TEST Citroën DS3 1.6 THP Faubourg Addict – Numéro 3
V lednu 2010 automobilka Citroën oficiálně spustila prodej sportovně laděného hatchbacku na základech modelu C3. Takový vůz od doby typu Saxo VTS v nabídce chyběl, přestože se díky rozmanitější paletě pohonných jednotek alespoň u levnějších verzí do „řezání“ zatáček moc nehrnul. Teprve varianta s turbomotorem objemu 1,6 litru měla ty správné grády, což završila omezená série s označením DS3 Racing, agresivními polepy a výkonem 207 koní.
Ačkoliv se i nyní podíváme na zoubek Citroënu DS3 s přeplňovanou šestnáctistovkou, o sportování primárně nepůjde. Nabídka modelové řady byla totiž nedávno rozšířena o atraktivní paket Faubourg Addict, který má zájemcům přiblížit slastný pocit něčeho luxusního, neobvyklého, a přitom relativně dostupného. Není tedy náhoda, že se vůz nechal inspirovat tím nejlepším, co v posledních letech v Citroënu vyrobili – konceptem Numéro 9, který se představil na pekingském autosalonu roku 2012.
Plán o odlišení edice od klasických (nikterak však fádních) verzí se automobilce povedl na jedničku. Paket Faubourg Addict stojí rozumných 15.900 korun, za které dostanete litá 17“ kola v šedém provedení, kryty vnějších zrcátek s laserovým výbrusem, červené středy kol, exkluzivní polep střechy či chromované doplňky. Pak už jenom stačí vybrat hezký lak karoserie (tmavý odstín Whisper vypadá skvostně) a o pozornost ostatních je postaráno.
Interiér nestárne, zraje jako víno
Za základ interiéru v podobě masově prodávaného modelu C3 se testovaná DS3 Faubourg Addict nikterak nestydí, ostatně ani nemá proč. K navození co největšího pocitu luxusu přispívá exkluzivní dekorační lišta přístrojové desky a detaily v barvě piánového laku. Do konceptu skvěle zapadají výborná sedadla s perforovaným koženým čalouněním a příplatkový multimediální systém eMyWay s navigací.
Bližší prohlídka kokpitu však odhalila nepěkné detaily v podobě horšího provedení některých švů čalounění, přičemž sdružené ovladače tempomatu a autorádia by také mohly vypadat kvalitněji. Jistě, jedná se o koncernové díly, které se objevují ve více modelech. Podobné přešlapy si však příliš nerozumějí s dřívějším nápadem automobilky osamostatnit modely DS3, DS4 a DS5 a prohlásit samotnou značku DS za prémiovou.
Tak či tak se na palubě Citroënu DS3 žije velmi příjemně. Sedadla jsou pohodlná, výraznější bočnice poskytují dobrou oporu v zatáčkách a důležité ovládací prvky jsou na dosah rukou. Sedí se poměrně vysoko, což zaručuje výborný výhled z kabiny,avšak lehce podrývá sportovního ducha, který někde v útrobách automobilu i přes všechny luxusní prvky stále žije. Pochvalu zasluhuje perfektně tvarovaný tříramenný volant (i za to, že není posetý množstvím tlačítek), manipulaci s bezpečnostními pásy by však pomohl jejich podavač. Byť třeba docela malinký…
Turbo je to, co chcete
Turbomotor 1.6 THP představuje samotný vrchol nabídky modelu DS3. Agregát vzešel ze spolupráce koncernů PSA a BMW, o konečné naladění se však značky postaraly individuálně. Pod kapotou stylového Citroënu se v tomto případě ukrývá výkon 115 kW v 6000 otáčkách za minutu a točivý moment 240 N.m. Ten nastupuje velmi brzo, již v 1400 min-1, o to větší zábava pak ale se samotným automobilem je.
Předností motoru je minimální turboefekt a takřka lineární nárůst výkonu. Pouze ve středním pásmu otáček se dočkáte citelnějšího zatlačení do sedadel, rychlost vozu ale i přesto stoupá překvapivě rychle. Ačkoliv motor nezapírá sportovní geny, je vhodné s ním pracovat do zhruba 4500 otáček za minutu. Nad touto hodnotou ještě na chvíli chytí druhý dech, typická výkonová špička mu však bohužel schází.
Ačkoliv si automatická převodovka našla v nabídce Citroënu DS3 své místo, testovanému agregátu je vyhrazen pouze šestistupňový manuál. Pochvala na jeho konto míří za perfektní zpřevodování, které vyhoví ekonomicky i sportovně založeným řidičům. Šestý rychlostní stupeň při dálniční stotřicítce znamená spotřebu 6,5 l na 100 km a rozumných 3000 otáček za minutu. V těch si také motor hoví nejvíce, nechybí mu elán a chuť nadále zrychlovat. Pokud mu však opratě nepovolíte, uklidní se, a z nádrže na každých sto kilometrech ucucává jen asi pět litrů.
Francouzské skoroMini
Živý a sportovně laděný motor si skvěle rozumí také se zbytkem auta. Jistě, na začátku testu padlo, že primárně o sportování to tentokrát nebude, klidná jízda však posádku moc nepřekvapí. Podvozek je totiž poměrně tvrdý (což dále podporují 17“ kola) a odladění tlumičů přenosům rázů od kol do karoserie příliš nezabrání.
Teprve s ostřejším tempem vám to začne být jasné. Téměř vše totiž bylo podřízeno vynikajícímu chování auta v zatáčkách, byť povětšinou s nedotáčivými tendencemi. Je to ale pouze o stylu jízdy – stačí totiž ve vhodnou chvíli povolit nohu z pedálu plynu a zadní část karoserie se začne nezáludně a čitelně přetáčet. V součinnosti s tím byly náklony karoserie potlačeny na minimum a překvapí také ostřejší, avšak dobře dávkovatelné brzdy. Škoda jen trochu necitlivého a okolo středové polohy nepřesného řízení. Jeho nedostatky sice na otevřených silnicích až tak nepocítíte, při manévrování v úzkém prostoru však ano.
Nikoliv jen pro efekt
Přestože se tento test Citroënu DS3 neměl vyloženě zabývat stránkou sportovnosti, nakonec jsme u ní stejně skončili. Jakkoliv totiž může být vůz luxusní a načančaný, jeho závodní geny, které mimo jiné dopomohly Sébastienu Loebovi k zisku dvou z devíti titulů mistra světa v rallye, budou vystupovat do popředí na každém metru silnice.
Kamenem úrazu je cena vozu s nejvýkonnějším motorem. Ten je totiž možné kombinovat pouze s liniemi Sport a Ultra Prestige, což dokáže základní sumu vyhnat až na těžko akceptovatelných 623.100 korun. Jistě, s testovanou výbavou Sport se v základu dostáváme o něco níže, po připočtení příplatkových prvků, díky kterým je Citroën DS3 Faubourg Addict tolik výjimečný, se však rázem opět ocitáme v neúnosných cenových relacích.
Nejlevnější verze modelu | 388.900 Kč (Design/1.2 VTi 60 kW) |
Základ s testovaným motorem | 513.100 Kč (Sport/1.6 THP 115 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 618.600 Kč (Sport/1.6 THP 115 kW) |
Plusy
- Povedený design karoserie
- Exkluzivní provedení interiéru
- Sportovně laděný podvozek
- Silný a relativně úsporný turbomotor
- Dobře dimenzované brzdy
Minusy
- Méně citlivé řízení
- Vysoká základní cena
- Omezený jízdní komfort
- Kvalita některých prvků v interiéru