TEST Jízdní dojmy s Mitsubishi Outlander PHEV: Král dvojí krve
Stále se jedná o SUV se spalovacím agregátem, dvěma elektromotory a baterií, kterou lze napájet rychlonabíječkami, ale s řadou vylepšení. Nový benzinový čtyřválec 2,4 l pracuje v Atkinsonově cyklu a disponuje 99 kW. Výkon zadního elektromotoru stoupl ze šedesáti na 70 kW, kapacita akumulátorů vzrostla o patnáct procent na 13,8 kWh a generátor je také o deset procent silnější. Výhody plug-in hybridů jsou zřejmé. Na krátké vzdálenosti jedete pouze na elektřinu, kterou si potom dobijete ze zásuvky.
První metry k dobíječce
Bát se nemusíte ani delších tras, protože potom funguje jako běžný hybrid a o pohon se stará spalovací agregát. V případě zmodernizovaného Mitsubishi Outlander PHEV jsme se zaměřili na druhý případ a vyrazili s ním do rakouských Alp. Z Prahy do Kaprunu je to zhruba 480 km, přičemž větší část trasy vede po dálnicích. První zastávku máme hned v Průhonicích u Lidlu, protože baterie máme nabité jen na 15 %. Během dvaceti minut, kdy si stihneme koupit drobnou svačinku, už nám na stojanu svítí 82 %, což je fajn. V nastavení outlanderu volíme mód Eco a udržování hranice nabití baterií tlačítkem Save CHRG u voliče převodovky, protože potom funguje jako běžný hybrid. Cestou poznáváme vůz.
Páčkami pod volantem si můžeme nastavovat intenzitu rekuperace od nuly do 5. Podle ní i vozidlo zpomaluje, když dáme nohu z plynu – na 0 jede na volnoběh. Na středovém displeji sledujeme, jak systém funguje. Většinou táhne jen spalovací agregát, při lehkém přidání nebo jízdě do kopce mu pomáhají elektromotory, a když zpomalováním narekuperujeme dostatek energie, jedeme jen na elektřinu. Kdybychom nesledovali obrazovku, přechody mezi různými pohony bychom ani nezaznamenali. Benzinový čtyřválec totiž běží tiše a kultivovaně.
Klidně i divoce
Multimediální systém nemá svou navigaci, jen podporuje aplikaci Android Auto, která u nás ještě nefunguje. S našimi mobily si tedy nerozumí, takže
případné nabíječky po cestě musíme hledat na nich. A již v Čechách nám jich Google několik nabízí. Nejsou však úplně na hlavní trase a my se nechceme zdržovat jejich hledáním. Blížíme se k jedinému většímu městu na cestě. Právě na projetí Českých Budějovic jsme si schovávali elektřinu. Tu nyní využijeme, abychom zdejší obyvatele nezatěžovali dalšími emisemi.
Volíme režim EV a nehlučně se proplétáme městem. Outlander zrychluje přesvědčivě, a kdybychom chtěli, nedáme téměř nikomu na semaforech šanci. Za Planou se vracíme do módu zachování energie a kapacita baterií je lehce pod polovinou.
Na cestě k rakouským hranicím ještě zkoušíme sportovní režim S-AWC Sport, kdy jsou v permanenci všechny tři motory, které společně mohou mít až 167 kW. Mitsubishi reaguje na plyn okamžitě a jeho dynamika je více než přesvědčivá. Komfortní nastavení podvozku se ale na větší řezání zatáček nehodí, stejně jako tupější řízení. S předjížděním pomalejších vozů však nemáme sebemenší problémy, protože pružné zrychlení je díky elektromotorům úžasné.
Mitsubishi Outlander PHEV v číslech | |
Spalovací motor | zážehový, R4 |
Zdvihový objem (cm3) | 2360 |
Maximální výkon (kW při min-1) | 99/4500 |
Maximální točivý moment (Nm při min-1) | 211/4500 |
Výkon předního/zadního elektromotoru (kW) | 60/70 |
Toč. moment předního/zadního elektromotoru (Nm) | 137/195 |
Maximální systémový výkon (kW) | 167 |
Objem zavazadlového prostoru (l) | 463/1602 |
Max. rychlost (km/h) | 170 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 10,5 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 1,8 |
Základní cena od (Kč) | 1 099 900 |
Slušná práce
V Rakousku už jedeme prakticky jen po dálnicích. Na krátkém úseku je dokonce povoleno 140 km/h a ani v této rychlosti o tichém motoru pod kapotou nevíme. Outlander by čistě na elektřinu měl jet až 135 km/h, takže to hned zkoušíme. A dosáhnout této mety není problém. Jen dílky označující nabití baterií nám mizí přímo před očima a během chvilky se dostáváme na nulu – rychlá jízda na elektřinu se rozhodně nevyplatí. Rakouské dálnice, kde jsou častá omezení na stovku, další vzrušení nepřinášejí. Rychlonabíjecích stojanů je podél nich ale podstatně více než v Čechách. K několika sjíždíme, všechny však fungují na místní čipy nebo aplikace, takže jsme je nevyužili. V poklidném tempu přijíždíme do Kaprunu a palubní počítač nám ukazuje průměrnou spotřebu 7,4 l/100 km. Na 1955 kg těžké SUV s trojčlennou posádkou a plně naloženým kufrem to je velmi pěkná hodnota. A to i v případě, kdy k ní připočteme ještě asi 11 kWh spotřebované elektřiny.
Sníh na dva způsoby
Do Rakouska jsme nejeli jen tak náhodou. Chceme si zde vyzkoušet nový mód Snow pro pohon všech kol. S ním se outlander plynule rozjíždí a ukazuje maximální záběr. Systém totiž umí rozdělovat točivý moment i mezi levé a pravé kolo na nápravě. Nyní v režimu Lock uzamkneme distribuci síly na přední a zadní kola a úplně vypneme stabilizaci. S mitsubishi si potom užíváme i zábavu – na sněhu hezky klouže a zatáčky projíždí bokem dopředu. Na cestu zpět jsme připraveni o něco lépe, protože akumulátory ukazují 100% nabití – přes noc jsme je napájeli z běžné 220V sítě. Jedeme stejnou trasou a v Praze na palubním displeji svítí průměr 7,3 l/100 km.
Plug-in hybrid ukázal, že mu chutnají i dlouhé cesty. Nám se na něm líbilo i nabízené pohodlí či prostornost a rozhodně jde o nejlepší outlander, ve kterém jsme jeli.
Plusy
- Komfort a pohodlí
- Neznatelné přechody mezi různými režimy
- Kultivovaný spalovací motor a odhlučnění
- Slušná spotřeba paliva
- Možnost jezdit jen na elektřinu
- Rychlé dobíjení
Minusy
- Přepínání palubního počítače tlačítkem na palubce
- Malý rozsah nastavování volantu
- Složité listování v menu
Plug-in hybrid Mitsubishi Outlander
Systém funguje v několika režimech. Při vysokých rychlostech se může vůz pohybovat pouze silou spalovacího motoru a při zatížení si pomůže předním či zadním elektromotorem, což je paralelní zapojení. Umí ale i sériové. V něm kola roztáčení výhradně elektromotory a benzinový agregát slouží k pohonu generátoru, který dobíjí baterie. Samozřejmostí je i čistě elektrický provoz.