TEST Citroën C3 Picasso 1.4 VTi – Prostor pro rodiny
Druhé týdenní setkání s Citroënem C3 Picasso mělo ukázat, co se dá ve skutečnosti čekat od základní motorizace, kterou francouzský výrobce láká zákazníky ke svému nejmenšímu monospace. Už krátký perex naznačil, že tato nabídka Citroënu neobsahuje skryté háčky, které budete s přibývajícími kilometry za volantem nenávidět.
BMW z Francie
Velmi dobrou pověst motorů HDi se Citroën snaží přenést i na zážehové portfolio, které je důležité zejména v kategorii mikroaut, u malých vozů a v nižší střední třídě. Místo vlastního vývoje kooperuje u motorů spalujících benzin s Toyotou (tříválce 1,0 l) a s BMW (čtyřválcové motory s objemem 1,4 l a 1,6 l). Spolu s novými modely se do nabídky dostávají technicky vyspělé jednotky VTi, které mají velmi blízko ke čtyřválcům BMW a Mini.
Sama francouzská automobilka se k vyspělým motorářským řešením příliš nehlásí, ale na druhou stranu ani nežádá prémiový příplatek, který náležitě zvedá ceny stejně motorizovaných Mini nad rozměrově srovnatelnou konkurenci. O co tedy jde? Pod kapotou našeho Picassa je celohliníkový čtyřválec s objemem 1397 cm3 okořeněný zástavbou variabilního zdvihu sacích ventilů (do značné míry nahrazuje škrticí klapku) a plynule variabilním časováním sacích i výfukových ventilů. Jeho 70 kW v 6000 min-1 dnes už nikoho neohromí, ale 135 Nm ve 4000 min-1 patří momentálně v této objemové kategorii ke špičce. Ještě důležitější než maxima, dosahovaná při plném sešlápnutí akcelerátoru, jsou dílčí charakteristiky při nižších zatíženích. Majitelé starších motorů 1,4 l z dílny PSA si možná vzpomenou na cukání a váhavou spolupráci motoru při akceleraci dootáček. Dnes je pochopitelně všechno jinak.
Reakce motoru na přidání je rychlá, relativně malý objem je i nadále limitem pro lepší jízdní dynamiku, ale na rozdíl od předchůdců se tento motor velmi rád nechává vytáčet až za 6000 min-1 a ve středním pásmu (3000-4000 min-1) statečně bojuje i v náročných dálničních stoupáních. Příjemný průběh točivého momentu doprovází za volnoběhu velmi tichý, při běžné jízdě přiměřeně tlumený, ale při plném zatížení téměř sportovně znějící zvuk motoru.
citroen testy mpv Umění motorářů se dnes měří na produkci emisí CO2, nebo chcete-li na spotřebu paliva. Normovaný cyklus možná není reálným obrazem jízd, které běžně s auty absolvujete, ale jedno mají oba režimy společné – pohybujete se obvykle ve velmi nízkých zatíženích motoru. Právě zde se projevuje technická vyspělost ventilového rozvodu, který dokáže efektivně obsluhovat spalovací prostory. Prakticky to znamená, že úsporná, ale svižná jízda s rychlostním průměrem 100 km/h končí odběrem 6,2 l/100 km. Když chcete držet krok s ostatním dálničním provozem na limitu 130 km/h, dostanete se ke hranici 4000 min-1 a k vyšším zatížením, kde už prioritu nízké spotřeby nahrazuje potřeba vyššího výkonu. Spotřeba pak roste k 8,2 l na 100 km.
Komu se to zdá příliš, tomu připomínáme, že automobil s naší výbavovou sadou má pohotovostní hmotnost necelých 1300 kg, je 1,62 m vysoký a 1,73 m široký. Také pneumatiky s rozměrem 195/55 R16 by ještě nedávno patřily spíše automobilu nižší střední třídy než do malého MPV. O 5 hvězd od Euro NCAP přišel malý Picasso jen díky tomu, že stabilizační systém není součástí standardní výbavy na dostatečném počtu trhů.
MPV ze Slovenska
citroen testy mpv Automobil vyráběný na Slovensku jsme vám už podrobně představili v našem prvním testu a proto se zde omezíme na kratší shrnutí dosavadních poznatků.
Základní požadavek prostornosti splňuje toto MPV beze zbytku. Jeho 4078 mm dlouhá karoserie výborně využívá kompaktní půdorys, a proto se uvnitř budete cítit skoro tak příjemně, jako v o třídu větším MPV. Může za to velkorysá vnitřní šířka (1440 mm vpředu ve výši loktů), perfektně vyřešený výhled z místa řidiče a daleko dopředu vysunutý začátek předního skla.
Velký interiér je snadno přístupný a má očekávanou variabilitu uspořádání. Pro rodiny s rostoucími dětmi je ideálním řešením zadní posuvná lavice, která dovoluje při obsazení malými pasažéry zvětšit zavazadelník v základním uspořádání až na 500 l.
Jízdní vlastnosti odpovídají nekonfliktnímu zaměření vozidla. Kdysi charakteristické houpání francouzských aut se už podařilo utlumit na úroveň, která není v přímém rozporu se snadnou ovladatelností. I tak patří podvozek tohoto Citroënu k nejpohodlnějším mezi malými MPV. S tím souvisí znatelné náklony karoserie při extrémních manévrech, při rychlé jízdě po okreskách brzy poznáte limity jednoduchého zavěšení kol a projevit se může i nedostatečná dynamická tuhost bohatě prosklené karoserie.
citroen testy mpv Řízení patří k nejpřesnějším ve třídě, automobil ochotně a rychle mění směr i při malých pohybech volantu kolem středové polohy. Tuhost řízení by mohla být o stupeň vyšší, ale u rodinného vozidla to nepovažujeme za zásadní nedostatek. Tradiční výtka směřuje ke konstrukci kulisy řazení, která degraduje celý výkon vozidla velkými vůlemi v kulise a dlouhými drahami řadicí páky. Kotoučové brzdy na všech kolech jsou ve čtyřmetrové kategorii chvályhodný počin, zapracovat by se ale mohlo na kultivovanosti jejich ovládání. Zejména ve městě chce dobrzďování až příliš mnoho pozornosti řidiče(k).
Závěr
Základní motorizace nejmenšího Picassa je dobrou volbou. Z malého objemu asi nelze bez přeplňování nebo přímého vstřikování získat více, než se podařilo motorářům BMW. Citroënisté z toho těží ve všech ohledech. Snadno ovladatelný motor běží kultivovaně, jeho zvuk se mění podle toho, co od něj chcete a když netrváte na maximálním využití jeho možností, dokáže být přiměřeně úsporný. S vyššími rychlostmi a s plně naloženým autem (1,7 t) bude spotřeba růst nad 9 l/100 km, bez ohledu na špičkovou techniku a sliby o nízké kombinované spotřebě.
První cena vozu | 299.900,- Kč (C3 Picasso X, 1.4 VTi 16V, 70 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 339.900,- Kč (C3 Picasso SX, 1.4 VTi 16V, 70 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 339.900,- Kč (C3 Picasso SX, 1.4 VTi 16V, 70 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 434.900,- Kč (C3 Picasso SX, 1.4 VTi 16V, 70 kW) |
Plusy
- Parametry odpovídající požadavkům základní motorizace rodinného MPV
- Dobrý jízdní komfort
- Pohodlná sedadla, optimální poloha sezení i na dlouhé cesty
- Velká variabilita interiéru
- Velký objem zavazadlového prostoru
- Kvalitní a přehledná palubní deska
- Výhled z vozu
Minusy
- Nepřesná převodovka, dlouhé dráhy řazení
- Odskakování zadních kol na špatném povrchu
- Odtažité řízení
- Horší čitelnost displeje rádia