Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Focus 1,6 TDCi – Kolínský asketa

Diskuze (133)
Nový Focus nás s motorem 1,6 EcoBoost nadchl. Dokáže to i základní turbodiesel?

Turbodiesel je v nižší střední třídě pro mnoho zákazníků volbou číslo 1. Zejména pro firemní klienty je důležitá kombinace nízkých provozních nákladů a schopnosti zvládat velké porce kilometrů.

Rozhodli jsme se proto při našem druhé setkání s novým Focusem vyzkoušet právě turbodiesel, a to rovnou ten nejslabší. Místo skvělého EcoBoostu proto pod kapotou bílého Focusu pracuje motor 1,6 TDCi o výkonu 70 kW. Proti prvnímu testu je také výbava značně osekaná – konkrétně se jedná o levnější provedení Trend doplněné dvěma pakety.

I když je Focus pohledný i v takovém jednodušším balení, bez diod a xenonových výbojek, chromovaných ozdobných prvků a na 16palcových kolech už to není takový elegán. Na kráse nepřidá ani příplatková bílá nemetalická barva Frozen (5.600,- Kč), bohužel na karoserii a náraznících v o něco jiném odstínu.

ford testy nizsistredni ford testy nizsistredni

Na druhou stranu majitel i toho nejjednoduššího Focusu získá lakované kliky dveří nebo boční směrovky v krytech zpětných zrcátek. Když si připlatí za litá kola, má normální auto, které nevypadá jako žádný žebrák a zároveň na sebe nestrhává pozornost.

Nová generace 1,6 TDCi – volba rozumu

Do boje o flotilové zákazníky a zájemce o co nejlevnější diesel vyráží Focus vybaven novou generací hliníkového motoru 1,6 TDCi (typ DV6C). Ta dostala jednodušší a lehčí osmiventilovou hlavu motoru, prodělala řadu dalších konstrukčních změn, z nichž řidič ocení například pokročilé řízení teploty. Vznětová šestnáctistovka navíc mezigeneračně posílila – z 66 na 70 kW a z 215 na 230 Nm.

Řidič však nejvíc ocení jiné dva číselné parametry. Pětistupňovou manuální převodovku vystřídala šestistupňová, která je dodnes u základních turbodieselů v nižší střední třídě vzácným úkazem. Zároveň se snížila kombinovaná spotřeba, a to ze 4,5 na 4,2 l/100 km.

Udávaná spotřeba přitom není jen nereálnou teorií, praxe u zajetého auta (stav počítadla 9000 km) potvrdila, že slibovaných hodnot lze dosáhnout i v běžném provozu. Ve městě jsme se pohybovali s průměrem mezi 5,0 a 5,5 l/100 km – proti udávaným 5,1 l/100 km. Samozřejmě při využívání funkce auto start-stop a respektování plynulosti okolního provozu.

ford testy nizsistredni ford testy nizsistredni

Obvyklá testovací dráha pro jízdu mimo město přinesla výsledek 3,8 l/100 km, opět hodnota velmi blízká tabulkovému údaji. Dlouhodobě bude zcela jistě možné jezdit mimo město se čtyřlitrovou spotřebou.

Dálnice je hlavním místem určení dieselových aut. Focus 1,6 TDCi zde při 130 km/h spotřebuje 5,6 l/100 km. Využívá přitom poměrně dlouhého odstupňování, na šestý převod totiž točí jen 2400 min-1. V kabině panuje i na dálnici relativní klid – motor je dobře utlumen, valivý hluk kol do kabiny neproniká a aerodynamické ruchy jsou na velmi nízké úrovni.

Agregátu přesto síly na dálnici nechybí. Od 70 kW (95 koní) nelze očekávat ohromující pružnost, přesto ale dieselová šestnáctistovka nemá problém držet rychlost nebo i bez podřazování mírně akcelerovat ve stoupáních. Zcela bez potíží dokáže jet dlouhodobě i rychlostí 160 km/h (to se však již spotřeba blíží sedmilitrové hranici).

Jen pro úplnost doplňujeme, že komu tento motor výkonnostními parametry nestačí, může kromě vznětového dvoulitru sáhnout i po 1,6 TDCi s 85 kW.

Podvozek – o něco tvrdší Focus III

S motorem 1,6 EcoBoost jsme nový Focus poznali jako velmi komfortní vůz s poněkud odtažitým řízením, avšak stále schopným podvozkem. Pokud se chceme bavit o 1,6 TDCi Trend, na dvě třetiny této charakteristiky musíme zapomenout.

Dieselový Focus III je v prvé řadě dosti tvrdý. Ačkoliv zavěšení kol dokáže většinu jednotlivých nerovností mechanicky odfiltrovat, jejich přejezd provází tupé rány a jízda není tak noblesní, jak jsme si zvykli u Focusu EcoBoost. A to měl testovaný vůz teoretickou výhodu v podobě vyššího profilu pneumatik. S rozbitým povrchem (např. jízda po dlažebních kostkách) si už podvozek poradí s větším nadhledem, typickým rysem českých cest jsou ale právě osamocené díry a výtluky.

ford testy nizsistredni ford testy nizsistredni

Kdo nemá rád výrazné náklony karoserie, ten si Focus jistě oblíbí. V řízení také nacházíme část zpětné vazby, kterou jsme u EcoBoostu hledali marně. Ano, to je pozitivní dopad tužšího nastavení podvozku.

Jízdní limity výrazně přesahují nároky na běžné použití, a proto má řidič i bez pomoci ESP vždy dostatečné rezervy.

Interiér – kvalitní, ale…

Uvnitř chudší verzi Trend od dražšího Titanium rozezná nejspíš jen znalec na Fordy. A tak i v základním provedení Focusu oceňujeme bytelné materiály a kvalitní zpracování.

Prostorově to však zdaleka ideál není – palubní deska zbytečně rozmáchle vystupuje do prostoru před předními sedadly. Zejména spolujezdec nemusí být z její blízkosti nadšen. Vzadu je pak Focus celkově stísněnější. Rozhodně se nejedná o auto pro dlouhé cesty v plném obsazení. Pro takový účel by prodejce Fordu jistě pohotově a moudře radil přesměrovat zájem rovnou na Mondeo. Mimochodem, velikostí a rozměry neohromí ani zavazadlový prostor.

Bez příplatkových bezpečnostních systémů se z Focusu uvnitř stává běžné auto s interiérem střiženým podle nejnovějších trendů. Přesto několik detailů zaujme – například výdechy klimatizace u řadicí páky, tyčinka pro ovládání sklonu předních světel nebo bílé osvětlení interiéru.

V obecnějším měřítku pak opět oceňujeme vynikající ergonomii interiéru.

Závěr

Za cenu přesahující 400 tisíc korun, která se na první pohled už nebezpečně blíží do vod střední třídy, Ford nabízí doslova kompaktní hatchback. K jeho největším přednostem patří nízká spotřeba paliva, kultivovaný a relativně silný motor, vyspělé jízdní vlastnosti a v rovině čistě subjektivní pohledný a atraktivní design.

Focus s nejslabším turbodieselem ale není tak do detailu vypilované auto, jako silnější (a dražší) benzinový 1,6 EcoBoost. Na straně slabých stránek stojí především výrazně tvrdší podvozek. Ve srovnání s kompaktními hatchbacky konkurenčních značek pak Ford ztrácí vnitřním prostorem – zejména nabídkou místa na zadních sedadlech a velikostí zavazadlového prostoru výrazně ztrácí na průměr třídy.

TR>

První cena vozu 359.990,- Kč (1,6 Ti-VCT 77 kW, Trend)
První cena vozu s testovanou motorizací

TD>

414.990,- Kč (1,6 TDCi 70 kW, Trend)
Základní cena testovaného vozu 414.990,- Kč (1,6 TDCi 70 kW, Trend)
Cena testovaného vozu vč. příplatků

TD>

479.190,- Kč (1,6 TDCi 70 kW, Trend)

Plusy:

  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Relativně silný a pružný motor
  • Nízká spotřeba paliva ve všech jízdních režimech
  • Bohatá standardní výbava
  • Odstupňování převodovky
  • Šestistupňová převodovka i pro nejslabší turbodiesel
  • Tuhá karoserie

Minusy

  • Menší zavazadelník s vysokým prahem
  • 3 různé fonty na přístrojové desce
  • Málo místa pro nárty zadního cestujícího
  • Omezená šířka prostoru pro nohy u spolujezdce
  • Páka ruční brzy může některým řidičům při delší jízdě překážet
  • Tvrdý podvozek
Diskuze (133)
Ford Focus 1,6 TDCi
Cena základní sestavy 414 990 Kč
Výbava základní sestavy Manuální klimatizace, čelní, boční a okenní airbagy, ESP, rádio s CD/USB a ovládáním na volantu, přední mlhová světla, elektrické stahování předních oken, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, kůží potažený volant, palubní počítač, 16palcová kola ocelová s ozdobnými kryty, denní svícení, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, volant nastavitelný ve dvou osách, dělená a sklopná zadní sedadla, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka s integrovanými směrovkami. Kč
Cena testované sestavy 479 190 Kč
Výbava testované sestavy Sada Comfort (13.900,-): automatická dvojtónová klimatizace, dešťový senzor, samostmívací vnitřní zrcátko, zpožděné zhasínání světlometů. Sada Top Plus (17.000,-): 16palcová kola z lehkých slitin s 5x3 paprsky, prémiová středová konzola s loketní opěrkou, podlahové rohože. Sada City (13.500,-): zadní parkovací senzory, elektrické stahování předních a zadních oken, zavírání oken dálkovým ovladačem, vnější zpětná zrcátka elektricky sklopná s osvětlením prostoru pod zrcátky. Vyhřívání čelního okna (6.700,-), systém Stop-Start (6.000,-), nemetalický lak bílá Frozen (5.600,-), plnohodnotná rezerva (1.500,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 70 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 1500 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.1 / 3.7 / 4.2
Emise CO2: 109
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 277 / 1062
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1338 / 562
Rozměr pneu: 215/55 R16
Ford Focus 1,6 TDCi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4358
b) šířka (mm): 1823
c) výška (mm): 1484
d) rozvor (mm): 2648
e) rozchod vpředu (mm): 1544
f) rozchod vzadu (mm): 1534
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1475
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
Avatar - Ronault.
2. 6. 2011 12:55
Re: za mě ne.... <b class="smile02"><b>;-)</b></b>
Ještě tady v minulém testu padlo, že každá zobrazovací plocha má jiný font, musím to dohledat a ověřit, je to už tak 2 měsíce, co jsem Focus "prolézal"
Avatar - gld
2. 6. 2011 12:05
Re: za mě ne.... <b class="smile02"><b>;-)</b></b>
Tak vidíš, font a celkovo názor na dizajn budíkov ti je podobne ako pri dizajne exteriéru subjektívna vec.

Pozri na fotku ktorú hodil Atlis, keď na to pozerá človek cez volant tak to nie je zlé.
Avatar - Blue Sun
2. 6. 2011 07:51
Re: Lak!!!
Třeba když jedeme tři bruslaři na závody, je nám půl kubíku na veškeré vybavení tak akorát. Ve čtyřech bychom se už nevešli. A to není jednou za rok, ale čtyři měsíce v roce každý víkend. Ještě pořád budeš obhajovat, že 277 litrů stačí každému, nebo si přiznáš, že jsi prostě přestřelil?
Chápu, že tobě stačí na týden jedno tričko a trenýrky, plus fotovýbava, ale někdo je i třeba trošku náročnější. Kvůli tomu ale nebudeme kupovat náklaďák, když většinu týdne auto jezdí jen krátké trasy a město.
Avatar - Ronault.
2. 6. 2011 00:39
Re: za mě ne.... <b class="smile02"><b>;-)</b></b>
Tak ze všech těch příkladů mě osobně příjde font u Fordu nejhorší, příliš strojový. Citroen je tak na pomezí, ale nutno ocenit nákladnější přístroje.
U Focusu to ještě ničí ony plastikové kelímky, které už v Fiestě vypadají levně, natož tady.
Avatar - gld
2. 6. 2011 00:05
Re: za mě ne.... <b class="smile02"><b>;-)</b></b>
Z uvedených príkladov sú krajšie ako na focuse len v peugeote a možno v renaulte. Citroen to je taký menší fail, nie je to pekné ani praktické. VW zase nuda.

Tak si potom vyber. Osobne mi prídu budíky nového focusu v norme, plus výber fontu číslic to posúva vyššie.