili dražší auto. Důkazem je motor 1,4 VTi.

Druhé týdenní setkání s Citroënem C3 Picasso mělo ukázat, co se dá ve skutečnosti čekat od základní motorizace, kterou francouzský výrobce láká zákazníky ke svému nejmenšímu monospace. Už krátký perex naznačil, že tato nabídka Citroënu neobsahuje skryté háčky, které budete s přibývajícími kilometry za volantem nenávidět.

BMW z Francie

Velmi dobrou pověst motorů HDi se Citroën snaží přenést i na zážehové portfolio, které je důležité zejména v kategorii mikroaut, u malých vozů a v nižší střední třídě. Místo vlastního vývoje kooperuje u motorů spalujících benzin s Toyotou (tříválce 1,0 l) a s BMW (čtyřválcové motory s objemem 1,4 l a 1,6 l). Spolu s novými modely se do nabídky dostávají technicky vyspělé jednotky VTi, které mají velmi blízko ke čtyřválcům BMW a Mini.

citroen testy mpv citroen testy mpv
 

Sama francouzská automobilka se k vyspělým motorářským řešením příliš nehlásí, ale na druhou stranu ani nežádá prémiový příplatek, který náležitě zvedá ceny stejně motorizovaných Mini nad rozměrově srovnatelnou konkurenci. O co tedy jde? Pod kapotou našeho Picassa je celohliníkový čtyřválec s objemem 1397 cm3 okořeněný zástavbou variabilního zdvihu sacích ventilů (do značné míry nahrazuje škrticí klapku) a plynule variabilním časováním sacích i výfukových ventilů. Jeho 70 kW v 6000 min-1 dnes už nikoho neohromí, ale 135 Nm ve 4000 min-1 patří momentálně v této objemové kategorii ke špičce. Ještě důležitější než maxima, dosahovaná při plném sešlápnutí akcelerátoru, jsou dílčí charakteristiky při nižších zatíženích. Majitelé starších motorů 1,4 l z dílny PSA si možná vzpomenou na cukání a váhavou spolupráci motoru při akceleraci dootáček. Dnes je pochopitelně všechno jinak.

Reakce motoru na přidání je rychlá, relativně malý objem je i nadále limitem pro lepší jízdní dynamiku, ale na rozdíl od předchůdců se tento motor velmi rád nechává vytáčet až za 6000 min-1 a ve středním pásmu (3000-4000 min-1) statečně bojuje i v náročných dálničních stoupáních. Příjemný průběh točivého momentu doprovází za volnoběhu velmi tichý, při běžné jízdě přiměřeně tlumený, ale při plném zatížení téměř sportovně znějící zvuk motoru.

citroen testy mpv citroen testy mpv Umění motorářů se dnes měří na produkci emisí CO2, nebo chcete-li na spotřebu paliva. Normovaný cyklus možná není reálným obrazem jízd, které běžně s auty absolvujete, ale jedno mají oba režimy společné – pohybujete se obvykle ve velmi nízkých zatíženích motoru. Právě zde se projevuje technická vyspělost ventilového rozvodu, který dokáže efektivně obsluhovat spalovací prostory. Prakticky to znamená, že úsporná, ale svižná jízda s rychlostním průměrem 100 km/h končí odběrem 6,2 l/100 km. Když chcete držet krok s ostatním dálničním provozem na limitu 130 km/h, dostanete se ke hranici 4000 min-1 a k vyšším zatížením, kde už prioritu nízké spotřeby nahrazuje potřeba vyššího výkonu. Spotřeba pak roste k 8,2 l na 100 km.

Komu se to zdá příliš, tomu připomínáme, že automobil s naší výbavovou sadou má pohotovostní hmotnost necelých 1300 kg, je 1,62 m vysoký a 1,73 m široký. Také pneumatiky s rozměrem 195/55 R16 by ještě nedávno patřily spíše automobilu nižší střední třídy než do malého MPV. O 5 hvězd od Euro NCAP přišel malý Picasso jen díky tomu, že stabilizační systém není součástí standardní výbavy na dostatečném počtu trhů.

MPV ze Slovenska

citroen testy mpv citroen testy mpv Automobil vyráběný na Slovensku jsme vám už podrobně představili v našem prvním testu a proto se zde omezíme na kratší shrnutí dosavadních poznatků.

Základní požadavek prostornosti splňuje toto MPV beze zbytku. Jeho 4078 mm dlouhá karoserie výborně využívá kompaktní půdorys, a proto se uvnitř budete cítit skoro tak příjemně, jako v o třídu větším MPV. Může za to velkorysá vnitřní šířka (1440 mm vpředu ve výši loktů), perfektně vyřešený výhled z místa řidiče a daleko dopředu vysunutý začátek předního skla.

Velký interiér je snadno přístupný a má očekávanou variabilitu uspořádání. Pro rodiny s rostoucími dětmi je ideálním řešením zadní posuvná lavice, která dovoluje při obsazení malými pasažéry zvětšit zavazadelník v základním uspořádání až na 500 l.

Jízdní vlastnosti odpovídají nekonfliktnímu zaměření vozidla. Kdysi charakteristické houpání francouzských aut se už podařilo utlumit na úroveň, která není v přímém rozporu se snadnou ovladatelností. I tak patří podvozek tohoto Citroënu k nejpohodlnějším mezi malými MPV. S tím souvisí znatelné náklony karoserie při extrémních manévrech, při rychlé jízdě po okreskách brzy poznáte limity jednoduchého zavěšení kol a projevit se může i nedostatečná dynamická tuhost bohatě prosklené karoserie.

citroen testy mpv citroen testy mpv Řízení patří k nejpřesnějším ve třídě, automobil ochotně a rychle mění směr i při malých pohybech volantu kolem středové polohy. Tuhost řízení by mohla být o stupeň vyšší, ale u rodinného vozidla to nepovažujeme za zásadní nedostatek. Tradiční výtka směřuje ke konstrukci kulisy řazení, která degraduje celý výkon vozidla velkými vůlemi v kulise a dlouhými drahami řadicí páky. Kotoučové brzdy na všech kolech jsou ve čtyřmetrové kategorii chvályhodný počin, zapracovat by se ale mohlo na kultivovanosti jejich ovládání. Zejména ve městě chce dobrzďování až příliš mnoho pozornosti řidiče(k).

Závěr

Základní motorizace nejmenšího Picassa je dobrou volbou. Z malého objemu asi nelze bez přeplňování nebo přímého vstřikování získat více, než se podařilo motorářům BMW. Citroënisté z toho těží ve všech ohledech. Snadno ovladatelný motor běží kultivovaně, jeho zvuk se mění podle toho, co od něj chcete a když netrváte na maximálním využití jeho možností, dokáže být přiměřeně úsporný. S vyššími rychlostmi a s plně naloženým autem (1,7 t) bude spotřeba růst nad 9 l/100 km, bez ohledu na špičkovou techniku a sliby o nízké kombinované spotřebě.

citroen testy mpv citroen testy mpv
 

První cena vozu 299.900,- Kč (C3 Picasso X, 1.4 VTi 16V, 70 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 339.900,- Kč (C3 Picasso SX, 1.4 VTi 16V, 70 kW)
Základní cena testovaného vozu 339.900,- Kč (C3 Picasso SX, 1.4 VTi 16V, 70 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 434.900,- Kč (C3 Picasso SX, 1.4 VTi 16V, 70 kW)

Plusy

  • Parametry odpovídající požadavkům základní motorizace rodinného MPV
  • Dobrý jízdní komfort
  • Pohodlná sedadla, optimální poloha sezení i na dlouhé cesty
  • Velká variabilita interiéru
  • Velký objem zavazadlového prostoru
  • Kvalitní a přehledná palubní deska
  • Výhled z vozu

Minusy

  • Nepřesná převodovka, dlouhé dráhy řazení
  • Odskakování zadních kol na špatném povrchu
  • Odtažité řízení
  • Horší čitelnost displeje rádia
Ondřej Láník
Citroën C3 Picasso 1.4 VTi
Cena základní sestavy 339 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS + EBD + EBA + samočinná aktivace výstražných světlometů při prudkém brzdění, čelní airbagy řidiče a spolujezdce s možností odpojení airbagu spolujezdce, boční a hlavové airbagy, bezpečnostní pásy vpředu s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu, 3 x bezpečnostní tříbodové pásy vzadu, akustická a vizuální signalizace nezapnutí a rozepnutí bezpečnostního pásu řidiče, akustická a vizuální signalizace rozepnutí bezpečnostních pásů vpředu a vzadu, 5 x výškově nastavitelné opěrky hlavy, 2 x bezpečnostní úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky na krajních sedadlech druhé řady, automatické zamykání dveří a zavazadlového prostoru za jízdy (automatická deaktivace v případě dopravní nehody), variabilní posilovač řízení, palubní počítač, tempomat + omezovač rychlosti, převodovka manuální 5-st., centrální zamykání s dálkovým ovládáním, panoramatické čelní sklo, tónovaná skla, elektricky ovládaná okna předních dveří se sekvenčním ovládáním a ochranou proti přiskřípnutí pro místo řidiče, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, výškově a podélně nastavitelný volant, manuální klimatizace s klimatizovanou přihrádkou spolujezdce, pylový filtr, stěrač zadního okna, přední mlhové světlomety, vnitřní zpětné zrcátko pro sledování zadních sedadel, osvětlení interiéru, osvětlení zavazadlového prostoru, rádio RD4 s přehrávačem CD / MP3 (mono-tuner, AM/FM, RDS, přehrávač CD, 6x repro, audio zásuvka typu jack, dálkové ovládání pod volantem), sklopná a posuvná lavice ve druhé řadě dělená v poměru 2/3 - 1/3 s nastavitelným sklonem opěradla, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, látkové čalounění, kryt zavazadlového prostoru (pevný), výškově nastavitelné dno zavazadlového prostoru, zásuvka 12V mezi předními sedadly, boční ochranné lišty v černé barvě, kryty vnějších zpětných zrcátek v černé barvě a v barvě karoserie, Pack Look: dotykové lišty předního nárazníku a zadní nárazník v barvě černá Obsidien, chromovaný dekor spodní části předního nárazníku a zadních dveří, pneumatiky 195/55 R16, okrasné kryty kol "Como" Kč
Cena testované sestavy 434 900 Kč
Výbava testované sestavy Paket Automatická klimatizace: automatická klimatizace s klimatizovanou přihrádkou spolujezdce, automatické stěrače s dešťovým senzorem, samočinné rozsvícení světel za snížené viditelnosti, nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů ( funkce "Guide Me Home" ), kožený volant s chromovaným dekorem (15.000,- Kč), Paket City: zadní parkovací asistent, elektricky ovládaná okna zadních dveří, elektricky vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, kryty vnějších zpětných zrcátek v barvě černá Obsidien a v barvě karoserie (18.000,- Kč), 4 hliníkové disky kol "Blade" 6.00 J16 E=23, pneumatiky 195/55 R16 (+16.000,- Kč), metalický lak (12.000,- Kč), podélný střešní nosič (4.000,- Kč), Paket Světlo: panoramatické střešní okno s dvoudílnou protisluneční clonou, ESP + ASR, zatmavená skla bočních oken (30.000,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1397
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 70 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 135 / 4000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 178
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.2 / 5.5 / 6.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 385 / 1506
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1259 / 408
Rozměr pneu: 195/55 R16
Citroën C3 Picasso 1.4 VTi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4078
b) šířka (mm): 1730
c) výška (mm): 1624
d) rozvor (mm): 2540
e) rozchod vpředu (mm): 1472
f) rozchod vzadu (mm): 1470
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 980
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 730 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano