Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic – Modrý Mauritius

Ondřej Láník Ondřej Láník 14. 11. 2011 • 17:27
69
22
Zobrazit náhledy (69)
Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E
Trendem posledních let je výrazný růst zájmu o pohon všech kol. Co přináší do třídy ovládané quattrem a xDrivem mercedesův 4Matic

Pohon všech kol oslovuje čím dál víc zájemců o osobní auta. Z okrajové záležitosti konce 80. a začátku 90. let se postupně stal fenomén, ovládající většinu trhu aut vyšší střední třídy. Mercedes přitom patří k průkopníkům, jeho model 300D 4Matic (W124) byl dokonce v roce 1987 v tomto segmentu s velkým náskokem prvním, kdo nabídl kombinaci dieselového motoru a 4x4.

Nejde jen o alpské trhy Rakouska nebo Švýcarska, které jsou vysokou poptávkou po verzích 4x4 proslulé! Pro příklad nemusíme chodit daleko. Na českém trhu se letos 90 % Audi A6 prodalo s pohonem všech kol quattro, BMW drží podíl pětek s xDrivem na velmi slušných 61 % a Mercedes-Benz E zatím zůstává trochu vzadu s podílem 43 %.

V čem je horší než ostatní dva konkurenti jsme zkoumali v týdenním testu verze Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic s automatickou převodovkou 7G-Tronic.

Planety a uzávěrky

Mercedesův pohon všech kol pro vozy s motorem uloženým vpředu podélně a původně s pohonem kol zadní nápravy využívá k novému rozdělení hnacích sil planetovou převodovku kombinovanou s vícelamelovými spojkami. Výchozí rozdělení hnacích sil 45:55 se díky svornému účinku může aktivně měnit od poměru 30:70 do 70:30.

Systém pohonu všech kol je, tak jak je dnes již běžné, plně integrován do systémů jízdní dynamiky (ABS, ESP, 4ETS), takže negativní vlivy stálého pohonu na jízdu jsou prakticky eliminovány. Naopak elektronika v mercedesech s 4Matikem už léta úspěšně simuluje uzávěrky diferenciálů, které umožňují hladké rozjezdy v situacích, kdy pravá a levá kola stojí na různě kluzkých površích.

Mezinápravový planetový diferenciál je integrován do automatické převodovky 7G-Tronic, ze které odchází síla motoru na přední kola pomocí blízko vedle skříně uloženého hnacího hřídele. Karoserie verzí 4Matic se od té s klasickým uspořádáním díky prostorově úsporné konstrukci neliší.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni

Klasik a nejen po ránu

Testované kombi se od modelu E 250 CDI, který jsme testovali v roce 2010, liší na pohled jen v detailech. Nejvíce je vidět modrá příplatková barva Designo mauritius za tučný příplatek 48 tisíc Kč. Čtyřkolku poznáte pouze tehdy, když budoucí majitel na zádi povolí výrobci uvedení typového označení 4Matic. Decentní proměnou už prošel přední nárazník, který nyní nese široké pásy diod pro denní svícení.

Během roku došlo taky k podstatné změně na konkurenčním poli. Na trhu se objevila nová kombi Audi A6 Avant a BMW 5 touring. Byť jsme v prvním testu velkého kombi psali, že jde v mnohém proti tradicím stuttgartských vozů, v modernizované společnosti musíme předchozí výrok poopravit: Mercedes-Benz zůstává věrný tradici, jak jen to jde.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni

Interiér je prostorný do šířky, výšky i délky, necítíte se tady utopení, z auta je výborný výhled a bezmála pětimetrová karoserie je přehledná. Zejména pohled interiérem směrem dozadu vyžaduje uznání. Třetí boční okna jsou poctivě lichoběžníková, zadním sklem je vidět provoz za autem jako na dlani.

Obrovský zavazadelník je tím, proč se taková auta obvykle kupují. Jisté rozdíly proti nejnovější konkurenci byste našli už u základního uspořádání, dominance v disciplíně přepravní kapacita, ale vynikne při zvětšení využitelného objemu. Už při nakládání zavazadel potěší nízko nad zemí umístěný práh zavazadelníku (570 mm), který je současně v dokonalé rovině s dnem kufru. S odklopením pátých dveří se automaticky zvedá roleta.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni Rozšiřování zavazadelníku cestou sklopení opěradel se děje elegantním odjištěním kličky v zavazadelníku nebo přímo u sedadel při otevření bočních dveří. Bez otravné demontáže hlavových opěrek nebo manipulace se sedáky.

Užitečný prostor má velkorysé rozměry: vnitřní šířku 1100 mm, výšku po plato 470 mm a výšku po stop v místě pátých dveří 730 až 770 mm. Relativně strmá záď se nenechává ani tentokrát strhnout módním stylem sportovně střižených kombi, a tak je místa pro zavazadla více než dost.

Čtyři válce a 7G

O přeplňovaném čtyřválci 250 CDI už toho bylo na Auto.cz napsáno hodně. Jmenujme alespoň test kombi E 250 CDI, test sedanu S 250 CDI kombi C 250 CDI 4Matic nebo kupé C 250 CDI.

Co je tedy nového? Čtyřválec s objemem 2,1 l, přeplňováním dvěma turbodmychadly a výkonovými parametry, které připomínají šestiválcové třílitry, se proti poslednímu setkání ztišil. Jeho vibrace ani hluk za jízdy neruší, přesto jsou chvíle, kdy je ve zvukovém projevu méně kultivovaný než u poctivých velkoobjemových motorů CDI. Týká se to volnoběhu a situací, kdy po motoru chcete vše, co umí. Pod zatížením je slyšet čtyřválcový zvuk a ne charakteristický šestiválec, daleko nad 4000 min-1 vás ručka otáčkoměru nepustí, ale už pod touto hranicí ztrácejí otáčkové orgie smysl.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni

Místo původního pětistupňového automatu zaujal modernější 7G-Tronic. Projevilo se to na jízdní dynamice, komfortu i na spotřebě. Rozjezdy jsou velmi plynulé, převodovka hbitě odřazuje vzhůru, ale zásoba síly pod 2000 min-1 je gigantická, takže to vůbec nevadí. Ruční volba převodů je možná, ale odezva vláčná, takže vás to časem přestane bavit.

Na dálnici točí motor ve 130 km/h jen 2100 min-1 a spotřeba činí 7,3 l/100 km. Úsporná jízda tempomatovou stovkou znamená odběr 6,2 l/100 km a pokles otáček někam k 1700 min-1.

Čtyři válce i na éčko s pohonem všech kol bohatě stačí. Řízení dostává v tomto provedení standardně přímější převod, přesto nepůsobí příliš sportovně, byť je skvěle odtlumeno od přejezdu nerovností a posilovač dělá svou práci vskutku prémiově. Leccos o charakteru éčka prozradí obrovský volant s průměrem 385 mm.

4Matic dává velkému autu jistotu. Při rozjezdech se nemusíte trápit prokluzem kol, protože aktivní dělení hnacích sil vše s přehledem řeší. S velkým kombi toho asi v okreskovém přeboru moc nenazávodíte, ale důležitější zřejmě je, že tento podvozek se vzduchovým odpružením na zadní nápravě, umí absorbovat vše, co mu české silnice připraví. Na dálnici se zdánlivě nic významného neděje, ve skutečnosti je ale i tady jízda jistější, auto drží příkladně směr bez ohledu na to, zda jedete 80 nebo 180 km/h.

Skutečné možnosti ale stejně objevíte až v zimě. Vypnutí ESP umožní na sněhu plně využít potenciál 4Matiku a jeho podpůrného 4ETS a užít i trochu té zábavy za volantem.

Příplatek za verzi 4Matic pro čtyřválec v E 250 CDI činí přes 115 tisíc korun. Obsahuje však současně sedmistupňový automat a přímější řízení. Po dorovnání výbavy vychází příplatek „za stabilitu“ jen na více než přiměřených 45.600,-Kč.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni

První cena vozu 1.062.000,- Kč (E 200 CDI, 100 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.311.600,- Kč (E 250 CDI 4Matic, 150 kW)
Základní cena testovaného vozu 1.311.600,- Kč (E 250 CDI 4Matic, 150 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.694.500,- Kč (E 250 CDI 4Matic, 150 kW)

Plusy

  • Bezproblémový přenos hnací síly
  • Prostorný interiér
  • Klasický styl v interiéru, špičkové zpracování
  • Velký, snadno přístupný a dobře využitelný zavazadlový prostor
  • Užitečné prvky aktivní i pasivní bezpečnosti
  • Údržba na 3 roky/120.000 km zdarma

Minusy

  • Hrubší zvuk motoru než u šestiválce
  • Velký průměr volantu, velký převod řízení
  • Světlý interiér se snadno ušpiní
  • Relativně malý objem nádrže, větší jen za příplatek

Související články

Témata
Mercedes-Benz E 250 CDI 4MATIC
Cena základní sestavy 1 311 600 Kč
Výbava základní sestavy Adaptivní čelní vícestupňové airbagy pro řidiče a spolujezdce, boční a pánevní airbagy vpředu, okenní airbagy pro ochranu předních i zadních pasažérů, kolenní airbag pro řidiče, ATTENTION ASSIST (asistent bdělosti řidiče), bezpečnostní pásy v barvě čalounění, čidla pro aktivaci bezpečnostních systému při převrácení vozu, čidlo zatížení sedadla spolujezdce k rozpoznání stupně aktivace airbagu, indikace stavu provozních kapalin- motorového oleje a chladící kapaliny, ISOFIX-úchyty pro dětské sedačky vzadu vč. 2 přídavných úchytů na opěradlech, mechanické dětské pojistky v zadních dveřích a elektrické pro blokaci zadních oken, opěrky hlavy 5x, vpředu aktivní NECK-PRO, vzadu 3x mechanicky výškově nastavitelné a zepředu ovládané sklápění, optimalizovaná pedálová soustava proti nárazu, posilovač řízení s bezpečnostním sloupkem, PRE-SAFE®, tříbodové bezpečnostní pásy 5 ks; vpředu výškově nastavitelné; automatické nastavený výšky na vnějších sedadel vzadu, ukazatel venkovní teploty, ukazatel zapnutí bezpečnostních pásů vzadu, varovný bzučák pro nepřipoutaného řidiče a spolujezdce, při aktivní parkovací brzdě při rozjezdu a aktivních, světlometech při výstupu z vozu, vratné omezovače bezpečnostních pasů s PRE-SAFE® nastavením u sedadla spolujezdce (jen s příplatkovou, paměťovou sadou) a předpínače a omezovače na vnějších pasech vzadu, příprava pro telefon Bluetooth, rádio Audio 20 CD s 5,8“-barevným displejem, dvojitým tunerem, CD-přehrávačem vč. mp3, 8 reproduktory a integrovanou anténou, vstupy Aux-in pro připojení externích audio přístrojů ve schránce před spolujezdcem, aktivace vnitřního osvětlení při dálkovém otevření vozu, čalounění látka »Lyon« černá nebo černošedá alpaka (dle vzorníku), čtyřramenný multifunkční volant v kůži Nappa s 12 tlačítky a 2 chromovanými lemy na spodních ramenech, držák lahví v prostoru nohou u spolujezdce, držák mincí ve schránce před spolujezdcem, 2-zónová automatická klimatizace THERMATIC s dělenou regulací teploty pro řidiče a spolujezdce, prachovým filtrem a vnitřní cirkulací s komfortní funkcí vč. výdechů dozadu, el.ovládaná boční okna 4x, s komfortní funkcí, ochranou proti přivření a uzavírací funkcí PRE-SAFE®, chromovaná a osvětlená vnitřní klika dveří, integrované osvětlení ve zpětném zrcátku včetně čtecích lampiček, odkládací polička ve středové konzole pod loketní opěrkou s dvoudílným krytem, odvětrání vzadu vývody ze středové konzole, osvětlení vzadu s integrovanými čtecími lampičkami, otočný ovladač na středové konzole, palubní počítač s multifunkčními displeji (ovládání na volantu), přední sedadla s elektrickým nastavením výšky, opěradel a náklonu; sedadlo řidiče s mechanicky nastavitelnou bederní opěrkou, přístrojová deska s 5 analogovými kruhovými ukazateli, otáčkoměr a analogové hodiny, řadící/volící páka v kůži Nappa, schránka před spolujezdcem klimatizovaná a uzamykatelná, síťová kapsa u nohou spolujezdce, síťové kapsy zezadu předních opěradel, sklopná opěradla vzadu 3x2, sklopná stropní madla 4x, sluneční clony s make-up zrcátkem bočně výklopné, směrovka s komfortní dotekovou aktivací, střední loketní opěrka vzadu s poličkou a dvojitým držákem kelímků, ukazatel servisních intervalů »ASSYST PLUS«, výškově a podélně nastavitelný volant, zásuvka (12 V) vpředu v odkládací poličce a vzadu, zvětšené kapsy ve dveřích, jednoramenné výfukové potrubí s oválnou leštěnou ocelovou koncovkou, kryty nábojů kol s dekorem s vavřínovými listy (mimo kol AMG a z dodávek příslušenství), madla dveří v barvě vozu, maska chladiče se 3 šedě lakovanými lamelami, ozdobný kryt spojení střechy lakovaný v barvě vozu, rámy oken s ozdobnými ocelovými leštěnými lištami, vnější krycí lišty leštěné černé, ADAPTIVE BRAKE -brzdová soustava s HOLD-funkcí a asistentem rozjezdu do kopce, adaptivní brzdová světla - přerušované svícení při panickém brzdění, aktivní přední kapota vratná (systém ochrany chodců), brzdový asistent (BAS), centrální zamykání s automatickou aretací při rozjezdu (programovatelné) s nouzovým odblokováním při nehodě, centrální zamykání s možností ovládání z místa řidiče a nárazovým senzorem, denní svícení, elektronický program jízdní stability (ESP) včetně protiprokluzové regulace (ASR), imobilizér s plovoucím kódem »ELCODE« integrovaný do dálkového ovládače centrálního zamykání s chromovaným dekorem a optickou signalizací zamknutí, indikace nízkého tlaku v pneu, indikace opotřebení brzdového obložení, integrované boční výztuhy proti, nárazu, koncová světla LED, LED třetí brzdové světlo s čirým sklem, lékárnička v zavazadlovém prostoru, mlhovky vpředu a vzadu, nárazníky s deformačními zónami vpředu a vzadu, nivoregulace světlometů, osvětlení u vnějších zrcátek, posilovač řízení, protiblokovací brzdový systém (ABS), sada na opravu pneu TIREFIT včetně kompresoru, světla ve dveřích a odrazky, 4 ks, světlený senzor (automatická aktivace světel), vnější zrcátka el.nastavitelná, vyhřívaná v barvě vozu s integrovanými bočními směrovkami, vyhřívané zadní okno s časovým relé jednovrstvé s bezpečnostním sklem, dálkové otevírání víka zavazadlového prostoru dálkovým ovladačem a s vnitřním ovládáním z místa řidiče, determální skla tónovaná, DIRECT CONTROL-podvozek, dvouramenné stěrače v provedení Aero zakryté v klidovém stavu; s dotekovou funkcí aktivace a dešťovým, senzorem s cyklovačem, háčky na tašky v zavazadlovém prostoru, objem palivové nádrže 59 l, osvětlení zavazadlového prostoru, příprava na střešní nosič. Kč
Cena testované sestavy 1 694 500 Kč
Výbava testované sestavy Výbava ELEGANCE (+46.900,-Kč), ozdobné výplně interiéru - jasan hnědý, sada Exklusive, sada osvětlení, sada jízdních asistentů PLUS, sada komfortních funkcí pro zrcátka, komfortní sedadla vpředu včetně komfortních opěrek hlavy, větrání a vyhřívání sedadel, střešní okno elektricky ovládané, skleněné, Media Interface (UCI) - propojení na externí audio v přihrádce proti spolujezdci (iPod, USB, atd.), aj. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2146
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1600 - 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.2 / 5.3 / 6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 695 / 1950
Objem nádrže (l): 59
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1865 / 670
Rozměr pneu: 245/45 R17
Mercedes-Benz E 250 CDI 4MATIC
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4895
b) šířka (mm): 1854
c) výška (mm): 1515
d) rozvor (mm): 2874
e) rozchod vpředu (mm): 1583
f) rozchod vzadu (mm): 1604
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1020
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Lukáš Vaverka (Auto.cz)
15. 11. 2011 14:10
Re: RÁJ-MATIC
Infiniti dělá jen "velká" kola a auta jsou tomu odpovídajícím způsobem nastavená. Navíc v případě originálních kol se jedná o velmi lehké ráfky, aby větší rozměry nepředstavovaly nevýhodu v namáhání podvozku, spotřebě paliva atd.
15. 11. 2011 09:39
Re: RÁJ-MATIC
No právě takhle to spousta lidí vnímá. Víš proč jezdí většina Éček na 16 kolech? Přece kvůli nepřekonatelnému komfortu!

Samozřejmě jsou tu opačné případy, třeba Opel nebo Infinity - ty se vyžívají v obrovských kolech. Drncá to jako kráva, ale hlavně že to hezky vypadá. V Infinity jsem, přiznám se, nejel, ale u Opelu mi to připadá jako zbytečná frajeřina, která ta auta z pohledu běžné jízdy sráží.
15. 11. 2011 08:55
Re: Dělo
Nejlepší auto na světě? Možná nejlepší auto pro českého chalupníka, co potřebuje z chalupy odvézt bečku s kvasem:-) aby to moc nežralo a vyjel jsem i do stráně ke stodole...
15. 11. 2011 08:53
Re: RÁJ-MATIC
Mercedes Benz je správně chápán např. na Slovensku a v Rusku. Tam platí za naprostý vrchol, kterého člověk může dosáhnout. A k tomu patří zlaté řetězy. Když brácha šéfoval v M3000,
jezdili k němu na servis Kočkovi. Ti si zakládali na tom, že jako náhradní vozidlo mohli dostat
jen S-klasse, nic menšího. Taky mezi rómy platí MB za absolutní špičku. Někdo říká, že BMW není značka, že je to diagnóza:-) ale pořád je to pro mně přijatelnější než MB
:-!
15. 11. 2011 07:59
Re: RÁJ-MATIC
Tady bych nesouhlasil...pro každého je Audi, BMW a M-B jsou specifičtější a ačkoliv se BMW přiblížilo Mercedesu v oblasti komfortu, stále na mě působí sportovnějším dojmem.
Jak jsem už několikrát psal, u aktuální generace E mi vadí kombinace krásných a místy neotesaných křivek, korunovaná stále pouze základními 16" koly, na kterých jezdí 50% vozů.
Články odjinud