Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jaguar XK - eXtra Kočka

Libor Zezulka
Mezi nemnoho aut, která dokáží navodit téměř hypnotické stavy a donutit mozek jinak pragmaticky smýšlejícího novináře, aby nechal mluvit hlavně srdce, patří i nový Jaguar XK. Testovali jsme kupé s osmiválcem 4.2 litru a výkonem téměř 300 koní.

Vidět Neapol a zemřít. O tom, zda vrchol lidského poznání končí právě procházkou Neapolí, můžeme polemizovat, ale tato věta se dá výborně upravit na automobilový svět. Motoristický žurnalista v Česku většinou sedí za volantem vozů B segmentu, nižší střední a střední třídy, luxusní segment potom znamená vytržení z poněkud vyčerpávajícího koloritu. Nejsem určitě sám, kdo si velmi rád na týden odpočine v pětkovém bavoráku, Audi A8 nebo E klasse od Mercedesu.

Čas od času se však naskytne příležitost uniknout na chvíli z tohoto světa se skvostem, kterému se téměř nesluší říkat auto, který ve vás zaseje semínko lásky, jež v průběhu testu vyklíčí a vyroste z něj čistá automobilová vášeň. Z obyčejného testování se najednou stane zábava, která následně přeroste v čistou závislost. Prostě plujete krajinou, občas vaše mysl dokonce na chvíli opustí tělo a vy zažijte nejkrásnější pocit, který lze v autě zažít.

jaguar testy sportovni jaguar testy sportovni Nad vámi se klene modrá obloha, pod vámi se rozprostírá zelené údolí s několika málo domečky s barevnými fasádami, vísku protíná klikatý potůček s průzračnou vodou a početnými rybím obyvatelstvem a vy nad tím vším v ……….Jaguaru XK. A je to venku. Mezi nemnoho aut, která dokáží navodit téměř hypnotické stavy a donutit mozek jinak pragmaticky smýšlejícího novináře, aby nechal mluvit hlavně srdce, patří nejen vozy Bentley nebo Maserati, ale také nový Jaguar XK.

Nové „x-káčko“ přicházelo na svět postupně. Nejdříve britská automobilka ovládaná Fordem představila v Detroitu studii impozantních tvarů s názvem Advanced Lightweight Coupé, kde výraz Lightweight upozorňoval na moderní konstrukci karoserie s hliníkovými díly. Koncept se líbil a padlo mnoho dotazů na sériovou výrobu. Zájem laické i odborné veřejnosti rozředil mírně skeptickou náladu šéfů Jaguaru i samotného Fordu navozenou slabými prodejními čísly a padlo rozhodnutí o sériové výrobě.

Z podstavce rovnou do výroby

Do fabriky dorazilo nové XK v téměř stejné podobě, v jaké lákalo zvědavce na stánek Jaguaru na velkých mezinárodních autoshow. Lehkou korekci tvarů provedli designéři pouze na náraznících a kolech. Musím se přiznat, že jsem na autosalonech kolem nového XK vždy pouze proběhl, v děsivém tempu těchto mezinárodních automobilových přehlídek jsem zkrátka nenašel dostatek času prozkoumat detailně interiér i tvary karoserie. Živé setkání s testovaným XK proto přineslo některá překvapení.

Nemohu si pomoci, ale na fotografiích vypadá XK prostě menší. Z fotografií můžete klidně nabýt dojmu, že tohle auto se rozměrově potácí některé na úrovni BMW Z4 kupé, avšak pohled z blízka vás vyvede z omylu. Vůz nemá postavu atleta, ale kulturisty. Je to obr a pořádně svalnatý k tomu. Nové XK vypadá robustně i vedle zástupců vyšší střední třídy a nezalekne se ani souboje s nóbl limuzínou z luxusního segmentu. Vždyť měří na délku téměř 4,8 metru.

Zepředu poznáte v „x-káčku“ typického Jaguara, s nezaměnitelnou mřížkou chladiče, moderními avšak stále lehce identifikovatelnými světlomety, krásně klenutou dlouhou kapotou a silně sklopeným nicméně dostatečně rozlehlým čelním sklem. Jakmile dorazíte zrakem na vrchol střechy, začne koncert. Víko nevelkého zavazadlového prostoru s objemem 300 litrů pozvolna klesá, jakoby chtělo naznačit, že se sporťákem nemusíte nutně spěchat.

jaguar testy sportovni jaguar testy sportovni Dlouhé víko se zadním sklem připomínajícím zvenčí spíše drobné střešní okno si poklidně klesá až se rozhodne, že vytvořilo dostatečně dlouhou šikminu a začne se vyrovnávat. Ve stejné chvíli zaťalo XK stehenní svaly a ejhle, ono mu to zůstalo. Krátká rovina končí srázem, do jehož stěn zasadily designéři Jaguaru podlouhlé světlomety s přísně geometrickým zaoblením vnitřních stran.

Obr na dietě

Jestliže zepředu vypadá XK krásně, tradičně krásně, zezadu i z boku vyráží svými tvary dech. Ještě teď mám co dělat, abych tu krásu rozdýchal. Kdyby někdo přilepil na záď logo Aston Martinu, zbaštím mu to i s navijákem. Takto má vypadat luxusní sporťák a vězte, že nejsem sám, kdo si to myslí. I vaše reakce, reakce kolegů řidičů na silnicích, jednoznačně potvrdily přitažlivost této velké kočky. Tolik chlapů se zdviženým palcem jsem ještě neviděl.

Co na XK říkaly ženy? Tušíte správně. I ony věnovaly elegantnímu a zároveň dravému kupé zamilované pohledy. Jeden detail Jaguaru a snad i ženám unikl. Elektricky výsuvná anténa tyčící se nad nejvyšší bod karoserie vypadá úděsně. Taková žraločí ploutev ve stylu BMW, to by byla jiná kávička. Nové XK však není jenom hezké. Jak jsem naznačil výše, auto vyrostlo na lepeném a nýtovaném hliníkovém skeletu a dostalo i povrchové hliníkové díly.

jaguar testy sportovni jaguar testy sportovni

Velký podíl hliníku coby stavebního materiálu má na svědomí hned dvě pozitivní vlastnosti. Jednak se díky němu podařilo snížit hmotnost auta na sympatických 1720 kilogramů a také dodalo karoserii úžasnou pevnost. Jakékoliv kroucení vyhlásili v Jaguaru za zakázané slovo. Trhejte klidně volantem ze strany na stranu a utahujte prudkou zatáčku, žádného kroucení se nedočkáte.

Konečně pokrok

To, jakým způsobem se výrobce luxusních vozů s modrou krví vypořádal s interiérem XJ nebo S-Typu, mu neodpustím. Ať mě třeba proklíná, ale laciná tlačítka třebaže zasazená do pravého leštěného dřeva a barevná obrazovka s rozlišením na úrovni levných mobilů prostě nemá v autě za dva až tři nebo i více milionů co dělat. Ó jak děkuji tomu, kdo přesvědčil ekonomy koncernu Ford, že tato forma sdílení značce více škodí než pomáhá.

Nový Jaguar XK pochází z jiné líhně. Již letmý pohled na palubní desku, centrální barevný displej a ovládací prvky prozradí, že před sebou máte novou generaci jaguarů. Palubní desku oblékly ladies z Jaguaru do kvalitní voňavé kůže, středovou konzolu, středový tunel a střed palubní desky zdobí hezký vroubkovaný dekor no a tlačítka? Ta konečně odpovídají slavnému jménu a základní cenovce 2,5 milionu korun.

jaguar testy sportovni jaguar testy sportovni Jisté drobné výhrady přetrvaly, jako ozdobu ramen volantu bych raději viděl kvalitní hliník nebo dekor ze středového tunelu než obyčejný plast, hlavně spodní rameno celé vytvarované z plastu nevypadá zrovna reprezentativně. Z kategorie prémiových není ani plastová výplň okolo barevné dotykové obrazovky. Ovšem obrazovka samotná prodělala razantní proměnu, a to mírně řečeno.

Zatímco v XJ mi displej s hrubým rastrem a primitivní grafikou radost neudělal, v XK jsem se nemohl od obrazovky odtrhnout. Dostatečný kontrast, vysoké rozlišení, vyvážené barvy a velmi hezká grafika položily základ nové éry ovládání ve vozech z Coventry. Pod pohlednou slupkou se dokonce ukrývá i uživatelsky přívětivý systém, nastavit tedy cokoliv v průběhu jízdy vám nebude činit problém.

Zastřešení drtivě většiny funkcí centrálním ovládacím systémem dovolilo zredukovat počet tlačítek okolo řidiče na minimum. Na středové konzole jednoduše nastavíte klimatizaci, tlačítky na volantu udáváte pokyny audiosystému a tempomatu. Od volantu to není daleko na hezkou a přehledně členěnou přístrojovou desku, příště bych pouze doporučil malinko zvýraznit číslice. Trochu zvýraznit potřebuje i boční vedení sedadel.

jaguar testy sportovni jaguar testy sportovni Koženým sedačkám dám klidně devět bodů z deseti za komfort, na rozdíl od sedaček z XJ vůbec netlačí do stehen, ale za boční vedení strhávám minimálně tři body. V prudké zatáčce se tělo sune ze sedaček ven. Rozsah nastavení se ukázal naprosto dostatečný, ideální pozici za volantem jsem navíc našel velmi rychle. Chválím také dobrý výhled dopředu a vzhledem k malému zadnímu oknu i slušný výhled vzad.

Za načechranými předními sedačkami vyrůstá z podlahy cosi jako zadní sedačky. Ale na ty klidně zapomeňte, protože se v nich pohodlně neusadí ani malé dítě. Zákazníci Jaguaru údajně zadní sedačky ve svém XK nepotřebují, jejich děti už stejně jezdí vlastním S-Typem.

Slyšet XK a zemřít (zvenčí)

Velké luxusní kupé si zaslouží velký a výkonný motor. Jaguar ani v této fázi nepochybil a vybral správně. Do velkého motorového prostoru umě zapracoval atmosféricky plněný osmiválec s objemem 4.2 litru a výkonem 219 kW při 6000 otáčkách a točivým momentem 420 Nm při 4100 otáčkách. Zvláště německé osmiválce se mohou pochlubit lepšími parametry, ale krása motoru nespočívá pouze ve výkonu nebo krouťáku.

Fyzickou krásou jednotky se bohužel příliš nepokocháte, neboť motoráři obalili agregát nepěknými černými plasty zahalujícími vše, co by stálo za podívání. Pod kapotou přesto ještě chvíli zůstaneme. Již způsob otevírání kapoty směrem od čelního skla ven naznačuje, že tady „není něco v pořádku.“ Když zalovíte v paměti, možná si vzpomenete na naši starší zprávu v níž informujeme, že nová generace XK dostala cenu za bezpečnost.

Čelní, boční, hlavové ale i kolení airbagy má dnes kde kdo, ale pod kapotou vozí bezpečnostní vaky zatím pouze XK a Citroën C6. Airbagy v případě nárazu nadzvednou kapotu a ochrání chodce, který omylem vběhl do cesty, od kontaktu s pevnými částmi motoru. Právě za tento systém si vůz ocenění za bezpečnost odvezl. Ale teď už zpátky do kokpitu, sešlápnout brzdu, zmáčknout tlačítko Start a…zemřít.

jaguar testy sportovni jaguar testy sportovni Právě jste navštívili automobilový Řím. Motor s lehkým zachraptěním a hlubokým odkašláním fantasticky naladěného výfuku naskočí a pošle vás na chvíli do ráje. Ten zvuk bych mohl poslouchat znovu a znovu. Chvíli přemýšlím, jestli chci poznat víc? Co když se ve vysokých otáčkách hlas motoru zlomí, co když bude výfuk příliš dunět? Ale no tak, tohle by přece mistři zvuku v Jaguaru nedopustili.

Plynový pedál míří dolů, otáčky letí nahoru a motor si prozpěvuje libozvučným barytonem. Nádhera. V očekávání osmiválcové symfonie ženu otáčky výše, ale motor zůstává u hezké avšak poněkud monotónní písničky. Na poslech to není špatné, ale od takové kapacity jsem očekával víc než obyčejnou odrhovačku. Navíc v určitém úzkém spektru otáček dovnitř pronikají tóny, které mi nejsou úplně příjemné. Škoda, že jsem nezůstal u toho startování, říkám si chvíli.

Pak ale pouštím za volant kolegu (velmi nerad samozřejmě) a poslouchám XK zvenčí. Jsem naprosto konsternován. Motor má hezký zvuk, ale ve spojení s výfukem naladěným snad lépe než Stradivárky vyloudí tóny, pro které neexistuje snad výstižnější označení než rajská hudba. Něco takového se neslyší každý den. Ani se mi nechce zpátky dovnitř, ale touha poznat, co motor umí kromě zpěvu, je silnější.

Síla? Stačí. Převodovka? Exceluje

Situace se má takto. Motor obdařený velkým zdvihovým objemem a solidním výkonem, nemluvě o osmi válcích, táhne pochopitelně od nízkých otáček, ale subjektivně se začíná dostávat do tempa až nad 3000 otáčkami. Odtud do nějakých 7500 otáček, kde zasahuje omezovač, disponuje velkou silou, již nejlépe zužitkujete na svižné předjíždění, rychlou jízdu na dálnici i dynamickou projížďku na okreskách.

Osmiválec nemá takovou sílu, aby vám natekla během akcelerace všechna krev do hlavy a poté se pomaličku spouštěla zpátky do všech důležitých orgánů, ale když mu šlápnete na krk, vymáčkne ze sebe dostatek síly na to, abyste si večer před spaním na svou kočku (tu v garáži) vzpomněli, pohladili klíče a propadli v sladké snění. Spaní vám dokonce nezkazí ani šestistupňový automat, jenž ve sportovních autech nevidíme úplně rádi.

jaguar testy sportovni jaguar testy sportovni Automat obdařili inženýři koncernu téměř nadpřirozenými schopnostmi, takže v sekvenčním režimu řadí podobně rychle, neříkám stejně, jako poslední výkřik techniky dvouspojková převodovka DSG koncernu VW. V automatickém módu potom rychle reaguje na pokyny řidiče, s kickdownem váhá minimálně a dokáže se přizpůsobit a částečně i vytušit způsob jízdy. Díky tomu automat nepůsobí v XK jako rušivý element, ale jako pomocník. Navíc řadíte šikovně umístněnými kolébkami pod volantem.

Při pohledu na oficiální údaj kombinované spotřeby 11,3 litru se člověk pousměje. Téměř 4,8 metru dlouhé kupé s osmiválcem, automatem a takovou spotřebou? Nemožné. Ale kdepak, u Jaguaru to možné je. Motor není možná nejvýkonnější, ale rozhodně patří mezi nejúspornější. Apetit motoru samozřejmě přesně odpovídá vašim choutkám, ale normální jízda (to znamená i s rychlejšími rozjezdy atd.) si nevyžádá více než 13 litrů paliva na 100 km jízdy.

Spotřeba okolo 11 litrů tentokrát není zbožným přáním výrobce, ale realitou, které můžete dosáhnout a nemusíte se přitom ani moc snažit. Více než 300 km dlouhou trasu můžete ujet s průměrnou spotřebou 10,5 litru. Sportovní jízda žádá každých 100 km přísun mezi 15 – 17 litry paliva.

Do práce i na okruh

„To bude hodně tvrdá jízda,“ uvažuji nahlas zkoumaje krásná 20palcová kola obutá do nízkoprofilových pneumatik s brutálními rozměry 285/30 R20. Tohle nezachrání ani podvozek CATS. V očekávání tvrdé jízdy vyrážím vstříc prvním vážnějším nerovnostem v tomto testu. Zatím se XK mazlilo pouze s novou vonícím hladkým asfaltem. Nový povrch končí a nastává každodenní česká realita.

Zatínám zuby, abych si vlivem nakopnutí podvozkem neukousl jazyk. Nic. Jaguar XK projel sérií výtluků a v klidu pokračuje dál. Nechce se mi věřit, že podvozek dokáže s 20palcovými koly utlumit něco takového. Dávám si další sérií nerovností a potom i kostkovou dlažbu a definitivně zjišťuji, že může. Takto komfortní sportovní kupé jsem tedy skutečně ještě neřídil a myslím, že zase dlouho řídit nebudu.

Velké díry a příčné nerovnosti se samozřejmě uvnitř ozvou, ale úplně jiným způsobem, než byste čekali – jen takovým tlumeným cvaknutím. Cvak. Bohužel mince má dvě strany. V XK můžete v naprostém komfortu i na 20palcových kolech projíždět historickým jádrem měst a nevystavovat přitom zadnici nadměrné zátěži, ale kvůli komfortními odpružení se budete muset ve vysokých rychlostech a na zvlněných cestách smířit s mírným pohupováním.

jaguar testy sportovni jaguar testy sportovni Auto se lehce kymácí ze strany na stranu, což sice nijak neovlivňuje samotnou stabilitu, ale minimálně lehce nabourává filosofii sportovních kupé. Ve výsledku ovšem stejně závisí na preferencích řidiče. Každopádně do zatáček můžete XK posílat s klidným svědomím, neboť auto drží i díky obrovským kolům skvěle stopu a jenom pokud zatlačíte plynový pedál níže, než se v zatáčkách sluší, vůz přejde do přetáčivého smyku (vypnete-li stabilizaci).

S přetáčivými smyky i dalšími hrátkami doporučuji počkat na letiště, kde nebudete nikoho ohrožovat, nevjedete-li přímo mezi letadla na Ruzyni, a kde si můžete vyzkoušet i menší driftík. Řízení s hodně účinným posilovačem toho nenapovídá tolik, kolik bych si přál, ale nadprůměrný přehled o dění na vozovce poskytne. Brzdy nastupují na sporťák trošičku pomalu, když však potřebujete prudce zabrzdit, přidají a auto zkrotí.

Extra kočka

Snili jste vždy o velkém luxusním kupé, které vás odveze pohodlně do práce, ale cestou domů si v něm užijte i trochu zábavy. Potrpíte si na luxusní interiér, silné motory, ale zároveň nechcete strávit polovinu života u čerpací stanice? No výborně. Právě jste dočetli test auta, které splňuje všechny vaše požadavky. Zvedněte sluchátko a volejte Jaguar v Praze nebo v Brně. Jestli hledáte nekompromisní tvrdý supersport, máme tu zastoupení Lamborghini, Ferrari i Maserati.

Plusy

  • Poutavý design
  • Komfortní sedadla
  • Luxusní materiály a výborné zpracování
  • Kvalitní barevná dotyková obrazovka
  • Intuitivní způsob ovládání funkcí
  • Příjemný zážehový osmiválec
  • Tuhá karoserie
  • Nízká hmotnost
  • Komfortně naladěný podvozek
  • Krásný zvuk výfuku

Minusy

  • Laciné plasty na volantu
  • Mírné pohupování ve vysokých rychlostech

Děkujeme za zapůjčení vozu společnosti AMT Group a.s.

Libor Zezulka
Jaguar XK
Cena základní sestavy 2 455 000 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, ABS, elektronický stabilizační systém DSC a podpora brzdění v kritických situacích EBA, imobilizér a obvodový alarm, palubní počítač, kožený multifunkční volant, střední loketní opěrka, 6stupňová automatická převodovka, podélně a výškově nastavitelný volant, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, audiosystém Jaguar s osmi repro, EON, RDS, PTY, TA a AVC, automatická klimatizace, elektrické ovládání oken, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, vyhřívaná přední sedadla, automatické zacloňování vnitřního zpětného zrcátka, vyhřívané přední sklo, dešťový senzor, zadní parkovací systém, vzduchové pérování se systémem CATS, 18palcová hliníková kola Venus, hliníková dojezdová rezerva, komfortní startování, elektrická parkovací brzda, tempomat, xenonová světla, palubní systém, navigační systém s dotykovou obrazovkou, komunikační systém bluetooth, měnič na 6 CD. Kč
Cena testované sestavy 2 735 000 Kč
Výbava testované sestavy Sport interiér (+14.500,-), Jaguar premium audiosystém (+37.000,-), automatické zatavování vnějších zpětných zrcátek včetně sklopení (+11.500,-), komfortní vstup (+16.000,-), parkovací senzory vpředu (+13.000,-), metalická barva (+29.000,-), 20palcová hliníková kola Senta (+101.000,-), adaptivní tempomat (+ 41.500,-). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4196
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 219 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 420 / 4100 - 4100
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 17.1 / 8.1 / 11.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 300 / 0
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1720 / 315
Rozměr pneu: 285/30 R20
Jaguar XK
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4791
b) šířka (mm): 1893
c) výška (mm): 1322
d) rozvor (mm): 2752
e) rozchod vpředu (mm): 1560
f) rozchod vzadu (mm): 1596
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 960 / 1200
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 340 / 580
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 730
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 380
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano