TEST Honda HR-V 1.5 i-VTEC (96 kW) – Podruhé do stejné řeky
Úvod
Letošní rok je pro Hondu rokem expanze. Na trh uvedla modernizované CR-V a Civic, do Evropy přivezla též novou generaci Jazzu. Jednou z letošních novinek je i HR-V, které míří do stále populárnějšího segmentu malých SUV. Auto se staronovým označením jsme vyzkoušeli s atmosférickým benzíňákem 1.5 i-VTEC (96 kW).
Model HR-V je sice v Evropě novinkou, ve skutečnosti se však jedná o dva roky starý automobil. Od konce roku 2013 se HR-V prodává v Japonsku pod názvem Vezel. Podobně jako předchůdce nabízený mezi lety 1998 a 2006 je i nové HR-V malým SUV. Auto je však dostupné s jedinou karoserií (předchozí HR-V se prodávalo i jako třídveřový model), navíc je o 195 mm delší.
Interiér
Prazvláštní vzhled, ale obrovská kabina
Zatímco mnohé automobilky nabízí stále podobnější modely, Hondy jsou v tomto ohledu jiné – HR-V se ostatním modelům značky moc nepodobá. Snad jen maska chladiče trochu připomíná nový Jazz a kliky zadních dveří ukryté do sloupků C jsou stejným nápadem jako u Civicu. Pravdou ale je, že mě vzhled HR-V příliš nenadchnul. Zatímco silueta je dynamicky střižená, příď i záď působí neforemně.
Karoserie ale byla tvarována i s ohledem na vnitřní prostor. Zatímco konkurenční Mazda CX-3 je zvenku sice krásná, ale uvnitř malá, HR-V sice pohledné není, zato nabízí opravdu bohatý vnitřní prostor. Po usednutí jsem se vskutku divil, jak se konstruktérům povedlo do takové kompaktní karoserie „nacpat“ tak prostornou kabinu. Místa je uvnitř přebytek nejen vpředu, ale i na zadních sedadlech, přičemž i prostoru pro zavazadla je habaděj. HR-V v tomto ohledu těží z platformy Global Compact Platform, kterou využívá i prostorový přeborník, model Jazz.
Kvůli nádrži umístěné pod předními sedadly se sedí výše, což je zdůrazněno nízkou palubní deskou. Sedadla jsou pohodlná a díky výrazným bočnicím příjemně obejmou tělo. Také sedák zadní lavice je umístěn výše, díky čemuž jsou stehna cestujících dobře podepřena. Pasažéři ale zároveň mají kam složit svoji hlavu.
Zavazadlový prostor nabízí výtečný objem 470 litrů. Tomuto číslu pomáhá i objemný odkládací prostor pod dvojitým dnem zavazadelníku, který je původně určen pro rezervní kolo. Všechny verze HR-V nabízené na českém trhu jsou ale dostupné pouze se sadou na opravu pneumatik, a tak se do tohoto volného prostoru vejde třeba velký batoh.
U modelů Honda jsou už tradicí praktická zadní sedadla Magic Seats. To znamená rovnou podlahu po jejich sklopení nebo možnost zvednutí sedáků pro převoz nákladu uvnitř kabiny. Maximální objem zavazadelníku pak činí 1.533 litrů.
Palubní deska HR-V sází na jednoduché tvary a perfektní zpracování. Použité plasty sice nejsou měkčené, na pohled to ale není vůbec poznat. Dotykové ovládání je pak sice moderní záležitost, my bychom ale dali přednost tradičním tlačítkům. Přece jen se občas stávalo, že dotykové tlačítko od klimatizace na pokyn nereagovalo, nebo naopak zareagovalo dvakrát.
Volant s tenoučkým věncem se perfektně drží, líbila se nám i kratičká řadicí páka, která je díky vyvýšenému středovému tunelu pěkně po ruce. Naopak s odkládacími prostory je to horší – vtipný je prostor pod řadicí pákou se čtyřmi zástrčkami (2x USB, HDMI a 12V zásuvka), kapsy ve dveřích jsou ale titěrné. Také do loketní opěrky se vejdou jen drobnosti.
Motor
Slabý motor, ale perfektní řazení
Na starý kontinent HR-V přijíždí se dvěma motory – benzinovým 1.5 i-VTEC a vznětovým 1.6 i-DTEC. Obě jednotky jsou sériově spjaty s pohonem předních kol, se čtyřkolkou se zatím v Evropě nepočítá, stejně tak s osmnáctistovkou prodávanou v USA. V Japonsku je nabízen rovněž hybrid, pozici úsporné varianty ale na evropských trzích drží dieselová šestnáctistovka.
Testovaná benzinová patnáctistovka se chlubí opravdu úctyhodným výkonem 96 kW – stále přitom mluvíme o nejlevnějším nabízeném motoru. S točivým momentem je to ale už horší, kvůli atmosférickému plnění činí jeho hodnota jen 155 N.m. Tato síla je navíc dostupná až v 4600 otáčkách.
Zatímco při pohybu ve městě nízký točivý moment nevadí, na dálnici je jasně patrný. Řidič je nucen často pracovat s řadicí pákou. V táhlých kopcích musí podřazovat, aby se z líného středního pásma otáček dostal výše k omezovači, kde už má čtyřválec dostatek síly. Na druhou stranu je motor schopný pracovat i jen těsně nad volnoběhem – auto dokonce mnohdy radí řadit při 50 km/h šestku, agregát přitom nijak neprotestuje.
Častá práce s řadicí pákou může být pro řidiče navyklého na turbomotory únavná, Honda se jí ale snaží co nejvíce zpříjemnit. Řazení je totiž naprosto skvělé! Řadicí páka je pěkně po ruce, dráhy jsou příjemně krátké a při přeřazení se řidič dočká milého mechanického cvaknutí. Jediným minusem je tak ostrá spojka, zpočátku jsme se často rozjížděli se zbytečně vysokými otáčkami.
Průměrná spotřeba se po týdenním testování zastavila na slušné hodnotě 6,4 litru. Právě mezi šesti a sedmi litry jsme jezdili nejčastěji. Na dálnici jsme dosáhli průměru 6,6 litru, ve městě jsme jezdili za sedm litrů. Řidič sice má k dispozici ekologický režim, tím se ale aktivuje pouze úspornější režim klimatizace a tempomatu, což spotřebu paliva v praxi nijak neovlivní.
Podvozek, cena
Jistý, ale tužší podvozek
Zatímco na hladkých silnicích HR-V skvěle tlumí ojedinělé nerovnosti, na typických českých rozbitých okreskách přece jen znervózní. Naladění podvozku je tužší, a tak auto na nerovném povrchu trochu poskakuje. Od podvozku se ale neozývají žádné rány, jen tlumený dusot.
Jinak jsme však byli s jízdními vlastnostmi HR-V spokojení. Automobil s jistotou drží zvolený směr, hbitě reaguje na pokyny a v oblouku se jen minimálně naklání. Na točité cestě je tak s HR-V radost jezdit, což u SUV vždy mile překvapí.
Zatímco na okresních silnicích HR-V exceluje, dálničním křižníkem rozhodně není. Ve vyšších rychlostech je auto hlučné, hlavně kvůli často vytočenému motoru. Jeho zvuk navíc na delších tratích není nijak příjemný.
Vysoká cena, ale bohatá výbava
Čeští zákazníci obvykle slyší na nízkou cenu, na ní ale HR-V zrovna neláká. Nejlevnější varianta totiž přijde na bezmála 470 tisíc korun, což je ve srovnání s konkurencí opravdu hodně. Na druhou stranu´HR-V boduje výkonným motorem a bohatou výbavou. Už v základu je auto vybaveno automatickou klimatizací, elektrickým stahováním všech oken nebo vyhřívanými předními sedadly.
Honda HR-V – srovnání s konkurencí | ||||
Model | Honda HR-V | Mazda CX-3 | Peugeot 2008 | Renault Captur |
Motor | 1.5 i-VTEC | 2.0 Skyactiv-G | 1.2 PureTech | 1.2 TCe |
Pohon | 4x2 | 4x2 | 4x2 | 4x2 |
Zdvihový objem [cm3] | 1498 | 1998 | 1199 | 1197 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 3/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 96/6600 | 88/6000 | 96/5500 | 87/5000 |
Točivý moment [N.m/min] | 155/4600 | 204/2800 | 230/1750 | 205/2000 |
Převodovka | 6M | 6M | 6M | 6DS |
Max. rychlost [km/h] | 192 | 192 | 200 | 192 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,2 | 9,0 | 10,2 | 10,6 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,6 | 5,9 | 4,8 | 5,6 |
Základní cena [Kč] | 469.900 | 379.900 | 402.500 | 392.900 |
V testované verzi Elegance jsme si mohli vyzkoušet i balíček bezpečnostní výbavy ADAS. Líbilo se nám spolehlivě pracující rozpoznávání značek omezujících rychlost i samočinné přepínání dálkových světel. Zaujal nás také inteligentní omezovač rychlosti, který tempo automaticky upraví podle aktuálně povoleného limitu.
Nevýhodou je pro Hondu již tradiční minimální možnost konfigurace. Připlatit si lze pouze za metalický lak a u prostředního stupně Elegance za navigaci. Rádi bychom třeba sáhli po diodových světlometech dodávaných až v nejvyšším stupni Executive, základní halogeny totiž moc nesvítí.
Závěr
Závěr
Jak jsme zmínili v úvodu, nabídka malých SUV je v tuto chvíli opravdu bohatá, a tak na HR-V čeká opravdu tvrdá konkurence. Honda se ale soupeřů rozhodně nemusí obávat, HR-V se jí povedlo. Auto bojuje prostornou kabinou, jistou jízdou nebo perfektním řazením, minusem je naopak slabší motor nebo citlivá spojka. Otázkou je cena – je vysoká, na druhou stranu ji ale ospravedlňuje bohatá výbava. Kombinace toho všeho znamená, že Hondu HR-V neváháme zařadit mezi nejpovedenější malá SUV na trhu.
Nejlevnější verze modelu | 469.900 Kč (1.5 i-VTEC/96 kW Comfort) |
Základ s testovaným motorem | 469.900 Kč (1.5 i-VTEC/96 kW Comfort) |
Testovaný vůz s výbavou | 533.800 Kč (1.5 i-VTEC/96 kW Elegance) |
Plusy
- Prostorná a variabilní kabina
- Bohatá výbava
- Jisté jízdní vlastnosti
- Perfektní řazení
- Bohatá základní výbava
Minusy
- Citlivá spojka
- Malé možnosti individualizace
- Horší pružnost
- Nižší komfort na rozbitých cestách
- Nízký výkon světlometů
Foto: Petr Homolka