Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Jeep Grand Cherokee
Jeep Grand Cherokee
Jeep Grand Cherokee
Jeep Grand Cherokee
63 Fotogalerie

TEST Jeep Grand Cherokee 3,6 V6 – Indián v plné polní

Jeep si sympaticky troufá. Po sňatku s Fiatem má zjevně zelenou k dobývání Evropy ztečí a prvním vysazeným bojovníkem má být nový Grand Cherokee.

Chválabohu, už na pohled stojíme před skutečným jeepem a to, že využívá některých prvků z koncepce platformy Mercedes-Benz třídy ML, nás nijak netrápí.

To, že vůz povyrostl ve všech směrech, netřeba dokládat tabulkami: ze všech úhlů je jasné, že vrchol modelové nabídky je také jedním z nových symbolů nadřazenosti a …hranatosti. Není to úsečkové cvičení ve stylu Cherokee ani Compass, oproti předchozí generaci viditelně přibylo svalů navenek i uvnitř.

Po faceliftových experimentech u předchozí generace se jasné a podle nás sympatické podoby dočkala zejména příď s vyšší kapotou, menšími světlomety a úspornějším nárazníkem – sedm otvorů v masce a hranaté výřezy pro kola jsou pochopitelně zachovány.

Boční pohled odhalí výrazné lemy blatníků a také podivnou módu posledních let – znatelně zmenšená okna. Trochu jsme se báli o zrcátka, ale ta jsou zde téměř ideální: zvenku a v kontrastu k obrovské ploše vozu malá, z pozice řidiče pak dostatečně velká.

suv jeep testysuv jeep testy | acz
 

Pozitivní exteriérové finále obstará záď – obří rozměry kryje spousta podélných prolisů, koncové svítilny už také odpovídají právě probíhajícímu století a jediná koncovka výfuku prozrazuje přítomnost šestiválce.

Evropštění po americku aneb interiér

V testované verzi Overland je standardem bezklíčový vstup i startování, k vozu ale stejně dostanete „klíč“, který je kromě loga k nerozeznání od těch ze Stuttgartu, včetně typické koncovky pro zasunutí do otvoru palubní desky mercedesů. U Grand Cherokee ale bezklíčovost platí stoprocentně, takže odemykání (tahem za kliku), zamykání (tlačítkem na klice) i startování (tlačítkem vedle volantu) se bez toho hnusného klíče obejde a nemusíte na něj myslet. Stejně nejde nikam zasunout.

Tady ale výhrady končí. Interiéru totiž kromě prostoru ve všech směrech dominuje kvalita zpracování a materiálů, která všechny skeptiky překvapí, Korejce zneklidní a ortodoxní vyznavače prémiových německých značek přinutí aspoň k povytažení obočí.

Takže popořadě: plasty jsou měkké, dřevěné obložení pravé, kůže na volantu, výplních dveří i sedačkách na pohled i dotek kvalitní a displeje už nepřipomínají hry na ZX Spektrum+.

suv jeep testysuv jeep testy | aczNěkteré ovladače jsou sice pro část zájemců asi málo designové, ale dobře umístěné a spolehlivé. Na jedinou páčku pod volantem si lze zvyknout rychle, na hrozné ovládání vestavěné navigace s neaktuálními daty už méně – ale to je doufejme otázka software, který je dovozce s to napravit.

Řidič je hýčkán nejen vyhřívanými a odvětrávanými sedačkami s náznakem bočního vedení, ale třeba i rychle reagujícím vyhříváním 385 mm širokého volantu, elektricky nastavitelného v obou osách. Kromě zmíněných zrcátek jsou vítanými společníky i parkovací asistenty na obou koncích a zadní kamera – záď karoserie se totiž jinak nedá z místa řidiče ani odhadnout a kvůli vysokému pontonu je problém i s orientací na přídi.

Na interiéru je nejlépe vidět až neskutečný rozsah standardní výbavy. Jen omezená možnost individualizace je vyvážena skutečně nabitým ceníkem. Čelní, boční a hlavové airbagy jsou v základní výbavě, stejně jako aktivní opěrky hlavy a předpínače bezpečnostních pásů vpředu.

Dražší verze Limited už má například sedadla s koženým čalouněním, vyhříváním a pamětí, bi-xenonové světlomety, parkovací kameru a senzory, stěrače s dešťovým senzorem, a navigaci Garmin/Uconnect.

suv jeep testysuv jeep testy | acz
 

Jeep, to znamená praktický

Komfort pro posádku vpředu se kupodivu netluče s využitím zbytku vozu. K zadním sedačkám je přiměřeně pohodlný přístup a především – po delším čase jde opět o plnohodnotně pětimístné auto!

Místa je dost pro hlavu i kolena, variabilní sklon opěradla (děleného v poměru 2:3) potěší. Ke komfortu vzadu přispívají velké výdechy klimatizace a vyhřívání sedaček, prostor zvětšuje i panoramatické střešní okno.

Záď kryje elektricky výklopné víko, které má ovšem zavírací tlačítko umístěno nešikovně v levé bočnici a spodní hrana i při maximálním otevření straší okolojdoucí čela a temena už ve výšce 182 cm.

suv jeep testysuv jeep testy | aczDaní za umístění plnohodnotného rezervního kola do interiéru je nakládací hrana ve vzpěračské výšce 84 cm, pozitivem je naopak dobře využitelný prostor pro zavazadla. Vyjádřeno čísly, v pětimístné konfiguraci se můžete nákladově vyřádit na ploše 100 x 105 cm, objemově pak na 782 litrech. Jediným pohybem páky lze zadní opěradla i s malými opěrkami hlavy sklopit a vytvořit tak téměř rovnou podlahu a místo pro 1554 litrů zavazadel.

Indián s laserovým zaměřovačem

Navzdory dieselovým preferencím zkouší Grand Cherokee v Evropě štěstí zatím pouze se zážehovými motory. Na chvíli teď zapomeneme na obří osmiválec 5,7 HEMI - námi testovaný vůz byl osazen celohliníkovým šestiválcem Pentastar V6, který si v tomto modelu odbývá svou premiéru.

Už první pohled do tabulek naznačuje, že soudruzi z USA asi vážnou chybu neudělali: dostat z objemu 3.6 litru výkon 210 kW, byť při 6350 min-1 není ještě úplně běžné a v USA teprv ne. Moderní motor s rozvodem DOHC disponuje proměnným časováním sacích i výfukových ventilů! Agregát je spřažen s letitým pětistupňovým automatem z produkce MB, ale i toto zdánlivě nesourodé spojení je schopno s 2,2 tunami pohotovostní hmotnosti spotřebovat papírově jen 11,6 l/100 km.

Tlačítkem spuštěný motor se chová způsobně i za tuhé zimy a za téměř nulového hluku pouští už po dvou minutách do kabiny ohřátý vzduch. Motor si jen tak ševelí a ani běžné rozjezdy z křižovatek jej nepřinutí k zařvání. Točivý moment 347 Nm uklidňuje nejen v prospektu – na drtivou většinu manévrů je to dost a vyhledání optimálního převodu je také dílem okamžiku. Žádné závodění se sice nekoná, ale na velmi dynamické předjíždění je síly dost a dost.

Při ustálené rychlosti 130 km/h točí motor na pátý stupeň 2800 min-1 a na rovné dálnici vykazuje spotřebu přesně 10 l/100 km. Popojíždění v městském provozu vystřelí spotřebu ještě o tři litry výše, lehkonozí členové redakce pak dokázali mimo jezdit mimo dálnice i s osmilitrovou spotřebou – takhle ale bude Grand Cherokee šetřit málokdo.

Chválíme dobře dávkovatelné brzdy i stabilizační asistent ESC – to první nás chránilo před zbytečnou ztrátou adheze na kluzkém povrchu a to druhé nám na zaváté ledové plotně zachránilo krk a dovozci auto. I přes dosti odtažité řízení je jízda o poznání příjemnější než s předchozí generací. Zásluhu na tom má nezávislé zavěšení zadních kol na víceprvkových závěsech, které nahrazuje dosavadní tuhou nápravu. Záď už téměř na nerovnostech neodskakuje, nehledě na znatelně vyšší komfort odpružení.

suv jeep testysuv jeep testy | aczAbsence tuhé nápravy stejně jako plně samonosná karoserie jsou sice na úkor výdrže při jízdě těžkým terénem, zbytek výbavy je ale pro jízdu ve velmi špatných podmínkách dostatečný. Systém Quadra-Trac II umožňuje oproti standardnímu přenosu výkonu na zadní nápravu přenést až 100 % výkonu na nápravu přední. Tlačítkem lze přitom zařadit redukční převod 2,72:1. Otočný volič na středové konzole pak umožňuje nastavení motoru, převodovky, podvozku, kontroly trakce a ESC podle aktuálního povrchu v pěti režimech: automatický, sportovní, Sand/Mud (písek/bahno), Snow (sníh) a Rock (skála).

Praxe byla jednoduchá: díky kvalitním zimním pneumatikám jsme se v terénu nemuseli ani obtěžovat s přepínačem režimů, natož řadit redukci. Jeep se prostě sveřepě vyhrabával ze všech sněhových nástrah, které jsme mu mimo cesty připravili. Motor sice křičel, diferenciály brumlaly, ale jelo to pořád, i když pomalu. Naopak při jízdě po běžných cestách jsme zřetelně cítili, jak elektronika rychle reaguje na počáteční přetáčivý smyk a zapojuje do hry přední kola.

Nový Grand Cherokee jde do Evropy s těžkými zbraněmi, přičemž tradiční nectnosti v podobě slabšího interiéru, či nekomfortní jízdy pomalu vymazává. Už teď je díky skvělému poměru výbavy a ceny hodně dobrou volbou, handicap v podobě absence turbodieselu jistě brzy překoná.

suv jeep testysuv jeep testy | acz
 

První cena vozu1.296.000,- (Overland 3,6L V6 210 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.296.000,- (Overland 3,6L V6 210 kW)
Základní cena testovaného vozu1.296.000,- (Overland 3,6L V6 210 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.296.000,- (Overland 3,6L V6 210 kW)

Plusy:

  • Cena a výbava
  • Pružný, tichý a úsporný motor
  • Komfortní podvozek
  • Prostorný interiér na všech pěti místech
  • Jízdní vlastnosti v terénu

Minusy:

  • Nepohodlné ovládání palubního počítače a navigace
  • Absence dieselové motorizace
  • Nevhodně umístěné tlačítko zavírání pátých dveří
  • Nízká hrana otevřeného víka zavazadelníku