TEST Jízdní dojmy s Porsche Panamera Sport Turismo a Turbo S E-Hybrid: Větší pozadí je v kurzu!
Když se díváme na nové Sport Turismo zaparkované vedle základní Panamery liftback, říkáme si proč. Auta jsou na chlup shodně dlouhá, obdobně stylizovaná záď je jen nepatrně boubelatější a kufr zvětšený o 25 litrů mrazák na chalupu stejně neodveze.
Jenže pak jsme se na novinku podívali trochu jinou optikou. Míří na klientelu, která má poněkud jiné starosti. A mimo jiné se v těchto kruzích nosí být „in“. V roce 2010 jste byli mezi mercedesy, bavoráky a audinami za hvězdu s panamerou jako takovou. Byla něčím novým, neokoukaným, žádaným. Teď je tu druhá generace manažerského porsche – hezčí, jemnější, ale dost podobná. Její „vow efekt“ slábne. A kombi je přesně to, co v zámožných kruzích opět přitáhne pozornost.
Motory pro Panameru Sport Turismo | Panamera 4 ST | Panamera 4S ST | Panamera Turbo ST | Panamera 4 E-Hybrid ST |
Motor | 3.0 V6 turbo | 2.9 V6 biturbo | 4.0 V8 biturbo | 2.9 V6 biturbo + elektro |
Výkon (kW/min-1) | 243/5400-6400 | 324/5650-6600 | 404/5750-6000 | 340/6000 |
Točivý moment (Nm/min-1) | 450/1340-4900 | 550/1750-5500 | 770/1960-4500 | 700/1100-4500 |
Pohon | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 5,3 | 4,2 | 3,6 | 4,6 |
Maximální rychlost (km/h) | 259 | 286 | 304 | 275 |
Základní cena (Kč) | 2 730 000 | 3 350 000 | 4 410 000 | 3 130 000 |
Ani užitnou hodnotou nemá Sport Turismo o tolik navrch, vždyť už liftback otevírá celou záď včetně okna, nakládání je tedy velmi pohodlné. Novinka
si může připsat body k dobru za nižší nákladovou hranu a obsaditelnost 4 + 1. Dosud byla panamera výhradně čtyřmístná, Sport Turismo se ale standardně nabízí s nouzovým prostředním místem vzadu. Pohodlí tam nečekejte kdovíjaké, nohám vadí tunel a zádům vyboulené sedadlo, ale na kratší cesty nebo pro děti je to fajn přidaná hodnota. Na přání vám porsche dodá i čtyřmístné kombi, kde si všichni cestující užijí objetí sportovně
tvarovaných sedadel.
Panamera Sport Turismo se nabízí výhradně s pohonem všech kol a benzinovými motory. Diesely procházejí vývojem kvůli změnám v měření emisí, nekoupíte je teď ani v liftbacku a jejich návrat lze brzy očekávat.
Srovnání | liftback | kombi |
Délka (mm) | 5049 | |
Šířka (mm) | 1937 | |
Výška (mm) | 1423 | 1428 |
Rozvor (mm) | 2950 | |
Kufr (l) | 495/1304 | 520/1390 |
My jsme cestou z chorvatského Trogiru na ostrov Pag vyzkoušeli to nejlepší – přeplňovaný čtyřlitrový osmiválec s výkonem 404 kW, točivým momentem 770 Nm a fenomenálním zvukovým doprovodem, což jsou parametry hodné označení superkombi. Souhlasíme, že je tohle porsche obrovské, těžké a vy to za volantem vnímáte. Ale monstrum pod kapotou vše přebije, zaplaví tělo adrenalinem a nakonec si zatáčky užijete málem jak v devětsetjedenáctce. Turbo je brutální a navzdory všem negativům, která z pětimetrové délky plynou, je fantasticky ovladatelné a čitelné. Tři sta kilometrů v hodině je v jeho podání stejně samozřejmých a zábavných jako drift v utažené zatáčce. Fuj, ty mořem nasolené silnice ale krásně kloužou…
Plusy
- V luxusní třídě netradiční alternativa
Minusy
- Kombi není o moc praktičtější než liftback
Panamera Turbo S E-Hybrid: Nová doba – hybrid poráží všechny
Současně s novou karosářskou verzí nám Porsche představilo nejvýkonnější variantu celé modelové řady Panamera. Prý v kombíku nebude, tvrdili nám, a než jsme přistáli zpátky v Praze, potvrdila značka top motor i pro Sport Turismo. Zajímavá strategie. Jenže vy pořád nevíte, o čem vlastně mluvíme. Pardon, z té ukrutné rychlosti to máme v hlavě ještě všechno zpřeházené. Takže co to tu máme? Osmiválec biturbo známe a ještě teď nás u srdce hřejí vzpomínky. Jenže pokračujeme!
V převodovce se usídlil elektromotor se 100 kW a 400 Nm a vy už asi tušíte, odkud vítr fouká. Porsche elektrifikovalo dosud nejsilnější motor a poprvé v dějinách udělalo nejvýkonnější variantou hybrid. Sečteno a podtrženo posílá soustava na všechna kola 500 kW a 850 Nm, což převedeno do praxe znamená, že za 3,4 sekundy jedeme stovkou, za 11,7 s dvoustovkou a omezovač nás zastavuje na 310 km/h. Před námi dlouhá rovinka, na jejím konci auto. Stačí pomyslet na předjetí, zarazit plyn do podlahy, a už abyste zapínali blinkr. Panamera se řítí kupředu jak gepard, co měsíc nežral, nepolevuje a na každé další pobídnutí je připravena znovu odhodlaně vyrazit. Jestli někomu elektrika pod kapotou nevoní, přísaháme, že až tohle zažije, svůj postoj přehodnotí. Je to právě elektromotor se 400 Nm dostupnými od sta otáček, který stojí za ohromující okamžitou odezvou na plyn. Abychom byli objektivní, musíme najít i nějaké slabiny. Bohužel pro porsche to po přesednutí z klasického turba nedá tolik práce. Hybrid zvedl hmotnost o 315 kg na 2310 kg a to už je v zatáčkách poznat. Co naženete silou na rovině, ztratíte těžkopádnějším projevem v serpentinách. Vyberte si, co je milejší.
Turbo S E-Hybrid | |
Motor | 4.0 V8 bi-turbo + elektro |
Výkon (kW/min-1) | 500/5750-6000 |
Točivý moment (Nm/min-1) | 850/1400-5500 |
Pohon | 4x4 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 3,4 |
Maximální rychlost (km/h) | 310 |
Základní cena (Kč) | 5 160 000 |
Plusy
- Brutální zátah a rychlost
Minusy
- Vysoká hmotnost je v zatáčkách znát