TEST Kia Rio 1.4 LX+ - malý krok pro svět, velký pro Kiu
Čtyřmetrové hatchbacky z kategorie malých vozů se v posledních měsících stávají trendem, který již musí následovat všechny nové modely, které chtějí být „in“. Kia Motors a její druhé Rio se vydávají k zákazníkům paradoxně s menší karosérií než v první generaci stejného jména. Tehdy se totiž malá Kia nabízela jen jako tříprostorový sedan (délka 4215 mm) nebo dynamicky tvarované kombi. Evropa však jednoznačně preferuje hatchbacky, takže ofenzíva kterou korejská automobilová skupina Hyundai-Kia vyhlásila, se bez nového klíčového modelu nemohla obejít. Dvojče Ria - nový Hyundai Accent - se již v několika podobách představil na různých světových výstavách, definitivní evropské verze se dočkáme již brzy.
Rio: moderní čtyřmetrový hatchback
kia testy malevozy Nové Rio (délka 3990 mm) se zařazuje po bok Renaultu Clio (s délkou 3986 mm), Fiatu Grande Punto (délka 4030 mm) a Škody Fabia (3970 mm), která dlouho svou délkou vedla segment. Korejský design dospěl do fáze přibližování vkusu Evropanů. Vnější tvary Ria jsou vyvážené, prosté zbytečných kudrlinek. Citlivý přístup tvůrců je pěkně vidět v bočním profilu, který opticky odlehčuje tmavý pás oken, prodloužený vzadu malým trojúhelníkovým plastovým dílem na C-sloupku. Koncová světla navazují svým uspořádáním na boční prolis v karosérii světlým pásem, šarmantní záď je ukončena centrálně umístěnou mlhovkou. Rozvor 2500 mm se řadí k nejlepším hodnotám ve třídě, stejně jako rozchod kol 1470/1460 mm.
V technických datech dovozce jsou již připraveny hodnoty pro souběžně vyráběný tříprostorový sedan Rio, jeho uvedení na trh však závisí na poptávce po tomto druhu karosérie. Kia i nadále svůj obchodní záměr staví na příznivém poměru cena/užitná hodnota, i když nyní se již nejedná o žádné podbízení. Nejlevnější pětidveřové Rio v ceníku stojí 269.900,-Kč, naše druhá nejlevnější výbava LX+ za 309.900,-Kč má vedle základního motoru 1.4 (71 kW) ve standardní výbavě také ABS, centrální zamykání, manuální klimatizaci, kotoučové brzdy na všech kolech a dva čelní airbagy.
Interiér: nejblíže ke korejské pověsti
kia testy malevozy Uvnitř malé Kie je korejský původ vidět a cítit nejvíce. Design přístrojové desky není právě konzervativní a obdivovat jej budou jen opravdoví individualisté. Svůj účel však plní bezchybně. Přístroje v kapličce mají jednoduché provedení, což prospívá jejich čitelnosti. Neobvyklá je nejen středová konzole, do které ani v této generaci nelze zakoupit originální rádio od výrobce, ale také tlačítko přepínání mezi denním a celkovým počítadlem kilometrů, vlevo pod volantem. Pochvalu udělujeme tvůrcům za tvarování hlavice řadící páky, volant má také povedený tvar, ale bohužel mu schází podélné nastavení polohy. Výrazné tvarování hlavního dílu přístrojové desky uvolňuje místo pro cestující, kteří mají subjektivně i objektivně v dané třídě nadprůměrně mnoho místa. Vzadu se pohodlně usadí průměrně vzrostlí jedinci, kteří v mnoha konkurenčních vozech mají problémy.
Šedý plastový interiér se vyznačuje dobrým dílenským zpracováním. I na těch nejnáročnějších testovacích trasách v hlavním městě se v interiéru sporadicky nechtěnými zvuky ozývalo pouze dodatečně montované rádio Pioneer, originální plasty nevydaly ani hlásek.
kia testy malevozy Zavazadlový prostor má slušný objem 270 l, pravidelný tvar a tudíž dobrou využitelnost. Nakládací hrana je u nezatíženého vozu 680 mm nad zemí, pod otevřené víko se bez rizika poranění může vzpřímit člověk vysoký 185 cm. Sklopením standardně děleného zadního sedadla a opěradla (60:40) vznikne 1230 mm dlouhý prostor s rovinou podlahy narušenou několikacentimetrovým schůdkem. Pod podlahou je plnohodnotné rezervní kolo. Nouzově lze v interiéru převážet až 2,6 m dlouhý tenký předmět (měřeno od čelního skla ke konci zavazadlového prostoru).
Naše Kia vydávala při dovírání dveří ukázkový zvuk, připomínající spíše luxusní německý sedan.
Jízda: komfort především
Základní motorizace malého Ria je na poměry třídy nadprůměrně výkonná. Z toho zřejmě plyne také vyšší cenová hladina, kterou tento model na českém trhu začíná. Agregát s litinovým blokem a hliníkovou šestnáctiventilovou hlavou má zdvihový objem 1399 cm3, nejvyšší výkon 71 kW při 6000 ot./min a točivý moment s vrcholem 128 Nm při 4700 ot./min. Vyšší otáčky maxima točivého momentu výjimečně neznamenají, že by byl v nízkých a středních otáčkách nepoužitelný. Rio potěší i po motorické stránce, protože motor ochotně odvádí svou práci v celém rozsahu otáčkoměru. Silný motor s lehkým vozem umí svižně zrychlovat, ale je přitom velmi tichý, ve městě není zpočátku řidič jistý zda již má nastartováno, podobné problémy mívají kolemjdoucí, kteří slyší Rio vskutku až na poslední chvíli. Důležité je, že jde o motor, který má Rio už v základní výbavě, tedy pokud máte averzi ke tříválcům, je toto Rio právě pro vás.
Spotřeba paliva se během testu vyšplhala na 7,5 l/100 km, když polovinu z necelých pěti set kilometrů tvořily pojížďky po městě, zbytek při plném zatížení mimo město. V praxi by se dlouhodobá spotřeba podle nás mohla dostat pod sedmilitrovou hodnotu.
Cestování na delších trasách je provázeno optimální zvukovou kulisou, při 100 km/h a zařazeném nejvyšším stupni se na otáčkoměru ustálí ručka na 3000 ot./min, při 130 km/h na 3800 ot./min.
Rio má příjemně naladěný podvozek, pohodlnější než u největšího konkurenta z Mladé Boleslavi, ale přitom jistý při rychlejší jízdě. Až v extrémní situaci vozidlo balancuje na hraně mezi nedotáčivostí a přetáčivostí, ale k té se většina řidičů tohoto vozu v životě nevydá. Krokem ke stabilnějším vlastnostem by bezesporu byla výměna korejských pneumatik za jiné, třeba za některý z dostupných modelů české či slovenské produkce. Řízení je standardně vybaveno vhodně dimenzovaným posilovačem, řazení pětistupňové převodovky se místy potýkalo s obtížněji řaditelnou jedničkou, ale celkově jde o velmi dobrý průměr.
Závěr: překvapení sezóny
kia testy malevozy Nové Rio posunulo značku o velký krok kupředu. Automobilový svět se sice kvůli tomu významně nemění, ale korejské automobilce by mohl tento model výrazně změnit image. K úspěšným, ale přece jen dražším SUV Sorento a Sportage by se podle našeho názoru mohl zařadit i tento model, protože po technické stránce na to rozhodně má. Cena již není tím hlavním argumentem, ale zůstává stále v popředí. Atraktivitu modelu zvyšuje výborný motor, za který se u konkurence nemálo připlácí. Nedostatkem je pořád ještě nedostatečná flexibilita příplatkové výbavy, která se bohužel odráží také na bezpečnostních prvcích (obtížně dostupné boční airbagy, nedostupný stabilizační systém). I přes tyto nedostatky zůstává Rio jedním z příjemných překvapení roku 2005.
Základní cena vozu | 269.980,- (1.4/71 kW, LX) |
Základní cena vozu s testovanou motorizací | 269.980,- (1.4/71 kW, LX) |
Základní cena testovaného vozu | 309.980,- (1.4/71 kW, LX+) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 318.980,- Kč (1.4/71 kW, LX+) |
Plusy
- výkonný a kultivovaný motor
- prostorný interiér i zavazadelník
- poměr užitná hodnota/cena
Mínusy
- design interiéru
- malá flexibilita příplatkové výbavy
- nedostupné originální autorádio