Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz C 220 d All-Terrain – Opravdu potřebujete SUV?

Ondřej Mára
Diskuze (44)

Elegantní kombík s prostornou kabinou, lehce zvednutým podvozkem, stylovým oplastováním a standardním pohonem všech kol opět vyvolává otázku, proč vlastně všichni tak moc touží po SUV? Vždyť tohle je tak parádní svezení…

Design, interiér


Dnešním trendům sice vládnou SUV, některé automobilky ale pořád nezlomily hůl ani nad lehce zvýšenými a oplastovanými kombíky s pohonem všech kol, což je kategorie, kterou v minulosti proslavila zejména značka Subaru s modely Legacy Outback a následně jen Outback.

Trendům SUV přitom tento spíše okrajový segment nejenže odolává, ale dokonce se v něm objevují i nové modely. Automobilka Mercedes-Benz zařadila zvýšený oplastovaný kombík s pohonem všech kol, tedy třídu E All-Terrain, do nabídky teprve v roce 2017, pravděpodobně si ale vedla dobře.

Během loňského srpna totiž automobilka představila také první generaci kompaktnější třídy C v provedení All-Terrain, která tak zřejmě navazuje na úspěchy většího sourozence. I v tomto případě se přitom díváme na elegantní kombík s lehce zvýšeným podvozkem a lehkým oplastováním kabiny, který si rozhodně nebrousí zuby na těžký terén.

Nalijme si ale čistého vína – naprostá většina běžných SUV se do terénu beztak téměř nepodívá a mnozí zákazníci si je kupují často jen s pohonem pouze jedné nápravy. Automobilka Mercedes-Benz pak třídu C All-Terrain popisuje jako vůz do lehkého terénu, kvůli čemuž nabízí několik decentních, ale důležitých vylepšení.

Mercedes-Benz C 220 d All-Terrain Mercedes-Benz C 220 d All-Terrain

Decentně odvážný

Hned na první pohled přitom zaujme lehce oplastovaná karoserie, která vytváří dojem decentně odvážného a dobrodružného stroje. Ochranné plasty na lemech karoserie jsou lakovány tmavě šedou barvou, v předním i zadním nárazníku pak vidíme chromované dekory.

Díky specifickým úpravám narostla délka vozu ve srovnání s konvenční třídou C kombi o 4 mm na konečných 4755 mm. V důsledku rozšířených podběhů pak narostla vnější šířka o 21 mm (na 1841 mm) a zvýšením světlé výšky o 40 mm došlo k nárůstu celkové výšky vozu na 1494 mm.

Třída C All-Terrain stojí standardně na 17palcových litých kolech, testovaný vůz byl ale postaven na příplatkových 18palcových litých kolech, obutých do pneumatik s rozměrem 245/45 R18 (+21.047 Kč). Komu by to ale nestačilo, může sáhnout ještě po 19palcových litých kolech.

Model třídy C All-Terrain vychází z výbavového stupně Avantgarde, díky čemuž nabídne i v exteriéru několik zajímavých detailů. Ozdobné lišty oken či podélné střešní nosiče jsou z leštěného hliníku, zatímco kryty střešních B sloupků a příčky na zadních bočních oknech jsou leskle černé.

Mercedes-Benz C 220 d All-Terrain Mercedes-Benz C 220 d All-Terrain

Vpředu stojí za zmínku standardní LED High Performance světlomety, testovaný vůz ale dostal v rámci příplatkového paketu Type Premium (+95.682 Kč) výkonnější Digital Light světlomety, známé z nové třídy S. U modelu All-Terrain však tyto světlomety nabízí i speciální terénní režim. Ten se aktivuje společně s terénním jízdním režimem a díky širokému kuželu světla řidiči umožňuje snadné rozpoznávání překážek.

Na běžných silnicích řidiči ocení tři extrémně výkonné LEDky v každém reflektoru, jejichž světlo je usměrňováno soustavou 1,3 milionu mikrozrcadel. Světlomety tak vytvářejí krásně osvětlenou plochu, a navíc se umí rychle a precizně přizpůsobovat okolnímu provozu.

Výsledný dojem z designu je přitom skutečně působivý. Třída C All-Terrain si stále drží svůj prémiový šmrnc, současně však dává najevo, že se s ní nemusíte bát vjet ani na podmáčenou louku, respektive spíš do rozbředlého sněhu cestou do lyžařského resortu. Eleganci navíc podtrhuje i šedá metalíza Selenite, která vyšla na 26.228 Kč.

Dotyková umanutost

Kabina nabízí standardní rozhraní nové třídy C, která se inspirovala u vrcholné třídy S a sází na prémiový vzhled, velké obrazovky a čistě dotykové ovládání. Bohužel. Vezměme to ale hezky popořadě.

Stejně jako exteriér, také interiér je koncipován dle výbavy Avantgarde a zákazníci mají na výběr ze tří barevných konceptů v odstínech černá, béžová macchiato/černá a hnědá siena/černá. Přístrojovou desku zdobí chromovaná lišta v kombinaci s ozdobným obložením. U testovaného vozu jsme dostali čalounění syntetickou kůží Artico hnědá sienna/černá (+19.428 Kč) a ozdobné výplně interiéru v odstínu Hnědé dřevo jasanu s vysokým leskem (+11.009 Kč). Lesklé materiály, včetně klavírního laku ve středové konzole, ale působí trochu jako magnet na otisky. O displejích nemluvě.

Po technologické stránce je vůz standardně vybaven 12,3palcovou obrazovku přístrojového štítu, která v menu nabízí i nové uživatelské prostředí „Offroad“ s informacemi o stoupání, náklonu, úhlu natočení volantu, zeměpisných souřadnicích, atd. Na výběr jsou ale i další režimy zobrazení, jako v jakémkoliv jiném Mercedesu třídy C. Standardní je pak i středový tunel, který plynule přechází do obrazovky infotainmentu s úhlopříčkou 11,9 palce.

Mercedes-Benz C 220 d All-Terrain Mercedes-Benz C 220 d All-Terrain

Obě obrazovky přitom nabízí velice líbivou grafiku, intuitivní menu a skvělou rychlost, nicméně manipulace s velkým infotainmentem odvádí pozornost od řízení. Řešením sice může být využívání hlasové asistentky, která patří ke špičkám v současné nabídce, přesto zamrzí absence jakýchkoliv fyzických tlačítek. Dvojnásob to za mě platí pro dotykové ovládání na volantu, které například při úpravě hlasitosti přehrávání médií nenabízí dostatečnou citlivost a má zvláštní zpětnou vazbu. Zkrátka zlatá tlačítka.

Pokud ale odhlédnu od obrovského důrazu na čistě dotykové ovládání, nemám kabině příliš co vyčítat. Zpracování je totiž na špičkové úrovni, zvolené materiály jsou nesmírně příjemné na dotek a zdařilá je i ergonomie. Přední sedadla jsou pohodlná, nabízí příjemnou oporu i na dlouhých cestách a společně s elektricky nastavitelným sloupkem řízení je snadné najít si ideální řidičskou pozici.

Sednout si sám za sebe nebyl při mých 183 centimetrech žádný problém, rezervu jsem měl před koleny i nad hlavou, a navíc potěší i velký nástupní otvor. Po otevření elektricky ovládaných pátých dveří je k dispozici zavazadelník o objemu 490 litrů, po sklopení opěradel dělených v poměru 40:20:40 se však objem zvětší až na 1510 litrů. Zavazadelník přitom nabízí jednoduché tvary, dvojité dno i praktické kapsy se síťkami pro uložení drobností po stranách.

Motor, jízdní vlastnosti


Jednoduchá volba

Mercedes-Benz třídy C All-Terrain je dostupný pouze se dvěma dvoulitrovými čtyřválci – vždy kombinovanými s devítistupňovým automatem a pohonem všech kol 4Matic. Vedle testovaného dieselu s označením C 220 d 4Matic mají zákazníci možnost zvolit ještě benzínovou motorizaci C 200 4Matic, která nabídne nepatrně vyšší výkon, lepší zrychlení a nižší cenu, nicméně při papírové spotřebě vyšší bezmála o 2 l na 100 km.

Vraťme se ale k našemu testovanému dieselu, tedy dvoulitrovému čtyřválci OM 654 M, který nabízí nejvyšší výkon 147 kW v rozmezí 3.600min-1 až 4.200 min-1 a nejvyšší točivý moment 440 Nm v rozmezí 1.800 až 2.800 min-1. Spalovacímu motoru navíc pomáhá integrovaný 48V startér-generátor druhé generace, který krátkodobě dokáže zvýšit výkon spalovacího motoru o dalších 15 kW.

Motor pochází z nové modulární rodiny čtyřválcových a šestiválcových vznětových i zážehových motorů, která se může pochlubit povrchovou úpravou válců Nanoslide, honováním válců Conicshape, dodatečným systémem čistění výfukových plynů přímo na motoru nebo novým segmentovým turbodmychadlem se dvěma přívodními kanály (Twin Scroll) pro spontánnější reakce přeplňování.

Pohonná jednotka by měla být schopna rozhýbat 1875 kg vážící vůz z 0 na 100 km/h za 8 sekund a zrychlovat by vůz měl přestat až při 226 km/h. Nejde tedy o žádného velkého sportovce, má však fantastické charisma a jen dvě drobné chyby.

Mercedes-Benz C 220 d All-Terrain Mercedes-Benz C 220 d All-Terrain

Při nastartování sice slyšíte, že se pod kapotou ukrývá diesel, ihned poté se však motor zklidní a po většinu jízdy o něm díky skvělému odhlučnění téměř nevíte. První chyba, nebo možná jen moje neschopnost tak akorát sešlápnout plynový pedál, nicméně nastává při rozjezdech z úplného zastavení. Při sešlápnutí akcelerátoru se totiž auto rozjíždí buď opravdu loudavě, nebo naopak až nepříjemně svižně vystřelí kupředu. Najít ideální styl rozjezdů tak bylo místy trochu obtížné.

Jakmile se však auto konečně rozjede, začne být nesmírně příjemné. Motor předvádí příjemný zátah ve středním pásmu otáček, převodovka mění rychlosti s úžasnou plynulostí a nikdy motor zbytečně nepodtáčí ani nedrží zbytečně dlouho ve vysokých otáčkách. Osobně jsem si s autem užíval jízdu jak po okreskách, tak po dálnicích, včetně těch německých, kde se All-Terrain nevzpírá ani vyšším rychlostem. Stále si přitom drží svou kultivovanost.

Ve městě mě ale trochu potrápil stop-start systém s již zmiňovaným mild-hybridním 48V integrovaným startér-generátorem. Systém totiž často vypíná motor ještě před úplným zastavením, jeho opětovné nastartování mu ale trvá delší dobu, než by se slušelo. Nejslabší moment systému nastává ve chvíli, kdy už motor při zastavování sice zhasne, ale vy se najednou chcete opět rozjet. Následuje totiž chvíle čekání, po které přijde obvykle prudké vystřelení kupředu. Naštěstí je ale vypnutí stop-startu otázkou jednoho stisknutí tlačítka pod tlačítkem startování. Odstranění tohoto problému je tak otázkou chvilky.

Naopak příjemnou charakteristikou této motorizace je spotřeba. Automobilkou udávaného průměru 5 l/100 km jsem sice nedosáhl, běžně jsem ale cestoval se spotřebou okolo 5,3 až 5,5 l/100 km. Svižnější přesuny pak znamenaly posunutí spotřeby lehce nad 6 l/100 km. Díky nádrži na 66 litrů paliva přitom C 220 d 4Matic s lehkostí zvládne přes 1000 kilometrů na jedno natankování, což je v dnešních dnech zkrátka paráda.

Vyšší, tužší a hlavně pohodlný

Jak už jsem v úvodu zmiňoval, světlá výška podvozku narostla o 40 mm, to však není jediná změna. Třída C All-Terrain totiž dostala také kola s větším průměrem ráfku, čtyřprvková náprava vpředu má uložení s „o trochu většími“ čepy a zadní náprava s prostorově uspořádanými rameny je uložena v pomocném rámu. Podvozek je u tohoto modelu standardně komfortní a s pasivními tlumiči. Účinnost tlumení se však přizpůsobuje povrchu vozovky v závislosti na míře stlačení. Při krátkých nárazech se komfort odpružení zvyšuje snížením tlumicí síly, při silnějších rázech zajistí maximální tlumení vyšší úroveň stability.

All-Terrain se tak při jízdě po silnici s lehkostí pohupuje a hravě žehlí nástrahy českých rozbitých okresek. Nejde přitom o zbytečně uhoupaný projev, ze kterého byste měli mít mořskou nemoc, ale spíše komfortní minimalizování všech nerovností při zachování vysoké stability a perfektní ovladatelnosti.

Kola totiž neuskakují a karoserie se překvapivě příliš nehýbe ani při svižnější jízdě zatáčkami. Stabilitu na povrchu s horší přilnavostí navíc umocňuje systém pohonu všech kol 4Matic (pro modely All-Terrain součást standardní výbavy), který dokáže posílat až 45 % hnací síly na přední nápravu a až 55 % na nápravu zadní.

Je potřeba si ale pořád pamatovat, že třída C All-Terrain není určena do těžšího terénu, jakkoliv nabízí rozšíření systému jízdních režimů Dynamic Select o další dvě novinky: režimy Offroad a Offroad+.

Mercedes-Benz C 220 d All-Terrain Mercedes-Benz C 220 d All-Terrain

Režim Offroad je určen pro jízdu v lehkém terénu, jako jsou například polní cesty, šotolina nebo písek. Systém Offroad+ pak nabízí i asistent pro sjíždění svahů, vhodný pro náročnější sjezdy prudkých klesání. Podobně jako ostatní režimy z nabídky Dynamic Select přitom i tyto dvě novinky upravují charakteristiku motoru, převodovky, řízení, pohonu všech kol 4Matic nebo stabilizačního systému ESP.

Na žádný větší terén to tedy není, v zimě i po deštivém období však budete mít větší šanci se dostat jak do zasněženého resortu, tak k chatě na druhé straně podmáčené louky. Ostatně určení vozu odpovídají i jeho pneumatiky, v tomto případě GoodYear Eagle s rozměrem 245/45 R18.

Závěr


Závěr

Mercedes-Benz třídy C 220 d All-Terrain je po delší době jedním z mála aut, které jsem vracel s těžkým srdcem. Některé jeho vlastnosti mě sice štvaly, což platí především pro nejisté rozjezdy nebo dotykové ovládání, ale většinu času jsem si za jeho volantem užíval naprosto nenucené, pohodlné a tiché proplouvání krajinou, které při jeho spotřebě vydrží opravdu dlouho. A jak si stojí s cenou?

Benzínový základ C 200 4Matic All-Terrain pořídíte od 1.345.520 Kč, zatímco testovaný diesel C 220 d 4Matic All-Terrain startuje od cenovky 1.427.800 Kč. Testovaný vůz pak s příplatkovou výbavou, která však byla skutečně vcelku rozumně nakonfigurována, vyšel na částku 1.661.095 Kč.

Vyloženě se přitom nabízí srovnání s tradičním německým prémiovým rivalem na poli dobrodružnějších kombíků, tedy Audi A4 Allroad quattro. Tu přitom pořídíte se základní motorizací 40 TDI o výkonu 150 kW za cenu od 1.344.900 Kč. Audi nicméně nabízí i ještě výkonnější motorizace, včetně vznětového šestiválce. Ty však s novou generací třídu C opustily kompletně, což je po zážitku s tímto All-Terrainem rozhodně škoda.

Nejlevnější verze modelu 1.345.520 Kč (C 200 4Matic All-Terrain)
Základ s testovaným motorem 1.427.800 Kč (C 220 d 4Matic All-Terrain)
Testovaný vůz bez příplatků 1.427.800 Kč (C 220 d 4Matic All-Terrain)
Testovaný vůz s výbavou 1.661.095 Kč (C 220 d 4Matic All-Terrain)

Plusy

  • Design
  • Prostornost a kvalita kabiny
  • Spolupráce motoru a převodovky
  • Nízká spotřeba a dlouhý dojezd
  • Naladění podvozku
  • Skvělé světlomety

Minusy

  • Přemíra dotykového ovládání
  • Nekonzistentní rozjezdy
  • Pomalý stop-start
  • Omezená nabídka motorů  
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (44)

Doporučujeme

Mercedes-Benz C 220 d All-Terrain
Cena základní sestavy 1 427 800 Kč
Výbava základní sestavy Sada linie AVANTGARDE, Elektrické otevírání/zavírání víka zavazadlového prostoru EASY-PACK, Komfortní přední sedadla, Kryt zavazadlového prostoru včetně bezpečnostní sítě, Integrovaný startovací generátor 2. Generace, KEYLESS-GO start, Komfortní podvozek, Středový Airbag, Ochrana chodců (aktivní kapota), Sada komfortních funkcí zrcátek, centrální 11,9“ displej, Multimediální systém MBUX, Snímač otisků prstů, Automatická klimatizace Thermatic, atd. Kč
Cena testované sestavy 1 661 095 Kč
Výbava testované sestavy Tažné zařízení s ESP pro stabilizaci přívěsu (31.085 Kč), Metalíza – šedá selenite (26.228 Kč), 18“ litá kola (21.047 Kč), Determální tmavá skla od B sloupku (11.980 Kč), Laminovaná bezpečnostní skla (3.885 Kč), Syntetická kůže Artia hnědá sienna/černá (19.428 Kč), Ozdobné výplně interiéru – hnědé dřevo jasanu (11.009 Kč), Sada Typ Premium (95.682 Kč), Adaptivní tempomat Distronic (12.952 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 440 / 1800 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 226
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5
Emise CO2: 130
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 490 / 1510
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1875 / 525
Rozměr pneu: 245/45 R18
Mercedes-Benz C 220 d All-Terrain
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4755
b) šířka (mm): 2033
c) výška (mm): 1494
d) rozvor (mm): 2865
e) rozchod vpředu (mm): 1584
f) rozchod vzadu (mm): 1582
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1360
l) šířka vzadu (mm): 1300
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 445
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
18. 7. 2022 08:57
4Matic
....systém pohonu všech kol 4Matic (pro modely All-Terrain součást standardní výbavy), který dokáže posílat až 45 % hnací síly na přední nápravu a až 55 % na nápravu zadní....

Zjevně to takhle s tím "až" být nemůže. Kdyby například předek dostal jen 30% a zadek dle textu nemůže mít víc než 55 %, kam by se ztratilo do stovky zbývajících 15 % ?
17. 7. 2022 10:11
Re: Opravdu..
jsem silně proti SUV, ano, ve většině případů je to móda
ale nemyslím si, že by nějaká forma Allroadu byla o moc levnější na provoz, než stejně velké SUV, velký rozdíl to není, hlavně v naftě
bohužel už je to dnes tak, že X5ka stojí téměř totéž co pětka touring... spotřeba plus minus litr... při tom nájezdu, co ty auta většinou udělají, to není nic podstatného

a představa že někdo s Allroadem jezdí do terénu víc... je to stejná image-ovka akorát
17. 7. 2022 09:01
Re: Opravdu..
vetsina tech SUV zadnou kouli nema, takze zadnej karavan nebo lod, ani vozejcek netahaj
podobne vetsina tech SUV nikdy nevyjela ani na polnacku

znakem idiocie je koupit si neco jen proto, ze to maj ostatni a je to v mode
samozrejme, sou lidi, pro ktery je SUV to pravy orechovy, ty na mysli nemam a tem se omlouvam,
ale aby silnice byla zaplaveny tretinou SUV, to mi hlava nebere, navic kdyz vsichni vedi, ze provoz vysoky a tezky kozy je drazsi a pak breci jak maj hluboko do kapsy a ze benzin je o par korun drazsi

par znamejch co hodne jezdi a muzou si mnohe dovoilit se uz davno vratili treba k temhle allterainum, allroadum, alltrackum...
Avatar - xxc
16. 7. 2022 14:46
Re: Re: Re: Re: Re: Re: nazval si to nevhodne a zbytočne aro
Stačí na to pozrieť lepšie a trošku rozmýšľať. Také subjektívne laické hodnotenie máme vyššie 🙂
Avatar - Machýrek
16. 7. 2022 14:43
Re: Mercedes V All-Terrain
Na to nemám nervy :-)