Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV (169 kW) – Těžká volba

David Bureš
Diskuze (111)

Kia Sorento nabízí ve vyšších stupních výbavy dvě motorizace za shodnou cenu - turbodiesel 2.2 CRDi (148 kW) a hybrid s 1.6 T-GDi (169 kW) pod kapotou. Jakou ale zvolit?

Design, interiér


Sorento je už léta nedílnou součástí nabídky korejské značky Kia, vždyť jeho první generace dorazila na trh v roce 2002. Vůz tak sledoval postupný rozvoj segmentu rodinných SUV, kterak se jeho konkurence postupně rozšiřovala. Jenže Sorento se léty lepšilo, když se s každou novou generací dále posouvalo dál. Platí to i pro nejnovější generaci, uvedenou v loňském roce.

Tu už jsme vyzkoušeli s turbodieselem 2.2 CRDi (148 kW), u něhož nás potěšilo skvělé spárování s osmistupňovým dvouspojkovým automatem, stejně jako bohatá výbava, luxusní interiér nebo komfortní jízda. Trochu nám však vadil dusot od velkých 20“ kol.

Jenže doba už naftě tolik nepřeje, řada výrobců se od ní odklání (byť je pořád pro některé zákazníky nejlepší volbou), a přestože Kia mezi ně nepatří, zdůrazňuje u nového Sorenta elektrifikaci nabídky. Letos tak dorazí k českým prodejcům plug-in hybrid, který doplní již nabízený full-hybrid. A právě ten nám dělal společnost v druhém redakčním testu aktuálního Sorenta. Vedle odlišné motorizace jsme navíc měli možnost vyzkoušet vůz na menších kolech.

Hybrid za cenu nafty

Začněme nejprve pohledem do ceníku. Předmětem diskuzí jsou často dohady, zda se hybrid vyplatí a zda je, či není cenově výhodnější než turbodiesel. Hodnotí se cena, k níž se pak složitě přičítají provozní a servisní náklady. Kia však tyto diskuze utnula hned na začátku, když pro Sorento HEV nastavila na českém trhu stejnou cenu jako v případě turbodieselu 2.2 CRDi.

Respektive mluvíme tu o vyšších výbavách, kdy jsou oba deriváty – 2.2 CRDi s dvouspojkovým osmikvaltem a hybrid se šestistupňovým automatem – vyzbrojeny pohonem všech kol. V základním stupni Comfort totiž hybrid nepořídíte, pro vznětový čtyřválec je navíc v tomto případě k dispozici i verze s poháněnou jednou nápravou, kterou hybrid nenabízí. Sorento HEV přitom využívá „klasickou“ čtyřkolku s kardanem a nikoliv se zadní nápravou poháněnou elektromotorem, jak dnes bývá zvykem. 

Každopádně platí, že pořizovací cena vozu je spíše vyšší, hybrid totiž startuje na částce 1.199.980 korun. A to není na rodinné SUV málo, byť výbava je bohatá. Pro hybrid základní stupeň Exclusive zahrnuje full-LED světlomety, navigaci s 10,25“ obrazovkou, vyhřívaná přední sedadla s elektrickým ovládáním u řidiče, vyhřívání volantu nebo asistent pro jízdu na dálnici. 

Plně vybavený testovaný exemplář pak přišel na více než 1,4 milionu korun. To už je vážně hodně, kompenzováno to je ale bohatou výbavou, čítající samočinné udržování světlé výšky, ventilovaná přední sedadla, vyhřívaná zadní sedadla, head-up displej nebo třeba panoramatické střešní okno.

Parádní interiér

Ono totiž Sorento de facto je luxusním automobilem, čehož si všimnete hned při prvním usednutí dovnitř. Jak už jsem zmiňoval v testu vznětové verze, Sorento už možná interiérem nevyrazí dech tolik jako někdejší Kie, z počátku aktuálního povedeného období, jeho kabina ale díky skvělému zpracování a vybraným materiálům patří mezi to nejlepší, co v rámci mainstreamu můžete dostat. 

Nejlepší jsou ale ty detaily, u nichž je patrné, že se nad nimi přemýšlelo a mají řidiči usnadňovat život. Dveře tak překrývají prahy, abyste si při nastupování nezamazali nohavice, v opěradle sedadla spolujezdce se nachází USB vstup pro cestující vzadu a hlavně, dotykové ovládání doplňují konvenční ovladače, což je mnohem intuitivnější řešení než to z Peugeotů nebo posledních Volkswagenů. 

Osobně mám výtku jen k otočnému voliči automatické převodovky, který není tak intuitivní jako klasické řešení. Když se někde potřebujete narychlo otočit, může vás zmást a otrávit pojistka, kterou musíte překonat při řazení zpátečky. 

Vnitřního prostoru je pak habaděj, dostatečnou rezervu mají na zadní lavici i dospělí. A to i při posunutí lavice zcela vpřed. 

Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV

Motor, jízdní vlastnosti


Hybrid, jak má být

A to už jsme se dostali k pohonnému ústrojí. To je stejně jako v případě turbodieselu nové, Kia navíc hybridní systém využívá vůbec poprvé u tak velkého automobilu. Nově vyvinuté ústrojí konkrétně kombinuje přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.6 T-GDi s přímým vstřikováním (132 kW) se synchronním elektromotorem o výkonu 44,2 kW a lithium-iont polymerovým akumulátorem o kapacitě 1,49 kWh. Součástí ústrojí je pak dále šestistupňový automat, což je rozdíl třeba proti hybridu od Toyoty s planetovou převodovkou chovající se jako CVT. Kombinovaný výkon soustavy pak činí 169 kW.

Platforma Sorenta přitom již se zástavbou hybridního pohonu počítala, díky čemuž se bateriový modul povedlo umístit pod prostor pro posádku tak, aby byl minimálně ovlivněn zavazadlový prostor. Ten je tak s objemem 697 litrů v případě pětimístné varianty o nepatrných osm litrů menší než u dieselové motorizace. 

Spíše tak zaujmou rozdíly mezi testovaným pětimístným Sorentem a dříve zkoušeným sedmimístným. Přeměření zavazadelníku dokazuje, že je kufr u pětimístné konfigurace díky jinak řešeným podběhům o chlup širší (mezi podběhy má 109 cm), hlavně tu ale našel místo prostor s organizérem pod podlahou s výškou 18 centimetrů. Mimo to chválím rovněž praktický oboustranný koberec, s textilem na jedné a gumou na druhé straně.

Samotné pohonné ústrojí zaslouží velkou pochvalu. Sladění elektromotoru s šestnáctistovkou je totiž naprosto dokonalé, motory se hladce připojují podle potřeby, a tak mnohdy ani nevíte, na jaký z agregátů právě jedete. I díky skvělému odhlučnění spalovacího motoru to mnohdy prozradí jen zelená ikonka EV na přístrojovém štítu. Právě skvělé odhlučnění a hlavně použití šestistupňového automatu pak znamená, že se při akceleraci nedočkáte těch vyjících tónů známých z toyot s „e-CVT.“ I na dálnici pak maximálně slyšíte jemné kultivované vrnění čtyřválce.

Jen chválit ale nebudu, dynamika je totiž spíše průměrná, vyšší výkon (169 kW) proti turbodieselu s jeho 148 kW v praxi rozhodně nepoznáte. Sorento ale ani nijak nevybízí k rychlejší jízdě, ostatně po nastartování se spouští v „eko režimu“. Pak je tu ještě „Sport“ a „Smart“, přičemž sportovní mód je už na první sešlápnutí výrazně živější. Dynamika každopádně zůstává pořád spíše dostatečná, nutno ale podotknout, že mluvím o jízdě mimo město. V městském prostředí je i díky pomoci elektromotoru Sorento velice živé a hbité. Plusem je pak i fakt, že brzdy nejsou tak necitlivé, jako u některých hybridů bývají – kvůli kombinaci klasických hydraulických brzd a rekuperace brzdné energie.

Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV

Nejvíce jsem byl ale překvapen ze spotřeby. Z předchozích zkušeností dobře vím, že hybridy obstojí hlavně ve městě, jenže hybridní Sorento umí být úsporné i za jiných situací. Výsledkem tak byla dlouhodobá spotřeba s hodnotou 7,3 l/100 km, což je vzhledem k rozměrům tohoto SUV a pohonu všech kol úctyhodný výsledek.

Snadno se tak dalo dostat pod sedmilitrovou hranici, a to jak při pohybu ve městě, tak při klidnější jízdě po okreskách. Jednu z klidnějších cest v okolí Prahy kvůli jízdě ve „štrůdlu“ aut jsem zvládl dokonce za 5,2 l/100 km. Výrazněji tak spotřeba stoupá jen na dálnici, kde se blíží k desetilitrové hranici, nebo při ostřejším tempu, kdy tuto hranici překonává. Jenže srovnání s dříve testovaným turbodieselem 2.2 CRDi dokazuje, že ten není nijak zvlášť úspornější, na dálnici jsem s ním jezdil za devět a jinde kolem osmi, devíti litrů. 

Pohodlí nade vše

Jízdní projev pak odpovídá dříve testovanému exempláři. Sorento sází primárně na pohodlí, což znamená, že při rychlejším průjezdu obloukem nepůsobí tak sebevědomě a naopak poněkud těžkopádně, byť stopu drží srdnatě.

Pro takový typ automobilu je důležitý spíše komfort a ten jde Sorentu výtečně. Na dálnici se sice vzhledem k vysoké, hranaté karoserii šumu nevyhnete, na druhou stranu i při 160 km/h je aerodynamický svist snesitelný. Jinak je ale odhlučnění na vysoké úrovni, a to jak motoru, tak podvozku. Jestliže jsme si však už u vozu na 20palcových kolech stěžoval na jistou tvrdost na rozbitém povrchu, tak i u 19“ kol se dusotu na nerovnostech bohužel dočkáte. 

V zimních podmínkách jsem navíc ocenil i přepínač jízdních režimů Terrain Mode pro jízdu na kluzkém povrchu. Vybírat si můžete z nastavení bahno, písek a sníh, které upravují nastavení řídících jednotek motoru, převodovky nebo pohonu všech kol podle typu povrchu pod koly. A jak se ukázalo, třeba mód sníh opravdu dává na sněhu a ledu větší jistotu. Konkrétně omezuje výstupní točivý moment motoru, který co nejvíce rovnoměrně rozděluje mezi všechna čtyři kola, a navíc upravuje dávkování brzd nebo řadí co nejvyšší převod. 

Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV

Závěr


Závěr

Nová Kia Sorento se povedla. Zájemce o rodinné SUV zaujme svým stylem, má prostorný a luxusně zpracovaný interiér plný zajímavých, chytrých nápadů a poskytuje pohodlné svezení. To už se ale vlastně jen opakuju, co jsem psal v prvním redakčním testu tohoto auta.

Zajímavější jsou tak rozdíly právě mezi dříve zkoušenou variantou s 2.2 CRDi a nyní otestovaným hybridem. Jaké Sorento bych volil, když nemusím řešit cenu, protože obě stojí stejně?

Větším překvapením pro mě byl právě hybrid, který bych nakonec přece jen upřednostnil. Bál jsem se, že úsporu poskytne jen při pohybu ve městě, jenže ono je hybridní Sorento úsporné takřka za všech podmínek. Vždyť dlouhodobá spotřeba byla ve výsledku nižší než s naftou. Snad jen na dálnici si Hybrid řekl o nějakých 10 l/100 km, naftový derivát byl nicméně jen o litr úspornější.

Jestliže tak Sorento budete primárně používat jako rodinný dostavník, hybrid je vhodnější volbou, protože ve městě je díky pomoci elektřiny jasně úspornější a na dálnici nežádá o tolik více. Ten o chlup menší zavazadelník, lehce menší nosnost a nemožnost dálkového parkování opravdu můžete hodit za hlavu. Pokud je ale potřebujete, naftový model vám bude vyhovovat více, stejně jako při častých jízdách na dlouhé trasy nebo potřebě tažení velkého přívěsu. Nafta zvládne až 2,5tunový, zatímco hybrid jen o váze 1.650 kg. Jednoduše řečeno, chybu neuděláte ani s jedním, a tak volba je ryze na vašich preferencích a potřebách.

Nejlevnější verze modelu 1.099.980 Kč (2.2 CRDi/148 kW 4x2 8DCT Comfort)
Základ s testovaným motorem 1.199.980 Kč (1.6 T-GDi/169 kW 4x4 8DCT Exclusive)
Testovaný vůz bez příplatků 1.379.980 Kč (1.6 T-GDi/169 kW 4x4 8DCT Top)
Testovaný vůz s výbavou 1.424.980 Kč (1.6 T-GDi/169 kW 4x4 8DCT Top)

Plusy

  • Sladění hybridního ústrojí
  • Nízká spotřeba nejen ve městě
  • Prostorná kabina
  • Luxusní výbava
  • Inovativní nápady

Minusy

  • Vyšší pořizovací cena
  • Lehký dusot od náprav i v případě 19“ kol
Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (111)

Doporučujeme

Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV (169 kW)
Cena základní sestavy 1 379 980 Kč
Výbava základní sestavy Full-LED světlomety, přední LED mlhovky, podélné střešní ližiny, elektricky ovládané víko zavazadelníku, 19" kola z lehkých slitin, dojezdová rezerva, dvouzónová automatická klimatizace, elektricky ovládaná přední i zadní okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, bezklíčový vstup, navigace s 10,25" dotykovým displejem, hudební systém Bose s 12 reproduktory, bezdrátová nabíječka chytrých telefonů, digitální přístrojový štít s 12,3" displejem, head-up displej, kožené čalounění, elektricky ovládaná přední sedadla s vyhříváním a ventilováním, vyhřívání zadních sedadel a koženého volantu, ambientní osvětlení, sedm airbagů, upozornění na přítomnost osob na zadních sedadlech, sledování únavy řidiče, autonomní brzdění s detekcí chodců a cyklistů, aktivní systém pro jízdu v pruzích, adaptivní tempomat s funkcí stop & go, sledování mrtvého úhlu, kamerový systém sledující okolí vozidla, přední a zadní parkovací čidla, panoramatické střešní okno. Kč
Cena testované sestavy 1 424 980 Kč
Výbava testované sestavy Paket Nappa (+25.000,-), perleťový bílý lak (+20.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 265 / 1500 - 4500
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min): 264 / 1 - 1600
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min): 44 / 1600
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min): 169
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 193
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6.8
Emise CO2: 155
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 697 / 2085
Objem nádrže (l): 67
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1806 / 688
Rozměr pneu: 235/55 R19
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4810
b) šířka (mm): 1900
c) výška (mm): 1700
d) rozvor (mm): 2815
e) rozchod vpředu (mm): 1646
f) rozchod vzadu (mm): 1656
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1570
l) šířka vzadu (mm): 1570
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
29. 1. 2021 08:55
Re: Opravdu těžká volba
toto je uz evergreen.. kup si freemont.
29. 1. 2021 08:53
Re: Re: Moc jiných možností není
zalezi ake SUV. Mal som mondeo v kombiku, teraz mam sorento a to sorento ma obrovsky kufor. To iste aj kodiaq, santafe, taracco... Navyse vacsi priestor aj vzdusnot v kabine.
29. 1. 2021 08:34
Re: Radšej by som bral...
Touareg je uz velka krava, sirsia dlhsia, vacsia.. Vacsia spotreba, vacsie poistenie.. O triedu vacsie auto. Ano skladovka sa teraz cenovo rovna sorentu ale to aj kodiaqu rs a povedzme si na rovinu, o ok o dva sa tie ceny skladoviek odlisia.
Avatar - speedfred
29. 1. 2021 08:01
Re: Bravo KIA
Vy si tie JPN autá nejako moc démonizujete aké sú kvalitné.
28. 1. 2021 22:27
Re: Bravo KIA
Japonské auta sú kvalitné, ak sú vyrobené v Japonsku a ak používajú starú, tisíc krát vylepsovanu technológiu.

Práve TPS vysvetľuje prečo robia dobre opakujuce sa veci a nedokážu vyrábať nové technológie.
Kvalitu u nich zabezpečuje nie systém, ale zodpovednosť robotníka. To funguje dobre v Japonsku, ale už nie tak dobre vo Francúzsku a pod.
A pretože všetko je postavené na operátorovi, ten samozrejme ťažko vymysli poriadny infotaiment.. Preto zaostávajú v technológiách.

Áno, viem ze image majú iný, ale je to len image. Videl si za posledných 10 rokov nejaký zaujímavý nápad z Japonska??

Nevidel, pretože nie je.