Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mercedes-Benz GLE
Mercedes-Benz GLE
Mercedes-Benz GLE
Mercedes-Benz GLE
39 Fotogalerie

TEST Mercedes-Benz GLE 350 d 4Matic Coupé – Rána na solar

Mercedes-Benz GLE Coupé se na konkurenci z Mnichova velmi dobře připravil a má nakročeno k sesazení BMW X6 z trůnu.

Nevzpomínám si na jediný automobil posledních let, který by mi připadal více „ujetý“ než BMW X6. Na pohled neobratná hora plechu si však velmi rychle získala širokou skupinu příznivců. Klíčem k úspěchu ale nebyl samotný koncept karoserie kombinující SUV a kupé. Již před lety totiž s tímto nápadem přišel například Pontiac AztecSsangYong Actyon, tyto vozy se ale do duší milovníků rychlých kol moc nezapsaly.

Neohroženým králem dnešních SUV je jednoznačně Porsche Cayenne, „podkategorii“ SUV-kupé ale vládne právě BMW X6. Menší model X4 mu do zelí neleze a podobné je to i s Range Roverem Evoque. Nyní však na scénu nastupuje Mercedes-Benz GLE Coupé. Nejde o nic jiného, než o rozsáhlý facelift modelu dříve označovaného ML (nyní nese název GLE), který automobilka poprvé prezentovala na autosalonu v Detroitu právě novou karosářskou variantou kupé. Praktičtější a zavedenější GLE se představilo o pár týdnů později v New Yorku.

Recept je pouze jeden

Když jsem uviděl Mercedes-Benz GLE Coupé poprvé, okamžitě se mi vybavilo BMW X6. Jistě nebudu sám, protože jiný výsledek po spojení zvýšené stavby SUV a elegantní boční linie kupé zkrátka nedostanete. Byl to právě výrobce z Mnichova, kdo přinesl tento koncept do luxusního segmentu jako první, a proto se zcela pochopitelně zapsal do povědomí veřejnosti nejvíce. GLE Coupé nicméně perfektně využívá styl „eskového“ kupé, které považuji za jeden z nejkrásnějších automobilů dnešní doby.

Video placeholder
Mercedes-Benz GLE 350 d 4Matic Coupé – Rána na solar • auto.cz

Oba úhlavní konkurenti jsou si po stránce vnějších rozměrů velmi podobní, opticky ale vypadá GLE Coupé mohutněji. Zatímco BMW X6 mezigeneračně ubralo oblin, zástupce ze Stuttgartu na ně naopak vsadil a díky tomu budí dojem obra. Je to znát především v zadní části silně připomínající zmíněné kupé třídy S a přimhouřením oka i nové třídveřové „céčko“. Na celkovém dojmu se podílejí také ohromná jedenadvacetipalcová kola za 31.260 Kč, která však díky rozumně vysokým pneumatikám nepodrývají ambice pro jízdu v terénu.

Mercedes-Benz GLE Coupé - srovnání hlavních rozměrů s BMW X6
ModelMercedes-Benz GLE CoupéBMW X6 (F16)Rozdíl [mm]
Délka [mm]49004909-9
Šířka [mm]20031989+14
Výška [mm]17001702-2
Rozvor [mm]29152933-18
Rozchod vpředu [mm]16581640+18
Rozchod vzadu [mm]17251706+19
Objem zavazadelníku [l]650/1720580/1525+70/+195
Výška nákladové hrany [mm]900830+70

Z dvojice soků je GLE Coupé jednoznačně elegantnější, a jako novinka na sebe přitahuje obrovskou pozornost. V našem případě se jedná o základní provedení exteriéru (Exclusive) bez více či méně funkčních příkras jako u zbylých verzí AMG Line, Night a AMG. Stejně jako zmíněná kola vozu sluší také příplatková metalíza Hyacinth (stojí 32.302 Kč). A pokud vás iritují černé mřížky v kapotě, vězte, že jsou plně funkční a z hlediska přívodu vzduchu do motorového prostoru nezbytné. Naprostým opakem pak jsou koncovky výfuku vedené zadním nárazníkem – spaliny totiž ve skutečnosti proudí jinudy.

I v novince jste jako doma

Pokud si pamatujete Mercedes-Benz ML před současným faceliftem, budete na palubě nového GLE Coupé jako doma. Koncept přístrojové desky je stejný, změnil se pouze způsob usazení osmipalcové obrazovky systému Comand Online a na středovém tunelu našel místo sdružený ovladač s dotykovou horní plochou. Setkali jsme se s ním například v menším modelu C nebo vlajkové lodi S, díky odlišnému posazu za volantem ale nemáte šanci o něj nedobrovolně zavadit loktem.

Video placeholder
Mercedes-Benz GLE 350 d 4Matic Coupé – Rána na solar • auto.cz

Třídě ML odpovídá také pozice za volantem. Pocitově se sedí výš než v BMW X6, robustní postavy ale zaregistrují méně prostoru v oblasti hlavy, jež se nebezpečně blíží hornímu okraji čelního skla, a kvůli masivním předním sloupkům není dokonalý ani výhled do stran. V příčném směru je ale místa na rozdávání, a nebýt předních sedáků s méně výraznou boční oporou stehen, dala by se kultura sezení plně srovnat s mnichovským konkurentem.

Drobné zaváhání nicméně Mercedes-Benz GLE Coupé vyrovnává na zadních sedadlech. Ve srovnání s méně pohodlnou lavicí v BMW X6 se totiž jedná o křesla dostatečně podepírající stehna, která neunaví ani při delších cestách. Nastupování je kvůli masivním podběhům kol trochu ztíženo, jakmile ale zavřete dveře, nebudete chtít ven. Cestující s výškou 190 centimetrů se za sebe posadí se zhruba třicetimilimetrovou rezervou před koleny a podobné množství prostoru zůstává také nad hlavou. Při zcela vzpřímené a z našeho pohledu až nepřirozené pozici zad už ke kontaktu hlavy s příčným nosníkem střechy (v oblasti uchycení zadního víka) docházelo, stačilo však lehce naklopit asymetricky dělené zadní opěradlo a bylo po problému.

Políček bavoráku Mercedes-Benz GLE Coupé dává také při srovnání zavazadlových prostorů. Základních 650 litrů odpovídá kombi střední třídy a 1720 litrů po sklopení zadních opěradel vůz proměňuje v menší stěhovák. Záměrně uvádím slovo „menší“, protože nakládání těžkých předmětů není kvůli ložné hraně ve výšce 900 milimetrů nic snadného. BMW X6 (s ložnou hranou 830 mm) má také lépe řešenou podlážku, kterou ve vyklopené poloze přidržuje malá plynová vzpěra (u GLE Coupé je manuální).

Příplatková výbava Mercedes-Benzu GLE Coupé je hodně rozsáhlá, přičemž nejvíce zaujala služba Mercedes connect me. Jde o možnost online spojení mezi automobilem a mobilním zařízením, díky kterému například okamžitě víte, kde se vůz nachází, kolik mu zbývá paliva nebo jaký je aktuální stav ujetých kilometrů. Jak systém funguje v praxi, uvidíte v přiloženém videu (základní balíček je zdarma, rozšířené online služby stojí 4728 Kč).

Video placeholder
Mercedes-Benz GLE 350 d 4Matic Coupé – Rána na solar • auto.cz

Správná dvojka

Mercedes-Benzu GLE Coupé (C292) nabízí jediný vznětový motor, čímž se liší od praktičtějšího sourozence GLE (W166). Ten totiž nabízí také známý čtyřválec biturbo nově označovaný 250 d (150 kW), zatímco kupé s ničím menším než šestiválcem 350 d nepořídíte. S tím souvisí rovněž vyšší základní cena, která v případě zkoušeného modelu činí 1.778.700 Kč (GLE 250 d 4Matic Entry začíná na 1.399.000 Kč, verze 350 d 4Matic stojí minimálně 1.612.930 Kč).

Vznětový šestiválec poskytuje v dané třídě standardních 190 kW a 620 N.m, převodovka je však unikátní. Jde o devítistupňovou měničovou skříň 9G-Tronic se čtveřicí jednoduchých planetových soukolí a šesti řídicími členy, která má vedle jemné a ve většině případů neznatelné změny rychlostních stupňů přinášet výrazné snížení otáček při ustálené jízdě. Tato kombinace působí přímo pohádkově, vady na kráse se ale přesto najdou. V nižších rychlostech převodovka občas cuká (kvůli snaze co nejdříve zavírat měnič momentu) a při náhlé změně jízdního stylu nedokáže reagovat na povely pedálu plynu dostatečně rychle. Další neduhy byste ale hledali marně…

Mercedes-Benz GLE Coupé - technické a cenové srovnání s BMW X6
ModelMercedes-Benz GLE CoupéBMW X6
Motor350 d 4MaticxDrive30d
Zdvihový objem [cm3]29872993
Válce/ventily6/46/4
Největší výkon [kW/min]190/3400190/4000
Točivý moment [N.m/min]620/1600560/1500-3000
Převodovka9A8A
Maximální rychlost [km/h]226230
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,06,7
Kombinovaná spotřeba[l/100 km]6,96,0
Základní cena [Kč]1.778.7001.792.600*
*Včetně poplatku 9000 Kč za transport a předprodejní servis

S každým nastartováním je jasné, jaký motor máte pod kapotou, další průběh jízdy je ale nefalšovaným balzámem smyslů. Stačí pouze ustálit rychlost, převodovka ihned zařadí nejvyšší možný stupeň a klidně nechá motor povalovat jenom lehce nad hranicí 1000 otáček (na devátý stupeň to odpovídá rychlosti 80 km/h). Ševelení šestiválce zaslechnete pouze po ztlumení autorádia, a dokonce i tak působí jako obehnaný tlustou protihlukovou bariérou. Maximální točivý moment 620 N.m je dostupný již v 1600 min-1, převodovku proto mnohdy neprobudíte ani při předjíždění. Na sešlápnutí pedálu plynu do podlahy ale reaguje podřazením až o čtyři rychlostní stupně.

Výrobce uvádí kombinovanou spotřebu 6,9 l na 100 km, nedá se však říci, že by se dvě a čtvrt tuny hmotné SUV snažilo tvářit přehnaně ekologicky. Místo režimu Eco, ve kterém většina automobilů omezí svůj potenciál na nezbytné minimum, máte k dispozici módy Comfort, Sport a Individual, přičemž ani v jednom z nich nepůsobí GLE přiškrceně. I v palubním počítači najdete pouze kruhový diagram, který vyhodnocuje jízdní styl a zapisuje „ušetřené“ kilometry započtené do celkového dojezdu (něco na způsob režimu Eco Pro od BMW), to je ale všechno. Jeden příklad z praxe: při průměrné rychlosti 88 km/h jsme za 330 kilometrů jízdy „ušetřili“ necelých 56 kilometrů (průměrná spotřeba 9,1 l/100 km).

Dostat se na tovární spotřebu (6,9 l) je téměř heroický výkon, snažení proto dříve či později hodíte za hlavu a plně se poddáte realitě. V případě zkoušeného šestiválce se připravte na necelých deset litrů v městském provozu, mimo město lze odběr „stlačit“ i pod osm litrů, a na dálnici, kde motor při rychlosti 130 km/h točí pouhých 1750 otáček za minutu, z palubního počítače odečtete 8,5 l na 100 km. Týdenní test jsme po dvanácti stech ujetých kilometrech uzavírali s rovnými deseti litry, do kterých se nejvíce promítly rychlejší přesuny po dálnici a ostřejší jízda na okreskách.

Síla je ve vzduchu

Jestli umí Mercedes-Benz GLE Coupé něco opravdu dokonale, je to maskování rozměrů a hmotnosti během jízdy. Síla je především v šestiválci, který si s necelých pět metrů dlouhým a 1700 milimetrů vysokým drobkem poradí bez zaváhání. Díky krátce odstupňované převodovce a hladkému řazení je průběh zrychlení kontinuální a hlavně ničím nerušený. Rozdíl mezi rychlostí 90 a 150 km/h posádka skoro nepozná, v tomto případě se ale sluší poděkovat také perfektnímu odhlučnění kabiny a minimálnímu aerodynamickému svistu kolem vnějších zrcátek.

Sedí se opravdu vysoko a dokonce i urostlejší postavy kolikrát při nastupování musí „na špičky“, za volantem si ale připadáte jako na kapitánském můstku zaoceánské lodi. Horší výhled menším zadním oknem výrobce částečně vynahradil systémem čtveřice kamer, které stejně jako u konkurence snímají okolí vozu při parkování (zadní kamera je ve standardu). Pohled z ptačí perspektivy manévrování s GLE Coupé usnadňuje a přímo překvapující je výkon „zpátečkových“ světel - na pohled miniaturní, prostor za vozidlem ale osvětlují dokonale.

Video placeholder
Mercedes-Benz GLE 350 d 4Matic Coupé – Rána na solar • auto.cz

V základu se vůz nabízí s dvoustupňovými tlumiči Agility Control, které upravují charakteristiku tlumení v závislosti na stlačení pístu. Naprosto komfortní jízdu ale dopřeje až vzduchové odpružení Airmatic za rozumných 44.546 korun. Výhodou není pouze možnost zvětšit světlou výšku na 255 milimetrů (se standardním podvozkem je to 202 mm), ale především bleskové reakce na změnu povrchu vozovky a redukce náklonů karoserie v zatáčkách (systém ADS).

Je potom zcela jedno, zda jedete na základních dvacetipalcových kolech, nebo jako v našem případě zvolíte příplatkové jednadvacítky. Vozidlo se i po hrbolaté silnici nese s majestátností aristokrata, zbytečně se nepohupuje ani nezakopává, a z klidu jej dokáže vytrhnout pouze velká díra nebo propadlý kanál. Znatelné je to především při přejezdu nerovností v zatáčkách, kde už má podvozek poměrně dost práce s eliminací příčných pohybů karoserie. Snad jediný výraznější neduh je pro vzduchové odpružení charakteristický, výsledné rázy prostupující do kabiny jsou ale omezeny na minimum.

Mohlo by se zdát, že žádná okreska nebude pro takového mastodonta dostatečně široká a nakonec doplatíte na jeho těžkopádnost, není to ale tak úplně pravda. Pokud budeme mrštnost v zatáčkách srovnávat s BMW X6, bude GLE vždycky o půl kroku pozadu, je to dáno hlavně rozdílnou konstrukcí pohonu všech kol. Standardně dodávaný systém 4Matic totiž pracuje s rovnoměrným rozdělením točivého momentu mezi nápravy, které sice z našeho pohledu ubírá na hravosti, ale vykazuje stabilnější a předvídatelnější chování. X6 má mezinápravovou spojku preferující zadní nápravu, která dovolí i jemné vybočení zádi, při špatném nájezdu do zatáčky ale hravost přechází v nedotáčivost.

V průběhu jízdy obloukem se karoserie Mercedes-Benzu GLE Coupé tváří neutrálně, netáhne vás do středu ani od něj, a na výjezdech nevykazuje přetáčivé tendence. Především v ostrých pasážích byla znát snad nekonečná přilnavost širokých pneumatik Pirelli P Zero (vpředu 275, vzadu dokonce 315 milimetrů), k jejichž limitům se při běžné jízdě ani nepřiblížíte. Musíte se jim ale naučit bezmezně důvěřovat, protože řízení s proměnlivým účinkem neřekne o práci předních kol ani to nejnutnější. Opakem jsou brzdy – ostřejší nástup, slušná dávkovatelnost, a když na to přijde, snesou i hrubé zacházení.

Závěr

Spousta lidí bude Mercedes-Benz GLE Coupé vnímat jako kopii BMW X6. Pravdou ale zůstává, že kromě shodně výkonných motorů a podobného exteriéru se jedná o dost rozdílná auta. Zatímco zástupce z Mnichova s trochou nadsázky funguje na silnici stejně dobře jako luxusní čtyřdveřová kupé (například model 6 Gran Coupé), zkoušený Mercedes má v popisu práce nabídnout maximální úroveň pohodlí i za cenu spíše neutrálního chování v zatáčkách. A to se mu parádně daří.

Video placeholder
Mercedes-Benz GLE 350 d 4Matic Coupé – Rána na solar • auto.cz

Rozhodovat se mezi těmito dvěma automobily je podobně složité, jako výběr obuvi k perfektně padnoucímu obleku. Víte, že tenčí podrážka působí elegantněji, bytelnější provedení ale využijete častěji. Jasné stanovisko nedává ani rozdíl cen základních šestiválcových turbodieselů – 13.900 Kč ve prospěch Mercedes-Benzu GLE Coupé (po připočtení 9000 Kč k ceně BMW za přepravu a předprodejní servis) totiž v kontextu částek za příplatkové prvky představuje pouhou kapku v moři.

Nejlevnější verze modelu1.778.700 Kč (Mercedes-Benz GLE 350 d 4Matic Coupé)
Základ s testovaným motorem1.778.700 Kč (Mercedes-Benz GLE 350 d 4Matic Coupé)
Testovaný vůz s výbavou2.295.296 Kč(Mercedes-Benz GLE 350 d 4Matic Coupé)

Plusy

  • Neuvěřitelně tichý běh motoru
  • Komfort a tlumení vzduchového pérování
  • Velmi nízká hladina hluku v interiéru
  • Jednoduché a intuitivního ovládání infotainmentu
  • Perfektní opora stehen na zadních sedadlech

Minusy

  • Horší výhled zadním oknem, místo vpředu nad hlavou
  • Občasné cukání devítistupňové převodovky
  • Řízení naprosto bez známek zpětné vazby
  • Méně výrazné boční vedení předních sedadel

Foto: Petr Homolka