Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroën C5 2,2 HDi vs Škoda Superb 2,0 TDI – Dvě podoby elegance

Diskuze (481)
Když kombi, tak se špetkou francouzského šarmu? A nebo pragmaticky stavěný produkt české značky?

Téma jaké kombi je lepší jsme letos uchopili už z několika konců. Byl tu velký souboj tří kombi (Ford Mondeo kombi vs. Škoda Superb Combi vs. VW Passat Variant – Manažerská kombinatorika), prestižní prémiový duel (Audi A6 3,0 TDI vs Mercedes E 250 CDI – Čtyřkolková prémie), srovnání Mazdy s Peugeotem (Mazda 6 2,2 MZR-CD vs Peugeot 508 SW 2,0 HDi – Dvě deci k dobru?) i dostupné francouzsko-korejské duo (Hyundai i30 cw vs. Renault Mégane Grandtour – Dolů jdou jen ceny).

V dalším kole nastupuje do ringu Citroën C5 2,2 HDi s automatickou převodovkou, který už prošel standardním testem (Citroën C5 2,2 HDi Tourer – Bůh komfortní tradice). Proti 150kilowattovému kombi z Francie se staví český bestseller střední třídy: Škoda Superb 2,0 TDI s přívlastky 125 kW a DSG.

Už první pohled rýsuje zásadní dělící linie. Francouz v současném vydání přijal za své mnohé z výdobytků německé automobilové školy. Přesto svůj původ nezapře a naopak se k němu hrdě hlásí: svalnatá karoserie působí elegantně a předvádí typicky francouzské tvarové extravagance.

Superb je to nejlepší, co v Mladé Boleslavi nabízí, drží se ale základních hodnot rodné značky. To znamená nadčasový, ale dosti strohý design a dlouhou (a relativně úzkou) karoserii, která ukrývá obří zavazadlový prostor.

citroen skoda superb testy vyssistredni srovnavacitesty citroen skoda superb testy vyssistredni srovnavacitesty  

Zvenčí snad nemohou mít dvě auta stejné kategorie rozdílnější vzhled. Citroën působí mohutným dojmem, výsledek poněkud kazí dle francouzských tradic přehnaně dlouhý přední převis. Krátké zadní dveře a svažující se záď nadchnou i po letech, zároveň ale vyvolávají oprávněné otázky, zda bude uvnitř dost místa.

citroen skoda superb testy vyssistredni srovnavacitesty citroen skoda superb testy vyssistredni srovnavacitesty Škoda vstupuje do testu bez emocí. Racionálně tvarovanou karoserii oživuje jen pár detailů – zaoblení zadního sloupku, chromovaná lišta na dveřích nebo kontroverzní tvar předních světel. Vedle C5 plní roli nenápadného zastánce konzervativních hodnot.

Uvnitř je C5 stále typickým Citroënem, přes zjevnou snahu převzít pozitivní rysy německých interiérů. I tak ale francouzské kombi sází na extravagantní prvky a netradiční řešení – za všechny jmenujme volant s pevným středem (a záhadně umístěným kovovým dekorem na věnci) a informačně dokonale prošpikovaný, avšak zbytečně komplikovaný přístrojový štít.

Zvláštní zmínku si zaslouží přední sedadla – extrémně široká, všestranně seřiditelná a velmi pohodlná. Přední pasažéři hlásí naprostou spokojenost s prostorem i pohodlím, ti zadní ale jejich nadšení nesdílí. Za rozložitými křesly totiž zbývá méně místa v podélném směru.

citroen skoda superb testy vyssistredni srovnavacitesty citroen skoda superb testy vyssistredni srovnavacitesty Strohý Superb sází na intuitivní rozložení prvků a obejde se s menším množstvím tlačítek než C5. Jeho nadčasová elegance osloví všechny ty, kdo jsou z designu Citroënu nesví. Výtky míří hlavně k užšímu interiéru, jednodušším sedadlům a pocitu méně robustní stavby (ten ale můžeme stejně tak považovat za přednost).

Při porovnávání zavazadelníků není na litry pochyb o vítězství Superbu. Skutečné rozměry jsou ale k francouzskému kombi vstřícnější – totožná délka a dokonce o 10 cm více místa mezi podběhy.

C5 zjevně škodí zkosená záď, větší sklon zadních opěradel a částečně i menší výška v prostoru pod roletou. Po sklopení sedadel vzniká v obou autech malý schod, do Superbu se alespoň na délku umístí delší předměty.

Rozměry zavazadlového prostoru Citroën C5 Škoda Superb
Délka u dna [mm] 1020 1020
Délka - sklopená sedadla [mm] 1660 1735
Šířka mezi podběhy (min) [mm] 1105 1000
Výška pod roletou [mm] 505 535
Nakládací hrana [mm] 550 / 610 / 650 615 (595 / 580)
Udávaný objem [l] 505 / 1462 633 / 1865

Výška nakládací hrany nad zemí je prakticky shodná. Citroën ale umožňuje díky nastavitelnému podvozku snížení ze standardních 61 na 55 cm. To u Superbu je naměřených 615 mm dogma – testovaný vůz měl ovšem paket pro špatné cesty s zvýšeným podvozkem o 20 mm. Volba sníženého sportovního podvozku ubere dalších 15 mm, v závislosti na konfiguraci se proto může Škoda pochlubit i 580 mm!

citroen skoda superb testy vyssistredni srovnavacitesty citroen skoda superb testy vyssistredni srovnavacitesty  

Citroën dává z 2,2litrového čtyřválce velmi nadstandardní parametry – 150 kW a 450 Nm. Nejsilnější dieselový Superb proti tomu dokáže nabídnout jen 125 kW a 350 Nm. Že by jasný triumf francouzské techniky? Na první pohled to tedy vypadá.

Ve výsledku se ale výkonový handicap redukuje na minimum, ilustrované o 0,3 sekundy pomalejší akcelerací z 0 na 100 km/h. Superb je totiž o necelých 250 kg lehčí a pomáhá si kratšími převody.

Řečí konkrétních čísel: ve 130 km/h točí motor v Superbu relativně vysokých 2600 min-1, zatímco čtyřválec v C5 pracuje při 2250 min-1. Spotřeba je v obou situacích stejná (5,9 l/100 km), je ale zřejmý rozdílný přístup obou automobilek.

Odečtená spotřeba paliva Citroën C5 Škoda Superb
Průměrná rychlost jízdy 130 km/h [l/100 km] 5,9 5,9
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 130 km/h [min-1] 2250 2600
Průměrná rychlost jízdy 100km/h [l/100 km] 5,2 4,5
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 100 km/h [min-1] 1750 2000
Spotřeba městský provoz [l/100 km] 6,7 6,2

Citroën se orientuje na pohodové dálkové cesty, a tomu odpovídají nižší otáčky i ve velmi vysokých rychlostech. Ručička rychloměru teprve ve 200 km/h přesáhne 3500 min-1 a tomu odpovídá menší hluk od motoru. Motor v Superbu tou dobou pracuje hektičtějším tempem, pro dosažení maximální rychlosti proto vyčerpá téměř celý rozsah pracovních otáček. Sice pak ve Škodě není takový klid jako v Citroënu, ale navzdory nižšímu výkonu dokáže držet krok se silnější C5 i za hranicí 200 km/h.

citroen skoda superb testy vyssistredni srovnavacitesty citroen skoda superb testy vyssistredni srovnavacitesty Ačkoliv oběma autům chybí spojkový pedál, mají úplně jiné typy samočinné převodovky. Citroën zůstává věrný klasickému měničovému automatu, dostal šestistupňovou převodovku od Aisin Warner. Škoda se drží také počtu šesti převodů, její převodovka je ale dvouspojkové DSG od koncernu Volkswagen.

V případě motoru 2,0 TDI a šestistupňového DSG se jedná dobře sladěnou techniku. Řídící elektronika dokáže plně využít sílu motoru i úsporné možnosti při jízdě v nízkých otáčkách. Převodovka potvrzuje příslib rychlého řazení a současně zachovává hladkost řazení. Při rychlém sešlápnutí plynového pedálu často bez zaváhání řadí z šestky rovnou na trojku.

Citroën nemá dvojici samočinně ovládaných spojek, pracuje na klasickém principu s hydrodynamickým měničem. V zájmu úspor ale dochází velmi často k jeho uzamknutí – pevné spojení motoru s hnanými koly znamená menší ztráty a výsledkem je srovnatelná spotřeba paliva se Superbem.

Tím se ale C5 připravuje o výhodu v oblasti komfortu řazení. Ačkoliv by konvenční automat mohl pracovat o řád hladčeji než DSG, v případě tohoto Citroënu tomu tak není.

Technická data – chcete vědět víc?
Katalog.auto.cz nabízí srovnání Citroën C5 vs Škoda Superb

V otázce podvozkové jsou konstrukční rozdíly také markantní. Citroën si hrdě drží hydropneumatické odpružení, obchodně nazvané Hydractive III+. Právě ono je argumentem, proč silná skupina příznivců nedá na C5 dopustit. U nezaujatého zákazníka může ale Hydractive vyvolat zdvižené obočí a oprávněné otázky.

Pověstné české silnice jsou krutým testem aktivních podvozků. Citroën v něm dostál své pověsti, což ale neznamená nic jiného, než místo daleko mimo hlavní proud. Ve standardním režimu se dosti naklání a má sklon rozhoupat se i v podélném směru. Navíc na velkých příčných nerovnostech (typicky zpomalovací práh) stejně mlátí.

Přepnutí tlumičů do sportovního režimu jako mávnutím kouzelné hůlky odstraní náklony karoserie. Z C5 se rázem stává pohodlné a řidičsky přívětivé auto, ovšem za cenu ještě většího hluku na rozbité cestě. Snad by pomohly menší pneumatiky než 18palcové, ale ouha! Pro motor 2,2 HDi je zvolený rozměr minimem, alternativu představuje jedině R19 s ještě nižším profilem pneumatiky.

Možnosti naladění podvozku jsou u Superbu ještě pestřejší, pak se ale šasi bez aktivních prvků doživotně chová podle zvoleného nastavení. Testovaný vůz měl tzv. paket pro špatné cesty, tedy zvýšenou světlou výšku a odolnější tlumiče.

Výsledkem je pro Škodu typické tvrdší naladění. Dlouhý zdvih tlumičů se ale stará o eliminaci nevítaných zvuků od náprav, stejně tak jsou boční náklony na poměry střední třídy dobře potlačeny.

citroen skoda superb testy vyssistredni srovnavacitesty citroen skoda superb testy vyssistredni srovnavacitesty  

Superb se také snadněji ovládá. Při řízení působí dojmem lehkosti, který se blíží o třídu menším kombi. Svou roli v tom hraje umírněná hmotnost i technické aspekty, když přední část skeletu pochází z Octavie, resp. Golfu. Pořádně potrápit podvozek Superbu dokáže jen hodně zamotaná horská silnice.

Řízení C5 to je jiná galaxie. Kombi vyvolává dojem ještě většího a těžšího auta, než ve skutečnosti je. To dobře ladí s celkovým charakterem auta a pomáhá Citroënu lépe se vymezit vůči lehkonohé Škodě.

Celkem jasné prvenství Superbu v oblasti jízdy kazí jedna dosti podstatná věc: účinnost brzd je slabý průměr a představuje rychlé vystřízlivění z obdivu ke schopnostem mrštného velkého kombi. Naopak u Citroënu je rychlý nástup a přesvědčivý účinek brzd tradičně jednou z nejsilnějších stránek.

Model Citroën
C5 Tourer
Škoda
Superb Combi
Škoda
Superb Combi
První cena 479.900,-
(1,6 HDi 82 kW)
604.900,-
(1,4 TSI 92 kW)
604.900,-
(1,4 TSI 92 kW)
Základní cena testované verze 824.900,- 877.900,- 944.900,-
Zvolená výbava Exclusive Elegance L&K
Samočinná převodovka S 73.000,- 73.000,-
Airbagy čelní, boční, okenní S S S
Airbag kolenní řidiče S S S
Airbagy boční vzadu 13.000,- 7.100,- 7.100,-
Asistent rozjezdu do kopce S 2.000,- 2.000,-
Aut. parkovací brzda S - -
Bi-xenon světla adaptivní 30.000,- S S
El. ovl./sklop./vyhř. zrcátka S S S
Klimatizace aut. dvouzónová S S S
Kožené čalounění 40.000,- 50.400,- S
Litá kola, 17 palců - S 0,-
Litá kola, 18 palců S Plus S
Metalický lak 15.000,- 15.700,- S
Multimédia - Bluetooth S Plus S
Multimédia - navigace 22.000,- 5.000,- 5.000,-
Multimédia - navigace HDD 60.000,- 26.000,- 26.000,-
Multimédia - prémiové audio v ceně HDD Plus S
Park. senzory P (Z standard) 10.000,- S S
Sed. P el. nastavitelná S S S
Sed. P odvětrávaná - 9.000,- 9.000,-
Sed. řidiče masážní S - -
Panoramatické střešní okno 20.000,- 32.200,- 32.200,-
Tempomat S S S
Vyhřívané čelní sklo - 4.300,- S
Vyhřívání P sedadel S S S
Vyhřívání Z sedadel - S S
Zav. prostor s el. otvíráním S S S
paket Plus - 15.000,- S
Cena při shodné výbavě 1.012.900,- 1.099.300,- 1.085.200,-

Cenové srovnání zahajuje Citroën v nejvyšší výbavě Exclusive – ta se jako jediná z trojice možností pojí s motorem 2,2 HDi. Ve velmi bohaté konfiguraci vlastně chybí jen tři podstatné prvky: xenonové světlomety, navigace a přední parkovací senzory. Tato trojice však cenu navyšuje o rovných 100 tisíc a když si dopřejeme pár dalších luxusních prvků, zastaví se ceníkové počty lehce na milionem korun.

Superb k testu dorazil ve verzi Elegance. Ta je rozsahem odpovídající Citroënu, přítomnost předních senzorů a adaptivních xenonů je vyrovnána absencí několika menších položek. Potěší příplatek za harddiskovou navigaci Columbus, který je na úrovni základní navigace z Citroënu. Komu stačí méně, zvolí jednodušší Amundsen+ za velmi příznivých 5 tisíc.

Výsledný součet je jen těsně pod 1,1 milionu korun. Ano, za Superb žádá Škoda víc než Citroën za srovnatelnou C5, na druhou stranu podstatná část rozdílu jde na vrub vysokému příplatku za převodovku DSG.

Bilanci výbavy a cenu u Superbu navíc zlepšuje možnost paketu Laurin & Klement, náhrada dřívější výbavy Exclusive. Zde se nepřiplácí za kůži, metalický lak ani prémiový Sound Systém.

citroen skoda superb testy vyssistredni srovnavacitesty citroen skoda superb testy vyssistredni srovnavacitesty  

Nakonec se i po cenovém duelu potvrzuje, že dvojice velmi rozdílných aut nabízí různý přístup, i když často dosahují podobných výsledků. Superb svými vlastnostmi i politikou standardní výbavy a příplatků dokáže oslovit širší okruh zákazníků.

C5 je mu ale vážným soupeřem, mnohem silnějším než třeba francouzský konkurent Renault Laguna. Za stejné peníze nabízí jinou muziku, z čistě racionálního pohledu hůře stravitelnou ale se stále silným okruhem příznivců. A kdybyste náhodou potřebovali kombi s třílitrovým turbodieselem, prodejce Škody vás bude muset poslat do showroomu Audi.

Citroën C5 Tourer 2,2 HDi AT

Plusy

  • výraznější design
  • ve vyšší výbavě punc luxusně pojatého vozu
  • úzké otáčky při jízdě na dálnici)
  • rozměrná a pohodlná přední sedadla
  • pocit řízení většího auta

Minusy

  • málo místa v podélném směru
  • hlučný podvozek
  • nežádoucí pohyby karoserie při standardním nastavení podvozku
  • vyšší spotřeba paliva
  • menší rozsah použitelných otáček

Škoda Superb Combi 2,0 TDI DSG

Plusy

  • převodovka umožňuje naplno využít potenciál motoru
  • v případě kombi seriózní, nadčasovější design
  • možnost připlatit za výbavu, kterou Citroën nemá
  • nižší příplatek za navigaci
  • snadnější ovladatelnost v zatáčkách
  • existuje i verze s manuální převodovkou nebo 4x4

Minusy

  • úzký interiér
  • vyšší ceníkové ceny
  • vlažné brzdy
  • jediný silný dieselový motor v nabídce
  • menší objem nádrže na palivo
  • vysoký příplatek za DSG
Diskuze (481)
Model Citroën C5 2,2 HDi Škoda Superb 2,0 TDI
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2179 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 3500 125 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1400 - 3600 350 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.6 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.2 / 4.9 / 6.1 7.5 / 4.8 / 5.9
Emise CO2: 159 151
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 505 / 1462 633 / 1865
Objem nádrže (l): 71 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1767 / 600 1577 / 563
Rozměr pneu: 245/55 R18 225/45 R17
Citroën C5 2,2 HDi
Škoda Superb 2,0 TDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4829 4838
b) šířka (mm): 1860 1817
c) výška (mm): 1491 1510
d) rozvor (mm): 2815 2761
e) rozchod vpředu (mm): 1586 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1557 1517
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1055 865 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 810 705 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950 910
k) šířka vpředu (mm): 1540 1450
l) šířka vzadu (mm): 1510 1440
délka sedáku vpředu (mm): 510 500
délka sedáku vzadu (mm): 480 480
výška opěradla vpředu (mm): 620 640
výška opěradla vzadu (mm): 660 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ano
21. 2. 2014 11:33
Re: Nehorázná drzost
Mercedes mal v minulosti tiež hydrauliku, podobne ako rolls royce a iné značky..nepáčilo sa im však platit licenciu citroenu takže prišli s vlastnými patentmi.. mercedes musel zopár z nich stiahnut lebo sa nápadne podobali hydropneu systému.. a tak prišiel s airmaticom.. ktorý má však aj svoje negatíva..a spomínaný drahší servis za vzduch podvozok, jeden mech= 980€, výdrž 150 000km, jedna citroen gula=150€ výdrž 300 000km..tolko z praxe
21. 2. 2014 11:30
Re: Nehorázná drzost
Dievča moje zlaté, že ta to baví..aj mna to bavilo ked som mal svoj BX 16V niekedy pred 10timi rokmi..potom som to pochopil, ludia sú blbý..

Mne je úprimne jedno kto na čom jazdí a čo háji, dôležité je pomáhať a radiť tam kde to je vhodné,, teda niekomu kto sa rozhoduje ponúknuť aj možnosť zviezť sa autom a nie vozidlom..

C5 III. je mimo moju misu, podla mna je dopackaná a popassatovaná kvoli predaju, posledné riadne citrony boli C5 II. a C6
21. 2. 2014 11:27
Re: Nikdy
Pre tvoju informáciu :
1.ford europe sa vyrába v tvojom ubermensch nemecku, spoločný mali vývoj HDi niekedy v roku 1999,
2.vo fordackej fabrike sa akurát tak zmontujú diely , dodavatel navigácie je možno ten istý ako pre tvoju škodu alebo inú nadznačku..vozil som diely kamionom a išli od dodavatela do vw, psa bmw.. z jednej várky a z jednej fabriky ktorá vobec nemala názov bmw, škoda ani nič podobné.. to je len zásterka trhu že všetko vyrábajú trpaslici v jednej fabrike..
3.letitých mechanikov som zažil na vlastnej koži , nie každý kto má papier že je mechanik aj skutočným mechanikom je, ked niekto 20 rokov robil škodovky tak pri citroene bude v *..zažil som si svoje s BXom..tolko múdrostí vymyslených som sa dozvedel že som už v živote do žiadneho servisu nešiel..
3. 7. 2013 16:44
Re: C5
Tento komentár by som zverejnil ešte pred samotným článkom! Najobjektívnejší pohľad aký som tu čítal! :yes: :yes: :yes:
3. 7. 2013 16:38
SB vs. C5
Priznám sa, že ma tento test zaskočil. donedávna som totiž nevedel, že Superb je "len" stredná trieda. Mal som za to, že je to auto vyššej strednej triedy spolu s A6 a MB E-classe. Preto ma prekvapilo, že C5 Mk.3 a Superb Mk.2 sú veľkostne veľmi podobné autá.
Superb sa mi vždy páčil (ale len vo verzii kombi). Pôsobí na mňa veľmi majestátne a priestranne. Preto som bol prekvapený, z vnútornej šírky o ktorej som mal teda lepšiu mienku. Má veľmi elegantný interiér. C5 mi oproti nemu príde vzhľadovo viac športové a interiér je typicky Citroenovsky futuristický a na volant sa asi dlhšie zvyká. Je to ale typický Citroen, a typický majiteľ Citroenu niečo také v podstate očakáva. Ak by Citroen vyrobil auto, ktoré vyzerá ako Superb, už by to skrátka nebol Citroen ;-)
Ani v jednom aute som ešte ani nesedel, takže porovnávať nemôžem. U Citroenu ma mrzí vnútorná dĺžka pre zadných pasažierov, ktorá je -ako som sa dozvedel- menšia ako u C5 Mk.1 a 2, čo je u mňa jedno z podstatných kritérií pri výbere auta (vlastním C5 Break Mk.1 a ten je akurát na mojich 185 cm). C5-ka ale nemá takmer žiadny stredový tunel v priestore nôh zadných pasažierov. Beriem to ako veľké plus, ktoré v kombinácii s väčšou vnútornou šírkou znamená, že auto bude pre piatich pasažierov zrejme pohodlnejšie ako Superb.
Test je ale tak trochu nefér v tom, že každé z testovaných áut má svoju cieľovú skupinu zákazníkov a každé z áut je naladené inak (Hydractiv 3+ vs. Klasický podvozok Superbu) a každé má iné výhody, ktoré vyhovujú iným zákazníkom.

...preto mi skutočne vadí zaujatosť článku!