Test Auto.cz

Nissan Juke 1.2 DIG-T – Změny hlavně pod povrchem

27.8. 2014
Verdikt
 

Extravaganci se meze nekladou, jak dokazuje crossover Nissan Juke. I takové vozy ale stárnou, takže automobil prošel faceliftem a dostal nový motor.

Když přišel Nissan Juke na trh, rozhodně vyvolával vášně. Jedni jej považovali za ošklivku, druzí jej naopak hájili, že takto vypadá správná extravagance. Každopádně se dá Juke považovat za archetyp crossoveru, kdy auto stojí na hranici hned několika tříd. A výrazný vzhled je již pouhý bonus.

Nyní Juke prošel faceliftem, který možná na první pohled není tak výrazný. Až když automobil postavíte vedle předchozího modelu, zjistíte, že změn je mnohem více, než jste čekali. V první řadě je zde úplně nová vrchní část světlometů, ony „žabí oči“, jejichž tvar připomíná světlomety Nissanu 370Z, zatímco u předchůdce se jednalo o pouhou kapku. Nachází se tam blinkry a diody denního svícení, jinak auto svítí kulatými světlomety níže.

Jiný je pak zejména přední a zadní nárazník, koncové svítilny navíc dostaly jinou grafiku. Zajímavostí je, že Juke je díky tvaru karoserie a vystouplým světlometům jediným autem, ve kterém vidíte z místa řidiče blikat jak přední, tak v bočních zpětných zrcátkách i zadní blinkry.

obrázek [600 x 343]  

Námi testovaný exemplář byl ve vínové barvě, přičemž v rámci balíčku „exteriér“ dostal osmnáctipalcová kola i bílé doplňky karoserie. Vínová s bílou sice není náš šálek kávy, nicméně extravaganci se meze nekladou. Celkově hodnotíme modernizaci jako poměrně zdařilou, byť ve výsledku docela mírnou – auto má pořád stejný výraz, což je ale asi dobře vzhledem ke skutečnosti, že Juke je mezi zákazníky oblíbeným vozem právě kvůli vzhledu. Holt když něco funguje, proč to měnit.

V interiéru mnoho změn nečekejte. Stále je tady podivný kšilt, který kryje přístroje, a naopak pěkná středová konzole kolem řadicí páky, jež připomíná nádrže motorek. Řidič v autě sedí poměrně vysoko, ideální pozici za volantem ale brání jenom výškově nastavitelný volant. Pokud však budete pátrat, přece jen jednu výraznou změnu v kabině najdete. Musíte ale úplně dozadu – zavazadlový prostor se zvětšil oproti předfaceliftovému modelu z 251 na 354 litrů. Bylo toho dosaženo údajně jenom změnou tvaru kufru. A opravdu, zavazadelník působil větším dojmem a vešlo se do něj více věcí, než jsme si pamatovali z dřívějška.

Motor a převodovka – Tichošlápek

Je to možná trochu s podivem, ale novým motorem pod kapotou není tříválcová dvanáctistovka DIG-S s kompresorem, kterou najdete v Micře či Note, ale turbodmychadlem přeplňovaná čtyřválcová 1.2 DIG-T známá například z Renaultu Mégane. Tento motor nahrazuje silnější atmosférickou šestnáctistovku, která zůstává v nabídce pouze v kombinaci s automatem CVT.

Když jednotku o výkonu 85 kW nastartujete a rozjedete se, okamžitě vás překvapí její tichý běh prostý vibrací. Stáhněte si okénko, ztlumte autorádio, a při klidné jízdě městem bude jediným výraznějším zvukem pouze odfukování turbodmychadla. To je na jednu stranu fajn, v autě je tak mnohem větší klid. Na stranu druhou ale byl Juke vždy chválen za to, jak se dobře řídí a jaké má auto nadšení, což s tímto motorem příliš neplatí. Může za to jak velmi ležérní odezva plynu, tak mdlý charakter motoru.

Agregát prostě jenom dobře dělá svou základní práci – pohání celkem slušně auto vpřed a je při tom kultivovaný. Nepřidává k tomu ale nic navíc, ani gradaci výkonu, ani výrazný zátah, byť jenom v některých otáčkách, ani zajímavý zvuk před červeným polem, je prostě tak trochu nijaký. Přitom auto není zrovna líné, dokáže jezdit příjemné svižně a motor si poradí i s větší zátěží na palubě, zejména díky točivému momentu 190 N.m.

obrázek [600 x 356]  

Z hlediska spotřeby je to navíc motorový ekvivalent Dr. Jekylla a pana Hyda. Pokud pojedete zcela klidně, pak můžete mimo město jezdit za pět litrů na sto kilometrů, ve městě se nám to pak podařilo za sedm, což jsou skvělé hodnoty. Na druhou stranu ale není problém obě čísla zdvojnásobit, aniž by se člověk pohyboval výrazně rychleji. Spotřeba je extrémně závislá právě na stylu jízdy, a to i ve srovnání s konkurenčními malými přeplňovanými motory. Na dálnici si pak automobil při 130 km/h bral sedm litrů. Výsledná spotřeba auta v testu nakonec činila 7,5 l na 100 km.

Pokud máme na pohonném ústrojí za něco pochválit, pak je to jednoznačně šestistupňová manuální převodovka. Nejen, že je řadicí páka ideálně po ruce, ale ještě je radost s ní pracovat, protože se v kulise pohybuje přesně, mechanicky a hladce.

Vyšší, ale jistý

Při pohledu na zvýšenou stavbu karoserie vozu obvykle lidé nečekají, že dokáže jezdit tak dobře. V zatáčkách ale tento Nissan opravdu platí za velmi schopný stroj. Samozřejmě, v oblouku se výrazněji naklání a jeho neduhem je odlehčování vnitřního kola, které tak může začít pod plynem prokluzovat, celková přilnavost je však na velmi dobré úrovni. Juke jednoduše jen tak nevyvedete z rovnováhy. Sice bočním okénkem vidíte, jak se kvůli náklonu blížíte k povrchu silnice, auto se ale zakousne a žádného výraznějšího dramatu se nedočkáte.

Nissan Juke Nismo 4x4 – Turbožába

Přetáčivost ani nedotáčivost není na pořadu dne, tento crossover se neustále snaží o neutralitu a přidává k tomu slušnou dávku nadšení při nájezdu do oblouku. Brousit zatáčky vás tak bude bavit, na čemž má podíl i dobré řízení a řazení. Ty, co si za volantem rádi hrají, může potěšit i vypínatelná stabilizace a velmi účinná ruční brzda.

obrázek [600 x 440]  

Co se týče tlumení nerovností, tak vzhledem k obutým osmnáctipalcovým kolům to není žádná hrůza. Ano, auto se umí otřásat, zejména na nerovných silnicích, ale neodskočí a výmoly často mnohem intenzivněji slyšíte, než cítíte. Ostatně horší odhlučnění podvozku patří snad již k evergreenům některých japonských vozů, Juke nevyjímaje. Zejména na dálnici je valivý hluk do kol výrazný a kontrastuje s tichým motorem.

Celkově má v sobě Nissan Juke jistou dávku nadšení, díky které vás bude jezdění bavit. V tomto vyčnívá i nad konkurenty, kterých stále není mnoho, kupříkladu Kia Soul, tento dojem však tlumí již zmiňovaný motor.

Závěr

Nissan Juke se s faceliftem příliš nezměnil, tentokrát šlo jenom o jemné vzhledové doladění. V útrobách se toho změnilo více – znatelně se zvětšil zavazadlový prostor a přibyl nový motor, ze kterého jsme však trochu v rozpacích. Na jednu stranu je totiž příkladně kultivovaný, slušně dynamický, a když chcete, tak i úsporný, na stranu druhou má však pomalou odezvu plynu, nezajímavý projev a již při trochu svižnější jízdě letí spotřeba strmě nahoru. Celkově se nám však Juke stále líbí – je prostě zcela jiný než ostatní auta a navíc dobře jezdí – na tom se nic nezměnilo. Otázkou tak zůstává, jestli za dané peníze není lepší koupit klasický hatchback, třeba Mazdu 3. Podle nás možná ano, ale na to se přece nehraje – u Juke rozhoduje výrazný vzhled, a ten jinde hned tak nedostanete.

Nejlevnější verze modelu294.900 Kč (1.6 Visia/69 kW)
Základ s testovaným motorem364.500 Kč (1.2 DIG-T Acenta/85 kW)
Testovaný vůz s výbavou430.500 Kč (1.2 DIG-T Acenta/85 kW)

Plusy

  • Přesné řazení
  • Větší zavazadelník
  • Jízdní vlastnosti

Minusy

  • Odhlučnění podvozku
  • Jen výškově nastavitelný volant
  • Odezva na sešlápnutí plynu
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Nissan Juke 1.2 DIG-T

Cena v základní výbavě: 364 500 Kč Cena v testované výbavě: 430 500 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, ESP, ukotvení dětských sedaček Isofix na zadních sedadlech, zatmavená skla zadních bočních oken, halogenové světlomety s manuálním nastavením výšky, přední mlhovky, elektricky nastavitelná a sklopná vnější zrcátka, kliky v barvě karoserie, automatická klimatizace s pylovým filtrem, zadní nesouměrně dělená sedadla, volant s koženým obšitím, bluetooth, ovládání autorádia na volantu, připojení USB, tempomat s omezovačem rychlosti, elektrické ovládání bočních oken, diody denního svícení atd.

Výbava testovaného vozu:Nissan Connect (+13.000,-), prosklená střecha (+20.000,-), paket Exteriér + osmnáctipalcová kola (+14.000,-), metalíza (+13.000,-), paket Interiér (+6.000,-)

Česko se stalo cílem rozsáhlých kybernetických útoků z Ruska, varuje BIS Česko se stalo cílem rozsáhlých kybernetických útoků z Ruska, varuje BIS

Stát loni čelil rozsáhlým počítačovým špionážním útokům z…

Podnikatelské skupiny významně posílily vliv na rozhodování státu, uvádí rozvědka Podnikatelské skupiny významně posílily vliv na rozhodování státu, uvádí rozvědka

Bezpečnostní informační služba (BIS) v loňském roce…

ANO přizve občanské demokraty do vlády ANO přizve občanské demokraty do vlády

Hnutí ANO nabídne občanským demokratům možnost vládní…

Novartis zvýšila svůj zisk o sedm procent, dařilo se prodeji léků na rakovinu Novartis zvýšila svůj zisk o sedm procent, dařilo se prodeji léků na rakovinu

Švýcarská farmaceutická společnost Novartis ve třetím…

 
Technické údaje
Motor Nissan Juke 1.2 DIG-T
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1197
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 4500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 190 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 178
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.9 / 4.9 / 5.6
Emise CO2:129
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 354 / 1189
Objem nádrže (l):46
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1236 / 474
Rozměr pneu:225/40 R 18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4135
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1565
d) rozvor (mm): 2530
e) rozchod vpředu (mm): 1525
f) rozchod vzadu (mm): 1525
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 790 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):890
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Nissan Juke 1.2 DIG-T – Změny hlavně pod povrchem







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne 7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne

Crossovery, velká i malá SUV. To je oblast, na které se…

Volvo vystavuje novinku XC 40 v obchodních centrech Volvo vystavuje novinku XC 40 v obchodních centrech

Nejmenší SUV značky Volvo - model XC 40 se sice začne…

 



Pili jste před jízdou? Nissan Juke to pozná, o alkohol však nejde Pili jste před jízdou? Nissan Juke to pozná, o alkohol však nejde

Věděli jste, že při nedostatečném pití vody jsou vaše…

Nissan bojuje proti používání telefonů za volantem. Faradayovou klecí! Nissan bojuje proti používání telefonů za volantem. Faradayovou klecí!

Držení mobilního telefonu během jízdy je zakázáno…

 



 
To je škody! Unikátní McLaren P1 divize MSO skončil v plamenech

To je škody! Unikátní McLaren P1 divize MSO skončil v plamenech

Dnes 12:50

Tento konkrétní kousek patřil mezi nejznámější vozy McLarenu ve Velké Británii, hořet začal ze zatím neznámých důvodů.




Blesk.cz

Kluziště na Letné bude i letos. 75 dní provozu město vyjde skoro na šest milionů

Kluziště na Letné bude i letos. 75 dní provozu město…

Kluziště na Letné vyroste i letos. Prahu vyjde provoz a instalace za tři roky takřka na 16,9 milionu korun, za…

Miliardář Karel Janeček si dva roky po svatbě našel milenku! Manželka to vzala nádherně, říká

Miliardář Karel Janeček si dva roky po svatbě našel…

Kontroverzní miliardář Karel Janeček (44) opět šokuje. Dva roky po svatbě přiznal milenku, o které jeho manželka…

 

iSport.cz

Gólmany Vegas kosí zranění. Nová dvojice má v NHL odchytáno 14 minut

Gólmany Vegas kosí zranění. Nová dvojice má v NHL…

Od začátku je musejí brát vážně. Žádný nový celek NHL neměl tak dobrý start – v celé stoleté historii NHL,…

Slavia pomalu odpadá z boje o titul. Obhájce brzdí POLOPŘEVRAT

Slavia pomalu odpadá z boje o titul. Obhájce brzdí…

Když se spojí sportovní, finanční a strategické hledisko, má Slavia největší sílu sejmout Viktorii Plzeň z…

 

Reflex.cz

Bohumil Pečinka: Piráti se rozdělí a polovina skončí jinde. Jde o to, kdo si je podchytí

Bohumil Pečinka: Piráti se rozdělí a polovina skončí…

Za velkou neznámou považuje komentátor Reflexu Bohumil Pečinka angažmá Pirátů v Poslanecké sněmovně. „Vůbec…

Strom uprostřed fotbalového hřiště. Jak tohle vzniklo?

Strom uprostřed fotbalového hřiště. Jak tohle vzniklo?

Hřiště, jaké svět neviděl, i tak by se dala nazvat multifunkční sportovní plocha na střední škole Yucai v…