Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Citroën C4
Citroën C4
Citroën C4
Citroën C4
64 Fotogalerie

TEST Citroën C4 1,6 THP BMP6 - Jako Jin a Jang

Kombinace výborného motoru s robotizovanou převodovkou rozhodně není sázka na jistotu. Jak to dopadlo v nové C4?

Nejsportovnější verze francouzského modelu nižší střední třídy je opatřena robotizovanou převodovkou prý kvůli komfortu, který si máte na palubě užívat. My po našem redakčním testu říkáme: „Ano, C4 je v tomto provedení příjemně komfortní vůz, pokud zrovna nemá řadit.“ To ale předbíháme...

Podvozek a jízda

Citroën C4 1,6 THP v námi testované výbavě Exclusive (v jiné jej Citroën ostatně ani nenabízí) vás v otázce komfortu ani na okamžik nenechá na pochybách. Už samotné usednutí do pohodlných polokožených sedaček s masážní funkcí (jemnou masáž bederní oblasti oceníte asi nejvíce v dopravní zácpě) je jasným důkazem toho, že Citroën nehodlá ze své filozofie slevit. A to je dobře, tvrdých, prkenných hatchbacků je na trhu dost.

Podvozek je naladěn opravdu spíše pro pohodlnou jízdu, občasné sportovní choutky řidiče však s přehledem zvládne. Oproti minulé generaci je zde cítit veliký krok vpřed, jednotlivé komponenty se spolu ani při dynamičtější jízdě nehádají a jediným nešvarem tak zůstává lehké vlnění spojené s občasným odskočením na nerovnostech v zatáčce. Pro potěšení z rychlé jízdy však nemá posilovač příliš pochopení a tak se k vám mnoho informací přes velký kožený volant nedostane. Naštěstí mají příplatková sedmnáctipalcová kola s pneumatikami o rozměru 225/45 v zatáčce dostatek přehledu a na přicházející nedotáčivý smyk dokáží včas upozornit. Daní za to bude občasná rána při přejezdu větších nerovností i tam, kde by se vůz na šestnáctipalcových ráfcích přes díru přenesl bez větších protestů.

Interiér

Opět musíme pochválit Citroën za provedení interiéru, jehož ergonomie i materiály jsou na absolutní špici třídy. Přístroje jsou v nové generaci klasicky v kapličce před volantem, čitelnost rychloměru však není úplně ideální – ještěže je možné si nastavit digitální zobrazení rychlosti na multifunkčním středovém panelu.

Podobně jako u některých jiných vozů i zde najdeme ukazatel stavu paliva ale i otáček složený ze čtverečků, v případě nádrže jeden dílek zastupuje 1/12 objemu a v případě otáček pak 250 min-1. Klasické ručičkové ukazatele by samozřejmě poskytovaly o poznání přesnější údaj, na čtverečky si však po čase zkrátka budete muset zvyknout.

citroen testy nizsistrednicitroen testy nizsistredni | Zdroj: acz 

Šikovným nápadem (známým ze Saabů) je možnost vypnutí podsvícení tlačítek i palubní desky kromě ukazatele rychlosti – na delších cestách v noci se tak vaše oči lépe adaptují na venkovní tmu a jízda je pocitově o něco příjemnější.

Velkou devizou paluby Citroënu C4 je prostornost, zejména pak šířka v oblasti loktů jak vpředu tak vzadu. Za velkým volantem a s výhledem na přední kapotu si tak připadáte skoro jako v o třídu větším voze, nutno podotknout že cestující na zadních sedadlech také. Vysocí lidé však budou mít problémy s místem na hlavu, zejména v případě našeho testovaného kusu s velikým panoramatickým prosklením střechy.

Motor a převodovka

Konečně jsme u jádra testu, totiž u hodnocení spojení přeplňovaného benzinového motoru se šestistupňovou robotizovanou převodovkou. Hned první metry naše obavy naplňují – přeřazení na vyšší i nižší stupeň je pomalé, posádka cítí znatelné cukání a řidič se musí vyrovnat se zhruba sekundovým (!) výpadkem tahu motoru. Citlivá práce s plynovým pedálem sice projev lehce vyhladí, při razantnější akceleraci však není pomoci; škubnutí zkrátka přijít musí.

Asi nejproblematičtější je situace při řazení prvních tří převodových stupňů, kdy vám pomalost a výpadek tažné síly může způsobit nejednu peprnou dopraví situaci – to například když vyjíždíte z vedlejší silnice a automat přeřadí na dvojku přesně v okamžiku, kdy se srovnáte do jízdního pruhu a dojíždí vás rychlejší vůz – místo požadované akcelerace se tak často nechtěně podíváte velmi blízko světlometům vozu za vámi. Podobné to je i při snaze splynout s dopravní situací, rychlé reakce řidiče jsou spolehlivě degradovány rychlostí převodovky a tak vám volná mezera ve vedlejším pruhu zpravidla zase zmizí.

citroen testy nizsistrednicitroen testy nizsistredni | Zdroj: acz 

Bohužel nepomáhá ani ruční řazení pádly na sloupku řízení, reakce jsou stejně mdlé. Alespoň si tak při předjíždění můžete připravit požadovaný převodový stupeň a ušetřit si dlouhý kickdown, občas pro velký úspěch prováděný nadvakrát.

Shodou okolností jsme měli během testu možnost vyzkoušet i robotizovanou převodovku ve vznětovém Peugeotu 508 a obě provedení tak porovnat. I v Peugeotu cítíte jasně nešvary robotizované převodovky, rychlost a cukání se však zdálo být mnohem lépe zvládnuté.

Škoda, výborný agregát se pod tímto automatem lehce dusí a svých 115 kW a sportovní naturel k tomu vám tak může dávkovat spíše jen po menších dávkách. To je ale vlastně dobrá zpráva alespoň pro konkurenci, protože spojení 1,6 THP se šestistupňovým manuálem a novou C4 by byla opravdu třaskavá a nebezpečně přitažlivá kombinace.

Spotřeba během testu se pohybovala kolem osmi litrů Naturalu, což je při převážně městském provozu výborná hodnota. Na dálnici je při reálné rychlosti 100 km/h na palubě příjemně ticho a příjemný je i pohled na palubní počítač – agregát na šestku točí 2250 min-1 (díky čtverečkům není odečítání moc přesné) přičemž spotřeba se ustálí pouhé tři desetiny nad pěti litry. Zrychlení na 130 km/h znamená nárůst otáček (přibližně...) na 3000 min-1 a apetit motoru vzroste na 6,8 litru. I to je však moc dobrý výsledek.

Závěr

Závěr testu je jasný; cukající automat ve spojení s jedním z nejlepších motorů, který má koncern PSA k dispozici, není nejlepší nápad a potenciál vozu trpí. I přesto je Citroën C4 velice dobré auto s velmi povedeným interiérem a kvalitou jízdy, slibovaná komfortnost automatu se však rozhodně nekoná. A za minimálně 454.900,- Kč už se zákazníkům zřejmě nebudou chtít dělat tak velké kompromisy. Nebo ano?

citroen testy nizsistrednicitroen testy nizsistredni | Zdroj: acz 

První cena vozu274.900,- Kč (1,4 VTi 70 kW Attraction)
První cena vozu s testovanou motorizací454.900,- Kč (1,6 THP 115 kW Exclusive)
Základní cena testovaného vozu454.900,- Kč (1,6 THP 115 kW Exclusive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků562.400,- Kč (1,6 THP 115 kW Exclusive)

Plusy

  • Tuhá karoserie, komfortní odpružení
  • Nadprůměrná prostornost interiéru do šířky a délky
  • Velký zavazadelník
  • Dobrý kvalitativní dojem z interiéru
  • Bohatá bezpečnostní i komfortní výbava
  • Velká a dobře tvarovaná sedadla
  • Nízká spotřeba, výborný motor

Minusy

  • Rychlost přeřazení automatu
  • Vysoký práh zavazadelníku, nedělený sedák druhé řady
  • Méně místa na zadních sedadlech do výšky
  • Výhled šikmo vzad