TEST Jaguar XF Sportbrake 2,2D – Lord chatař
Hned na první pohled můžeme říct: Jaguar trefil do černého! Ve vyšší střední třídě (a nejen v ní) pouze obtížně najdete elegantnější kombík. Ze všech úhlů je jasné, že kočkovitá šelma nepřišla téměř o nic ze své přirozené elegance. Vzhledem k tomu, že současné XF už po našich silnicích nějaký ten pátek jezdí a facelift byl před dvěma lety, jde i o příjemné zpestření nabídky. Velmi pravděpodobně se bude kombík (zejména) evropským zákazníkům líbit.
Užitnější záď vozu zároveň řeší jeden z problémů XF: prostor na zadních sedadlech. Nad zadními sedáky jsme u kombi naměřili o čtyři centimetry více, než u klasického čtyřdveřového sedanu, takže se sem nyní bez problémů posadí i normálně urostlý Evropan.
Zavazadlový prostor má sice lehce podprůměrných 550 litrů, nicméně po otevření velkých pátých dveří není pochyb o jeho příkladné užitné hodnotě. Dno je v jedné rovině s nakládací hranou, bočnice jsou ploché a opěradla (dělená v poměru 60:40) lze sklápět jediným zatáhnutím za páčku v boku. Šikovný je také systém kolejniček a samozřejmostí je také spousta příslušenství: třeba abyste si zablácenými holinami na cestě z lovu nezaneřádili příkladně čalouněné dno. Jen roletka by mohla umístěna být o něco výš nad podlahou.
jaguar testy vyssistredni |
Vnitřní šířka zavazadelníku je 109 centimetrů, celková využitelná délka po sklopení sedadel je 200 centimetrů. Opěradla se sice nesklopí do úplné roviny, nicméně žádný schod nevznikne a přechod je plynulý. Takže když dojde na stěhování ledničky, zaskočeni rozhodně nebudete. Vejde se bez problémů.
Lord s chováním podkoního
Odvážný nadpis? Možná ano, nicméně mnohem odvážnější jsou prémiové automobilky, nasazující do vozů vyšší střední třídy vznětové čtyřválce. Jistě, ony za to tak úplně nemohou, jenže když už se trend takto vyvinul, je třeba to říci na plnou pusu: v autě, jako je XF, nemá dieselový čtyřválec co dělat.
Pohonná jednotka jako taková je v tom (téměř) nevině, sametově ševelící čtyřválec ještě svět neviděl a i ti nejlepší jsou dobrému šestiválci znatelně vzdáleni. A to mají dvě a ne jedno turbodmychadlo. Čtyřválec o objemu 2,2 litru prošel nedávno decentním vylepšením, jde ale spíše o učesání tabulkových hodnot spotřeby. A také ega majitele: udávaný špičkový výkon poskočil o 7 kW na 147 kW a má tedy kulaťoučkých 200 koní.
TEST Jaguar XF 3,0D 450 – Brána do světa biturbových šelem
Agregát, který máme pod kapotou, je třetí generací motoru původem od PSA/Ford. Inženýři jej během času důsledně vylepšují, takže nyní by měl být tichoučký a silný jako býk. Síla mu, na rozdíl od špičkové kultivovanosti, opravdu nechybí, byť se pro její efektivní využití musíte poměrně přesně trefit do relativně úzkého pásma otáček. Ty nízké mu totiž příliš nesedí, zde je jasně patrný rozdíl oproti šestiválci se dvěma turbodmychadly. Čtyřválec se cítí dobře mezi dvěma a třemi a půl tisíci, byť osmistupňová automatická převodovka od ZF jej občas zbytečně vytáčí až ke čtyřem tisícům. To většinou automaty dělávají až ve „sportovním“ režimu, který však u dieselů bývá spíše otravný.
jaguar testy vyssistredni |
V běžném režimu, s voličem převodovky v poloze „D“, jsou reakce na sešlápnutí pedálu plynu velmi ležérní a občas dokáže automat zaskočit až nepochopitelnou prodlevou při akceleraci. Jde vysloveně o sladění převodovky s motorem, protože v manuálním režimu jsou reakce převodovky příkladné. Ve stovce si na dlouhou osmičku auto pobrukuje kolem 1.400 min -1 a ani při tuzemském dálničním limitu se ručička otáčkoměru nepodívá za dva tisíce. Musí však jít o jízdu po rovině, do kopců si převodovka rychle řadí o stupeň nebo dva dolů.
Spotřeba se při klidné jízdě pohybuje pod pěti litry nafty, dálniční stotřicítka si vyžádá zhruba 6,5 litru. Po městě jsme jezdili za zhruba sedm litrů. Za sedm, jenže jak! Čtěte dál.
Jízda králů
Je až k nevíře, jak se dá nastavit podvozek velkého kombi tak, aby fungoval perfektně ve městě i na okresce. I přes devatenáctipalcová kola je jízda s Jaguarem plavná, tichá a komfortní. Případné nerovnosti na silnici neznamenají zásadnější problém, klasické tlumiče fungují výborně a auto se i na příšerných českých silnicích nenechá vyvést z míry. Maximem diskomfortu je jemné, velmi dobře utlumení žuchnutí. Na devatenáctipalcových kolech a bez adaptivních tlumičů (které ke čtyřválci ostatně nejsou ani přiobjednat) to v přímém porovnání s BMW řady 5 na osmnáctipalcových runflatech vypadá na jasné vítězství vozu z Coventry. Zadní náprava je odpružena vzduchem a vybavena systémem pro udržování stále světlé výšky.
TEST Jaguar XF 2,2D – Na cestě k úspěchu
I přes větší náklony zůstávají kola v zatáčce v bezpečném kontaktu s asfaltem a nic na tom nezmění ani zvlněný povrch. Záď auta poslušně následuje přední kola a termín „odskakování“ v podstatě nezná. Řízení je velmi lehké (někdo by mohl dokonce říci, že je přeposilované) a ve většině situací i citlivé, hodil by se mu však ostřejší převod, protože při svižnější jízdě utaženějšími zatáčkami působí trochu ospale. Naopak do města nebo na dálnici (kde příjemně tuhne) se jeho charakteristika výborně hodí. Ochotně však XF Sportbrake zatočí vždycky.
jaguar testy vyssistredni |
Jediné, co trochu kazí dojem, je již zmíněný zvukový projev čtyřválce. Jaguar tvrdí, že po úpravách, zahrnujících například dvojitou motorovou stěnu, je XF při rychlosti 160 km/h nejtišší ze všech konkurentů ve vyšší střední třídě. No, to možná ano, odhlučnění vozu je skutečně výborné, avšak konkurence má lépe odladěn zvuk dieselu, takže při zátěži tolik nerachtá.
Závěr
Od Jaguaru nemůže nikdo čekat žádnou dodávku, tu vzdáleně připomíná pouze zvukem. Ne, nebuďme tolik kousaví, vždyť Jaguar má pro XF v nabídce i skvělé motory, jako třeba kompresorem přeplňovaný benzinový třílitr.
Klíčové je, že zavazadelník má pravidelný tvar a dostatečný objem a hlavně, že celé auto vypadá naprosto skvěle. Když se k tomu přidá i velmi solidní základní výbava a perfektní jízdní vlastnosti, velmi rádi přehlédnete i slabší místa interiéru, jako je unaveně působící grafika displeje před řidičem.
JAKE.AUTO.CZ Jaguar XF – všechny testy a další články
jaguar testy vyssistredni |
První cena vozu | 1.249.204 Kč (XF 2,2D 147 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.249.204 Kč (XF 2,2D 147 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 1.329.644 Kč (XF 2,2D 147 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.684.630 Kč (XF 2,2D 147 kW) |
Plusy
- kůže, hliník a dřevo standardem
- odhlučnění podvozku a oken
- komfort tlumení nerovností
- atraktivní a vyvážený design karoserie
Minusy
- nemá ukazatel okamžité spotřeby
- absence některých prvků výbavy i za příplatek
- méně kultivovaný čtyřválec
Foto: Petr Homolka