Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test: Iveco Daily Eletric - Elektrická dodávka

Ladislav Černý Ladislav Černý 29. 1. 2010 • 21:57
7
Zobrazit náhledy (7)
Iveco Daily Iveco Daily
Iveco nabídlo ke svezení EcoDaily s čistě elektrickým pohonem. Co provoz takového vozidla obnáší?

O nejnovějším členu výrobní řady EcoDaily platí hojně využívané – Last, but not lest. Daily Electric totiž přináší do segmentu běžně nabízených dodávek ryze elektrický pohon.

Ticho a síla

Po usednutí za volant jsme hned zjistili, že se ocitáme na palubě speciálního vozidla. Řadicí páka nabízí pouze tři polohy (N-neutrál, D-drive a R-reverse), což se zdá být až příliš jednoduché. U spalovacího motoru by to bylo málo i u automatické převodovky, ale elektromotor nabízí točivý moment již prakticky od nulových otáček.

Pro rozjetí jsme zařadili páku do polohy D a lehce sešlápli „elektrický“ pedál. Ozvalo se jemné zahučení a vozidlo s pohotovostní hmotností 2690 kg se dalo do pohybu. Nezvykle působila absence nutnosti řazení. Mysleli jsme, že elektrická daily bude málo dynamická, ale to jsme se mýlili. S akcelerátorem až na podlaze jsme se k nejvyšší rychlosti 70 km/h (elektronicky omezené) blížila svižně.

Tři zebry

EcoDaily Eletric je kompletním výrobkem Iveca a jeho dceřiné společnosti Altra. V podvozku zkoušeného vozidla s celkovou hmotností 3500 kg se nacházely tři akumulátory Zebra. Z nich přicházel proud do trakčního motoru. O stavu jeho činnosti informoval na středu přístrojové desky informační displej. Na něm jsme mohli sledovat například okamžitou spotřebu elektrického proudu, jmenovité napětí 277,9 V a teplotu v bateriích. Ta běžně činí kolem 280 °C.

Místo motoru akumulátory

Po zvednutí kapoty vanu jsme neviděli agregát, ale jednu ze tří baterií Zebra. Ačkoliv mají vysokou pracovní teplotu, na dotyk jsme cítili pouze vlažný obal. Tepelné ztráty tedy jsou navzdory vysoké provozní teplotě nízké.

V motorovém prostoru jsou dále umístěny pomocné systémy: nabíječky, pumpa chlazení motoru a invertoru s chladičem v původní poloze, elektrická pumpa posilovače řízení 270 V, vakuové pumpy brzd 12 V, palubní baterie 12 V a její měnič, pojistkové a rozvodné skříňky.

Ve verzi 3,5 tuny celkové hmotnosti mohou být nejvýše tři akumulátory v závislosti na rozvoru. Ten činí 3000 až 4350 mm a tomu i odpovídá nabídka objemu nákladového prostoru furgonu sedm až sedmnáct metrů kubických. U největších provedení se samozřejmě jedná o vozidla s celkovou hmotností 5,2 tuny a dvojmontáží na zadní nápravě. K nim lze dostat až čtyři akumulátory, přičemž dojezd pak znamená přibližně 130 km. Dojezd vozidla lze prodloužit tlačítkem na přístrojové desce s ikonou hlemýždě. Po jeho aktivaci klesla dynamika vozidla tím, že dojde k prostému omezení výkonu motoru.

Furgony řady 50C Electric mají nosnost přes 2200 kg. Podvozky v řadách 35S Electric unesou přes 1400 kg, v řadě 50C Electric 2600 až 2958 kg. U modelů s delším rozvorem lze optimalizovat dojezd vzhledem k nosnosti vozidla přídavnou baterií. Kombinovaná nákladní přeprava 5 až 9 osob s nákladem tvoří další část nabídky ryze elektrické Daily. Verze minibus přepraví 19 cestujících.

Motor/generátor

Jaké by to bylo elektro vozidlo, kdyby neumělo rekuperovat kinetickou energii při brzdění? Po uvolnění pedálu plynu se zapnul režim odlehčovacího zpomalování generátorem, při počátečním kroku brzdového pedálu se zdvojnásobil rekuperační výkon a současně došlo k nástupu účinku provozních brzd. Prudší sešlápnutí pedálu nevyvolalo podřazení převodovky ani zvýšení otáček motoru/generátoru, protože dobíjecí proud nesmí být mimořádně vysoký. Pomocné systémy vozidla mají ekonomický mód v režimu zastavení daily.

Vozidlo určené do města a zejména do zón s velmi přísnými požadavky na emise neprodukuje provozem žádné škodlivé částice.

Využití

Electric je vhodný pro jízdy na krátké vzdálenosti a doručovatelskou službu. Zásluhou nulových emisí a absence hluku může zajišťovat dopravu osob a zásobování v centrech metropolí a místech s omezenou automobilovou dopravou, kterých neustále přibývá.

Hnací ústrojí

Všechny modely mají trakční třífázový asynchronní motor umístěný ve středu vozidla. Nominální výkon činí 30 kW (největší 60 kW) pro modely 35S, pro modely 50C pak 40/80 kW. Nominální napětí je 278 V. Pohon standardní zadní nápravy zajišťuje kloubový hřídel. Motor také zajišťuje funkci generátoru při rekuperačním brzdění. Výkon motoru je optimalizován na dynamický městský provoz naloženého vozu.

Akumulátory

EcoDaily Electric je vybaveno trakčními bateriemi značky Zebra Z5 s niklovými elektrodami v keramické struktuře s tuhým elektrolytem solí chloridu hliníku (NaAlCl4). Záporné elektrody pocházejí z taveného sodíku. Anoda je tvořena rozpuštěným niklem ve vybitém stavu a niklchloridem nabitém stavu. Každá baterie má svou řídicí a autodiagnostickou jednotku, která hlídá provozní parametry, a také černou skříňku ukládající provozní data pro záruku. Baterie jsou stoprocentně recyklovatelné, nevytvářejí žádné plyny a nevyžadují údržbu. Náklady na likvidaci jsou již zahrnuty v pořizovací ceně.

Nabíjení

Systém palubních nabíječek zvyšuje samostatnost vozidla, lze je připojit na standardní zásuvku 3x 32 A/380 V. Plné nabíjení trvá do 8 hodin. Životnost baterií má činit tisíc cyklů.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor trakční 76 Ah
Největší výkon (kW) 60/30
Převodovka variátorová
Pohon zadních kol
Rozvor (mm) 3300
Provozní hmotnost (kg) 2690
Celková hmotnost (kg) 3500
Objem nákladového prostoru (m3) 12
Nejvyšší rychlost (km/h) 70 (el. omezena)
Stoupavost (%) 16
Baterie 3 ks Zebra Z5
Dojezd (km) cca 120
Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud