Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mazda CX-80 2.5 e-Skyactiv PHEV – Konečně prostornější SUV pro řidiče

Mazda CX-80 2.5 e-Skyactiv PHEV
Mazda CX-80 2.5 e-Skyactiv PHEV
Mazda CX-80 2.5 e-Skyactiv PHEV
Mazda CX-80 2.5 e-Skyactiv PHEV
48 Fotogalerie
Lukáš Volšický
Diskuze (40)

Nová vlajková mazda je prodlouženou variantou donedávna největšího SUV značky. Obrovská Mazda CX-80 láká hlavně na bohatou prostornost a sezení ve třech řadách. Stále však má nepříliš povedený plug-in hybrid, který umí připravit i pernou chvilku.

Design, interiér

Mazda se nebojí vydat svou cestou a když se před lety začalo spekulovat o nové architektuře s podélně uloženými motory a preferencí pohonu zadních kol, znovu přitáhla velkou pozornost potenciálních zákazníků. S cílem přiblížit se německému BMW se Japonci rozhodli pro novou koncepci svých běžných modelů a prvním z nich se v Evropě stalo vlajkové SUV jménem CX-60.

Mazda CX-60 však nebyla bezchybná – na svět přišla se nedotaženým plug-in hybridem a přestože má přijatelně prostornou druhou řadu sedadel, skrze kratičké dveře se na ně nenastupuje zrovna ideálně. Spodek otvoru je tak úzký, že osoby s větším chodidlem musí malinko vytočit nohu, aby to pro ně bylo pohodlnější.

Automobilka se rozhodla to vyřešit tím nejlepším možným způsobem – postavit větší auto. Když začátkem loňského jara oficiálně představila větší Mazdu CX-80, kterou jsem poprvé viděl o několik měsíců dříve při zákulisním focení, byla odpovědí na všechno. Tohle je přesně to velké rodinné SUV, jaké bych si chtěl koupit, říkal jsem si.

Nová CX-80 přitom není náhradou za původní „krátkou“ CX-60, protože je dostupná pouze se šesti- a sedmimístnou konfigurací sedadel. Menší šedesátka je v nabídce dodnes především kvůli pětimístnému interiéru.

Mazda CX-80 2.5 e-Skyactiv PHEVMazda CX-80 2.5 e-Skyactiv PHEV | Zdroj: auto.cz/Michal Kollert

Komu je Mazda CX-80 určena?

Tady se může objevit jistý rozpor. Kdo si teď bude chtít koupit CX-60, když větší CX-80 je na papíře ve všem lepší? Shodou náhod jsem se setkal s jedním majitelem šedesátky, jehož pohled na problematiku mi dal jasnou odpověď. „CX-80 se mi líbí, ale nechám si svou CX-60. Děti jsou v pubertě, už s námi tak často nejezdí, takže s manželkou stejně sedíme jen vpředu, a tam jsou obě auta stejná. A navíc si užiju agilnější jízdní projev.“

Z pohledu potenciálního zákazníka to byla jasná odpověď na to, jaká verze je komu určena. Potřebujete vozit děti do školky a stále s nimi jezdíte na dovolenou nebo výlety? Větší CX-80 pro vás zřejmě bude jasnou volbou. Baví vás řídit a často cestujete sami? Kompaktnější CX-60 vám bude bohatě stačit. Obě auta navíc mají úplně stejnou techniku, takže o nic důležitého nepřijdete.

Zásadní prodloužení rozvoru náprav

Nová Mazda CX-80 je velkým rodinným autem, na délku má bezmála pět metrů a a rozvor náprav výrazně přesahuje tři metry – má 3120 milimetrů. Právě prodloužení mezi nápravami – rozvor narostl o nezanedbatelných 250 mm – tady hraje důležitou roli. Čeho si naopak na první pohled ani nevšimnete. je 24 milimetrů navíc do výšky oproti výchozí CX-60.

K velikosti a proporcím tohoto SUV mám i jednu vtipnou zkušenost. Přední část, do níž se vejde řadový šestiválec, je tak dlouhá, že se mi občas stihla zamknout a zase odemknout, než jsem od dveří řidiče prošel kolem na druhou stranu, abych se dostal k nabíjecímu portu na pravém boku. Nutno však uznat, že prodloužení křivkám vozu zase tolik neprospělo – subjektivně se mi kratší CX-60 líbí o něco víc.

Mazda CX-80 2.5 e-Skyactiv PHEVMazda CX-80 2.5 e-Skyactiv PHEV | Zdroj: auto.cz/Michal Kollert

Prostornost sedadel dle potřeby

Mazda CX-80 se mi poprvé dostala do rukou ve výbavě Homura s nejpraktičtější, sedmimístnou konfigurací sedadel – druhá řada je lavice pro tři osoby, do třetí řady se posadí další dvě. V každé řadě sedadel najdete nabíjecí porty USB-C v základní výbavě. Česká Mazda pro novináře svou vlajkovou loď vybavila i příplatkovým zdrojem elektrické energie s výkonem 1500 W s dvojicí klasických zásuvek v kufru, kterým disponuje pouze plug-in hybridní verze. Standardně však dává jen 150 W.

Mazda uvádí, že do třetí řady sedadel si pohodlně sednou osoby se vzrůstem do 170 centimetrů, ale kratší přejezd na nich zvládnete i v případech, že máte o pár centimetrů víc. Osobně ale vítám hlavně větší prostornost ve druhé řadě, kam se konečně nastupuje snadno pořádně dlouhým dveřním otvorem. To jistě zjednoduší a zpříjemní také instalaci dětských sedaček. Druhá řada je navíc posuvná v podélné ose o 120 milimetrů, takže s prostorností ve druhé a třetí řadě můžete trochu manipulovat.

I s vyklopenou třetí řadou sedadel vám zůstane slušný zavazadlový prostor o 258 litrech. Základní objem kufru je 566 litrů s druhou řadou sedadel zcela vzadu, respektive 687 litrů se sedadly úplně vpředu. Největší objem zavazadelníku se sklopenou druhou a třetí řadou může být až 1971 litrů. To už je solidní číslo.

Celkový dojem z interiéru

Než se vrhneme na techniku a jízdní vlastnosti, musím se ještě zastavit u přední části interiéru, která je totožná s CX-60. Testovaná varianta s černou kůží mi však nepřijde jako moc atraktivní volba – působí usedle a nudně. Mazda u nových interiérů staví na japonském konceptu Ma, zakládajícím na důstojnosti a klidu prázdného prostoru, k němuž mi mnohem víc sedí druhá nabízená specifikace.

K variantě se světlou kůží navíc dostanete i čalounění palubní desky tradičními japonskými látkami. Je standardem u dvojice nejvyšších výbav Takumi a Takumi Plus, přičemž volitelně ji můžete mít i ve všech nižších výbavách – Exclusive-Line, Homura i Homura Plus. S černým interiérem tuhle nádhernou textilii bohužel nedostanete.

Video placeholder
Technika Mazdy CX-80 • Zdroj: Mazda

Motor, jízdní vlastnosti

Mazda CX-80 se v Evropě prodává se stejnou nabídkou motorů, jako menší Mazda CX-60. Základní motorizací je benzinový plug-in hybrid e-Skyactiv PHEV, příplatkovou alternativou, kterou Mazda přitahuje největší pozornost, je turbodmychadlem přeplňovaný 3,3l vznětový řadový šestiválec e-Skyactiv D s 48V mild-hybridem M Hybrid Boost. Celkový výkon je 187 kW (254 koní) a 550 newtonmetrů.

Nejsilnější mazda současnosti

U základní CX-80 platí stejná vlastnost, jako u téhož motoru v menší Mazdě CX-60. O obou platí, že jsou nejsilnějšími produkčními mazdami současnosti. Atmosférický 2,5litrový zážehový čtyřválec o 141 kW (192 koních) je spojen s elektromotorem v osmistupňovém automatu a kombinovaně vyvinou systémový výkon 241 kW (327 koní). Točivý moment 500 newtonmetrů je však nižší než u šestiválcového turbodieselu.

Plug-in hybrid je s nabitým akumulátorem i trochu svižnější než naftový sourozenec, minimálně co do zrychlení z nuly na stovku. Zvládne jej za 6,8 sekundy, zatímco dieselu to trvá překvapivých 8,4 sekundy. Naopak je zase pomalejší co do maximální rychlosti, protože jede jen 195 km/h, zatímco turbodiesel se rozjede až na 219 km/h. Obě varianty disponují pohonem všech kol.

Plug-in hybrid s malým zlepšením

Nabíjecí hybrid Mazdy nepřišel na svět zrovna ideálně. V prvních kusech CX-60 nepříjemně škubal celým autem při přechodech z elektrického pohonu a naopak. Nemá totiž klasický hydrodynamický měnič; mezi motorem a převodovkou ho zastupuje synchronní elektromotor s permanentními magnety. Chyběla mu tedy určitá jemnost při rozjezdech. To se během posledních let trochu zlepšilo, ale pořád v tomto ohledu zaostává za konkurencí.

Starty spalovacího motoru jsou občas málo kultivované, a pokud zrovna stojíte, zatřesou celým autem. Při jízdě na elektřinu systém využívá osmistupňovou převodovku, což poznáte hlavně podle jemného cukání a elektromotor je se svým přirozeným pískáním slyšet v kabině. Nejedná se však o přílišný hluk a snadno jej schová zapnuté rádio.

I s malou evolucí se však automobilce nepovedlo přechody mezi elektrickým a spalovacím pohonem vyladit dokonale. Jednou se mi dokonce stala tak nepříjemná situace, že jsem se chvíli bál, jestli jsem mazdu nějak nerozbil. Při jízdě do kopce rychlostí 90 km/h na elektřinu mi z ničeho nic začala zpomalovat. Chtěl jsem to kompenzovat plynem, ale stále se nic nedělo.

V osmdesátce jsem tedy sešlápl pedál plynu až na kick-down, s čímž si pomyslný mozek plug-in hybridu neporadil už vůbec. Mazda najednou razantně zpomalila o 15 km/h a s obrovskou ránou a kopnutím se k pohonu konečně připojil i spalovací motor a s váháním začala zrychlovat. V tu chvíli jsem byl hlavně rád, že za mnou nikdo nejel, kdo by mi při nečekaném výrazném zpomalení vjel do kufru.

Mazda CX-80 2.5 e-Skyactiv PHEVMazda CX-80 2.5 e-Skyactiv PHEV | Zdroj: auto.cz/Michal Kollert

Jízda na elektřinu, nabíjení a reálný dojezd

A teď už k větším pozitivům. Plug-in hybrid si i v úplně vybitém stavu ponechává minimum elektrické energie, aby na ní mohl jezdit v kolonách a nižších rychlostech po městě. S rozumně nabitým akumulátorem (cca 50 procent a víc) navíc umí jet na elektřinu i dálničních 130 km/h a adaptivní rekuperace umí plachtit, takže nemaří již vynaloženou energii za každou cenu.

Nabíjení lithium-ion akumulátoru s kapacitou 17,8 kWh (využitelná kapacita 16,2 kWh) je však možné pouze pomocí střídavé AC nabíječky. Na domácím wallboxu jsem CX-80 nabil ze 17 na 100 procent za přibližně 2,5 hodiny a vystačilo mi to na to, aby se můj reálný čistě elektrický dojezd pohyboval okolo 44 kilometrů. Mazda přitom uvádí elektrický dojezd až 60 kilometrů v režimu WLTP a kombinovanou spotřebu 1,6 l/100 km. S Mazdou CX-80 jsem nakonec jezdil za 6,9 l/100 km a 20,8 kWh.

Automobilka s prodloužením CX-60 na CX-80 současně uváděla, že zapracovala také na komfortu podvozku. Ten si ale i nadále ponechává svou charakteristickou tuhost a na velkých 20“ kolech kopíruje i malé nerovnosti, takže je tohle velké SUV ve městech trochu prkenné. Nejlépe pak funguje při dynamickém tempu na okreskách s kvalitnějším asfaltem, kde nastavení šasi umožní kolům pohyb pod „letící“ karoserií a lepší filtrování rázů. Kvůli větším rozměrům je CX-80 pochopitelně méně obratná než CX-60, ale pořád se řídí dobře a ve srovnání s hlavní konkurencí se jedná o nadstandardní svezení.

Závěr

Mazda CX-80 je dalším z těch aut, o nichž rád říkám, že by mohla být těmi jedinými pro život. Je velká, prostorná, praktická a vlastně i docela hezká, i když kratší CX-60 má vyváženější proporce. Jenže by zasloužila trochu lepší jízdní komfort a lepší pohon, než je základní plug-in hybrid. Ten však naštěstí má v nabídce.

Se šestiválcovou CX-80 jsem zatím bohužel nejel, ale po zkušenostech s menší CX-60 pevně věřím tomu, že kombinace větší karoserie a turbodieselu bude dávat perfektní smysl. S klasickým spalovacím motorem je vůz příjemnější pro každodenní život a nebudete se tolik starat o to, abyste dosáhli co nejpříznivější spotřeby. Naftová alternativa je podobně žíznivá, ale nemusíte ji kromě tankování i nabíjet.

Mazda CX-80 e-Skyactiv PHEV: Srovnání s hlavní konkurencí
 Mazda CX-80 e-Skyactiv PHEVKia Sorento PHEVPeugeot 5008 Plug-in Hybrid 195 e-DCS7
Motorizacepřeplňovaná zážehovápřeplňovaná zážehovápřeplňovaná zážehová
Zdvihový objem [cm3]248815981598
Válce/ventily04.dub04.dub04.dub
Maximální výkon [kW/min]241/-185/-143
Převodovka8AT6AT7DCT
Max. rychlost [km/h]195183220
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,88,88,3
Komb. spotřeba [l/100 km]1,61,61
Emise CO2 [g/km]35-363723
Objem zavazadlového prostoru [l]687809916
Pohotovostní hmotnost [kg]215521052123
Rozměry d x š x v [mm]4995 x 2142 x 17124815 x 1900 x 17004791 x 1895 x 1694
Rozvor [mm]312028152901
7místná verzeanoanoano
Cena od [Kč]1.415.7901.534.9801.125.000

Plusy

  • Obrovská prostornost
  • Konečně lepší nastupování na zadní sedadla
  • Velký zavazadlový prostor

Minusy

  • Nepříliš povedený plug-in hybrid
  • Černý kožený interiér není moc atraktivní

Nejlevnější verze modelu1.415.790 Kč (CX-80 2.5 PHEV, Exclusive-Line)
Základ s testovaným motorem1.415.790 Kč (CX-80 2.5 PHEV, Exclusive-Line)
Testovaný vůz bez příplatků1.597.790 Kč (CX-80 2.5 PHEV, Homura)
Testovaný vůz s výbavou1.597.790 Kč (CX-80 2.5 PHEV, Homura)

Mazda CX-80 2.5 e-Skyactiv PHEV
Cena základní sestavy
1 597 790 Kč
Výbava základní sestavy
20” lité disky kol černé, adaptivní LED světlomety, 12,3” TFT barevný displej, 12,3” digitální přístrojový štít, ambientní osvětlení, bezklíčové zamykání Smart Card, tempomat, centrální zamykání, Hill Descent Control, rozmrazovač stěračů, vyhřívaný volant, systém personalizace řidiče, bezdrátový Apple CarPlay a Android Auto, 8 reproduktorů, navigační systém a další
Cena testované sestavy
1 597 790 Kč
Výbava testované sestavy
základní
Motor
Typ motoru:
přeplňovaný zážehový
Válce / ventily:
4 / 4
Zdvihový objem (ccm):
2488
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
141 / 6000 - 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
500 / 0 - 0
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
241
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
6.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
5.3 / 0 / 0
Emise CO2:
35
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
687 / 1971
Objem nádrže (l):
70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
2155 / 0
Rozměr pneu:
235/50 R20
Mazda CX-80 2.5 e-Skyactiv PHEV schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4995
b) šířka (mm):
2142
c) výška (mm):
1712
d) rozvor (mm):
3120
e) rozchod vpředu (mm):
0
f) rozchod vzadu (mm):
0
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
850 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
0 / 970
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
980
k) šířka vpředu (mm):
1540
l) šířka vzadu (mm):
1540
délka sedáku vpředu (mm):
500
délka sedáku vzadu (mm):
480
výška opěradla vpředu (mm):
640
výška opěradla vzadu (mm):
640
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano
Vstoupit do diskuze (40)