Design, interiér
Jeep Grand Cherokee je už neochvějnou součástí nabídky amerického specialisty na terénní auta a SUV, ostatně jeho první generace debutovala už na začátku devadesátých let. Dnes se prodává jeho čtvrté provedení, které je na trhu už dlouhých sedm let. Nová generace je ale zatím v nedohlednu, a tak Jeep pořád láká ke stávajícímu provedení.
Na začátku roku se rozhodl oživit zájem o Grand Cherokee nově uvedenou verzí S, která chce sázet na sportovní styl. Zda jde jen o agresivnější vizáž, nebo i sportovní vlastnosti, jsme zjišťovali za volantem exempláře s turbodieselem 3.0 V6 o výkonu 184 kW.
Ten ve zkoušeném výbavovém stupni S pořídíte za 1.755.600 korun, což je možná na první pohled dost. Jenže konkurence v dané kategorii stojí obdobně, výbava Jeepu je navíc doslova vyčerpávající. Za tuto částku totiž dostanete navigaci, vyhřívání volantu i sedadel vpředu a vzadu nebo sedadla částečně čalouněná kůží. Není tedy divu, že je Grand Cherokee druhým nejprodávanějším Jeepem na českém trhu.
Drsný Američan
Na první pohled byste Grand Cherokeemu asi tolik let nehádali, respektive na jeho nadčasovém designu se těžko odhaduje, zda je to horká novinka, nebo dílo z devadesátých let. Jednoduchý design jen lehce uhlazené cihly, který na aerodynamiku věru moc nemyslí, se nám ale líbí. Tohle SUV je od pohlednu opravdový drsoň, který dává najevo, že se ničeho a nikoho nebojí. I jeho velikost je majestátní - s délkou 4.828 mm, šířkou 1.943 mm a výškou 1.802 mm rozhodně nezapadne.
V případě testované verze S agresivní vizáž navíc dále zdůrazňují tmavé doplňky, ať už loga značky (která jsou jinak chromovaná), 20palcová kola nebo maska chladiče s charakteristickými sedmi otvory. V jinak nenápadné stříbrné barvě to Grand Cherokeemu o to víc sluší a je radost na něj pohledět. Tedy pokud vám tak drsná vizáž vyhovuje...
Naopak uvnitř je jeho stáří znát, respektive se jedná o typického zástupce americké provenience, který na hodnotné materiály nebo precizní dílenské zpracování tolik nemyslí. I barokně zpracovaná středová konzole s množstvím tlačítek (byť doplněných o dotykovou obrazovku) už není zrovna výdobytek moderní techniky.
suv jeep testy |
To se ukazuje i při jízdě. Podsvícení tlačítek dlouho trvá, než se sepne, a tak třeba v tunelu jedete dlouhý čas ve tmě. Parkovací kamera má pak nízké rozlišení, takže při couvání na 8,4palcovém displeji stejně nic moc nevidíte. A multimediální systém není lokalizován do češtiny, a tak si budete muset procvičit nějaký ten cizí jazyk. To nám ale spíše vadí jeho složité ovládání, což dokazuje třeba fakt, že sepnutí vyhřívání nebo ventilace sedadel nemá vlastní tlačítko, ale musíte jej zapnout přes multimediální systém. Při hledání stanic zase musíte neustále aktualizovat seznam dostupných rádií, místo aby byly hned k dispozici všechny jako v jiných autech.
Někdo ale nad tím mávne rukou, protože vzhledem k ceně se dají některé kompromisy očekávat. Navíc jinak není moc co autu uvnitř vytknout. Přední sedadla připomínají svou šíří spíše křesla, v tomto ohledu je americký původ opět jasně znát, ocení je totiž i štamgasti rychlého občerstvení. Sedí se pak opravdu vysoko, a to i na poměry SUV, což vyvolává majestátní pocity. Nastupování ale kvůli tomu připomíná malý horolezecký výšlap.
To platí i pro zadní sedadla, kam nástup usnadňují dveře otevírané prakticky do pravého úhlu. Dlouhý sedák dobře podpírá stehna cestujících, místo pro kolena pak zvětšuje vykrojení předních sedadel a navíc lze nastavit sklon opěradla.
Špatné to není ani v otázce zavazadelníku, u něhož Jeep udává objem 782 litrů. Srovnatelné s konkurencí ale toto číslo není, udávaná hodnota je objem až po střechu, nikoliv po roletku. Výhodou jsou každopádně pravidelné tvary, háčky na zavazadla nebo zcela rovná podlaha bez schodu po sklopení zadní lavice. Zadní sedačky totiž při sklápění posouvají níže i sedák, aby nevytvořily nepraktický schod. Pod podlahou navíc nechybí prostor pro rezervní kolo. Negativem je tak jen vyšší nakládací hrana nebo pomalé otevírání víka zavazadelníku.
Motor, jízdní vlastnosti
Italské srdce
Varianta S je dostupná hned se třemi motory. Zážehovou atmosférickou V6 o objemu 3,6 litru (210 kW) a „chlapácký“ 5,7litrový osmiválec (259 kW) doplňuje turbodiesel 3.0 V6 DOHC, který je předmětem tohoto testu. I přes snahu Jeepu zbavit se v následujících letech vznětových motorů totiž takové jednotky v českých prodejích Grand Cherokee jasně dominují. Za devět měsíců roku u nás bylo registrováno 136 naftových Grand Cherokee a jen 27 benzinových. A to je přesně důvod, proč Grand Cherokee testujeme s naftovým třílitrem a nikoliv osmiválcem HEMI, který by petrolheadi určitě ocenili více.
A on ten přeplňovaný třílitrový šestiválec z dílny VM Motori s litinovým blokem a přímým vstřikováním common-rail pracujícím až s tlakem 1800 bar není vůbec špatný. Jasně, žádný trhač asfaltu to není, ostatně musí si poradit s hmotností 2,4 tuny, vytrvalec je to ale s 570 N.m slušný. Charakterově tedy motor přesně odpovídá rodinnému SUV. Nejlépe se cítí v nízkých otáčkách, nad 3000 už pomalu začne docházet dech. Auto ale umí rozpohybovat více než slušně.
suv jeep testy |
Motor je standardně spárovaný s osmistupňovým automatem z dílny ZF. Osvědčená technika je v tomto případě naladěna hlavně na pohodový charakter auta. Software nechává motor vyniknout v nízkých otáčkách, nahoru tak řadí spíše dříve. Řazení je naprosto hladké, ale trvá velice dlouho. To je obzvlášť patrné při manuálním režimu, při němž se navíc při řazení páčkami pod volantem pletou tlačítka z druhé strany volantu, která u Jeepu tradičně ovládají rádio. V 4000 otáčkách si pak převodovka přeřadí sama, přestože byste motor chtěli ještě trochu vytočit k červenému poli.
Třílitr navíc nežádá za svoji práci moc, dlouhodobý průměr se pohyboval kolem devíti litrů. Na dálnici ale musíte vzhledem k velikosti auta a aerodynamice lehce uhlazené cihly počítat s 10,5 litry na 100 kilometrů, svižnější pohyb po okreskách spotřebu zvýšil k 11 litrům.
Jeep Grand Cherokee – srovnání s dalšími SUV | ||||
Model | Jeep Grand Cherokee | BMW X5 | Ford Edge | Land Rover Discovery |
Motor | 3.0 V6 Diesel | xDrive30d | 2.0 EcoBlue Bi-Turbo AWD | 2.0 SD4 |
Pohon | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 2987 | 2993 | 1997 | 1998 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 184/4000 | 195/4000 | 175/4000 | 177/4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 570/2000 | 620/2000-2500 | 500/2000 | 430/1400 |
Převodovka | 8A | 8A | 8A | 8A |
Max. rychlost [km/h] | 202 | 230 | 216 | 207 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,2 | 6,5 | 9,0 | 8,7 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,5 | 6,0 | 6,8 | 7,4 |
Základní cena [Kč] | 1.566.400 | 1.830.686 | 1.377.990 | 1.518.792 |
Pohodář, ne sportovec
Právě pohyb po okreskách vyjeví, že tenhle Grand Cherokee navzdory svému sportovnímu výrazu stále zůstává hlavně ten rodinný pohodář, který se raději vydá na dálnici nebo do terénu než na zatáčkovitou trať.
Na okreskách se totiž chová přesně tak, jak byste od SUV americké produkce čekali. Plně se tam totiž projeví jeho velikost a hmotnost, Grand Cherokee se v oblouku chová těžkopádně a nejistě, při rychlejším průjezdu se karoserie kolébá a už brzy nastává nedotáčivost, kterou dá vůz jasně najevo pískajícími gumami. Ne, s tímhle autem fakt nemá smysl pospíchat, raději zvolněte a Grand Cherokee ukáže to, co umí nejlépe.
suv jeep testy |
Pokud nebudeme počítat pohyb ve městě, při němž je podvozek auta s nezávislým zavěšením vpředu i vzadu poněkud nervózní a jednotlivé nerovnosti jsou poněkud slyšet, zůstává Grand Cherokee většinou vzorně komfortní. Klidně si tak vystačíte bez pneumatického odpružení, dostupného jen pro vybrané verze. Komfortu auta s platformou vycházející z Mercedesu ML generace W166 (později GLE) navíc pomáhá také slušné odhlučnění.
Jako správný Jeep se pak i Grand Cherokee ve verzi S nezalekne ani nezpevněných cest, naopak mimo silnice ožije. Ostatně není divu, tenhle kousek má ve výzbroji systém stálého pohonu všech kol Quadra-Drive II s elektronickým samosvorným diferenciálem na zadní nápravě, který neustále sleduje prokluz pneumatik a v případě potřeby plynule posílá sílu na kola s trakcí. Navíc je spárován s redukcí a systémem Selec-Terrain, který umí upravit nastavení v pěti jízdních režimech (Auto, Snow, Sand, Mud a Rock). A nechybí ani asistent pro sjíždění kopců, který umí udržet rychlost i v prudkých klesáních. Výhodou v terénu je i slušná světlost a nájezdové úhly.
Závěr
Závěr
Aktuální čtvrtá generace Jeepu Grand Cherokee je tu s námi už sedmým rokem, důchodový věk byste ale tomuhle SUV vyloženě neřekli. Její stáří je patrné vlastně jen v už poněkud zastaralém interiéru, jinak ale nadále dokáže být více než důstojným soupeřem pro podobně velká SUV. Není tak divu, že s novou generací Jeep tolik nespěchá – dočkáme se jí nejspíše až v roce 2020.
Americký styl možná nesedne každému, takovou pohodu na palubě ale málokde zažijete. Zapomeňte ale na nějaký sportovní charakter, jaký se testovaná verze S snaží vzbudit. I v tomto provedení jde hlavně o pohodu na palubě, naftový motor se ke sportování nehodí, Grand Cherokee je navíc kvůli své velikosti a váze v oblouku dosti těžkopádný. Esko je tak primárně o designových prvcích zdůrazňujících agresivní design auta.
Vedle pohodlného podvozku, prostorné kabiny nebo vynikajících schopností v terénu je nespornou výhodou Jeepu Grand Cherokee i jeho cenovka. Cena 1,76 milionu korun je možná na první pohled vysoká, jenže v dané kategorii je to ještě málo, navíc za tuto částku dostanete automobil nabitý výbavou. Vyhřívání volantu, sedadel vpředu i vzadu, ventilování předních sedaček, navigace nebo elektricky ovládaná přední sedadla, nic z toho tomuto Jeepu nechybí. Nutno ale podotknout, že některá řešení jsou lacinější, ať už hlasité zámky dveří, nízké rozlišení parkovací kamery nebo navigační systém, kterému chybí lokalizace do českého jazyka. To ale nijak zásadně nezkazí dojem na jinak povedeném autě, které zájemcům o rodinné SUV můžeme doporučit.
suv jeep testy |
Nejlevnější verze modelu | 1.344.400 Kč (3.0 V6/140 kW Laredo) |
Základ s testovaným motorem | 1.566.400 Kč (3.0 V6/184 kW Limited) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.755.600 Kč (3.0 V6/184 kW S) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.782.600 Kč (3.0 V6/184 kW S) |
Plusy
- Atraktivní design
- Bohatá výbava za atraktivní cenu
- Vynikající schopnosti v terénu
- Vnitřní prostor
- Dobrý rejd
Minusy
- Multimediální systém není v češtině
- Vysoká nákladová hrana
- Průměrné dílenské zpracování
- Těžkopádné jízdní vlastnosti
Foto: Petr Homolka