TEST Honda Accord Tourer i-CTDI - vznětová harmonie
Čtvrté setkání s čtyřválcovým dieselem Hondy přišlo v době, kdy konkurence mohutně přezbrojuje na třetí generaci vstřikování common-rail, šestistupňová převodovka začíná být standardem, stejně jako tichý chod a nízké vibrace motoru. Je stále zkratka i-CTDI stále na dieselové špičce?
Protože evropské publikum si diesely žádalo již delší dobu a kooperace s externími dodavateli vznětových motorů nedělala dobrotu, rozhodla se Honda v devadesátých letech pro cestu vlastního vývoje moderního dieselu. První vznětový motor Hondy byl představen na samém konci roku 2003, po dlouhých létech experimentů a ladění sériové podoby vznětového čtyřválce. Celohliníkový motor o objemu 2204 cm3 znamenal, pro výhradně benzínovou nabídku japonské automobilky, revoluční obrat. Nový diesel se nejprve představil v Accordu, později přišel i pod kapotu Hond FR-V i CR-V a nejnověji je dodáván také v ultramoderním Civiku. Honda svůj diesel nabízí vždy se šestistupňovou manuální převodovkou, jen v Accordu zůstává nadále stupňů jen pět.
honda testy strednitrida Všechny karosérie, které pohání diesel značky Honda jsme vám již představili v samostatných testech (seznam odkazů je na konci článku) a jedinou nevyzkoušenou zbývající variantou tak zůstal prostorný Accord Tourer. Ten se u nás s dieselem prodává až ve vyšší výbavě Sport, která proti základnímu stupni Comfort, obsahuje navíc tempomat, disky kol z lehkých slitin, zadní spojler, kůží obšitý volant, dešťový senzor, alarm a osvětlení zrcátek ve slunečních clonách. Celkový příplatek proti základnímu kombi Tourer s výborným zážehovým motorem 2.0 i-VTEC (114 kW) činí rovných 100 tisíc korun, ale přičíst je třeba několik výše uvedených prvků výbavy, které má vznětový Accord k dobru. Nakonec bychom se dostali zřejmě k přibližně čtyřicetitisícovému rozdílu, který je běžný také v dalších řadách, v nichž Honda motor i-CTDI nabízí.
Ve srovnání dvou základních motorizací v Accordu Tourer figurují následující hodnoty. Zážehový motor 2.0i (114 kW) lze mít za 729.000,-Kč, diesel 2.2 i-CTDI příjde na 829.000,-Kč. Zážehový agregát navíc vozu uděluje nepatrně dynamičtější zrychlení z klidu na 100 km/h za 9,9 sekundy, diesel to stejné zvládá se 4,75 m dlouhou karosérií za 10,1 sekundy. Srovnání nejvyšších dosažitelných rychlostí proti sobě staví hodnoty 205 km/h (benzín) a 198 km/h (diesel). Zásadním argumentem pro naftu je rozdíl 2,5 l/100 km v normalizované kombinované spotřebě, který se pravděpodobně u většiny řidičů v praxi ještě zvětší.
Jak jsme si již u japonských značek zvykli, není možné objednávat jednotlivé prvky výbavy individuálně, takže pokud se vám nezalíbí jedna ze dvou sad výbav Sport nebo Executive, se kterými se diesel u nás prodává, máte smůlu.
honda testy strednitrida Praktické zkušenosti, získané během týdne s dieselovým Accordem Tourer, potvrzují naše předchozí zjištění. Motor 2.2 i-CTDI i v krutých mrazech letošní zimy startuje napoprvé, i když při obzvláště velké zimě (-17° C) jsme na zhasnutí kontrolky žhavení čekali o chvíli déle. Zvuk motoru není zpočátku příliš lichotivý, ale mnohem více v extrémních podmínkách překážel delší čas, který byl nutný pro zahřátí objemného agregátu na provozní teplotu. Dokonalé hospodaření se zbytkovým teplem naopak, již jednou zahřátý motor, udržovalo poměrně dlouho po vypnutí v „zahřátém“ stavu, za což vůz vděčí důkladné tepelné izolaci motorového prostoru. Přes ní se nám v den fotografování nepodařilo ani po dvou hodinách jízdy rozmrazit ledovou vrstvu na kapotě.
Jakmile je agregát na provozní teplotě, je jeho projev stále nadprůměrně kultivovaný. Momentová charakteristika má příjemně plynulý nástup a zátah výrazně neuvadá ani za hranicí 4000 ot./min. Použitelné pásmo otáček začíná kolem 1400 ot./min a končí až za 4500 ot./min. Nejraději i-CTDI pracuje mezi dvěma a třemi tisíci otáček, tedy v oblasti kde je k dispozici také nejvíce síly (340 Nm při 2000 ot./min). Se sedanem shodné zpřevodování pětistupňové převodovky je dnes již přeci jen překonáno šestistupňovými ústrojími, které dovolují jemnější práci s momentovou charakteristikou motoru. Co se preciznosti a komfortu řazení týče nemáme ani vůči tomuto Accordu námitek. S vozem jsme během týdenního testu urazili více než 600 kilometrů s průměrnou spotřebou 6,5 l/100 km.
Vhodně zvolené sestavě standardní výbavy vytýkáme pouze absenci protiprokluzového systému, který by právě v kombinaci s 340 newtonmetry v Accordu našel své opodstatnění. Hodnocení vzhledu aerodynamické sady (spojlery na náraznících vpředu a vzadu, prahové nástavce po stranách) necháváme na každém čtenáři, nám se příliš nelíbilo, ale zaslechli jsme i opačné názory.
Jízdní vlastnosti Accordu Tourer stále snesou nejvyšší měřítka třídy. Sportovní podvozek dává řidiči jednoznačnou informaci o tom, co se právě s jeho vozem děje. K výbornému kontaktu řidiče a jeho stroje přispívá také přímé řízení s třemi otáčkami mezi koncovými dorazy.
honda testy strednitrida Prostor pro zavazadla vyniká značnou délkou, ale v asymetricky dělených sedadlech jsme postrádali otvor pro lyže. Jedním pohybem ruky sklopená část sedadla (místo vás se o vše stará důmyslný mechanismus) uvěznila zámek bezpečnostního pásu prostředního cestujícího, takže pasažér musel vynaložit značné úsilí aby se mohl na prostředním sedadle bezpečně připoutat.
Výkonové žně u vznětové Hondy nečekejte. Průměrný výkon a lehce nadprůměrný točivý moment již v současné době nejsou hodnoty, kvůli kterým byste měli dieselovou Hondu upřednostnit před konkurenty. Vždyť jiný japonský výrobce – Toyota Motor Corp. – nabízí z obdobného zdvihového objemu celých 130 kW. Silnou stránkou naproti tomu zůstává kultivovanost chodu motoru, který také svým vysokootáčkovým projevem ukazuje světu, že motoráři Hondy umí. Hlavním úkolem druhého nejlepšího motoru roku 2004 je udržení všech potenciálních zákazníků, kterým imponují hodnoty značky Honda, ale současně žádají výhody moderních vznětových motorů. Podle 119 kusů prodaných vznětových Accordů za rok 2005 se to daří. Jde totiž o rovných 50 % prodeje tohoto modelu.
První cena vozu | 729.000,- Kč (2.0 Comfort) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 829.000,- Kč (2.2 i-CTDI Sport) |
Základní cena testovaného vozu | 829.000,- Kč (2.2 i-CTDI Sport) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 829.000,- Kč (2.2 i-CTDI Sport) |
Související články:
- Honda i-CTDi: první diesel vlastní konstrukce
- Test: Honda CR-V 2.2 i-CTDi - konečně s naftou
- Test: Honda FR-V + 2.2 i-CTDi = ideální kombinace
- Test: Honda Accord 2.2 i-CTDi - Benzín? Ne, děkuji...
- Test: Honda Accord Tourer 2.0 vs. Toyota Avensis Kombi 2.0 (srovnávací test) - Ostrovní Steeplechase
Plusy:
- kultivovaný chod motoru
- řazení
- spotřeba paliva
- výborné jízdní vlastnosti
- prostorný interiér
Mínusy:
- absence protiprokluzového systému
- pouze pětistupňová převodovka
- omezené možnosti volby prvků nadstandardní výbavy