TEST Hyundai i30 vs Chevrolet Cruze – Objevte Korejce
V posledních letech se korejským automobilkám podařilo výrazně zamíchat kartami na českém trhu. Hyundai se etabloval s první generací modelu i30 a s nástupcem myslí na ještě lepší výsledky. To Chevrolet (reinkarnované Daewoo) ještě patřil s předchozím modelem Lacetti do jasného lowendu, globální model Cruze ale přináší techniku Opelu Astra v dostupnějším balení. A to je zajímavá nabídka.
Postavili jsme proti sobě pětidveřové hatchbacky a v nich srovnatelné benzinové motory. V obou případech se jedná o nejsilnější zážehovou motorizaci – 1,6 GDI s 99 kW u Hyundaie a 1,8 se 104 kW u Chevroletu.
TIP: oba modely jsme v těchto verzích testovali i samostatně. Podívejte se na:
- TEST Hyundai i30 1,6 GDI (99 kW)
- TEST Chevrolet Cruze 1,8 (104 kW)
- TEST Hyundai i30 1,6 GDI (99 kW) vs. Volkswagen Golf 1,4 TSI (90 kW)
hyundai chevrolet testy nizsistredni srovnavacitesty
Designem se obě auta výrazně liší. Hyundai rozehrává složitou hru křivek a chce balancovat mezi sportovním a luxusním střihem. Chevrolet je zavalitější a svoje přímé linie a jednoduché tvary kombinuje s extravagantními detaily jako je maska chladiče nebo přední a zadní světla.
Ačkoliv to z fotek není příliš patrné, výrazný rozdíl je také v délce. Chevrolet je o plných 21 cm delší, jako jeden z mála kompaktních hatchbacků měří více než 4,5 metru. Naopak Hyundai se svými 4300 mm představuje standard nižší střední třídy.
i30 ale reálnou velikostí příliš neztrácí, má totiž krátký přední převis a seseknutou záď. Proto je rozdíl v rozvoru pouhých 3,5 cm ve prospěch Cruze, což nepřináší zásadní rozdíly ve vnitřním prostoru. A zavazadelníky se sice liší, ovšem o nijak radikálních 35 litrů.
hyundai chevrolet testy nizsistredni srovnavacitesty
Interiér
Po otevření dveří čeká v i30 propracovaná kabina s moderním designem, který podporuje prostornost interiéru a zároveň usiluje o dojem vyšší kvality. To Cruze je v designu interiéru o poznání jednodušší, díky zajímavým detailům je ale neméně efektní.
Rozdílný přístup je patrný i v palubní elektronice. Zatímco Chevrolet spoléhá na konvenčnější řešení, Hyundai má multimediální systém s navigací ovládaný dotykově. V přístrojovém štítu i30 se pak nachází displej s jemným rozlišením, který vedle zobrazování údajů z palubního počítače také nahrazuje ručičkový palivoměr a teploměr.
hyundai chevrolet testy nizsistredni srovnavacitesty Podstatné rozdíly jsou jinde – Hyundai nabízí víc odkládacích prostorů pohodlnější sedadla a je také lépe odhlučněný. Chevrolet zase kontruje přehlednějším rozmístěním tlačítek na volantu a lépe dostupným ovládáním palubního počítače (na konci páčky blinkrů).
Sympatickým detailem, který dnes většina automobilů ignoruje, je možnost úplného stahování zadních oken. Ani u jednoho z hatchbacků nezůstane po stažení trčet horní část ze dveří. Hyundai ještě přidává plně automatické stahování všech čtyř oken, zatímco Chevrolet má vzadu jen dojezd – pro vytažení okna je potřeba spínač celou dobu držet.
hyundai chevrolet testy nizsistredni srovnavacitesty Koho zajímá objem zavazadlového prostoru, bude fandit hatchbacku Cruze. Delší karoserie umožnila natáhnout zavazadelník ve srovnání s i30, rozdíl 35 litrů je ale daný hlavně výškou pod platem, tam Cruze vítězí náskokem 12 cm. Větší sklon pátých dveří navíc znamená lepší přístupnost, skoro jako u liftbacku Octavia.
Odvrácenou stranou mince je příliš vysoká nakládací hrana. V zájmu tuhosti karoserie ji Chevrolet vytáhl celý třičtvrtěmetr nad úroveň vozovky. Sedmicentimetrový rozdíl proti i30 (ta má obvyklých 68 cm) je znát, zvlášť když za nakládací hranou u Cruze následuje velký 18centimetrový schod.
Rozměry zavazadlového prostoru | Hyundai i30 | Chevrolet Cruze |
Délka u dna [mm] | 775 | 820 |
Šířka mezi podběhy (min) [mm] | 1030 | 1015 |
Výška pod platem [mm] | 405 | 530 |
Nakládací hrana [mm] | 680 | 750 |
Udávaný objem [l] | 378 | 413 |
Motor
Pod kapotou nacházíme klasiku nižší střední třídy – relativně objemné čtyřválce s atmosférickým plněním. Tím ale společné znaky pohonných jednotek končí. Hyundai sází na moderní techniku, motor 1,6 GDI pracuje s přímým vstřikováním, které přináší celou řadu předností. Mezi jinými výkon 99 kW, který pasuje šestnáctistovku na oprávněný vrchol běžné nabídky.
Šestnáctistovka od Hyundaie je silná už v nízkých otáčkách, je pružná a do 3500 min-1 velmi dobře odhlučněná. Ve vyšších otáčkách se začne ozývat, nejde ale o nijak nepříjemný zvuk. Pružnost motoru pomáhá využít vhodně sestavená šestistupňová převodovka, která nemá zbytečně těžké převody.
hyundai chevrolet testy nizsistredni srovnavacitesty Chverolet zůstává věrný starší technice, motor o objemu 1,8 litru je známý z mnoha dřívějších modelů Opelu. Výkon 104 kW patří stejně jako zdvihový objem k nejštědřejším hodnotám mezi běžnou produkcí v nižší střední třídě.
Výhodu dvou decilitrů navíc Chevrolet odhalí – přesně podle poučky „objem ničím nenahradíš“ – hned při rozjezdu. Osmnáctistovka v Cruze pořádně zatahuje už od volnoběhu. Brzy ale Hyundai srovná krok a začne předvádět výhody své modernější konstrukce. Chevrolet má totiž hrubší chod, v pásmu nízkých otáček je slabší, méně ochotně jde do otáček a pomaleji reaguje na stlačení plynového pedálu. Tyto faktory působí proti příznivějším základním parametrům. Navíc je motor v Cruze znatelně hlučnější.
Odečtená spotřeba paliva | Hyundai i30 1,6 GDI | Chevrolet Cruze 1,8 |
Rychlost 100 km/h [l/100 km] / [min-1] | 5,5 / 2700 | 7,2 / 2800 |
Rychlost 130 km/h [l/100 km] / [min-1] | 7,7 / 3500 | 8,0 / 3500 |
Svoji roli při posuzování schopností motorů hrají i převodovky. i30 dostala šestistupňový manuál s relativně krátkými převody; Cruze má pětistupňovou skříň, která má ale velmi podobný rozsah převodů (obě auta při 130 km/h točí na nejvyšší převod 3500 min-1). Větší přeskoky mezi jednotlivými převody jsou dalším důvodem, proč Chevrolet navzdory mírně lepším hodnotám výkonu a točivého momentu za Hyundaie dynamicky mírně zaostává.
Podvozek
Ale tak jak je Cruze starosvětský v případě motoru a převodovky (a jednodušší konstrukce má i své výhody), stejně působí i jeho podvozek. Vyvážený, i když nijak do extrému doladěný, kompromis mezi komfortem a ovladatelností vyústil v dobře čitelné jízdní vlastnosti a nadprůměrnou stabilitu na nerovnostech. K tomu Cruze přidává vyvážený chod elektro-hydraulického posilovače řízení a přiměřenou zpětnou vazbu.
Hyundai dal přednost více komfortu. Díky tomu lépe tlumí, mimo režim sport má lehčí řízení a poněkud vláčnou zadní nápravu. Ovladatelnost tím ale netrpí, limity vyspělejší konstrukce podvozku s tříprvkovou nápravou vzadu naopak leží dál než u Cruze, přestože ten k rychlým průjezdům zatáček láká víc než i30. Chevrolet je navíc i výrazněji neotáčivý.
hyundai chevrolet testy nizsistredni srovnavacitesty
Ceny a závěr
Z celého srovnání je zřejmý jasný závěr: Cruze je ve všech klíčových oblastech jednodušší (což nutně neznamená horší) auto než nová i30. Chevrolet to ale vynahrazuje cenovou politikou, která umožňuje pořídit plně vybavený Cruze za necelých 375 tisíc korun.
Srovnatelný Hyundai vyjde na 405 tisíc korun (bavíme-li se o motoru 1,6 GDI). Třicetitisícový rozdíl však dokáže vynahradit – vedle lepšího motoru a řady dalších větších či menších předností nabízí také kolenní airbag, parkovací kameru, parkovací senzory i vpředu nebo rozmrazování čelního skla pod stěrači. To je všechno výbava, která se do Cruze vůbec nedodává.
Hyundai i30, Chevrolet Cruze - srovnání cen | ||
Model | Hyundai i30 | Chevrolet Cruze |
Motor | 1,6 GDI (99 kW) | 1,8 (104 kW) |
Výbava | Trikolor Style | LTZ |
Cena [Kč] | 405.990,- | 373.200,- |
Airbag kolenní řidiče | S | - |
Bluetooth | S | S |
Čalounění látka/kůže | S | - |
Dešťový senzor | S | S |
Klimatizace automatická | S (dvouzónová) | S |
Kola z lehké slitiny | 205/55 R16 | 215/50 R17 |
Kožený volant + hlavice řadicí p. | S | S |
Metalický lak | 13.000,- | 12.500,- |
Navigace | 25.000,- | 22.300,- |
Parkovací kamera | S | - |
Parkovací senzory P/Z | S/S | -/S |
Rádio s CD/MP3/USB | S | S |
Rozmraz. skla pod př. stěrači | S | - |
Startování tlačítkem | S | - |
Středová opěrka vzadu | S | S |
Tempomat | S | S |
Vyhřívání předních sedadel | S | - |
Záruka | 5 let | 5 let |
Cena s příplatky [Kč] | 443.990,- | 408.000,- |
Stop-start systém | 7.000,- | - |
V ceníku Cruze narazíme i na další úskalí. Automatická klimatizace nemůže být dvouzónová, navigace se dá připlatit jen pro nejvyšší výbavu. Vyhřívání sedel zase dostanete jen v kombinaci s koženým čalouněním (+35 tisíc).
Kožené čalounění lze samozřejmě objednat i do i30, tak jako je tomu u porovnávaného auta. K paketu Style je potřeba připlatit dalších 39.900,- Kč za paket Premium, s koženým čalouněním přibudou i xenonové světlomety, elektronická parkovací brzda, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče nebo 17palcová kola (pro Cruze LTZ standard).
Jednoduše shrnuto: i30, ačkoliv není konfigurovatelná v pravém slova smyslu, má nabídku přece jen flexibilnější.
hyundai chevrolet testy nizsistredni srovnavacitesty
Přes všechna drobná vítězství i30 lze ale doporučit obě auta. Hyundai je propracovanější, modernější a oprávněně usiluje o zařazení mezi nejlepší kompaktní hatchbacky na trhu. Chevrolet tyto ambice nemá, v koncernu GM totiž náleží Opelu Astra. Cruze je jednodušší, avšak poctivě postavené auto, které za méně peněz nabízí méně muziky. Někomu ale může stačit i to, tak proč Chevrolet zatracovat?
Hyundai i30 1,6 GDI | |
+ | Kvalitní a hodnotně vypadající interiér Malý příplatek za nejsilnější benzinový motor Bohatší výbava Dynamické schopnosti 1,6 GDI Nižší spotřeba paliva Přesné řazení |
- | Méně objemný zavazadlový prostor Proti Chevroletu vyšší ceníkové ceny Vláčný podvozek, utlumené reakce zadní nápravy Méně přesné a komunikativní řízení U navigace nelze trvale vypnout hlasové pokyny |
Chevrolet Cruze 1,8 | |
+ | Přímé komfortní řízení se zpětnou vazbou Silný nástup točivého momentu v nízkých otáčkách Stabilní a komfortní podvozek, dobře čitelné jízdní vlastnosti Prostorný interiér, velký zavazadlový prostor Z pohledu řidiče „zábavnější“ auto Příznivá cenová politika |
- | Absence některých výbav (dvouzónová klimatizace, xenonové světlomety, vyhřívání sedadel jen s koženým čalouněním) Dlouhé převody pětistupňové převodovky Hlučný projev motoru ve středních a vysokých otáčkách Vysoká nakládací hrana zavazadlového prostoru Tvrdší podvozek |