Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
43
Fotogalerie

TEST Ford Focus 1,6 TDCi – Kolínský asketa

Nový Focus nás s motorem 1,6 EcoBoost nadchl. Dokáže to i základní turbodiesel?

Turbodiesel je v nižší střední třídě pro mnoho zákazníků volbou číslo 1. Zejména pro firemní klienty je důležitá kombinace nízkých provozních nákladů a schopnosti zvládat velké porce kilometrů.

Rozhodli jsme se proto při našem druhé setkání s novým Focusem vyzkoušet právě turbodiesel, a to rovnou ten nejslabší. Místo skvělého EcoBoostu proto pod kapotou bílého Focusu pracuje motor 1,6 TDCi o výkonu 70 kW. Proti prvnímu testu je také výbava značně osekaná – konkrétně se jedná o levnější provedení Trend doplněné dvěma pakety.

I když je Focus pohledný i v takovém jednodušším balení, bez diod a xenonových výbojek, chromovaných ozdobných prvků a na 16palcových kolech už to není takový elegán. Na kráse nepřidá ani příplatková bílá nemetalická barva Frozen (5.600,- Kč), bohužel na karoserii a náraznících v o něco jiném odstínu.

ford testy nizsistredniford testy nizsistredni | acz

Na druhou stranu majitel i toho nejjednoduššího Focusu získá lakované kliky dveří nebo boční směrovky v krytech zpětných zrcátek. Když si připlatí za litá kola, má normální auto, které nevypadá jako žádný žebrák a zároveň na sebe nestrhává pozornost.

Nová generace 1,6 TDCi – volba rozumu

Do boje o flotilové zákazníky a zájemce o co nejlevnější diesel vyráží Focus vybaven novou generací hliníkového motoru 1,6 TDCi (typ DV6C). Ta dostala jednodušší a lehčí osmiventilovou hlavu motoru, prodělala řadu dalších konstrukčních změn, z nichž řidič ocení například pokročilé řízení teploty. Vznětová šestnáctistovka navíc mezigeneračně posílila – z 66 na 70 kW a z 215 na 230 Nm.

Řidič však nejvíc ocení jiné dva číselné parametry. Pětistupňovou manuální převodovku vystřídala šestistupňová, která je dodnes u základních turbodieselů v nižší střední třídě vzácným úkazem. Zároveň se snížila kombinovaná spotřeba, a to ze 4,5 na 4,2 l/100 km.

Udávaná spotřeba přitom není jen nereálnou teorií, praxe u zajetého auta (stav počítadla 9000 km) potvrdila, že slibovaných hodnot lze dosáhnout i v běžném provozu. Ve městě jsme se pohybovali s průměrem mezi 5,0 a 5,5 l/100 km – proti udávaným 5,1 l/100 km. Samozřejmě při využívání funkce auto start-stop a respektování plynulosti okolního provozu.

ford testy nizsistredniford testy nizsistredni | acz

Obvyklá testovací dráha pro jízdu mimo město přinesla výsledek 3,8 l/100 km, opět hodnota velmi blízká tabulkovému údaji. Dlouhodobě bude zcela jistě možné jezdit mimo město se čtyřlitrovou spotřebou.

Dálnice je hlavním místem určení dieselových aut. Focus 1,6 TDCi zde při 130 km/h spotřebuje 5,6 l/100 km. Využívá přitom poměrně dlouhého odstupňování, na šestý převod totiž točí jen 2400 min-1. V kabině panuje i na dálnici relativní klid – motor je dobře utlumen, valivý hluk kol do kabiny neproniká a aerodynamické ruchy jsou na velmi nízké úrovni.

Agregátu přesto síly na dálnici nechybí. Od 70 kW (95 koní) nelze očekávat ohromující pružnost, přesto ale dieselová šestnáctistovka nemá problém držet rychlost nebo i bez podřazování mírně akcelerovat ve stoupáních. Zcela bez potíží dokáže jet dlouhodobě i rychlostí 160 km/h (to se však již spotřeba blíží sedmilitrové hranici).

Jen pro úplnost doplňujeme, že komu tento motor výkonnostními parametry nestačí, může kromě vznětového dvoulitru sáhnout i po 1,6 TDCi s 85 kW.

Podvozek – o něco tvrdší Focus III

S motorem 1,6 EcoBoost jsme nový Focus poznali jako velmi komfortní vůz s poněkud odtažitým řízením, avšak stále schopným podvozkem. Pokud se chceme bavit o 1,6 TDCi Trend, na dvě třetiny této charakteristiky musíme zapomenout.

Dieselový Focus III je v prvé řadě dosti tvrdý. Ačkoliv zavěšení kol dokáže většinu jednotlivých nerovností mechanicky odfiltrovat, jejich přejezd provází tupé rány a jízda není tak noblesní, jak jsme si zvykli u Focusu EcoBoost. A to měl testovaný vůz teoretickou výhodu v podobě vyššího profilu pneumatik. S rozbitým povrchem (např. jízda po dlažebních kostkách) si už podvozek poradí s větším nadhledem, typickým rysem českých cest jsou ale právě osamocené díry a výtluky.

ford testy nizsistredniford testy nizsistredni | acz

Kdo nemá rád výrazné náklony karoserie, ten si Focus jistě oblíbí. V řízení také nacházíme část zpětné vazby, kterou jsme u EcoBoostu hledali marně. Ano, to je pozitivní dopad tužšího nastavení podvozku.

Jízdní limity výrazně přesahují nároky na běžné použití, a proto má řidič i bez pomoci ESP vždy dostatečné rezervy.

Interiér – kvalitní, ale…

Uvnitř chudší verzi Trend od dražšího Titanium rozezná nejspíš jen znalec na Fordy. A tak i v základním provedení Focusu oceňujeme bytelné materiály a kvalitní zpracování.

Prostorově to však zdaleka ideál není – palubní deska zbytečně rozmáchle vystupuje do prostoru před předními sedadly. Zejména spolujezdec nemusí být z její blízkosti nadšen. Vzadu je pak Focus celkově stísněnější. Rozhodně se nejedná o auto pro dlouhé cesty v plném obsazení. Pro takový účel by prodejce Fordu jistě pohotově a moudře radil přesměrovat zájem rovnou na Mondeo. Mimochodem, velikostí a rozměry neohromí ani zavazadlový prostor.

Bez příplatkových bezpečnostních systémů se z Focusu uvnitř stává běžné auto s interiérem střiženým podle nejnovějších trendů. Přesto několik detailů zaujme – například výdechy klimatizace u řadicí páky, tyčinka pro ovládání sklonu předních světel nebo bílé osvětlení interiéru.

V obecnějším měřítku pak opět oceňujeme vynikající ergonomii interiéru.

Závěr

Za cenu přesahující 400 tisíc korun, která se na první pohled už nebezpečně blíží do vod střední třídy, Ford nabízí doslova kompaktní hatchback. K jeho největším přednostem patří nízká spotřeba paliva, kultivovaný a relativně silný motor, vyspělé jízdní vlastnosti a v rovině čistě subjektivní pohledný a atraktivní design.

Focus s nejslabším turbodieselem ale není tak do detailu vypilované auto, jako silnější (a dražší) benzinový 1,6 EcoBoost. Na straně slabých stránek stojí především výrazně tvrdší podvozek. Ve srovnání s kompaktními hatchbacky konkurenčních značek pak Ford ztrácí vnitřním prostorem – zejména nabídkou místa na zadních sedadlech a velikostí zavazadlového prostoru výrazně ztrácí na průměr třídy.

TR>

První cena vozu359.990,- Kč (1,6 Ti-VCT 77 kW, Trend)
První cena vozu s testovanou motorizací

TD>

414.990,- Kč (1,6 TDCi 70 kW, Trend)
Základní cena testovaného vozu414.990,- Kč (1,6 TDCi 70 kW, Trend)
Cena testovaného vozu vč. příplatků

TD>

479.190,- Kč (1,6 TDCi 70 kW, Trend)

Plusy:

  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Relativně silný a pružný motor
  • Nízká spotřeba paliva ve všech jízdních režimech
  • Bohatá standardní výbava
  • Odstupňování převodovky
  • Šestistupňová převodovka i pro nejslabší turbodiesel
  • Tuhá karoserie

Minusy

  • Menší zavazadelník s vysokým prahem
  • 3 různé fonty na přístrojové desce
  • Málo místa pro nárty zadního cestujícího
  • Omezená šířka prostoru pro nohy u spolujezdce
  • Páka ruční brzy může některým řidičům při delší jízdě překážet
  • Tvrdý podvozek