Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Mustang
Ford Mustang
Ford Mustang
Ford Mustang
62 Fotogalerie

TEST Ford Mustang Fastback 5.0 V8: První jízdní dojmy

Po čtyřválcovému kabrioletu jsme se v rámci Mnichovské prezentace dostali také k Mustangu Fastback, který měl pod kapotou raritní kombinaci atmosférického osmiválce a manuální převodovky.

Která z evropských značek ještě vyrábí atmosférický osmiválec spojený s manuální převodovkou? Chvíli jsem nad tím dumal a kromě Aston Martinu jsem na nic pořádně nepřišel. Holt musíte do USA, tam se podobných strojů ještě několik najde. Jenže co když chcete, aby se takový vůz choval na silnici tak nějak, ehm, evropsky?

Máme pro vás dobrou zprávu, Ford Mustang je na zakroucených okreskách v okolí německého jezera Tegernsee dobrý. Ne, on je opravdu dobrý! Zatáčí ochotně a ostře, má dobrou přilnavost na přední nápravě, umí jezdit mírně přetáčivě, jen tak, aby se vůz stáčel do zatáčky ještě více, anebo pokud chcete, můžete na požádání projet jakoukoliv zatáčku driftem, a to velice snadno, kontrolovaně, úhel smyku určujete vy. Jak čtyřválec, tak i osmiválec má ve standardu samosvorný diferenciál, který chování vozu velmi pomáhá.

Auto také působí lehčím a menším dojmem, než kolik napovídají oficiální parametry. I na úzkých okreskách tak nepůsobí nepatřičně. Rozbitější úseky trasy pak vůz zvládá s až neskutečným nadhledem. Podvozek je totiž sice tuhý, ale poddajný, auto působí na svou třídu překvapivě pohodlně a nerovnosti filtruje tiše a jistě. Co víc si při jízdě přát? Snad jen trochu méně gumové řízení.

V čem je osmiválec jiný od čtyřválce? V prvé řadě má větší brzdy Brembo, mírně jiné je i naladění podvozku. Přibyly rovněž dvě funkce, a to launch kontrol, tedy systém řízeného rozjezdu, který minimalizuje prokluz kol, a line lock. Oba systémy se aktivují v menu palubního počítače a jsou dostupné pouze ve variantě s manuální převodovkou. Po mírně delší proceduře tak můžete dosáhnout toho, že vůz zrychlí zcela ideálně z klidu na sto kilometrů v hodině pod pět vteřin. Line lock zase zamkne přední brzdy, takže můžete dělat tradiční americké burnouty, bez toho, aniž byste si ničili zadní brzdy. K čemu je to dobré? Reálně snad jen k zahřátí slicků na sprintech, ale tak nějak to patří k americké automobilové kultuře. My to zkusili a kouře od pneumatik bylo opravdu velmi mnoho i na mokru.

Klenotem tohoto Mustangu je však pohonné ústrojí. Pětilitrový osmiválec s výkonem 421 koní má vše, co lze za milion korun jen chtít. Je silný již od volnoběhu, zároveň však zátah krásně narůstá a vrcholí u červeného pole. Mohutnému motoru nechybí hlad po otáčkách, ostré reakce ani návykový zvuk. V nízkých otáčkách bublá a prská, ve vysokých řve a neustále vás baví. Zajímavé je, že zvuk nejde jen zezadu od výfuku, ale hlavě z pod masivní kapoty. A víte co je nejlepší? Žádný Mustang nedostal nesmyslný systém stop-start.

V neposlední řadě jsou zde pak výkony, které přesně odpovídají tomu, co byste od 421 koní v čtyřmístném kupé čekali – tohle je prostě vážně rychlé auto. Stejně jako u čtyřválce i zde je agregát spojen s fantastickou převodovkou. Dostatečně těžkou na to, abyste si připadali jako v pořádné bestii, ale zároveň hladké, jasné a přesné tak, aby bylo řazení přístupné i v ostrém tempu. Popravdě jsem již dlouho neřídil vůz, který by mě svým řazením tak bavil.

Video placeholder
Ford Mustang Fastback 5.0 V8: První jízdní dojmy • Auto.cz

Nejvíce fascinující na tomto autě však je jeho šíře záběrů. Chcete si dobře zadriftovat? Není problém. Chcete se rychle projet po okresce? Ale jistě. Máte však před sebou dlouhou cestu? Proč ne?! Mustang je totiž překvapivě pohodlný a kultivovaný. Žádný zbytečný hluk od kol, žádné extrémní aerodynamické hvízdání, prostě cestujete jako by to byl Focus s krásným zvukem. A dá se s ním jezdit i relativně úsporně. Při svižném tempu jsme jeli za třináct, při běžném provozu jsme zvládli vejít se do desetilitrové hranice.

Ve voze jsme měli příplatková skořepinová sedadla Recaro a můžeme je doporučit, ale jen v případě, že jste spíše nižší a útlejší postavy. Pro tlouštíky jsou příliš úzké a překvapivě se v nich sedí o kousek výše, než v základních křeslech, která rovněž nejsou vůbec špatná. Vzadu je pak dostatek místa na kolena, horší je to s prostorem pro hlavu. Přesto se dá Mustang považovat za docela praktické kupé.

Jednou z mála věcí, kde je poznat příznivá cena vozu, je interiér. Zpracování i použité materiály nejsou nijak hvězdné, ale technika vozu je podle nás neprůstřelná, takže se to dá velice snadno odpustit. Technické parametry a další informace najdete ve včerejším článku o čtyřválcovém kabrioletu Mustang Convertible.

Za sebe musím říci, že mě nový Ford Mustang opravdu nadchnul. Je dostatečně kultivovaný, pohodlný a snadno ovladatelný pro každodenní provoz, působí bytelně, ale zároveň zatáčí na úrovni evropských či japonských konkurentů, má prvotřídní převodovku a fantastický motor. Umí dělat klasické americké divadlo, ale jen do určité míry, aby to nepřebilo opravdové schopnosti. Přemýšlel jsem, ke kterému automobilu osmiválcový Mustang přirovnat a nakonec mi to došlo. Až na rozdílný charakter motorů je vůz do značné míry podobný BMW M3 E92 s osmiválcem a manuálem. Jenže zatímco tohle ojeté BMW stojí v dobrém stavu milion, zde máte za milion nový vůz v záruce.

Nepochybuji o tom, že se Mustang stane bestsellerem i na starém kontinentu. Za tuto cenu by se jím mohl stát, i kdyby zas tak mnoho neuměl, ale ono je to opravdu talentované auto. Pro konečný verdikt bychom se sice potřebovali svézt ještě na našich silnicích, již nyní však po Mustangu toužíme.