Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jízdní dojmy: Honda Civic a Jazz. Nafta ještě žije!

Martin Frei
Diskuze (16)
Za všeobecné hysterie proti naftě přijíždí dieselová Honda Civic, která plní nadcházející přísné normy. První svezení působí velmi slibně.

Prvními prototypy Hondy Civic jsme se svezli už na podzim 2016. Krátce poté přišla desátá generace na evropský trh, ovšem pouze s benzinovými motory. Zástupci značky nám otevřeně vysvětlili, že potřebují na vývoj dieselu trochu víc času, protože Evropská unie nečekaně změnila pravidla hry s emisemi. Od letošního září se budou měřit nejen v laboratoři, ale i na silnici. Tam může přijít řada nestandardních situací, a i v nich musí motor zachovat dekorum na miligram přesně. Teď je práce hotova a Honda nás pozvala do Říma, abychom ji prověřili v kulisách historické metropole i na silničkách kopcovitého venkova.

Šestnáctistovka i-DTEC je jedním z prvních dieselů, které nová pravidla plní. Upřímně řečeno jsme se trochu obávali lenosti v nízkých otáčkách a méně pohotových reakcí na plyn. Ale to by nebyla Honda. Raději celý motor překopala, než by pustila do světa něco, co by řidiče zklamalo.

Prvním překvapením je tichý chod. Civic celkově není úplně vzorně odhlučněné auto, zejména šum od kol proniká do kabiny víc než v evropských vozech. Diesel ale pocitově hladinu hluku nezvyšuje ani o píď. Do jízdní kulisy zapadá jako mlčenlivý společník, navíc nám barva jeho hlasu připadá příjemnější než u benzinového litrového tříválce.

Druhou dobrou zprávou je zcela přesvědčivý tah z nízkých otáček. Při plynulé jízdě nemusí ručka otáčkoměru přelézt hranici 2000 min-1, a to ani ve stoupáních, kde se motor umí nevzrušeně opřít do dlouhých převodů. Projev agregátu je rozhodně spíš rozvážný než dynamický, tak to ale u dieselu mělo vždycky být.

Do třetice nás potěšil palubní počítač, když na konci 120 km dlouhého okruhu kombinujícího město a silnice druhé třídy ukázal spotřebu 4,6 litru.

S takovou výzbrojí má Honda důvod si věřit. A dodala nám optimismu, že tiché, pružné, silné a úsporné diesely s námi zůstanou i navzdory současným společenským náladám. Na českém trhu se Civic i-DTEC objeví v dubnu, na podzim dostane i devítistupňový automat.

Plusy

  • Tichý chod motoru
  • Plynulý tah v nízkých otáčkách
  • Příznivá spotřeba paliva
  • Přesné řazení

Minusy

  • Valivý hluk kol

Říznější jazz

Necelé tři roky po premiéře dozrála i Honda Jazz k lehkým úpravám. Slovo lehký je zde namístě – jde hlavně o nově tvarovaný nárazník a agresivnější

masku. Jazz ale nepatří k autům, která by musela honit módu. Jeho podstata je ryze praktická a vychází z variability prostoru vysoké karoserie. Zatímco Renault Modus, Opel Meriva, Ford B-Max nebo Nissan Note vyklidily pole rádoby terénním crossoverům, jazz zachovává selský rozum – nejvíc místa je mezi vysokou střechou a nízkou podlahou. Však si také udržuje loajální skupinu příznivců. Technickou novinkou letošního roku je obohacení nabídky motorů. Kromě třináctistovky je na výběr i silnější 1.5 i-VTEC. Také s ním jsme se stihli kolem Říma projet. Výkon 96 kW vypadá slibně, ale dopracovat se k němu je těžké. Motor je sportovně točivý, v nízkých ani středních otáčkách toho moc nepředvede a ve vyšších nepříjemně hučí. K pohodově praktickému duchu jazzu by nám snad víc sedělo litrové turbo z civiku, ale s tím Honda nepočítá. Patnáctistovka je zajímavým zpestřením nabídky, ale trhák v ní nevidíme.

Plusy

  • Využití prostoru
  • Jisté jízdní vlastnosti

Minusy

  • Sportovně točivý motor neodpovídá praktickému poslání vozu

Tři otázky pro Ko Yamamota, manažera vývoje agregátů

Jak se vám podařilo splnit chystané přísné normy bez aditiva AdBlue?

Nejde o jednu konkrétní technologii, ale o komplexnost vývoje. Přepracovali jsme celý motor, jeho spalovací proces, elektronika modeluje i produkci oxidů dusíku. Proto na konci stačí katalyzátor bez AdBlue, ale ve speciálním provedení vyvinutém na míru.

Můžete být konkrétnější?

Jde o kombinaci záchytného katalyzátoru oxidů dusíku s filtrem pevných částic, jehož povrch je z 92% sycen stříbrem. Výsledkem jsou rychlejší

a snazší regenerace filtru. Tedy výhoda pro zákazníka, ale také menší vliv vysokých teplot na další emisní ukazatele.

Překvapuje nás, že zdůrazňujete důležitost dieselu pro civic, ale nové CR-V uvedete jen jako hybrid. V čem je rozdíl?

Atmosféra kolem dieselových emisí nám připadá poněkud přehřátá, zejména u větších SUV. Pakliže se situace uklidní, budeme na dieselové CR-V

připraveni.

Martin Frei
Diskuze (16)
Avatar - TeeJay
27. 2. 2018 10:19
Re: Hmmm
Tady [odkaz] si dali s testováním trochu více práce a píšou věci zcela opačné, než ty. >:D A po svém svezení s 1.5 se přikláním k tomuto názoru.
Avatar - TeeJay
26. 2. 2018 16:30
Re: Hmmm
Neskutečné, jaké nesmysly jsi vyplodil. >:D
Avatar - Jopino
25. 2. 2018 21:19
Re: Hmmm
Je to Tvůj pohledu, ale mám odlišný názor, nejdu s davem. Pokud to jen půjde, vyberu si motor, který bude technicky a servisně nenáročný. Atmo motor. Chápu, komfortnější svezení bude s dopovaným motorem, třeba s Tebou zmiňovanou Fábii. Jestli ovšem tvrdíš, že s litrovou Fábkou je větší zábava za volantem, než s tímto autem, tak Tě po pravdě nechápu. Ale budiž, 100 lidí, 100 chutí. Je to Tvůj názor.
Avatar - pumpkin
25. 2. 2018 20:40
Re: Hmmm
Ja viem, že objem 1.5 znie pri malom aute fajn, lenže ani tých 130 koní nie je ešte zárukou dynamickej jazdy. Takže či sa ti to páči alebo nie, s litrovým trojvalcom TSI vo Fabii bola rozhodne väčšia zábava. Ono to môže byť fajn auto pri jazdení na väčšie vzdialenosti, ale pri poskakovaní po meste by to chcelo rýchlejšiu odozvu pri každom rozbiehaní sa. Ten starý Jazz v rodine má tú 1,4 i-DSI, asi o 50 koní menej, ale jazdiť s tým je záživnejšie a netreba to stále vytáčať.
Avatar - Jopino
25. 2. 2018 19:43
Re: Hmmm
Já to nerozporuji. Co se týče ceny, není to auto z levného kraje, i když má vše potřebné, vyjma aut. klimy. Na druhou stranu třeba full LED ve standardu v této třídě nabídne málo kdo. Reálná cena v ČR od 450.000 6č, Slovensko od 415.000 Kč, není v tomto segmentu málo (např. Polo GTI 6MT bude "jen" o cca 50.000 dražší, a o notných 70PS výkonnější) . Já Jazz Dynamic nechápu jako hot hatch (spíše warm) a ani Honda netvrdí, že tento výbavový stupeň je ryze sportovnim modelem, to není ani Civic Sport, ale jen a pouze TypeR. Je to to pouhopouhá "imidžovka" s výkonnějším motorem, a tak je to třeba chápat. Někde jsem četl, že je to odpověď na "prosby" zákazniků o výkonnější motor v Jazzu. 1.3 i-VTEC je sice velice úsporný, ale ne příliš dynamický motor. Tak tu máme 1.5 z HR-V. Že je to nuda? Já Ti nevím, vidím to právě naopak. Kopa zábavy! Pořád lepší, než downizovaný 0.8, nebo litr. Jak jsem psal, Tvůj názor chápu, ale jakožto téměř 20 let uživatel japonských aut, toto rozhodnutí Hondy jen a jen kvitujj.