TEST Mini Countryman SD ALL4 – Malý velký tramp s omlazenou tváří a netradičními doplňky
Druhá generace kompaktního crossoveru Mini Countryman nedávno prošla drobnou modernizací, testovaný kousek ovšem zaujme především dosti nevšední výbavou pro dobrodruhy.
Design, interiér
Značka Mini představila druhou generace modelu Countryman již v roce 2016, takže před rokem ohlášená modernizace dorazila v nejvyšší čas. Automobilka k ní sice přistoupila velmi decentně, o to víc ovšem testovaný miník zaujal netradičními doplňky. Tedy vestavným Nestboxem Camper a střešním stanem od společnosti NaitUp.
Pojďme si ale nejprve projet seznam úprav, které modernizace přinesla. A jak už předtím naznačil kolega Standa – jejich rozpoznání chce skutečně pečlivé zkoumání.
Stylovější exteriér
Rozeznat verzi před a po faceliftu by vám ale měl pomoci například nově navržený nárazník, nyní zcela v barvě karoserie. Přepracovaná je také typicky šestihranná maska chladiče, která je lemována jednodílným chromovým rámečkem. Testovaná verze Mini Cooper SD navíc dostala šestiúhelníkový vzor mřížky chladiče, chromovanou linku a červené písmenko S v masce.
Úpravou prošly také světlomety, tedy jejich technika. Nově jsou totiž standardně přední světlomety vybaveny LED technologií, volitelně lze však získat i LED matrix světlomety, schopné stínovat okolní provoz, které měl i testovaný kousek. A jejich výkon je skutečně solidní. Světlomety jsou navíc lemovány světelným pruhem, který plní funkci denního svícení i směrovky.
V nižších partiích předního nárazníku jsou pak standardně instalovaná LED mlhová světla. Jejich horní polovina přitom slouží jako obrysové světlo. Při zatáčení pak mlhovky automaticky přisvětlují strany vozovky.
Lehce přepracovaný je také zadní nárazník, který by měl vytvářet ještě robustnější dojem. Rozhodně výraznější novinkou jsou ale zadní svítilny s grafikou britské vlajky a chromovanými rámečky. Zadní svítilny tak odkazují na britský původ značky, navíc jsou opět standardně vybaveny LED technologií.
S modernizací se navíc rozšířila paleta barev, designu disků a přibyla novinka v podobě paketu Piano Black Exterior. Testovaný kousek tak zdobí nový lak zelená Saga Green, který doplňuje kombinace černě lakované střechy a černě lakovaných krytů zrcátek. Díky příplatkovému paketu Piano Black Exterior jsou navíc leskle černě lakované i rámečky světel, masky chladiče, boční ozdoby nebo značení modelu. A nová jsou také 19“ dvoubarevná kola z lehké slitiny Turnstile Spoke.
Modernější interiér
Navzdory jménu Mini je Countryman solidně prostorným vozem – a to jak vpředu, tak na zadních sedadlech. Sednout si sám za sebe není při mých 183 centimetrech žádný problém, ve třech bych ale vzadu cestovat nechtěl, jakkoliv se automobilka chlubí třemi plnohodnotnými místy. Zavazadelník má standardní objem 450 litrů, po sklopení sedadel dělených v poměru 40:20:40 ale vzroste na 1390 litrů.
Sportovní sedačky jsou pohodlné, mají velmi slušné boční vedení a samozřejmě potěší i možností prodloužitelného sedáku. V rámci modernizace ovšem Countryman nabízí i nové druhy čalounění, včetně modré barvy Chester Indigo Blue, kterou dostal testovaný kousek. V kontrastu s barvou karoserie bych si ale uměl představit i elegantnější barevnou kombinaci interiéru.
Mezi výraznější novinky pak rozhodně patří volitelný 5“ digitální přístrojový štít, který nahrazuje analogové budíky za volantem. Jeho grafika je celkem přehledná, ovšem rozlišení je zejména v kontrastu s 8,8“ infotainmentem ve středu palubní desky tristní. Panel ale ukazuje pouze základní jízdní data, a tak vlastně stačí. K dispozici máte také head-up displej, jedná se nicméně o starší systém s promítáním na sklíčku nad přítrojovým štítem. Navíc nemá největší rozměry a obecně bych si ho uměl představit i v lepší pozici.
Drobnou modernizací ale prošel i středový displej infotainmentu, který dostal černé pozadí Piano Black a elegantněji integrovaná tlačítka audiosystému i varovná světla ve svém lemování. Vůz je navíc vybaven SIM kartou, takže je neustále připojen k síti. A s tím souvisí nabídka služeb E-Call, Mini TeleServices nebo Mini Connected.
Jak už přitom bývá u vozů BMW a Mini zvykem, infotainment se ovládá celkem pohodlně, neboť nemusíte spoléhat pouze na dotyk, ale můžete využít i praktický joystick/otočné kolečko ve středové konzole inspirované vozy mateřeského BMW. Majitele jablečných zařízení pak jistě potěší bezdrátový systém Apple CarPlay, zatímco telefon může být uložen v loketní opěrce, do které je zabudována bezdrátová nabíječka.
Motor, jízdní vlastnosti
Nejsilnější diesel
Označení Cooper SD ALL4 znamená, že je pod kapotou ukryt vrcholný turbodiesel v kombinaci s pohonem všech kol. Bavíme se tedy o dvoulitrovém vznětovém čtyřválci s nejnovější technologií Mini TwinPower Turbo a startér-generátorem, který nabízí nejvyšší výkon 140 kW a 400 N.m točivého momentu.Výkon pak putuje na všechna kola přes osmistupňovou převodovku Steptronic.
Samotný motor přitom nemá s „miníkem“, jehož provozní hmotnost se pohybuje okolo 1.675 kilogramů, nejmenší potíže. Ba naopak. I díky skvělému sladění s převodovkou se dá s countrymanem velice příjemné svézt. Motor rychle reaguje na pohyb plynového pedálu, převodovka řadí svižně a zátah je velmi působivý. Navíc nechybí možnost řadit si v manuálním režimu.
Systém startér-generátoru poznáte především při zastavování a jízdě bez zátěže, kdy je schopen motor vypnout. Při sebelehčím našlápnutí plynového pedálu se ovšem motor opět rychle vzbudí a dá se rychle do práce. Osobně se ale nemohu zbavit dojmu, že je pohonná jednotka poněkud hlasitá. V interiéru je sice celkem solidně odhlučněna, zvenčí to ale není žádný extra zážitek. Ve sportovním režimu si pak miník začne ještě vypomáhat sportovnějším zvukem z reproduktorů v kabině, což je podobně absurdní jako u konkurence.
Drobné nedostatky ovšem žehlí velice solidně naladěný podvozek, který působí jistě a stabilně i na méně kvalitních silnicích. Je sice tužší, v zatáčkách se ale vůz nenaklání, na nerovnostech neodskakuje a hluk se od něj ozývá až v momentě, kdy trefíte opravdu velký výmol.
Automobilka sice uvádí průměrnou spotřebu 5 l/100 km, během společného týdne jsem však s miníkem jezdil v průměru za 7,5 l/100 km. Jenže tahle hodnota není zrovna vypovídající, protože jsem celou dobu vozil v kufru vestavbu o hmotnosti cca 75 kilogramů, zatímco na střeše byl cca 60 kilogramů vážící stan, který zrovna neprospívá aerodynamice. A tak ve výsledku tak spotřeba nebyla špatná.
Zajímavý koncept pro dobrodruhy
Jak jsem naznačil již v úvodu: testovaný Mini Countryman sice prošel modernizací, tenhle testovaný kousek by ale zajímavý především díky své atypické výbavě. Do kufru totiž dostal speciální „cestovatelskou“ zástavbu v podobě Nestbox Camper od české společnosti Egoé, zatímco na střechu byl umístěn stan Hussarde Duo od společnosti NaitUp.
Začněme nejprve vestavbou v kufru, jejíž nejsilnější stránkou je chytrý systém výsuvných šuplíků a zásuvek, ve kterých máte k dispozici skládací dřez, dvouplotýnkový plynový vařič, nádrž na vodu s čerpadlem, skládací prkénko s nožem, malou sekerku nebo několik úložných prostorů na zásoby, nádobí, atd. Na kompresorovou lednici už ale místo bohužel nezbylo.
Ostatně moc místa už není ani na odkládání vlastních zavazadel. Můžete je sice zkusit nacpat do nevyužitého prostoru dvojitého dna zavazadelníku, jenže nakonec je nejsnazší hodit je na zadní sedačky. Jenže ani tam je nemůžete nechat věčně, protože s jejich využitím se také počítá. Po jejich sklopení totiž můžete v kabině countrymana vytvořit kompaktní dvoulůžko. Moc snadné to ale není.
Zatímco u transporteru s vestavbou od stejného výrobce stačilo pouze sklopit sedáky, roztáhnout rošt, hodit přes něj matraci a jít bydlet, v kabině countrymana musíte kromě skládání zadních opěradel také posunovat přední sedadla, zatímco rošt je nutné složit z několika komponent. A upřímně řečeno – není to úplně snadné, rychlé ani praktické.
Abyste vůbec mohli začít skládat, musíte všechny věci vyházet ven, protože je uvnitř jednoduše není kam odložit. Výsledkem je pak sice dvoulůžko, ovšem s dosti omezeným prostorem do výšky. A vlastně ani na délku to není nijak oslnivý zážitek. Svá zavazadla pak sice můžete schovat pod postel, jenže to znamená neustále přehazování věcí, horší přístup, atd.
Parádním cestovatelským doplňkem, a to nejen pro Mini, jsou ovšem střešní stany, které se v posledních letech stávají stále populárnější. Testovaný countryman byl vybaven modelem Hussard Duo od francouzské společnosti NaitUp. Stan měří na délku 215 centimetrů, na šířku 123 centimetrů a je koncipován pro dvě osoby.
Jeho vrchní část je tvořena skořepinou z ABS plastu, zatímco boky tvoří speciální bavlněná stanovina v kombinaci s moskytiérou, která je u každého přístupu/okna. Uvnitř je pak PUR matrace, která navzdory nízké výšce zajišťuje velice solidní komfort. Přístup do stanu je řešen teleskopickým hliníkovým žebříkem, který se dá zacvaknout a zajistit v montážních otvorech u každého vstupu.
Za pochvalu ještě stojí, jak rychle lze se stanem manipulovat. Na rozdíl od látkového stanu ARB, který jsem měl možnost vyzkoušet na pick-upu Mitsubishi L200 Rockproof Evo II, potřebujete k rozložení i složení stanu se skořepinou a plynovými vzpěrami od NaitUp jen zlomek času. Celý proces je navíc citelně méně náročný na sílu a řekněme „akrobatické“ schopnosti.
Závěr
Prezentace působivá, ale ta cena…
Mini Countryman se tak v testované konfiguraci snaží dokázat, že není jen stylovkou mezi crossovery, ale že může být i zajímavým společníkem na dobrodružných výpravách. A skutečně musím uznat, že kombinace stanu a kuchyňky Nestbox, kterou bych ale bez pardonu očesal o (podle mého) naprosto zbytečné vnitřní dvoulůžko, nabízí zajímavé možnosti. Jenže za ceny, do kterých už se vejdou pro dobrodruhy mnohem zajímavější stroje.
Začněme od samotného countrymana. Základní verzi, tedy Mini One s tříválcovou patnáctistovkou a výkonem 75 kW, sice pořídíte od 666.900 Kč. Jenže pokud byste chtěli nejlevnější čtyřkolku, tedy Mini Cooper ALL4 s výkonnější tříválcovou patnáctistovkou (100 kW), budete muset sáhnout do peněženky pro 816.000 Kč.
Testovaný čtyřválcový dvoulitrový Mini Cooper SD o výkonu 140 kW začíná na cenovce 921.700 Kč, se čtyřkolkou už ale počítejte s cenovkou od 975.000 Kč. Jenže protože testovaný kousek dostal řadu příplatků, vyhoupla se cena na 1.475.322 Kč. Jen samotné auto tak stálo téměř tolik, co o kousek výš zmiňovaný expediční speciál Mitubishi L200.
Vestavba Nestbox Camper, obsahující korpus s moduly vařič, voda a postel, přijde na dalších 96.679 Kč, zatímco za stan si společnost Egoe, český distributor stanů NaitUp, účtuje 66.100 Kč. Dohromady se tak dostáváme na částku 1.638.101 Kč.
To už je skutečně extrémní částka, kterou by si dokázali obhájit snad jen zarytí milovníci modelů Mini a kempování. Samotný Mini Countryman na mě však udělal velice solidní dojem. Největší miník totiž nabízí dostatek prostoru, slušný elán a především stále skvělé jízdní vlastnosti. Nedávná modernizace sice není moc výrazná, hlavní ale je, že Countryman zůstal zajímavým svezením. Jen ty ceny…
Nejlevnější verze modelu | 666.900 Kč (Mini One, 1.5, 75 kW) |
Základ s testovaným motorem | 921.700 Kč (Mini Cooper SD, 2.0, 140 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 975.000 Kč (Mini Cooper SD ALL4, 2.0, 140 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.475.322 Kč (Mini Cooper SD ALL4, 2.0, 140 kW) |
Plusy
- Stylový design
- Prostorný interiér
- Silný motor, rychlá převodovka
- Praktický vestavba Nestbox
- Rychlá manipulace se střešním stanem
Minusy
- Rozlišení přístrojového štítu
- Hlučnost motoru
- Cena testované motorizace
- Vnitřní dvoulůžko nemá moc využití