TEST Nissan Pulsar 1.2 DIG-T (85 kW) – Návrat ve velkém stylu
Nissan před lety oznámil, že nižší střední třída pro něj není v Evropě již příliš perspektivní a místo tradičního kompaktního hatchbacku zde raději nabídl v roce 2007 crossover Qashqai. Letos ale japonský výrobce názor změnil a do revíru VW Golf opět zamířil, a to s novinkou Pulsar.
Jméno Pulsar některé fanoušky překvapilo, dlouho se čekalo oprášení názvu Almera, který byl ve své době úspěšným vozem. Z globálního hlediska má ale jméno smysl. Označení Pulsar je už dnes používáno pro kompaktní model v Austrálii nebo Asii, kde se takto kdysi jmenovala i „naše“ Almera.
Pulsar do redakční garáže dorazil již podruhé. Ještě před zahájením prodeje jsme v létě měli možnost otestovat vznětovou patnáctistovku s 81 kW, nyní přišla řada na vyzkoušení zážehové dvanáctistovky s 85 kW. Více možností zatím není, Pulsar se totiž nadále nabízí jenom s dvojicí motorů. K rozšíření nabídky agregátů dojde na jaře 2015, kdy ji doplní benzinový 1.6 DIG-T se 140 kW a 240 N.m. Do budoucna se počítá i s ostrou verzí Pulsar Nismo.
Jednoduchý design a obrovská kabina
Designově Pulsar navazuje na druhou generaci Qashqaie. Oba vozy tvarově spojují některé detaily karoserie, jako světlomety, maska chladiče, koncové svítilny nebo prudce se zužující linie bočního prosklení. Pulsar nepůsobí tak rošťácky jako třeba Juke, ale spíše solidně a důvěryhodně. Na první pohled automobil někoho možná neosloví, vhodná kombinace barvy karoserie a kol (třeba jako u testovaného exempláře na přiložených fotografiích) ale znamená, že to Pulsaru rázem sluší.
Uvnitř Pulsar jasně dokazuje, že nechce přímo konkurovat evropskému etalonu nižší střední třídy Volkswagenu Golf, ale že chce být jeho dostupnější alternativou, třeba jako Renault Mégane. Ne že by byla kabina nekvalitní, to vůbec ne, protože kvalita dílenského zpracování je na vysoké úrovni, celek ale působí poněkud jednoduše.
Větších výhrad ke kabině ale nemáme. Řidičský posaz je příjemný, ovladače jsou přehledně rozmístěny a šofér nemusí tápat, kde jaký spínač najde. Snad jenom některá tlačítka (třeba od multimediálního systému) by mohla být větší, obrazovka 5,8“ navigace a multimediálního systému by pak mohla být umístěna o něco výše, aby byla více na očích. Budíky jsou dobře čitelné a chválíme také přehledný palubní počítač, který je již v základu dodáván s barevnou pětipalcovou obrazovkou.
Uvnitř překvapí opravdu bohatý vnitřní prostor, který je daný vyšší stavbou karoserie (Pulsar je vysoký 1.520 mm) a dlouhým rozvorem – hodnota 2.700 mm je v nižší střední třídě opravdu unikátní. Z dlouhého rozvoru těží především cestující na zadních sedadlech, řidič menší postavy znamená, že si pasažér za ním může pohodlně dát nohu přes nohu.
Velký vnitřní prostor naznačuje, že na něm bude tratit zavazadelník. Opak je pravdou, objem 385 litrů je v daném segmentu nadprůměrný. Třeba Volkswagen Golf nabízí 380 litrů a takový Renault Mégane pak 372 litrů. Zavazadlový prostor Pulsaru sází hlavně na hloubku než na délku, dlouhý je 760 mm, pod plato je vysoký 610 mm, a mezi podběhy je široký 990 milimetrů.
Pod podlahou se našel ještě prostor pro dojezdovou rezervu. Při sklopení zadních sedadel vznikne prostor o objemu 1.395 litrů, nicméně vznikne při tom schod vysoký 200 milimetrů. Vedle vysoko otevíraného víka zavazadelníku se nám líbilo i sklopné sedadlo spolujezdce, díky němuž je možné uvnitř převážet předměty dlouhé až 2,5 metru.
Motor z Mégane
Pod kapotou testovaného Nissanu Pulsar pracuje přeplňovaná benzinová dvanáctistovka naladěná na 85 kW a 190 N.m. Její obchodní název sice zní 1.2 DIG-T, daný agregát ale známe spíše jako 1.2 TCe – jedná se totiž o jednotku z dílny aliančního partnera Renaultu. Také v tomto ohledu má Pulsar blízko k již zmíněnému Mégane.
Motor uvede v chod poněkud hlučný startér, poté už ale o něm posádka vůbec neslyší. Agregát je v Pulsaru tak perfektně odhlučněný, až má řidič občas chuť podívat se pod kapotu, zda je skutečně nastartován. S tichostí souvisí také fakt, že je motor spíše klidný. Sice je pružný a nechá se klidně vytočit a auto následně pěkně rozhýbe, je ale tak nějak cítit, že motoru vysoké otáčky příliš nesedí. Ostatně i reakce na sešlápnutí pedálu plynu je pozvolná. Na pohodlnou jízdu je ale síla optimální a při předjíždění se není čeho obávat. Navíc pokud vezmeme v úvahu, že se jedná o nejlevnější nabízenou verzi, pak je to velice slušná a silná jednotka.
Šestistupňová manuální převodovka má vcelku krátké a přesné dráhy kulisy, řazení je hladké, řidiče potěší i příjemně se držící hlavice řadicí páky. V rychlosti 50 km/h motor točí 1500 otáček, dálniční limit znamená 2600 otáček.
Pulsar v duchu doby myslí na ekologii a ochranu životního prostředí. Automobil vám ukáže, kolik gramů oxidu uhličitého nevypustil při stání na semaforech díky zapnutému systému Start/stop, a po vypnutí ukáže dosaženou spotřebu během dané jízdy a nejnižší dosaženou hodnotu vůbec.
Ve spotřebě se ukazuje charakter turbodmychadlem přeplňovaného motoru. Pulsar zvládne jezdit za méně než pět litrů na 100 kilometrů, hbitá jízda na okresce ale klidně znamená spotřebu osmi litrů. Na dálnici si Pulsar vezme kolem sedmi litrů na 100 kilometrů, ve městě pak asi šest litrů. Dlouhodobý průměr v testu činil 6,8 litru na 100 kilometrů. Dálkové přesuny bohužel poněkud limituje menší nádrž s objemem 46 litrů.
Naladěn na pohodu
Technickým základem Pulsaru je alianční platforma CMF, kterou automobil sdílí například s novým Qashqaiem. Stejně jako tento crossover používá i kompaktní hatchback vpředu nápravu McPherson a vzadu torzní nápravu se zkrutným stabilizátorem.
Jednoduchá zadní náprava je v Pulsaru bohužel znát. Díky své kompaktnosti sice umožnila vytvořit velký zavazadelník, rozbité české silnice ale v kombinaci se sedmnáctipalcovými koly netlumí moc obstojně. Problémy Pulsaru dělají hlavně příčné nerovnosti, na některých se dokonce ozve od nápravy rána.
Tvrdý ale Pulsar není, což se projeví hlavně v zatáčkách, ve kterých se automobil zhoupne přece jen více, než bychom čekali. Také řízení, které by mohlo být přesnější, naznačuje, že je Pulsar naladěn hlavně na pohodovou jízdu. Pokud tedy zákazník nebude od vozu čekat nějaké sportování, ale klidnou jízdu, bude s Pulsarem spokojen.
Nissan Pulsar – srovnání s konkurencí | ||||
Model | Nissan Pulsar | Citroën C4 | Kia Cee'd | Renault Mégane |
Motor | 1.2 DIG-T | 1.6 VTi | 1.6 GDI | 1.2 TCe |
Zdvihový objem [cm3] | 1197 | 1598 | 1591 | 1198 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 85/4500 | 88/6000 | 99/6300 | 85/4500 |
Točivý moment [N.m/min] | 190/2000 | 160/4250 | 164/4850 | 190/2000 |
Převodovka | 6M | 5M | 6M | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 190 | 193 | 195 | 190 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,7 | 10,8 | 9,9 | 10,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,0 | 6,2 | 5,8 | 5,3 |
Základní cena [Kč] | 329.900 | 336.900 | 359.980 | 319.900 |
Levný není, je ale slušně vybaven
Čeští zákazníci slyší na nízkou základní cenu, ve které Pulsar úplným přeborníkem není. Japonský kompakt místo toho nabízí zajímavý poměr cena/výkon. Základní sumou 329.900 korun Pulsar na většinu konkurence ztrácí, automobil ale boduje silným motorem s 85 kW kombinovaným se šestistupňovou převodovkou a slušnou výbavou. Již v základu je Pulsar navíc vybaven šestnáctipalcovými koly, elektrickým stahováním bočních oken, tempomatem nebo palubním počítačem s barevným displejem. Dále automobilu nechybí mimo jiné manuální klimatizace, autorádio se čtyřmi reproduktory a ovládáním na volantu nebo elektricky ovládaná vnější zrcátka.
Testovaný exemplář pak splňoval tradiční charakter novinářských aut v podobě další bohaté výbavy – jednalo se o nejvyšší stupeň Tekna. Ten výměnou za 465.000 korun nabízí opravdu tučnou zásobu prvků, mezi nimiž nechybí například systém kamer sledující okolí auta (ten opravdu doporučujeme), sledování mrtvých úhlů, automatické nouzové brzdění, navigace nebo diodová potkávací světla.
Závěr
Nissan chce zatím ve své barcelonské továrně vyrábět ročně “jenom” 65.000 Pulsarů, svezení s tímto autem ale naznačuje, že má šanci oslovit mnohem více zákazníků. Novodobá Almera boduje parádně odhlučněným motorem, velkoryse prostornou kabinou, řazením nebo zajímavým poměrem cena/výkon. Méně se nám však líbilo tlumení příčných nerovností.
Nejlevnější verze modelu | 329.900 Kč (1.2 DIG-T/85 kW Visia) |
Základ s testovaným motorem | 329.900 Kč (1.2 DIG-T/85 kW Visia) |
Testovaný vůz s výbavou | 479.000 Kč (1.2 DIG-T/85 kW Tekna) |
Plusy
- Velice prostorný interiér
- Přesné řazení
- Skvělé odhlučnění motoru
- Navýsost bohatá výbava
Minusy
- Horší tlumení příčných nerovností
- Menší palivová nádrž
Foto: Petr Homolka