TEST Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D – O dvě deci!
Několikanásobné přesuny výroby mezi Evropou a Japonskem sice vypadají divoce, ale běžného zákazníka stejně čerta starého zajímá, kolik trajektů jeho miláčka vezlo do showroomu v Horní Dolní. Podstatný je výsledek – a na páření nejlepších druhů je Mitsubishi expert.
Příběh o evropském turbodieselu a japonských zkušenostech s SUV podvozky jsme už zmiňovali při testech Peugeotu 4007, Citroenu C-Crosser a konečně i Outlanderu s dvoulitrovým TDI od Volkswagenu. Dnes testovaná kombinace Mitsubishi Outlander s motorem 2.2 DI-D přišla na trh nejpozději…a proto se může smát.
Vrcholná výbava Instyle sice na cenovce straší sedmimístným číslem, v kontextu konkurence jde ale o srovnatelnou hodnotu. Z prvků luxusní výbavy zaujme především čalounění světlou kůží, která na pohled i dotek snese velmi přísná měřítka. Tříramenný volant a hliníkové doplňky jsou příjemné spíše pro oko, z praktických doplňků jmenujme například automatickou klimatizaci, xenonové světlomety a rozměrné posuvné střešní okno. Oproti dříve testovanému modelu jsme zaznamenali kvalitnější plasty v horní části palubní desky, stále také chválíme multifunkční displej audiosoustavy.
Téměř absolutorium zasluhují sedadla v první řadě. Optimální tvar a tuhost spolu s poměrně nízkým posazem dávají posádce pocit řízení blízký většímu kombi, naopak sedadla ve druhé řadě jsou znatelně výše a posádka tak není „utopena“ a má dostatečný výhled, nemluvě o místu pro kolena. Dvojice sedadel ve třetí řadě je standardně ukryta pod podlahou a jejich vylovení a složení vyžaduje i s návodem trpělivost a dostatek světla – i tak jde ale jen o vyloženě dětská sedadla. Vůz jsme si s nadsázkou překřtili na devítimístný: Spodní víko pátých dveří totiž funguje jako lavice s nosností 200 kg a z vlastní zkušenosti potvrzujeme, že jde o vyloženě piknikové místo pro dva. Výborné je také velké množství odkládacích schránek.
Nejpodstatnější změnou je ovšem motor, který disponuje výkonem 115 kW při 4000 otáčkách za minutu, točivý moment 380 N.m je dosažitelný už při 2000 min-1.Se spíše silovou charakteristikou koncernového dvoulitru se kultivovanost francouzského agregátu téměř nedá srovnat. Sympatický zátah přijde už v nízkých otáčkách a elán neuvadá až do čtyřtisícové hranice. Proti dvoulitru dosahuje 2,2 DI-D také vyšší maximální rychlosti 200 km/h (dvoulitr 187 km/h) a o téměř jednu sekundu je rychlejší ve sprintu z místa na 100 km/h (9,9 s). Už při 1250 otáčkách je k dispozici výkon 250 N.m, zatímco při 1500 otáčkách dosahuje tato hodnota 300 N.m, tedy 80 procent maximálního točivého momentu. Červené pole je ještě na turbodiesel skvěle daleko, ale od 4 do 5 tisíc otáček se neděje nic tak zajímavého, aby to zabránilo řazení výš. Motor je standardně vybaven filtrem pevných částic a s rezervou splňuje požadavky aktuální normy EURO4.
Celé pohonné ústrojí neobtěžuje posádku žádným výrazným hlukem, a ve spojení s dostatečně přesným řízením a krátkými drahami řazení je dojem lehkosti a pružnosti skoro dokonalý. Volantu chybí vertikální nastavení a jeho věnci tloušťka. Také zpětná vazba řízení není optimální – chválíme ale dobře rozmístěná tlačítka dálkového ovládání audia a tempomat. Na silnici se 1,7 tuny těžký vůz nicméně chová dlouho neutrálně, podvozek s příčnými rameny a vzpěrami McPherson vpředu a víceprvkovými závěsy vzadu odvádí dobrou práci a počínající nedotáčivý smyk přichází až při vyloženě nesmyslné nájezdové rychlosti.
Ovladač volby pohonu na středovém tunelu asi přijde ke slovu zřídkakdy – drtivou většinu výkonů odvede auto na kvalitních cestách a v terénních výletech jej bude omezovat světlá výška pouhých 176 mm. Což je škoda, protože verze se zážehovou motorizací 2,4 disponuje světlostí 210 mm a nájezdové úhly i trakční schopnosti pohonu 4x4 dovolují mnohé.
Po 750 kilometrech s 40% podílem jízd po městě jsme dosáhli průměrné spotřeby 7,9 l/100 km, což je o 0,2 litru více než s dříve testovaným dvoulitrem. Cenový rozdíl 40 tisíc Kč oproti dvoulitrovému turbodieselu je vzhledem ke skokově zvýšené kultivovanosti motoru a skoku v dynamice vozu podle našeho názoru odpovídající.
Plusy:
- Kvality motoru
- Cena a výbava
- Komfortní jízdní vlastnosti i mimo silnici
- Kapacita a praktičnost zavazadelníku
Minusy
- Pouze výškově stavitelný volant
- Světlá výška – vzhledem ke schopnostem pohonu
- Pevně stanovené úrovně výbav
První cena vozu | 799.900,- (2.0 DI-D 103 kW Invite) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 969.900,- (2.2 DI-D 115 kW Intense Plus) |
Základní cena testovaného vozu | 1.009.900,- (2.2 DI-D 115 kW Instyle) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.031.863,- (2.2 DI-D 115 kW Instyle) |