Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jízdní dojmy: Volkswagen Polo R WRC

Jan Mička
Diskuze (142)
Český trh již na podzim obohatí ostrý Volkswagen Polo R WRC. Při příležitosti letošní Rally Deutschland jsme si jej poprvé vyzkoušeli.

Je rychlý, neuvěřitelně zábavný a bude vyrobeno pouhých 2.500 kusů. Volkswagen Polo R WRC snoubí techniku většího Golfu GTI s malými rozměry, což je zaručená cesta k netradičním jízdním zážitkům. Navíc nevznikl náhodou. Výrobce totiž musel vyrobit omezenou sérii ostrého produkčního hatchbacku, aby mohla proběhnout homologace závodního speciálu WRC. Při příležitosti letošní Německé rally jsme se s jedním exemplářem svezli. Vyrazili jsme přitom na silnice, po kterých se dříve nebo později proháněly skutečné závodní speciály WRC.

Design – Ostrý jako vůz sám

Už při prvním pohledu poznáte, že tady něco nehraje. Klíčové díly karoserie se totiž jen stěží podobají dosud nejsilnějšímu Polu GTI a přítomnost tunigové úpravy jedné z věhlasnějších firem zavrhnete ihned. Na to vypadá design až moc dokonale. Polo R WRC má však po optické stránce vše, co potřebuje. Doširoka rozevřený přední nárazník vypadá dramaticky, v jeho spodní části najdeme decentní splitter. Xenonové světlomety s LED pro denní svícení rozhodně nepřehlédnete.

V podobném duchu byla navržena i záď. Nechybí aerodynamické křídlo na víku zavazadlového prostoru a dvojitá koncovka výfuku. Polo R WRC stojí na nádherných 18“ kolech Cagliari s pneumatikami o rozměru 215/35. Závodní auru dotahují decentní polepy, plaketa WRC na zádi a charakteristické písmeno R v masce chladiče. Součet toho všeho má za následek, že vůz budí opravdu hodně pozornosti. Možná dokonce víc, než skutečný rallyový speciál. Exkluzivní hot-hatch bude dostupný pouze s třídveřovou karoserií a bílým perleťovým lakem.

Volkswagen Polo R WRC: Srovnání rozměrů
ModelPolo R WRCPolo GTIPolo
Délka [mm]400039873970
Šířka [mm]190119011901
Výška [mm]145814581462
Rozvor [mm]246724672467
Rozchod vpředu [mm]144514451445
Rozchod vzadu [mm]143714371437

Sportovec i uvnitř

Interiér vás nenechá na pochybách, že řídíte něco skutečně speciálního. Polo R WRC dostalo sportovní sedačky s excelentním bočním vedením, navíc potažené Alcantarou. Tu najdeme i na tříramenném multifunkčním volantu se zploštělou spodní částí a vyznačením středové polohy. Ani zde nechybí malá plaketa WRC, kterou tak máte pořád na očích. Tvar přístrojového štítu se neliší od Pola GTI, budíky však dostaly modré ručičky. Standardem je černé provedení stropu a hliníkové pedály.

Nemá smysl déle rozvádět špičkovou ergonomii a množství prostoru. Ano, Polo je malé auto, ale pohodlně převeze čtveřici dospělých cestujících s rozměrnou bagáží. V případě této verze navíc zatraceně rychle.

Motor – Dar od Golfu GTI

Možná Vás to překvapí, ale pod kapotou se nenachází dvakrát přeplňovaná čtrnáctistovka z Pola GTI. Navíc zde nemáme ani automatickou převodovku DSG. Srdcem Volkswagenu Polo R WRC je nový dvoulitr TSI o výkonu 162 kW ve 4500 otáčkách za minutu a točivém momentu 350 N.m. Ten je dostupný v rozmezí 2500 – 4400 otáček, což napovídá atmosférický charakter motoru. Agregát je neuvěřitelně pružný a s chutí reaguje na povely plynového pedálu. Šestistupňová manuální převodovka by si zasloužila kratší odstupňování a rovněž přidat na přesnosti při přechodu mezi jednotlivými rychlostmi.

Polo R WRC vs. Golf GTI: srovnání základních technických údajů
ModelPolo R WRCGolf GTI
Motor2.0 TSI2.0 TSI
Převodovka6 MT6 MT
Výkon [kW]162162
Točivý moment [N.m]350350
Max. rychlost [km/h]243246
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,46,5
Kombinovaná spotřeba [l]7,56
Hmotnost [kg]13241351
Základní cena [Kč]asi 640.000613.900

Jízda – Jiný level

Možná Vás napadlo, že bude problematické přenést obrovský výkon na přední nápravě bez samosvorného diferenciálu (R WRC má elektronický systém XDS) na silnici, a že sportovní podvozek nebude ve spojení s vlečenou zadní nápravou fungovat v zatáčkách. Tato domněnka je však zcela chybná a její strůjce by měl jít klečet na hrách. Polo je rozverné, čitelné a jezdit s ním je velká zábava.

Po nastartování trochu zarazí nesportovní zvukový projev motoru. To značí, že výrobce nepoužil zvukový rezonátor jako v případě Golfu GTI. Po vyjetí se však karta obrací a Polo si začíná jemně pobrblávat. Motoru je nejlépe ve středním pásmu otáček, kde má dostatek výkonu a točivého momentu k okamžitému vystřelení. Na okreskách vás nejvíc bude bavit jízda na třetí a čtvrtý rychlostní stupeň. Po uvolnění plynového pedálu si totiž R WRC od výfuku návykově odkašlává.

vw jizdnidojmy malevozy vw jizdnidojmy malevozy

Podvozek Pola R WRC byl řádně přitvrzen. Ne však do takové míry, aby z vozu dělal nekomfortní uskákanou kozu. I na vozovkách s nepříliš kvalitním povrchem je zaručen co nejlepší kontakt kol s vozovkou, o uskakování zadní nápravy nemůže být řeč.

Vůz je rychlý nejen v přímce, ale i v zatáčkách. Řízení bylo oproti standardu přitvrzeno a poskytuje dostatek informací o poloze předních kol. Náklony karoserie v zatáčkách jsou minimální, a když už se dostaví, perfektní sedačky podrží tělo v ideální pozici. Nejvíce jsme si zamilovali projíždění vraceček pod plným plynem a příkladnou čitelnost chování. V nájezdech do zatáček se záď pod brzdami rošťácky zavlní. Stabilizační systém se sice nedá vypnout, je ale nastaven tak, aby řidiči nechal dostatek prostoru k řešení jízdních situací. Při ostrém jízdním stylu počítejte se spotřebou okolo 11 l/100 km, to už je však krajní mez. Kombinovaně jsme bez větších obtíží jezdili za 7 litrů, při ustálené jízdě stokilometrovou rychlostí si motor nárokuje 6,5 l/100 km.

Závěr: Dostupná exkluzivita

Volkswagen Polo R WRC může na první pohled připadat nesmyslně drahý, nakonec to ale taková hrůza nebude. V Německu byla cena stanovena na 33.900 eur, u nás by však vůz neměl být dražší než 650.000 Kč. V ceně je přitom obsaženo vše, co vidíte na fotkách: čalounění Alcantarou, multifunkční sportovní volant, hliníkové pedály, tempomat, světelný a dešťový senzor, automatická klimatizace, čtyři airbagy a přední loketní opěrka. Kdybychom vzali standardní Polo GTI se slabším motorem a doplnili jej o všechnu tuto výbavu, dostali bychom se na podobnou cenu.

Náklady na koupi a provoz jdou však zcela stranou ve chvíli, kdy vyrazíte Polo R WRC pořádně protáhnout. Vůz přesvědčí vyváženými jízdními vlastnostmi, skvělým motorem a atmosférou v interiéru. Zájemce o ostrý hatchback by měl jeho koupi rozhodně zvážit. Zrovna v tomto případě se totiž nevyplatí váhat moc dlouho.

Jan Mička
Diskuze (142)
Avatar - King of the road.
3. 9. 2013 21:29
Re: Barum rally Zlín
Ja se za to nestydim.
2. 9. 2013 21:15
Re: ...
Passat s naftou je podla teba 1.8TSI??
Bol tu clanok o rekorde z USA, kde to dali za 3.3 alebo tak podobne.
Mam na mysli 1.8TSI v oktavke. Ale mozno je vo fauve modeloch nejaka super duper verzia, jazdiaca viac na vzduch.

10 je vela; pod 10 sa da jazdit snad aj s Ferrari.

Btw, najnizsiu okamzitu spotrebu na rovine som mal s 2.0TDI PD v okte, na tempomat to zralo 2.2-2.6, opat medzi 50-60kmh na 5ty kvalt, ked sa to prevaluje na cca 1250ot.

Ale samozrejme, su aj menej zrave motory, len to nebude benzin. Ani ten v Smarte.
Podla mna si sa sekol s motorizaciou.

Co do spotreby, s hocicim sa da jazdit pod normovanou kombinovanou a to dlhodobo. Ze sa neda pise len ten, co nevie.
2. 9. 2013 17:15
Re: ...
Říkáš leda Passat... snad nechceš říct, že svůj argument opíráš o Passat s 1,8 TSI. :-) Pod 3 litry se dá dostat i s automatem. To je, co. Záleží na autě. Za ty roky motor prodělal nejednu změnu. A DSG se také naučilo nějaký ten trik. Velkým faktorem je tu trasa samotná, ale skutečně nemluvím o cestě z kopce.

Jak jsem napsal, můžeš to číst klidně jako 4. Mne to zajímá jen z hlediska toho, co motor zvládne. A musím se vždy usmívat poznámkám, že s tím pod 10 jezdit nelze. Ano, asi bych se zastřelil, kdybych měl takhle vyjet celou nádrž, ale jde to.
Avatar - Kjirka
1. 9. 2013 16:01
Re: Barum rally Zlín
ty asi budeš ze Zlína, že ? >:D >:D >:D
Avatar - Kjirka
1. 9. 2013 16:00
Re: Dobrééé
no dejme tomu, ale ta barevná kompozice se mi vůbec nelíbí. Kdyby nafotili třeba červenou kárku, byl by ten dojem úplně jinde.