Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai i30 vs Chevrolet Cruze – Objevte Korejce

Diskuze (184)
Korejské automobilky v nedávné době uvedly do prodeje dva nové hatchbacky, u kterých se ptáme: je lepší volbou nová i30, nebo pětidveřový Cruze?

V posledních letech se korejským automobilkám podařilo výrazně zamíchat kartami na českém trhu. Hyundai se etabloval s první generací modelu i30 a s nástupcem myslí na ještě lepší výsledky. To Chevrolet (reinkarnované Daewoo) ještě patřil s předchozím modelem Lacetti do jasného lowendu, globální model Cruze ale přináší techniku Opelu Astra v dostupnějším balení. A to je zajímavá nabídka.

Postavili jsme proti sobě pětidveřové hatchbacky a v nich srovnatelné benzinové motory. V obou případech se jedná o nejsilnější zážehovou motorizaci – 1,6 GDI s 99 kW u Hyundaie a 1,8 se 104 kW u Chevroletu.

TIP: oba modely jsme v těchto verzích testovali i samostatně. Podívejte se na:
- TEST Hyundai i30 1,6 GDI (99 kW)
- TEST Chevrolet Cruze 1,8 (104 kW)
- TEST Hyundai i30 1,6 GDI (99 kW) vs. Volkswagen Golf 1,4 TSI (90 kW)

hyundai chevrolet testy nizsistredni srovnavacitesty hyundai chevrolet testy nizsistredni srovnavacitesty

Designem se obě auta výrazně liší. Hyundai rozehrává složitou hru křivek a chce balancovat mezi sportovním a luxusním střihem. Chevrolet je zavalitější a svoje přímé linie a jednoduché tvary kombinuje s extravagantními detaily jako je maska chladiče nebo přední a zadní světla.

Ačkoliv to z fotek není příliš patrné, výrazný rozdíl je také v délce. Chevrolet je o plných 21 cm delší, jako jeden z mála kompaktních hatchbacků měří více než 4,5 metru. Naopak Hyundai se svými 4300 mm představuje standard nižší střední třídy.

i30 ale reálnou velikostí příliš neztrácí, má totiž krátký přední převis a seseknutou záď. Proto je rozdíl v rozvoru pouhých 3,5 cm ve prospěch Cruze, což nepřináší zásadní rozdíly ve vnitřním prostoru. A zavazadelníky se sice liší, ovšem o nijak radikálních 35 litrů.

hyundai chevrolet testy nizsistredni srovnavacitesty hyundai chevrolet testy nizsistredni srovnavacitesty

Interiér

Po otevření dveří čeká v i30 propracovaná kabina s moderním designem, který podporuje prostornost interiéru a zároveň usiluje o dojem vyšší kvality. To Cruze je v designu interiéru o poznání jednodušší, díky zajímavým detailům je ale neméně efektní.

Rozdílný přístup je patrný i v palubní elektronice. Zatímco Chevrolet spoléhá na konvenčnější řešení, Hyundai má multimediální systém s navigací ovládaný dotykově. V přístrojovém štítu i30 se pak nachází displej s jemným rozlišením, který vedle zobrazování údajů z palubního počítače také nahrazuje ručičkový palivoměr a teploměr.

hyundai chevrolet testy nizsistredni srovnavacitesty hyundai chevrolet testy nizsistredni srovnavacitesty Podstatné rozdíly jsou jinde – Hyundai nabízí víc odkládacích prostorů pohodlnější sedadla a je také lépe odhlučněný. Chevrolet zase kontruje přehlednějším rozmístěním tlačítek na volantu a lépe dostupným ovládáním palubního počítače (na konci páčky blinkrů).

Sympatickým detailem, který dnes většina automobilů ignoruje, je možnost úplného stahování zadních oken. Ani u jednoho z hatchbacků nezůstane po stažení trčet horní část ze dveří. Hyundai ještě přidává plně automatické stahování všech čtyř oken, zatímco Chevrolet má vzadu jen dojezd – pro vytažení okna je potřeba spínač celou dobu držet.

hyundai chevrolet testy nizsistredni srovnavacitesty hyundai chevrolet testy nizsistredni srovnavacitesty Koho zajímá objem zavazadlového prostoru, bude fandit hatchbacku Cruze. Delší karoserie umožnila natáhnout zavazadelník ve srovnání s i30, rozdíl 35 litrů je ale daný hlavně výškou pod platem, tam Cruze vítězí náskokem 12 cm. Větší sklon pátých dveří navíc znamená lepší přístupnost, skoro jako u liftbacku Octavia.

Odvrácenou stranou mince je příliš vysoká nakládací hrana. V zájmu tuhosti karoserie ji Chevrolet vytáhl celý třičtvrtěmetr nad úroveň vozovky. Sedmicentimetrový rozdíl proti i30 (ta má obvyklých 68 cm) je znát, zvlášť když za nakládací hranou u Cruze následuje velký 18centimetrový schod.

Rozměry zavazadlového prostoru Hyundai i30 Chevrolet Cruze
Délka u dna [mm] 775 820
Šířka mezi podběhy (min) [mm] 1030 1015
Výška pod platem [mm] 405 530
Nakládací hrana [mm] 680 750
Udávaný objem [l] 378 413

Motor

Pod kapotou nacházíme klasiku nižší střední třídy – relativně objemné čtyřválce s atmosférickým plněním. Tím ale společné znaky pohonných jednotek končí. Hyundai sází na moderní techniku, motor 1,6 GDI pracuje s přímým vstřikováním, které přináší celou řadu předností. Mezi jinými výkon 99 kW, který pasuje šestnáctistovku na oprávněný vrchol běžné nabídky.

Šestnáctistovka od Hyundaie je silná už v nízkých otáčkách, je pružná a do 3500 min-1 velmi dobře odhlučněná. Ve vyšších otáčkách se začne ozývat, nejde ale o nijak nepříjemný zvuk. Pružnost motoru pomáhá využít vhodně sestavená šestistupňová převodovka, která nemá zbytečně těžké převody.

hyundai chevrolet testy nizsistredni srovnavacitesty hyundai chevrolet testy nizsistredni srovnavacitesty Chverolet zůstává věrný starší technice, motor o objemu 1,8 litru je známý z mnoha dřívějších modelů Opelu. Výkon 104 kW patří stejně jako zdvihový objem k nejštědřejším hodnotám mezi běžnou produkcí v nižší střední třídě.

Výhodu dvou decilitrů navíc Chevrolet odhalí – přesně podle poučky „objem ničím nenahradíš“ – hned při rozjezdu. Osmnáctistovka v Cruze pořádně zatahuje už od volnoběhu. Brzy ale Hyundai srovná krok a začne předvádět výhody své modernější konstrukce. Chevrolet má totiž hrubší chod, v pásmu nízkých otáček je slabší, méně ochotně jde do otáček a pomaleji reaguje na stlačení plynového pedálu. Tyto faktory působí proti příznivějším základním parametrům. Navíc je motor v Cruze znatelně hlučnější.

Odečtená spotřeba paliva Hyundai i30 1,6 GDI Chevrolet Cruze 1,8
Rychlost 100 km/h [l/100 km] / [min-1] 5,5 / 2700 7,2 / 2800
Rychlost 130 km/h [l/100 km] / [min-1] 7,7 / 3500 8,0 / 3500

Svoji roli při posuzování schopností motorů hrají i převodovky. i30 dostala šestistupňový manuál s relativně krátkými převody; Cruze má pětistupňovou skříň, která má ale velmi podobný rozsah převodů (obě auta při 130 km/h točí na nejvyšší převod 3500 min-1). Větší přeskoky mezi jednotlivými převody jsou dalším důvodem, proč Chevrolet navzdory mírně lepším hodnotám výkonu a točivého momentu za Hyundaie dynamicky mírně zaostává.

Podvozek

Ale tak jak je Cruze starosvětský v případě motoru a převodovky (a jednodušší konstrukce má i své výhody), stejně působí i jeho podvozek. Vyvážený, i když nijak do extrému doladěný, kompromis mezi komfortem a ovladatelností vyústil v dobře čitelné jízdní vlastnosti a nadprůměrnou stabilitu na nerovnostech. K tomu Cruze přidává vyvážený chod elektro-hydraulického posilovače řízení a přiměřenou zpětnou vazbu.

Hyundai dal přednost více komfortu. Díky tomu lépe tlumí, mimo režim sport má lehčí řízení a poněkud vláčnou zadní nápravu. Ovladatelnost tím ale netrpí, limity vyspělejší konstrukce podvozku s tříprvkovou nápravou vzadu naopak leží dál než u Cruze, přestože ten k rychlým průjezdům zatáček láká víc než i30. Chevrolet je navíc i výrazněji neotáčivý.

hyundai chevrolet testy nizsistredni srovnavacitesty hyundai chevrolet testy nizsistredni srovnavacitesty

Ceny a závěr

Z celého srovnání je zřejmý jasný závěr: Cruze je ve všech klíčových oblastech jednodušší (což nutně neznamená horší) auto než nová i30. Chevrolet to ale vynahrazuje cenovou politikou, která umožňuje pořídit plně vybavený Cruze za necelých 375 tisíc korun.

Srovnatelný Hyundai vyjde na 405 tisíc korun (bavíme-li se o motoru 1,6 GDI). Třicetitisícový rozdíl však dokáže vynahradit – vedle lepšího motoru a řady dalších větších či menších předností nabízí také kolenní airbag, parkovací kameru, parkovací senzory i vpředu nebo rozmrazování čelního skla pod stěrači. To je všechno výbava, která se do Cruze vůbec nedodává.

Hyundai i30, Chevrolet Cruze - srovnání cen
Model Hyundai i30 Chevrolet Cruze
Motor 1,6 GDI (99 kW) 1,8 (104 kW)
Výbava Trikolor Style LTZ
Cena [Kč] 405.990,- 373.200,-
Airbag kolenní řidiče S -
Bluetooth S S
Čalounění látka/kůže S -
Dešťový senzor S S
Klimatizace automatická S (dvouzónová) S
Kola z lehké slitiny 205/55 R16 215/50 R17
Kožený volant + hlavice řadicí p. S S
Metalický lak 13.000,- 12.500,-
Navigace 25.000,- 22.300,-
Parkovací kamera S -
Parkovací senzory P/Z S/S -/S
Rádio s CD/MP3/USB S S
Rozmraz. skla pod př. stěrači S -
Startování tlačítkem S -
Středová opěrka vzadu S S
Tempomat S S
Vyhřívání předních sedadel S -
Záruka 5 let 5 let
Cena s příplatky [Kč] 443.990,- 408.000,-
Stop-start systém 7.000,- -

V ceníku Cruze narazíme i na další úskalí. Automatická klimatizace nemůže být dvouzónová, navigace se dá připlatit jen pro nejvyšší výbavu. Vyhřívání sedel zase dostanete jen v kombinaci s koženým čalouněním (+35 tisíc).

Kožené čalounění lze samozřejmě objednat i do i30, tak jako je tomu u porovnávaného auta. K paketu Style je potřeba připlatit dalších 39.900,- Kč za paket Premium, s koženým čalouněním přibudou i xenonové světlomety, elektronická parkovací brzda, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče nebo 17palcová kola (pro Cruze LTZ standard).

Jednoduše shrnuto: i30, ačkoliv není konfigurovatelná v pravém slova smyslu, má nabídku přece jen flexibilnější.

hyundai chevrolet testy nizsistredni srovnavacitesty hyundai chevrolet testy nizsistredni srovnavacitesty

Přes všechna drobná vítězství i30 lze ale doporučit obě auta. Hyundai je propracovanější, modernější a oprávněně usiluje o zařazení mezi nejlepší kompaktní hatchbacky na trhu. Chevrolet tyto ambice nemá, v koncernu GM totiž náleží Opelu Astra. Cruze je jednodušší, avšak poctivě postavené auto, které za méně peněz nabízí méně muziky. Někomu ale může stačit i to, tak proč Chevrolet zatracovat?

Hyundai i30 1,6 GDI
+ Kvalitní a hodnotně vypadající interiér

Malý příplatek za nejsilnější benzinový motor

Bohatší výbava

Dynamické schopnosti 1,6 GDI

Nižší spotřeba paliva

Přesné řazení

- Méně objemný zavazadlový prostor

Proti Chevroletu vyšší ceníkové ceny

Vláčný podvozek, utlumené reakce zadní nápravy

Méně přesné a komunikativní řízení

U navigace nelze trvale vypnout hlasové pokyny

JAKE.AUTO.CZ Hyundai i30 – všechny testy a další články


Chevrolet Cruze 1,8
+ Přímé komfortní řízení se zpětnou vazbou

Silný nástup točivého momentu v nízkých otáčkách

Stabilní a komfortní podvozek, dobře čitelné jízdní vlastnosti

Prostorný interiér, velký zavazadlový prostor

Z pohledu řidiče „zábavnější“ auto

Příznivá cenová politika

- Absence některých výbav (dvouzónová klimatizace, xenonové světlomety, vyhřívání sedadel jen s koženým čalouněním)

Dlouhé převody pětistupňové převodovky

Hlučný projev motoru ve středních a vysokých otáčkách

Vysoká nakládací hrana zavazadlového prostoru

Tvrdší podvozek

JAKE.AUTO.CZ Chevrolet Cruze – všechny testy a další články
Diskuze (184)
Model Hyundai i30 Chevrolet Cruze
Motor
Typ motoru: zážehový zážehový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1591 1796
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 99 / 6300 104 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 164 / 4850 176 / 3800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9 10.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.7 / 4.4 / 5.7 8.9 / 5.2 / 6.6
Emise CO2: 134 155
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 378 / 1316 413 / 883
Objem nádrže (l): 53 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1399 / 451 1385 / 441
Rozměr pneu: 205/55 R16 215/50 R17
Hyundai i30
Chevrolet Cruze
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4300 4510
b) šířka (mm): 1780 1797
c) výška (mm): 1470 1477
d) rozvor (mm): 2650 2685
e) rozchod vpředu (mm): 1555 1544
f) rozchod vzadu (mm): 1563 1558
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1060 800 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 860 570 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1015 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940 930
k) šířka vpředu (mm): 1470 1450
l) šířka vzadu (mm): 1470 1410
délka sedáku vpředu (mm): 500 480
délka sedáku vzadu (mm): 440 450
výška opěradla vpředu (mm): 660 600
výška opěradla vzadu (mm): 640 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano ano
16. 4. 2012 14:09
Re: Hyundai i30 je i zde vítěz!
Ale co to meleš; já dělám obojí (píšu svůj postoj a cituji - to je naprosto normální... a lidi články a citace hledají...), že to ty jaksi nečteš, či jsi na to nenarazil, pak co já s tím? Důkaz (jeden z mnoha, co jsem psal jen zde): --- Tak má volba by byla celkem jasná: i30... ne že by mě Cruzík lecčíms nezaujal. Celkem se mi líbí, řádně jsem si v něm poseděl... co mě v porovnání (tehdy již s první generací i30) ale rozladilo, byla přístrojová deska a interiér celkově... Prostě nelíbil se mi tak, jako jednoduchost a přímočarost v i30... a pak rozhodně více místa na nohy vzadu u i30... a je tam toho více: víceprvkovka, kvalita materiálů a vůbec... ---
12. 4. 2012 15:59
Re: Hyundai i30 je i zde vítěz!
Presne ako vravíš, škoda že sa to najviac uplatňuje pri iných značkách a pri iných užívateľoch. Nezlomný zastánci VW-koncernu atď... GTI a spol... :yes:
12. 4. 2012 14:35
Re: chjo
Gti proti i30?
Jednoduche - porad je to ta sama cena za kone.
Akorat ze Golf GTi je ma zabaleny v jednom aute a i30 hned ve dvou :-)

Nicmene, pokud jsi na rizeni i30 sam, tak ti jedno hjondeeee bude rezivet za jizdy a druhe v garazi. >:D
Avatar - Renton
12. 4. 2012 10:44
Re: čo je to fanda?
Tak neviem, nieco mi na tvojom prispevku nesedi. Citim z neho nadych starych casov. Konzum, pomyleny kapitalizmus. Ak je pomyleny, tak len vdaka nam, ludom. Hovori sa tomu aj sloboda, to je nieco, co za totacu nebolo. Socik za 40 rokov zabil Ceskoslovensko a kapitalizmus nam bohuzial tvoria ludia, ktori boli aktivni este za socializmu. Ale co sme si zvolili, to mame.
Nechcem sa zastavat GTIho, ale tak isto ako my, prezentuje tu svoj nazor. Ja fandim autam europskej produkcie a hlavne talianskej (GTI zase VW a plne to respektujem). Niekto ma svoje futbalove kluby, oblubenych hracov, niekto ma svoje oblubene automobilove znacky. Byt fanusikom hocicoho nie je konzum.
Co sa pretekarov tyka, preco treba brat vsetko hned vazne? Ak sa chces presuvat z bodu A do bodu B tak fajn, ale soferovanie nie je len o nudnom kruteni volantom (no za predpokladu, ze mas napriklad dieselovy Hyundai Accent, tak zas na vyber moc nemas). Mozme sa samozrejme rozpravat o bezpecnosti, ale kazdy clovek si svoju zodpovednost nesie so sebou.
Otec velkej rodiny si asi naozaj nebude kupovat BMW1, ale to je priklad velmi pritiahnuty za vlasy. Niekto, kto ma rad vela miesta a silny motor si predsa tiez nebude kupovat Karosu
:no: Na druhej strane je to jeho slobodna vola, takze tebe to moze byt sumafuk, kolko ma spalni / deti / miesta vzadu v aute ;-)
12. 4. 2012 07:50
Re: Po sté
Neignorují je úplně. Dokonce i Honda používá turbobenzíny - ale jen do takových těch malých "krabicovitých" aut s délkou 3,4 m, co jezdí jenom v Japonsku. Tam je totiž zdvihový objem omezený na zhruba 700 ccm, aby to mělo v Japonsku daňové zvýhodnění a tříválcové turbo je lepší alternativa k druhé možnosti - motocyklovému dvouválci :-)