
TEST Mazda 3 (2012): První jízdní dojmy
Japonci při faceliftech své modely příliš nemění. Dokonalým příkladem je nejnovější z nich – na mnoha frontách vylepšená Mazda 3. Při oficiálním uvedení na český trh jsem využil příležitosti a nechal si vysvětlit, co vše se změnilo. A přišla na řadu také krátká zkušební jízda.
Design
Vzhledové změny pozná každý, v případě Mazdy 3 tedy ale nejspíš až při druhém pohledu. Úspěšná sestava se nemá měnit, a proto si Mazda odpustila kompletní redesign přídě nebo zavádění zřetelně viditelných prvků, jako diody pro denní svícení.
Máme tu ale kompletně přepracovaný přední nárazník, který dostal hranatější středový otvor, a nový zadní nárazník. U je hlavní změnou zkrácení, ke kterému Mazda přikročila po důkladné analýze zkušeností reálných uživatelů. Smyslem je usnadnit přístup do zavazadlového prostoru.
A na zohlednění praktické použitelnosti detailů se hledělo i při úpravách interiéru. Nová grafika tlačítek má být přehlednější. Podle automobilky se prokazatelně zrychlila reakční doba, za kterou řidič dokáže zmáčknout to správné. Obdobný přístup vedl k úpravám přístrojového štítu a ze stejného důvodu se změnil červený font palubního počítače na bílý – obojí má být lépe čitelné. K tomu přibyla funkce rádce zařazeného převodu.
Poslední novinkou je prémiová barva Autumn Bronze Mica. Prémiová především proto, že podobné odstíny sloužily k prezentaci při uvedení Audi R8 Spyder nebo BMW X1. U mainstreamových aut se jedná o zatím nepoužívaný odstín.
Technika
Konstrukčních zásahů je mnohem víc než těch kosmetických. Součinitel aerodynamického odporu se snížil o setinu na 0,27 u sedanu a 0,29 u hatchbacku. To je zásluhou úprav na přídi, ale hlavně o 10 % větší zakrytované části spodku auta.
Zesílení podlahy zvýšilo tuhost karoserie, pozitivním důsledkem je zlepšení jízdních vlastností a také potlačení přenosu hluku od kol.
Mnohými kritizovaná relativní tvrdost auta se stala také předmětem inovací. Mazda připravila zcela nové tlumiče, které mají za úkol změkčit přejezd příčných nerovností při nezměněné agilitě a zachování celkového charakteru auta.
Motory nepřináší žádné novinky, nové jednotky Skyactiv přijdou až s modelem CX-5. Dosažené snížení spotřeby je především dílem aerodynamické optimalizace.
Zůstává současná paleta a nemění se naladění jednotlivých agregátů. Jediným a z pohledu českého trhu nepříliš významným přírůstkem je zavedení možnosti automatické převodovky pro základní benzinovou 1,6 MZR (77 kW), jedná se o konvenční měničový automat se čtyřmi převodovými stupni.
Jízda
Teorie je známá, jak to celé tedy funguje na středočeských okreskách? První volba padá na základní turbodiesel 1,6 MZ-CD (85 kW), protože ten jsem testoval před pár měsíci, a tak srovnání bude nejpříhodnější.
Potíž je v tom, že konstruktéři ladili obtížně rozeznatelné detaily. Informaci, že je Mazda 3 nyní pohodlnější, nebudu zpochybňovat, rozdíl by ale dokázal vystihnout až pravidelný uživatel tohoto vozu. S ovladatelností je to ještě složitější – jak by ne, když se zdokonalovalo prakticky dokonalé.
Dominantní pocity z jízdy jsou totiž jasné. Mazda 3 je auto orientované na řidiče, proto září v disciplínách jako: stabilita v přímém směru, ochota zatáčet, předvídatelné jízdní vlastnosti a na poměry nižší střední třídy fenomenálně přesný chod řadicí páky.
Na závěr zbyl čas i na svezení s vrcholnou Mazdou 3 MPS. Zde je dobré vědět, že vše důležité zůstalo při starém. Motoru 2,3 DISI ani po přechodu na Euro 5 nechybí dostatek sil a ostré reakce. Velké turbo potřebuje pro plný tlak otáčky, nejméně takových 3000 min-1. O to větší je pak ale s MPS zábava – s pravou nohou pořádně opřenou o plynový pedál tahá za volant a vyžaduje neustálou pozornost řidiče. Když nechcete korigovat vše vlastníma rukama, pomůže samozřejmě stabilizační systém, který je dostatečně benevolentní a přesto dovolí udržet auto v požadovaném směru.
Marketing
MPS je ale spíš okrajovou záležitostí, hlavní je střed nabídky. Na její struktuře se mění pramálo a facelift nepřináší ani obrat v cenové politice. Platí dosavadní ceny, včetně dlouhodobé slevy 80 tisíc korun.
Základní cena proto činí 299.900,- Kč a je jasným signálem o positioningu modelu – dražší než korejská konkurence nebo Renault, avšak dostupnější než německé značky. Mazda ovšem neusiluje o zákazníky hledající co nejnižší cenu základního provedení, průměrná cena u modelu 3 je na českém trhu 380 tisíc korun.
Není bez zajímavosti, že plných 28 % aut prodaných v ČR má karoserii sedan. U ní jsou ceny shodné s hatchbackem.
Téměř čtvrtinu prodejů tvoří výbava TX, v budoucnu se má její podíl zvýšit až ke 30 %. I proto došlo k rozšíření rozsahu této výbavy, výměnou za téměř symbolické zdražení o 3 tisíce přibyl Bluetooth a systém sledování mrtvého úhlu RVM.
Další novinkou ve výbavě je navigace s dotykovou obrazovkou od TomTomu. Mapové podklady pokrývají 45 zemí Evropy a českým zákazníkům jde vstříc lokalizace menu do češtiny. Stejné zařízení najdeme i v SUV CX-5, které přijde příští rok.
Mazda 3 (2012) - ceny benzinových motorizací | ||||
Motor | 1,6 MZR | 2,0 MZR Activematic | 2,0 MZR i-stop | 2,3 MZR DISI |
Převodovka | 5M (4A) | 5A | 6M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1999 | 1999 | 2261 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 77/6000 | 111/6500 | 111/6200 | 191/5500 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 145/4000 | 187/4000 | 191/4500 | 380/3000 |
Max. rychlost [km/h] | 181 (173) | 205 | 206 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,2 (13,1) | 10,6 | 10,4 | 6,1 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,4 (7,6) | 7,6 | 6,7 | 9,6 |
Cena Base [Kč] | 299.900,- | - | - | - |
Cena CE [Kč] | 328.900,- | - | - | - |
Cena TE [Kč] | 349.900,- | - | - | - |
Cena TX [Kč] | 387.900,- | 461.900,- | - | - |
Cena TX Plus [Kč] | - | - | 436.900,- | - |
Cena GTA [Kč] | - | - | 485.900,- | - |
Cena MPS [Kč] | - | - | - | 679.900,- |
Ceny faceliftované trojky v Česku začínají na částce 299.900,- Kč za benzinovou šestnáctistovku se 77 kW.
Základní výbava Base zahrnuje šest airbagů, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, rádio s CD/MP3 přehrávačem, čtyřmi reproduktory a vstupem AUX, palubní počítač a 15palcové ocelové disky kol.
CE přidává pouze manuální klimatizaci. Zajímavější nabídkou je tak TE s lepším rádiem s ovládáním na volantu, dvouzónovou automatickou klimatizací, kůží obšitým volantem a hlavicí řadicí páky či vyhřívanými a sklopnými vnějšími zpětnými zrcátky.
Sedan stojí stejně jako hatchback, na českém trhu je však nabízen s omezenou nabídkou motorizací, čítající 1,6 MZR, 2,0 MZR (i-stop i Activematic) a 1,6 MZ-CD. Pro sedan nejsou dostupné ani stupně výbavy Base a GTA.
Mazda 3 (2012) - ceny dieselových motorizací | |||
Motor | 1,6 MZ-CD | 2,2 MZR-CD | 2,2 MZR-CD |
Převodovka | 6M | 6M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1560 | 2184 | 2184 |
Válce/ventily | 4/2 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 85/3600 | 110/3500 | 136/3500 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 270/1750-2500 | 360/1800– 2600 | 400/1800–3000 |
Max. rychlost [km/h] | 186 | 205 | 231 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,0 | 9,2 | 8,2 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,3 | 5,2 | 5,4 |
Cena CE [Kč] | 390.900,- | - | - |
Cena TE [Kč] | 401.900,- | - | - |
Cena TX [Kč] | 439.900,- | - | - |
Cena TX Plus [Kč] | - | 478.900,- | - |
Cena GTA [Kč] | - | - | 537.900,- |