Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW X4 xDrive35i – Může být SUV sportovní?

Tomáš Dusil
Diskuze (108)
BMW obohatilo paletu o sportovně střižené SUV střední třídy X4. Má zaujmout ty, jimž se zdá výchozí X3 málo atraktivní a na větší X6 pojatou v obdobném duchu finančně nedosáhnou.

Automobilka BMW v roce 2008 uvedla na trh novou řadu X6 (E71). Po technické stránce vůz vycházel z druhé generace X5 (E70) z roku 2007, přičemž značka ho prezentovala jako kupé pro volný čas. U zákazníků “iks-šestka” slavila úspěch, takže loni v Paříži předvedli Mnichovští druhou generaci F16 postavenou na základě třetího vydání X5 (F15).

Testovaná X4 s interním označením F26 je na trhu od loňského roku. BMW v jejím případě udělalo to stejné, co s výše zmíněnou X6 - prostě vzalo techniku stávající řady X3 (F25) a obléklo ji do sportovně střižené karoserie.

Na první pohled si jsou X4 s původní X6 hodně podobné. Právě tady je dobře znát vliv většího a staršího vozu na bavorskou novinku. Na druhou stranu je to ale pochopitelné - když něco funguje ve vyšší třídě, tak proč to nezkusit také v nižším segmentu. Rozdíly jsou samozřejmě v rozměrech a v použité technice. V zásadě tak jediným přímým konkurentem X4 je řada GLE od Mercedes-Benzu. Je až s podivem, že takový automobil dosud nenabídlo třeba Audi.

To je ale výbava

Zkoušená X4 s motorem 35i je se základní cenou 1.521.000 korun druhou nejdražší v nabídce. O dalších 57.200 korun ji překonává verze 35d s přeplňovaným řadovým vznětovým šestiválcem. Je rovněž výkonnější, a to o zanedbatelných pět kilowattů.

Vozy BMW nemívají kdovíjak bohatou standardní výbavu, za spoustu prvků se draze připlácí. Nicméně pohled do ceníku odhalí, že nová X4 na tom není v tomto směru zase tak špatně. Standardem je například dvouzonová klimatizace, stejně jako bixenonové světlomety.

Zkoušený vůz byl oděný v oblíbeném sportovním paketu M. Zajímavé je, že zatímco v případě verzí 35i a 35d vyjde na 93.444 Kč, v kombinaci s ostatními motory stojí o dost více, konkrétně 117.494 korun. Tímto se BMW zřejmě snaží motivovat kupující vrcholných variant k jeho pořízení.

A co v rámci sportovního paketu M získáte? Tak třeba sportovní přední sedadla, která nabízejí senzační boční vedení a k tomu možnost prodloužit si sedák. V případě, že nejsou součástí paketu M, znamenají příplatek vcelku rozumných 14.690 korun.

suv bmw testy suv bmw testy  

V testovaném voze byly navíc elektricky seřiditelné s pamětí, což znamená připlatit si navíc 29.380 Kč. Za dalších 8.268 korun lze měnit tuhost bederní opěrky a také nastavovat profil opěradla, přičemž všechno se děje elektricky. K druhému jmenovanému slouží tlačítko umístěné zcela vpředu na boku sedáku. Díky tomu si lze opěradlo doslova vytvarovat podle vaší postavy. V praxi tak bude sedadlo poskytovat dobré boční vedení útlým postavám, aniž by tlačilo ty korpulentnější.

V rámci popisovaného paketu dále získáte ozdobné prvky s logem divize BMW Motorsport. Najdete jej třeba na prazích, či opěrce pro levou nohu řidiče. Čistě pocitově si tak opravdu připadáte jak ve stroji s označením M na karoserii.

Aby byly vjemy oproti X3 sportovnější, jsou přední sedadla usazena o 20 mm níže, pozice zadních je pak snížena dokonce o 28 milimetrů. Je to nutné i z důvodu celkové výšky vozu, který je s 1624 mm nižší o 36 milimetrů v porovnání s X3. X4 se oproti X3 také lehce prodloužila, a to o vcelku zanedbatelných 14 milimetrů.

Co trochu vadilo, byl omezený výhled na horní část přístrojového štítu. A to jsem měl sedadlo v nejnižší poloze a měřím ani ne 170 cm. Hned se mi vybavila vzpomínka na doby dávno minulé, kdy jsem k soukromým účelům užíval BMW 525i řady E34 - u něj jsem tehdy pozoroval to stejné. I tak je ale pozice za sportovním volantem skvělá. Byť do pocitu, jaký známe ze sportovních aut má přirozeně daleko. Pořád je to SUV, takže „na zemi“ nesedíte…

suv bmw testy suv bmw testy  

Oproti sportovním vozům ovšem X4 nabízí odpovídající užitnou hodnotu. Zavazadelník pojme v základu slušných 500 a po zvětšení dokonce 1400 litrů. Opěradlo zadní lavice je dělené v poměru 40:20:40 a víko má standardně elektromotorické ovládání, navíc nejen tlačítkem, nýbrž i nohou pod nárazníkem, jak to kdysi uvedl Volkswagen Passat B7.

Jako klidná vodní hladina

Označení 35i napovídá, že pohon testovaného BMW obstarává přeplňovaný zážehový řadový šestiválec objemu 3,0 litru. Jedná se o konstrukční řadu N55, která v hierarchii motorů značky nahradila starší N54. Hlavní rozdíl mezi nimi tkví v přeplňování - ke shodnému výkonu, k němuž N54 potřebovala dvě turbodmychadla, stačí N55 pouze jediné. Stejný je také vrchol točivého momentu úřadující na hodnotě 400 N.m. Ale zatímco u staršího motoru byl dostupný od 1300 do 5000 otáček za minutu, u nového se rozsah zvětšil o 100 otáček směrem dolů. Horní hranice se nezměnila.

Rychlou reakci turbodmychadla i v nízkých otáčkách zaručuje zdvojený kanál turbíny (tzv. TwinScroll). Do jednoho ústí větve výfukových svodů z prvního až třetího válce, do druhé ze čtvrtého až šestého. Dlouhou životnost by mělo zaručit vodní chlazení ložisek turbodmychadla, jakož i funkce dochlazování po vypnutí motoru za pomoci elektrické vodní pumpy. Obvyklé vodní čerpadlo hnané řemenem tento motor vůbec nepoužívá, což je zajímavé.

suv bmw testy suv bmw testy  

Motor N55 nabízí nejmodernější techniku, jaké je dnes k dispozici. Vzhledem k tomu trochu překvapuje použití konvenčních litinových suchých vložek zalisovaných do hliníkového bloku. Na druhou stranu, vzhledem k minulosti BMW jistě ví, proč toto řešení používá. Nechybí přímé vstřikování benzinu s centrálně umístěným vstřikovačem či známý Valvetronic údajně již ve třetí generaci suplující funkci škrticí klapky.

Drtivý tah

Zapomeňte na typické vlastnosti starších řadových šestiválců BMW s atmosférickým plněním. Opojná gradace výkonu s otáčkami tady sice jakoby je, nicméně jde jenom o pocit, nepodpořený skutečným nárůstem síly s otáčkami. Jak už víte z předchozího odstavce, křivka točivého momentu je hladká jako hladina klidného rybníka. Přesto ta suverenita, s jakou turbomotor servíruje svůj výkon, je vážně opojná. Bez ohledu na otáčky prostě stačí trochu přišlápnout plyn, abyste začali zrychlovat. Pokud pohnete málo, převodovka zběsile nepodřazuje a raději nechá vyniknout dostupným newtonmetrům. Výraznější pohyb pravé nohy ji ale donutí podřadit, přičemž nechybí ani funkce kick down. Jenže to už musíte na plynu stát jako na rýči…

V duchu doby je i tady přítomen systém Start/stop. Pokud zvolíte jízdní režim Eco Pro, samočinně se zapne. Naopak v jízdních profilech Comfort, Sport a Sport+ jej lze deaktivovat.

Smyky? Na to zapomeňte

Pokud navolíte zmíněný režim Sport+, přejde stabilizační systém DSC do režimu Sport, v němž je omezena jeho funkce, respektive jsou posunuty hranice jeho zásahu. Aktivovat jej ale lze v jakémkoliv jízdním profilu krátkým stisknutím příslušného spínače vedle voliče samočinné převodovky impulzního typu. Pokud tlačítko stabilizace podržíte několik sekund, dojde k její úplné deaktivaci, a pak už je to jenom na vás...

Pohon všech kol xDrive nabízí tolik přilnavosti, že utrhnout vůz do přetáčivého smyku se na suché silnici patrně nepodaří. X4 si totiž i v limitních situacích zachovává bezpečnou lehkou nedotáčivost. Dobře stabilizuje jízdu, aniž by působila rušivě.

suv bmw testy suv bmw testy  

Základem stálého pohonu všech kol xDrive je transfer označený ATC450. V jeho útrobách hraje hlavní roli třecí lamelová spojka, ovládaná elektromotoricky. Pokud je zcela rozpojena, je na zadní kola přenášeno 100 procent hnací síly. Je-li naopak plně uzavřena (sevřena), je rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60. Z toho vyplývá, že zadek je tady vždycky preferován. Přední diferenciál je poháněný kombinací řetězového převodu a paralelního hřídele vedeného po levé straně převodovky.

S turbomotorem 35i se pojí výhradně osmistupňový měničový automat původem od ZF s rozsahem převodů 7,07:1. Nejvyšší převod 0,667:1 v kombinaci s koncovým 3,385:1 znamená, že agregát točí při 130 km/h na osmičku pouhých asi 2000 otáček za minutu. Přímým záběrem je tady šestka.

Data se šíří rychle

Za příplatek 29.380 korun získáte další prvek vylepšující jízdní dynamiku. Tím jsou adaptivní tlumiče DDC (Dynamic Damping Control). Mezi jednotlivými režimy přepínáte tlačítky jízdních profilů. Tlumiče ale pracují také zcela samočinně podle údajů z mnoha snímačů, zejména podvozku a jednotky kontroly pohybů vozidla obsahující gyroskopy.

Rozdíl mezi měkkým a tvrdým nastavením je docela výrazný. V prvně jmenovaném se vůz příjemně pohupuje, aniž by to bylo v rozporu s jízdní jistotou. V tvrdém režimu již tlumiče nerovnosti nepohlcují, nýbrž kopírují. Rychlá jízda po rozbitých vozovkách tak připomíná onen pocit letu nízko nad silnicí známý z ultimativních sportovních vozů.

Podvozek BMW X4 pracuje neobvykle rychle. Všechno co souvisí s jízdní dynamikou je napojeno na datovou sběrnici FlexRay, původní produkt firem Motorola a Johnson controls. Rychlost přenosu dat je v tomto případě o řád vyšší než obvyklou sběrnicí CAN.

BMW používá FlexRay od roku 2007 na modelu X5 druhé generace. Ten byl zároveň prvním vozem světové produkce, který toto nabízel a to konkrétně na řízení adaptivních tlumičů.

Přes FlexRay komunikuje rovněž elektromechanický posilovač řízení typu Paraxial. V X4 je standardem takzvané variabilní sportovní řízení - jde o řešení s proměnným převodem v závislosti na úhlu natočení kol. Kolem střední polohy je řízení méně strmé, což dokládá převod 16,4:1. Směrem ke krajním dorazům se převod zmenšuje, takže se řízení stává strmější a tedy přesnější. Mezi plnými rejdy vyžaduje zhruba 2,2 otáčky volantem.

suv bmw testy suv bmw testy  

Je to v zásadě totéž, co známe z jiných automobilů, kupříkladu Volkswagenu Golf GTI, Seatu Leon Cupra či Fordu Focus ST. Nabízí skvělou přesnost a ani citlivost nepřišla zkrátka. Na tom má zásluhu také zavěšení předních kol na dvojici spodních příčných ramen a vzpěrách McPherson, vzadu je použita pětiprvková náprava.

Zbývá dodat, za kolik jsme v testu jezdili. U takto výkonného agregátu nelze očekávat spotřebu tříválcových malých automobilů, nicméně praxe ukázala, že tak vzdálená zase není. Při klidné jízdě se ji podařilo mimo město stlačit pod 9 litrů na 100 km. Krátké cesty městem a časté studené starty ale znamenají úbytek cca 12 až 13 l každých 100 km. Kdo však má prostředky na takový vůz, jakým je X4 35i, na nějaký ten litr paliva jistě nehledí?

Anebo ano? No soudě podle toho, jaká auta občas tankují na jedné z nejlevnějších čerpacích stanic v Praze poblíž Uhříněvsi se zdá, že toto zažité pravidlo pomalu přestává platit. Zbývá odpovědět na otázku z úvodu: Je BMW X4 sportovním SUV? Ano je, sportovním vozem však není.

Video se připravuje ...
Nejlevnější verze modelu 1.240.200 Kč (X4 xDrive20d)
Základ s testovaným motorem 1.521.000 Kč (X4 xDrive35i)
Testovaný vůz s výbavou 1.884.148 Kč (X4 xDrive35i)

Plusy

  • V rámci SUV skvělé jízdní vlastnosti
  • I na velkých kolech solidní komfort odpružení
  • Pružný a tichý turbomotor, sladění s převodovkou
  • Moderní prvky výbavy, překvapivě úsporný provoz
  • Ovládání rozhraní iDrive

Minusy

  • Hodí se víc na silnici než mimo ni
  • Prostornost nad hlavou cestujících vzadu
  • Hodně výbavy pouze za příplatek
  • Vyžaduje kvalifikovaný servis
  • Vyvolává rozporuplné reakce

Foto: Petr Homolka

Tomáš Dusil
Diskuze (108)
BMW X4 xDrive35i
Cena základní sestavy 1 521 000 Kč
Výbava základní sestavy ESP (DSC), čelní a boční airbagy, dvouzónová klimatizace, kontrola tlaku v pneumatikách, zadní parkovací čidla, mlhovky, bixenonové světlomety, vyhřívané trysky ostřikovačů, asistent pro jízdu z kopce, elektrická okna všech dveří a vnější zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládané víko zavazadelníku, elektromechanická parkovací brzda, bezklíčové spouštění motoru, sportovní kožený volant atd. Kč
Cena testované sestavy 1 884 148 Kč
Výbava testované sestavy Sportovní paket M: mj. sportovní přední sedadla, loga BMW motosport, aktivní tempomat, obložení interiéru hliníkovými prvky (+93 444,-), elektrické ovládání předních sedadel s pamětí (+29 380,-), head-up display (+ 29 380,-), kožené čalounění Nevada (+ 32 818) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2979
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 225 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1200 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 247
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.7 / 6.9 / 8.3
Emise CO2: 193
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 1400
Objem nádrže (l): 67
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1815 / 590
Rozměr pneu: 245/50 R 18
BMW X4 xDrive35i
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4671
b) šířka (mm): 1881
c) výška (mm): 1624
d) rozvor (mm): 2810
e) rozchod vpředu (mm): 1616
f) rozchod vzadu (mm): 1632
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 1040 / 1250
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 925
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 475
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
14. 11. 2015 19:44
Re: Ani test ani recenze
A náhodou mně se test líbí. Nemám zájem o dojmy redaktora. Ten je subjektivní. Stačí holý popis. Pane Dusile, děkuji.
14. 11. 2015 19:38
Jo a ještě
Jsem rád, že ji nemá každý. Kdo má to má pořád čumět na silnicích - samá Škoda, Kia, Hyundai 20x jinak a pořád stejné :no:
14. 11. 2015 19:36
Tak se hoši vykecali, teď trochu reality
dočetl jsem se o X4 "je to hrozné, vysoké, uvnitř malé, drahé, uskákané, hlučné, vrže interiér, kupují to dementi atd, atd.
Takže chlapci. Já ji mám, 30D. Proč? - X5, X6 je velká pro české parkovací poměry, a nechci nízké auto, bolí mne záda. Vysoké a úzké? - Ani ne, když si neobjednáš vůz s ližinami. Uvnitř malé? - Malé vůbec ne, místa dost, ale lepší sedět vepředu (lepší sedáky), velký kufr - Drahé? Co to je,drahé? Někdo utrácí za dovolené, někdo za auto. Uskákané? Ani ne, jen na žulovkách občas rána, což ale dělá více aut. Hlučné? - Ano, trochu od kol. Ale jak se ojede pneu, není to moc. Záleží také na asfaltu. Měřil jsem, ve 100 - 110 km asi 63 - 68 dB. Vrzání? - ano, bylo na jednom místě, ale servis lehce odstranil, mají takové samolepky se štětinkami. Kupují dementi? - že bych byl dement?
Nevýhoda - již mi ji nějací idioti na parkovišti 3x odřeli.
Výhoda - pohodlné, bezpečné, tiché a nesmírně silné auto, které ve spojení s 8 st ZF převodovkou nemá v akceleraci konkurenci. Na semaforech nechávám všechny o několik délek za sebou. A to mne baví. Volte s adaptivními tlumiči.
V průběhu doby jsem zjistil, že k dojmu ze sportovní jízdy trochu toho svistu prostě patří. A také je jedna pravda, že nové motory BMW jsou o dost tišší, takže pak vynikne právě ten venkovní hluk.
Smutný
Avatar - petr164
21. 2. 2015 23:35
Re: Velice slabá recenze
Pane Dusile, víte, redaktor, který těžce zápasí s češtinou a formuluje značně kostrbatě, nemůže dělat čest žádné redakci. Je zvykem přijímat lidi, kteří vyhoví komerčním požadavkům a o excelenci kombinace technické i emocionální stránky při perfektním stylu psaní tu vůbec nejde. A to je důvod, proč takovým médiím zůstanou pouze nenároční konzumenti... Hádejte, proč klesá zájem o média s mírou jejich formální a obsahové nekvality? V této zemi je kupodivu stále hodně lidí na vysoké znalostní i kulturní úrovni...
Avatar - petr164
21. 2. 2015 23:25
Re: Hmm
Rozhodně. Alespoň pokud jde o to nebýt jako majitel a šofér za ksindla. Nová Discovery je hooodně zajímavý kousek za ty peníze...