TEST Ford Fusion 1,6 16V Trend - Vysoko, krátce, silně (07/2003)
Svým designem Fusion tak trochu vybočuje z linie klasických modelů Fiesta, Focus a Mondeo. Jeho nabobtnalé tvary oproti Fiestě (se kterou má však shodný podvozek) z něj vytváří originální automobil, který svými rozměry patří na rozhraní segmentů malých kompaktních vozů a vozů MPV. Ford sám řadí Fusion do kategorie vozů nazvané MAV (Multi Activity Vehicle) s cílem zaujmout především mladé rodiny žijící ve velkých městech.
Z vnějšku zaujmou především vysoké přední světlomety, které společně s robustním předním nárazníkem a decentní maskou chladiče dominují přední části vozu. Fusion se mimo jiné vyznačuje téměř kolmo posazenými zadními dveřmi, po jejichž stranách je umístěna dvojice do výšky protažených koncových světel. Testovaný vůz byl také vybaven příplatkovými koly z lehkých slitin o rozměru 15" a nutno podotknout, že mu slušely.
Po usazení na sedadle řidiče, které bohužel poskytuje poměrně malé boční vedení, upoutá tvarově jednoduchá, ale o to praktičtější palubní deska s rozměrnou středovou konzolí. Použité plasty jsou ale tvrdé a působí poněkud "omyvatelně" - větší odlišení od Fiesty by zde neškodilo. Všechny ovladače jsou z místa řidiče dobře dostupné a esteticky zapadají do tvarů palubní desky. Zajímavé je rozdělení rádia/CD na tři samostatné bloky, což může dobře zapůsobit proti nenechavcům. Dobře tvarovaný volant je standardně potažen kůží, ale seřiditelný je bohužel jen výškově. Přístroje na přístrojovém panelu jsou klasického kruhového tvaru a jsou dobře čitelné. Za zmínku stojí použití digitálního palivoměru a ukazatele teploty chladicí kapaliny. U otáčkoměru jsme pak postrádali vyznačení mezních otáček pomocí červeného pole.
Často diskutovaným tématem u menších osobních automobilů bývá místo na zadních sedadlech a variabilita vnitřního prostoru. Pokud jde o místo na zadních sedadlech nelze Fusionu nic vytknout (i menší Fiesta je na tom s místem vzadu velmi dobře). To platí jak pro nohy tak i pro hlavu, a to i přesto, že zadní sedadla jsou poněkud výše posazená. K vysoké variabilitě vnitřního prostoru Fusionu přispívají dělená a sklopná zadní sedadla a zatím poměrně málo rozšířené vpřed sklopné opěradlo na místě spolujezdce (umožňuje přepravu předmětů dlouhých až 2300 mm). Také odkládacích schránek je poměrně dost, když je najdeme kromě standardních míst i na horní části přístrojové desky a nebo pod sedákem spolujezdce. Nespornou výhodou Fusionu je ovšem velmi nízko položená nakládací hrana zavazadlového prostoru(je ve výšce jen 480 mm nad zemí), která umožňuje snadné nakládání i těžkých předmětů.
Motor 1,6 16V/74 kW (100 k) potěšil především svým temperamentem i ochotou k tahu z nízkých otáček. Při vyšších otáčkách se však projevovala jeho poněkud vyšší hlučnost. Dynamika Fusionu s tímto motorem je velmi dobrá, což platí i pro celkové jízdní vlastnosti. Vůz si díky tvrdému naladění podvozku počíná sebejistě v městském provozu, ale ani rychlá jízda po silnicích s řadou zatáček, či jízda po dálnici rychlostí blízké hodnotě 180 km/h ho nevyvedou z míry. Tuhé odpružení však citelně ubírá z komfortu jízdy. V městském provozu jsme navíc ocenili dobrou ovladatelnost a manévrovací schopnosti. K dobrému ovládání vozu přispělo i lehké řazení, i když, jak jsme se několikrát přesvědčili, zejména v případě řazení třetího rychlostního stupně ne zcela přesné. Hodnota průměrné spotřeby se přehoupla přes hranici 8 litrů benzínu na 100 km, což je sice více než udává výrobce, ale musíme přiznat, že jsme vyšší otáčky motoru využívali častěji, než je běžné.
Ford Fusion lze považovat za ideální rodinný vůz, který nabízí vše, co lze od takového vozu očekávat. Majitel tak získá vedle jisté originality i vysoce variabilní automobil s dostatečným vnitřním prostorem. Tyto vlastnosti staví Fusion i do pozice automobilu vhodného pro delší cestování a využití při různých druzích zábavy. Cena nejlevnějšího Fusionu je 379.900,- korun za verzi Ambiente s motorem 1,4/58 kW (80 k). Verze Ambiente bez mimořádných výbav s turbodieselm 1,4 TDCi/50 kW (68 k) přijde na 429.900,- korun, za lépe vybavený Trend je zapotřebí připlatit 35.000,- korun. Základní cena námi testované verze začíná na 440.900 korun, za nadstandardní výbavu u testovaného Fusionu bychom však doplatili 68.900,- korun.
Na samotný závěr se tak nabízí otázka, zda Fusion není konkurentem pro Fiestu. Odpověď je jednoduchá a zní: tyto vozy si nekonkurují, ale vzájemné se doplňují v nejprodávanějším segmentu osobních automobilů v České republice. Ford Fiesta je malý kompaktní automobil, který lze pořídit v cenách od 286.400,- korun a je navíc v nabídce se tří a pětidveřovou karoserií. Oproti Fiestě má Fusion celkově větší rozměry (D - 4020 mm oproti 3916 mm Fiesty, Š - 1708 mm x 1683 mm, V - 1503 mm x 1417 mm). Také jeho vnitřní prostor nabízí větší zavazadlový objem a variabilitu. Naopak Fiesta je v obdobně vybavených verzí výrazně levnější, což například v případě verzí Trend s motorem 1,6 16V/74 kW (100 k) znamená částku 35.600,- korun ve prospěch Fiesty (za to si můžete do Fiesty pořídit například klimatizaci a vyhřívané př. sklo). U Fiesty lze navíc očekávat mírně lepší dynamické vlastnosti (má nižší hmotnost a celkově lepší aerodynamiku) a nižší spotřebu, což potvrzují i oficiální tech. údaje. Naopak trumfem Fusionu je již zmíněný velký vnitřní prostor, jeho variabilita a zajímavý "městský" design.