Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz C 200 CDI N1 Activity Combi – Luxusní praktik

Ondřej Pavlůsek
Vlastnictví luxusního kombi střední třídy dosud znamenalo, že dostanete zavazadelník o třídu menší, než jaký by odpovídal velikosti vozu. Rok 2008 přinesl dvě novinky, které to mění. Po Audi A4 Avant se představuje i kombi značky Mercedes-Benz…

Současnou generaci třídy C doplnila automobilka Mercedes-Benz o provedení kombi na loňském zářijovém autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Novinka se pouští do boje s konkurencí, kterou představují především zástupci značek BMW a Audi.

Mercedes-Benz třídy C s klasickou karoserií čtyřdveřového sedanu se veřejnosti představil na loňském autosalonu v Ženevě a nahradil druhou generaci stejnojmenného modelu, která byla na trhu od roku 2000. První generace třídy C působila na trhu v letech 1993 až 2000 a byla přímým následníkem oblíbeného modelu 190 z let 1982 až 1993, který byl prvním z „malých Mercedesů“. Nové kombi třídy C je k dispozici ve třech základních stupních výbavy, označených Classic, Elegance a Avantgarde, stejně jako čtyřdveřový sedan. Specialitou, určenou pro český trh, je výbava Activity, kterou disponoval testovaný automobil. Toto provedení vychází z výbavy Classic a je nabízeno pouze v kombinaci s motorem C 200 CDI a pětistupňovou automatickou převodovkou. K standardním položkám výbavy Classic přidává Activity navíc vyhřívaná přední sedadla, parkovací asistent a především pevnou přepážku N1 do zavazadlového prostoru, která má hlavní zásluhu na ceně 749.000,- Kč bez DPH.

Mercedes-Benz C Combi srovnání generací
Rozměr Mercedes-Benz C Combi III Mercedes-Benz C Combi II Mercedes-Benz C Combi I
Délka [mm] 4596 4541 4517
Šířka [mm] 1770 1728 1720
Výška [mm] 1459 1466 1454
Rozvor [mm] 2760 2715 2690
Zavazadlový prostor [l] 485/1500 470/1354 465/1510

mercedesbenz testy strednitrida mercedesbenz testy strednitrida
 

Jasná rodová příslušnost

Současná třetí generace třídy C se svými liniemi přibližuje svému oblíbenému prapředku z osmdesátých let a v provedení kombi má svým designem blízko k první generaci. Na tom má své zásluhy poměrně kolmo postavená maska chladiče nebo téměř rovná spodní linie bočních oken. Zároveň se nové C přibližuje svým designem i současné třídě S, k níž má blízko díky podobně stylizovaným hlavním světlometům nebo výrazněvystupujícím blatníkům. O třetí generaci „céčkového“ kombi můžeme bezpochyby napsat, že dokonale splňuje představu o voze značky Mercedes-Benz s chromovanou maskou chladiče, dlouhou přídí, nepříliš skloněným čelním sklem, dlouhou linií bočních oken a prakticky tvarovanou zadní výklopnou stěnou. Klasické proporce kombi podporuje i dlouhý rozvor náprav a umístění předních kol téměř v rozích karoserie, zatímco za zadními koly následuje dlouhý převis. Pouze drobný prohřešek proti čistotě designu může představovat klika zadních bočních dveří umístěná v nestejné vzdálenosti od jejich konce jako u předních bočních dveří.

mercedesbenz testy strednitrida mercedesbenz testy strednitrida
 

Nejdůležitější je pohodlí

Mercedes-Benz C 200 CDI v provedení Activity dává již při prvním pohledu do interiéru jasně najevo, že jedinci se sportovními ambicemi se mají poohlédnout jinde. Prvním naprosto zřetelným znamením je volič pětistupňové automatické převodovky. Druhým upozorněním na skutečnost, že tento model skutečně nemá sportovní ambice, jsoupřední sedadla, jejichž boční vedení je velmi nevýrazné, což ale neznamená, že jsou nepohodlná. Naopak řidič i přední spolujezdec si ani při delších cestách určitě nebudou stěžovat na nedostatek komfortu a pohodlí. Podobně jsou na tom i cestující na zadních sedadlech, kteří mají k dispozici dostatek prostoru pro nohy, a díky karoserii kombi s rovnou dlouhou střechou, i nad hlavou. Palubní deska rozhodně nepřekvapí žádnými módními výstřelky a její design působí sice poněkud stroze, ale na druhou stranu je v duchu značky seriózní a kvalitně zpracovaná.

mercedesbenz testy strednitrida mercedesbenz testy strednitrida
 

Prostor nejen pro zavazadla

Kapitolu samu pro sebe představuje u vozu kategorie kombi zavazadlový prostor, což u verze Activity platí dvojnásob, protože zde je oddělen od prostoru pro cestující přepážkou N1, která je ve voze napevno a nelze ji, jako například u třídy E, posouvat. Variabilita zavazadelníku se tedy omezuje pouze na jeho základní objem 485 l. Přístup do zavazadlového prostoru umožňuje rozměrné výklopné víko, po jehož otevření vznikne vstupní otvor vysoký 710 mm, který má u nákladové hrany šířku 950 mm, zatímco v nejširším místě měří 1120 mm a u horní hrany 910 mm. Přístup do zavazadlového prostoru usnadňuje také dálkové ovládání, po jehož stisknutí se víko zavazadelníku samo otevře. K uzavření stačí zmáčknout ovladač na jeho spodní hraně. Při nakládání těžších předmětů přijde vhod skutečnost, že nákladová hrana ve výšce 620 mm plynule bez jakéhokoliv schodu pokračuje rovnou podlahou. Zavazadlový prostor s přepážkou je dlouhý 980 mm, mezi podběhy má šířku 950 mm, zatímco v nejširším místě nabízí 1100 mm, na výšku má po roletku 410 mm a po strop disponuje výškou 780 mm.

Přepážka, která významně snižuje cenu vozu, má bohužel hlavní zásluhu na nemožnosti převážet objemnější předměty a svůj nedostatek se pokouší vynahradit malými dvířky v pravé polovině, které ale v otevřené poloze musíte zajistit svépomocí. Pod podlahou zavazadlového prostoru je uložena skládací přepravka a pod ní má své místo rezervní kolo s akumulátorem. V případě, že se rozhodnete pro kombi třídy C bez odpočtu DPH, můžete počítat s tím, že se objem zavazadelníku dokáže zvětšit až na 1500 l a za předními sedadly uvezete předměty dlouhé až 1,8 m. Při zvětšování zavazadlového prostoru složením sedadel druhé řady se sklápějí pouze jejich opěradla a vzniká prakticky rovná ložná plocha.

Mercedes-Benz C Combi srovnání s konkurencí
Rozměr Mercedes-Benz C Combi BMW 3 Touring Audi A4 Avant Alfa Romeo 159 Sportwagon
Délka [mm] 4596 4520 4703 4660
Šířka [mm] 1770 1817 1826 1828
Výška [mm] 1459 1418 1436 1422
Rozvor [mm] 2760 2760 2808 2700
Zavazadlový prostor [l] 485/1500 460/1385 490/1430 445/-

mercedesbenz testy strednitrida mercedesbenz testy strednitrida
 

Hlavně v klidu

Mercedes-Benz C 200 CDI Combi má pod kapotou §temecc70 přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 2148 cm3, poskytující výkon 100 kW (136 k) při 3800 ot./min. a točivý moment 270 Nm při 1600 až 3000 ot./min. Tato pohonná jednotka v případě testovaného vozu spolupracuje s pětistupňovou automatickou převodovkou, která umožňuje i manuální volbu rychlostních stupňů pomocí voliče na středovém tunelu. Kombi s tímto pohonným ústrojím působí na cestující velmi uvolněně. Jak již bylo zmíněno, nemá žádné sportovní ambice, ale v oblasti nabídky pohodlí a komfortu bude jen těžko hledat v současné produkci konkurenci. Mercedes-Benz C 200 CDI Combi se svými jízdními vlastnostmi diametrálně odlišuje od současné snahy vytvořit sportovní automobil i z vozů, které pro tento účel nemají sebemenší vlohy a naopak se snaží být maximálně pohodlným vozem na dlouhé cesty, což se mu skutečně daří. Cestující na předních i zadních sedadlech jsou i na českých cestách a dálnicích ušetřeni trapnému poskakování na sedadlech při přejezdu sebemenší nerovnosti a pouze si užívají pohodlnou plavnou jízdu. Řízení je přesné, ale poměrně málo strmé a necitlivé kolem středové polohy, ale na to si skalní příznivci třícípé hvězdy asi stěžovat nebudou. Při rychlejších průjezdech sérií zatáček nedochází k nadměrným náklonům karoserie, ale omezujícím faktorem se mohou stát pohodlná sedadla s malým bočním vedením, která posádku v zatáčkách příliš nepodrží. Jízdní vlastnosti vozu jsou díky čtyřválcovému turbodieselu neutrální, kombi nemá sklony k přetáčivosti ani k nedotáčivosti. Vedle nabídky pohodlného svezení je příjemná také spotřeba paliva. Dieselový agregát si během testu, kdy jsme se vozem pohybovali ve velké míře v pražském provozu, ale také po okresních cestách i dálnicích, říkal v průměru o sedm litrů nafty každých 100 km. Na cestě z Prahy na Kokořín a zpět se průměrná spotřeba při rychlostech okolo 90 km/h mimo obce a 50 km/h v obcích dostala podle palubního počítače na hodnotu 6,8 l paliva na 100 km, což odpovídá i údajům výrobce o kombinované spotřebě.

Drobnou výtku si zaslouží pouze odhlučnění motoru, který se na danou kategorii vozu projevuje přeci jen poněkud hlasitěji, než by zákazník za své peníze očekával, ale na druhou stranu se může nové kombi pochlubit dobrým utlumením aerodynamického hluku nebo zvuků od kol.

mercedesbenz testy strednitrida mercedesbenz testy strednitrida
 

Zajímavá cena

Kombi s třícípou hvězdou na přídi nikdy nepatřila k tuctovým záležitostem a jejich majitelé si na parkovišti u hypermarketu rozhodně nemohou připadat jako na značkovém srazu. Tato skutečnost se s největší pravděpodobností nezmění asi ani s příchodem nové generace kombi třídy C, i když na český trh vstupuje se zajímavým provedením Activity, které je díky přepážce v zavazadlovém prostoru k dispozici za cenu od 749.000,-Kč bez DPH. I přes relativně nízkou cenu získává zákazník automobil prémiové značky, který disponuje bohatou základní výbavou, obsahující například dvouzónovou automatickou klimatizaci “THERMATIC“, autorádio s CD přehrávačem, tempomat, parkovací asistent, elektrické ovládání předních i zadních bočních oken, elektricky ovládaná i vyhřívaná vnější zpětná zrcátka a elektricky stavitelná přední sedadla s vyhříváním. Ochuzena není ani bezpečnostní výbava, která obsahuje čelní a boční airbagy vpředu, kolenní airbag pro řidiče a okenní airbagy vpředu i vzadu, elektronický program stability (ESP) včetně protiprokluzové regulace (ASR), protiblokovací systém brzd (ABS) a brzdový asistent (BAS).

Jasná volba příznivců pohodlí

Mercedes-Benz C 200 CDI N1 Activity Combi se sice díky přepážce tváří jako automobil určený na práci, ale právě zmiňovaná přepážka se postarala o znemožnění převážení objemnějších předmětů. Hlavní předností se tak pro zájemce o automobil této kategorie stává nabídka komfortního svezení na níž se podílí nastavení podvozku společně s motorem i automatickou převodovkou a kvalitně zpracovaným interiérem. V případě, že zákazník přeci jen kromě komfortu touží i po troše sportovního nadšení, musí svou pozornost zaměřit na jiná, nejlépe šestiválcová provedení tohoto kombi.

Související články:

První cena vozu 845.000,- Kč (C 200 CDI Classic Combi , 2,1 100 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 845.000,- Kč (C 200 CDI Classic Combi, 2,1 100 kW)
Základní cena testovaného vozu 891.310,- Kč (C 200 CDI Activity Combi, 2,1 100 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 897.343,- Kč (C 200 CDI Activity Combi, 2,1 100 kW)

Plusy

  • prostorný a kvalitně zpracovaný interiér
  • komfortní sedadla s širokým rozsahem nastavení
  • komfortní nastavení podvozku
  • výborný rejd
  • kolenní airbag v základní výbavě
  • elegantní design

Minusy

  • malý úhel otevření zadních dveří
  • málo účinná parkovací brzda
  • pevná přepážka N1 v zavazadlové prostoru
Ondřej Pavlůsek
Mercedes-Benz C 200 CDI N1 Activity Combi
Cena základní sestavy 891 310 Kč
Výbava základní sestavy Čelní a boční airbagy vpředu, kolenní airbag pro řidiče a okenní airbagy vpředu i vzadu, čidlo zatížení sedadla spolujezdce, bezpečnostní pásy vpředu výškově nastavitelné, vnější vzadu s automatickým nastavením výšky a tříbodový středový pás vzadu, předepínače a omezovače upínací síly bezpečnostních pasů vpředu a na vnějších sedadlech vzadu,boční ochranné vzpěry proti nárazu, ISOFIX- úchyty na upevnění dětských sedaček vzadu, mechanická dětská pojistka pro zadní dveře a elektrická pro zadní okna, opěrky hlavy 5 x, vpředu a vzadu výškově nastavitelné, vpředu aktivní NECK-PRO, přední a zadní (mimo středové) s možností naklápění, elektronický program stability (ESP) včetně protiprokluzové regulace (ASR), protiblokovací systém brzd (ABS), brzdový asistent (BAS) včetně adaptivního brzdového světla, ADAPTIVE BRAKE s funkcí asistenta pro rozjezd do kopce, AGILITY CONTROL - podvozek se selektivními tlumiči, AGILITY CONTROL - řízení s bezpečnostním sloupkem, indikace nedostatku provozních kapalin (motorového oleje a chladící kapaliny), indikace poklesu tlaku v pneu, indikace opotřebení brzdového obložení, palubní počítač, 4x, ukazatel servisních intervalů “ASSYST“, ukazatel venkovní teploty, centrální dálkové zamykání s vnitřním ovládáním a nárazovým senzorem, elektronický imobilizér s plovoucím kódem “ELCODE“ integrovaný do infračerveného dálkového ovladače centrálního zamykání a optickým potvrzením zamknutí, zavření s automatickým zamknutím a nouzovým otevřením, světelný senzor (automaticky zapínaná světla - jízda v tunelu), čiré halogenové projektorové světlomety, mlhovky vpředu a vzadu s čirými skly, aktivace stěračů s dotekovou funkcí, stěrač zadního okna s automatickou aktivací při couvání a dešti, elektrické ovládání oken 4x s komfortním ovládání a ochranou proti přivření, vnější zrcátka vyhřívaná a el.ovládaná, vyhřívané zadní okno, mechanicky podélně a výškové nastavitelný volant, multifunkční volant, přední sedadla s el.nastavitelnou výškou a opěradel včetně náklonu; sedadlo řidiče s mechanicky nastavitelnou bederní opěrkou, vyhřívaná přední sedadla, zadní sklopná lavice 1/3 : 2/3, čalounění látka “Brighton“, schránka před spolujezdcem osvětlená, klimatizovaná a uzamykatelná, krytá odkládací polička se zásuvkou na středovém panelu (místo popelníku), kapsa na mapy vzadu na opěradle řidiče a spolujezdce, střední loketní opěrka vpředu s poličkou, s krytem stranově výklopným, střední loketní opěrka vzadu s poličkou a dvojitým držákem kelímků,kryt zavazadlového prostoru a dělící síť od zavazadlového prostoru (vyjímatelná), skládací přepravka, sklopné háčky na tašky (2 ks) v zavazadlovém prostoru vlevo a vpravo, boční síťové kapsy v zavazadlovém prostoru (2 ks), úchyty na upevnění zavazadel, zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru, dvouzónová automatická klimatizace “THERMATIC“ (oddělená regulace teploty vpředu, prachový filtr a spínač recirkulace s komfortní funkcí a větracími výdechy v zadní části vozidla), kombinovaný prachový a pachový filtr, přepínač uzavřeného cyklu s komfortní funkcí, sluneční senzor a vývody vzduchu pro cestující vzadu, rádio Audio 20 CD, vč. bluetooth handsfree sady, anténa rádia integrovaná v zadním bočním okně a v zadním okně, “TIREFIT“ s elektrickým kompresorem, výstražný trojúhelník pod podlahou zavazadlového prostoru, parkovací systém, automatická 5.st.převodovka vč.tempomatu, odpočtová verze N1 - možno i bez mříže ale s připočtením DPH, alu disky 16", 7-loukoťové, 7Jx16 ET43, pneu 205/55 R16 Kč
Cena testované sestavy 897 343 Kč
Výbava testované sestavy Kožený volant a řadící páka (+6.033,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2148
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 1600 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 204
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.1 / 5.4 / 6.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 485 / 1500
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1615 / 530
Rozměr pneu: 205/55 R16
Mercedes-Benz C 200 CDI N1 Activity Combi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4596
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1459
d) rozvor (mm): 2760
e) rozchod vpředu (mm): 1541
f) rozchod vzadu (mm): 1544
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 935
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano