Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Fiesta + Fusion 2006: první dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (66)
Dvojčata Fiesta a Fusion se do modelového roku 2006 převlékla po stylistické i po technické stránce. Co nového tyto změny znamenají pro zákazníka jsme mohli krátce prozkoumat při novinářské prezentaci ve Španělsku.

Na začátku roku 2002 představená Fiesta se po téměř třech letech úspěšné dráhy dočkala výraznějšího přepracování. Hned na úvod je třeba předeslat, že základ zůstává prakticky beze změn. V nabídce již není letitý čtyřválec 1299 cm3, nejlevnější Fiesty budou dostávat motor 1.4 Duratec (59 kW), dále se nabízejí verze 1.6 Duratec (74 kW) a 2.0 (110 kW) pro Fiestu ST. V nedávné době byly zavedeny moderní diesely 1.4 Duratorq TDCi (50 kW) a 1.6 Duratorq TDCi (66 kW), které jsou taktéž beze změn nadále nabízeny. Prvotřídní podvozek, podobně jako širokou škálu převodovek (manuální pětistupňová, automatizovaná Durashift EST a automatická Durashift Automatic) nebylo třeba dle výrobce vylepšovat, protože plně vyhovují vysokým nárokům zákazníků Fordu. Co se tedy změnilo?

Vnější vzhled

Exteriér inovované Fiesty je nyní výrazněji odlišen od svého vyššího sourozence Fusionu. Světlomety stejných zástavbových dimenzí, mají pod společným krytem nově uspořádány tři kruhové reflektory, ten parkovací vystupuje svéráznou vypouklinou nad profil přídě. Nové jsou nárazníky vpředu i vzadu a také tvar bočních lišt. Do předního nárazníku jsou začleněna nová kruhová světla do mlhy.

Záď se, podobně jako příď, vydala sportovnější stylistickou cestou než dříve, když nově obsahuje kulatou mlhovku a světlo pro zpětný chod. Tradiční žebrovaný kryt koncových světel byl u modernizované Fiesty vystřídán moderním hladkým krytem se dvěma integrovanými elipsovitými reflektory, efektní vzhled umocňují chromované detaily.

Trochu překvapující je velký rozměr nelakované části nárazníku u základních verzí Fiest.

Fusion se tváří ještě „nezničitelněji“ než dosud. Typické vertikálně orientované světlomety jsou u modelu 2006 opatřeny oranžově zářící horní částí, která se nově hlásí ke své funkci i ve chvíli, kdy není směrovka aktivována. Hranatý design nese nejen příď, ale také detail mřížky chladiče Fusionu a tvarování nelakovaných částí nárazníku. Vrcholem řady bude opět model Fusion+ na první pohled odlišitelný důkladnějším obrněním plastovými díly kolem celého vozu.

Větší a výraznější boční ochranné lišty dotvářejí celkově robustní styling modelu Fusion – lišty se táhnou až do předních a zadních nárazníků. Sdružená koncová světla jsou kryta červeným plastem, dřívější kombinovaný reflektor vystřídala zdvojená couvací světla a světla do mlhy.

Jak Fiesta, tak i Fusion ve vyšších stupních výbavy, mají nyní kryty vnějších zpětných zrcátek a kliky dveří v barvě karoserie. Zákazníci mohou také vybírat z bohatší škály kol a krytů kol – v nabídce jsou dva nové kryty patnáctipalcových ocelových kol pro Fiestu a nová patnáctipalcová litá kola pro Fusion a čtrnáctipalcová litá kola sedmipaprskového designu pro Fiestu Ghia.

Interiér

Opravdová revoluce se odehrála uvnitř dvojčat s modrobílým logem. Snad největší slabinou jinak vyvážené nabídky malých Fordů byla dosud kapitola „design interiéru“. Smutné, fádní a snad až příliš funkční interiéry malých Fordů jsou tytam. Střídají je dvě příbuzné, ale přece jen tvarově odlišné přístrojové desky, které jsou nabízeny hned v několika barevných kombinacích. Konzervativní zákazník zřejmě zvolí decentní kombinaci černé a tmavě modré, luxusně působí verze střídající v interiéru béžovou, černou a modrou, ženám asi přiroste k srdci černo-červený interiér. Horní část může být vyvedena v jedné ze čtyř barev, spodní část je pak buď tmavá nebo světlá.

Ergonomicky vhodnější je nové grafické zpracování číselníků. Ručky přístrojů jsou bíle orámované, ciferníky mají bílé číslice na černém pozadí, přičemž provedení číslic vytváří třírozměrný efekt.

Středová konzola obsahuje ovládací prvky příplatkové samočinné klimatizace, které již známe z dražší Fordů. Naopak zcela nová řada audiosystémů má svou premiéru právě ve Fiestě 2006, i když později bude v nabídce také dalších modelových řad.

Zavedení palubní sítě CAN propojující řídící jednotky jednotlivých elektronických systémů usnadnilo zavedení individuálního nastavení vybraných funkcí pro každého z řidičů. Automobil poté řidiče rozeznává podle jednotlivých klíčů k vozu, které osoby používají. Další neobvyklou novinkou vylepšené Fiesty je hlasové ovládání rádia nebo ventilace a klimatizace.

Fiesty a Fusiony nového modelového roku se na českém trhu objeví co nevidět. Konkrétní ceny zatím ještě nejsou stanoveny (vždyť právě v tomto segmentu se válčí nejurputněji), ale Ford slibuje konkurenceschopnou nabídku, která na jednu stranu pravděpodobně zohlední výrobcem přidanou hodnotu, ale fordova dvojka, na stranu druhou, bude muset čelit plejádě zcela nových „malých“ konkurentů, které jsou na trh uváděni s cílem stanovovat měřítka…

Ondřej Láník
Diskuze (66)
7. 11. 2005 17:55
Re: FESTOVNÍ F°
>:D