Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jízdní dojmy s Porsche Panamera Sport Turismo a Turbo S E-Hybrid: Větší pozadí je v kurzu!

Jiří Baborský
Diskuze (60)
Porsche se s panamerou trefilo zákazníkům do vkusu a je načase opět trochu rozvířit vody luxusního segmentu. Co byste řekli variaci na téma kombi? Jmenuje se honosně Sport Turismo.

Když se díváme na nové Sport Turismo zaparkované vedle základní Panamery liftback, říkáme si proč. Auta jsou na chlup shodně dlouhá, obdobně stylizovaná záď je jen nepatrně boubelatější a kufr zvětšený o 25 litrů mrazák na chalupu stejně neodveze.

Jenže pak jsme se na novinku podívali trochu jinou optikou. Míří na klientelu, která má poněkud jiné starosti. A mimo jiné se v těchto kruzích nosí být „in“. V roce 2010 jste byli mezi mercedesy, bavoráky a audinami za hvězdu s panamerou jako takovou. Byla něčím novým, neokoukaným, žádaným. Teď je tu druhá generace manažerského porsche – hezčí, jemnější, ale dost podobná. Její „vow efekt“ slábne. A kombi je přesně to, co v zámožných kruzích opět přitáhne pozornost.

Motory pro Panameru Sport Turismo Panamera 4 ST Panamera 4S ST Panamera Turbo ST Panamera 4 E-Hybrid ST
Motor 3.0 V6 turbo 2.9 V6 biturbo 4.0 V8 biturbo 2.9 V6 biturbo + elektro
Výkon (kW/min-1) 243/5400-6400 324/5650-6600 404/5750-6000 340/6000
Točivý moment (Nm/min-1) 450/1340-4900 550/1750-5500 770/1960-4500 700/1100-4500
Pohon 4x4 4x4 4x4 4x4
Zrychlení 0-100 km/h (s) 5,3 4,2 3,6 4,6
Maximální rychlost (km/h) 259 286 304 275
Základní cena (Kč) 2 730 000 3 350 000 4 410 000 3 130 000

Ani užitnou hodnotou nemá Sport Turismo o tolik navrch, vždyť už liftback otevírá celou záď včetně okna, nakládání je tedy velmi pohodlné. Novinka

si může připsat body k dobru za nižší nákladovou hranu a obsaditelnost 4 + 1. Dosud byla panamera výhradně čtyřmístná, Sport Turismo se ale standardně nabízí s nouzovým prostředním místem vzadu. Pohodlí tam nečekejte kdovíjaké, nohám vadí tunel a zádům vyboulené sedadlo, ale na kratší cesty nebo pro děti je to fajn přidaná hodnota. Na přání vám porsche dodá i čtyřmístné kombi, kde si všichni cestující užijí objetí sportovně

tvarovaných sedadel.

Panamera Sport Turismo se nabízí výhradně s pohonem všech kol a benzinovými motory. Diesely procházejí vývojem kvůli změnám v měření emisí, nekoupíte je teď ani v liftbacku a jejich návrat lze brzy očekávat.

Srovnání liftback kombi
Délka (mm)5049
Šířka (mm)1937
Výška (mm) 1423 1428
Rozvor (mm)2950
Kufr (l) 495/1304 520/1390

My jsme cestou z chorvatského Trogiru na ostrov Pag vyzkoušeli to nejlepší – přeplňovaný čtyřlitrový osmiválec s výkonem 404 kW, točivým momentem 770 Nm a fenomenálním zvukovým doprovodem, což jsou parametry hodné označení superkombi. Souhlasíme, že je tohle porsche obrovské, těžké a vy to za volantem vnímáte. Ale monstrum pod kapotou vše přebije, zaplaví tělo adrenalinem a nakonec si zatáčky užijete málem jak v devětsetjedenáctce. Turbo je brutální a navzdory všem negativům, která z pětimetrové délky plynou, je fantasticky ovladatelné a čitelné. Tři sta kilometrů v hodině je v jeho podání stejně samozřejmých a zábavných jako drift v utažené zatáčce. Fuj, ty mořem nasolené silnice ale krásně kloužou…

Plusy

  • V luxusní třídě netradiční alternativa

Minusy

  • Kombi není o moc praktičtější než liftback

Panamera Turbo S E-Hybrid: Nová doba – hybrid poráží všechny

Současně s novou karosářskou verzí nám Porsche představilo nejvýkonnější variantu celé modelové řady Panamera. Prý v kombíku nebude, tvrdili nám, a než jsme přistáli zpátky v Praze, potvrdila značka top motor i pro Sport Turismo. Zajímavá strategie. Jenže vy pořád nevíte, o čem vlastně mluvíme. Pardon, z té ukrutné rychlosti to máme v hlavě ještě všechno zpřeházené. Takže co to tu máme? Osmiválec biturbo známe a ještě teď nás u srdce hřejí vzpomínky. Jenže pokračujeme!

V převodovce se usídlil elektromotor se 100 kW a 400 Nm a vy už asi tušíte, odkud vítr fouká. Porsche elektrifikovalo dosud nejsilnější motor a poprvé v dějinách udělalo nejvýkonnější variantou hybrid. Sečteno a podtrženo posílá soustava na všechna kola 500 kW a 850 Nm, což převedeno do praxe znamená, že za 3,4 sekundy jedeme stovkou, za 11,7 s dvoustovkou a omezovač nás zastavuje na 310 km/h. Před námi dlouhá rovinka, na jejím konci auto. Stačí pomyslet na předjetí, zarazit plyn do podlahy, a už abyste zapínali blinkr. Panamera se řítí kupředu jak gepard, co měsíc nežral, nepolevuje a na každé další pobídnutí je připravena znovu odhodlaně vyrazit. Jestli někomu elektrika pod kapotou nevoní, přísaháme, že až tohle zažije, svůj postoj přehodnotí. Je to právě elektromotor se 400 Nm dostupnými od sta otáček, který stojí za ohromující okamžitou odezvou na plyn. Abychom byli objektivní, musíme najít i nějaké slabiny. Bohužel pro porsche to po přesednutí z klasického turba nedá tolik práce. Hybrid zvedl hmotnost o 315 kg na 2310 kg a to už je v zatáčkách poznat. Co naženete silou na rovině, ztratíte těžkopádnějším projevem v serpentinách. Vyberte si, co je milejší.

Turbo S E-Hybrid
Motor 4.0 V8 bi-turbo + elektro
Výkon (kW/min-1) 500/5750-6000
Točivý moment (Nm/min-1) 850/1400-5500
Pohon 4x4
Zrychlení 0-100 km/h (s) 3,4
Maximální rychlost (km/h) 310
Základní cena (Kč) 5 160 000

Plusy

  • Brutální zátah a rychlost

Minusy

  • Vysoká hmotnost je v zatáčkách znát

Jiří Baborský
Diskuze (60)
Avatar - Hammunasakra
13. 11. 2017 13:50
Re: 400 Nm elektromotoru
Takže ty napíše opakovaně blbost a máš :yes: a já jen upozornim na svuj starší reálnej příspěvek a :no:

A jako bonus mi nabídneš další :no: >:D

Avatar - Hammunasakra
13. 11. 2017 13:48
Re: 400 Nm elektromotoru
Teď myslíš který dvě z nich? ;-)

A který máš projetý ty? :-)
13. 11. 2017 10:04
Re: 400 Nm elektromotoru
To, že mají dvě převodovky stejný počet stupňů, neznamená, že jsou to stejné převodovky. A to ani v rámci jednoho modelu. Není jen jedna 7 stupňová PDK.

Je vidět, kde se ACZ inspiruje. Nadpis slibuje něco, co pak článek neposkytuje. Člověk by třeba čekal nějaká čísla. Ono je těžké porazit dobrou dvouspojku, když řadí prakticky okamžitě. Předpoklad pro to je, že dobře předpoví, kam se bude řadit. U těch dobrých se kolikrát udává čas přeřazení 0 ms (osobně to beru jako trochu hyperbolu). Rychleji to jde jen těžko. A když jsem četl, že jedním z klíčů k rychlosti této převodovky je, že má na kterémkoli stupni otevřené jen dva prvky, tak jsem se musel usmát - to samé udělali u 8HP (vzpomínám si, jak u ZF ukazovali, jak efektivní je podřazení z 8 na 2). A ta je jak stará? Že by se třeba zmínili o uzamykání HDM, to ne. Informace skoro žádné. Ale je mi jasné, že máš obě auta projetá. >:-[]
Avatar - wakantanka
13. 11. 2017 09:37
Re: Ošklivé
No ale ten Mustang so 4 valcom predsa len naväzuje na tradíciu 3. ? generácie :-)
13. 11. 2017 09:31
Re: 400 Nm elektromotoru
Panamera má plug-in hybrid i se základním šestiválcem (AWD) a je to druhá nejlevnější motorizace (levnější je jen základní šestiválec samotný, který je jako RWD i AWD). Mně osobně dává větší smysl, protože hybrid udělá větší rozdíl (z hlediska tedy výkonů, což jakž takž může vykoupit tu šílenou hmotnost - tři metráky navíc). Turbo samotné je už hodně rychlé a potřebovalo by výkonnější systém (ta elektrická část je stejná). Nebo alespoň "silnější" převodovku.

Kdy naposledy VW vypustil nějakou šílenost? 90. léta jsou pryč. Piëch, který za takovými projekty typicky stál, je pryč. Do počtu by to bylo tak jako tak.