TEST Nissan Qashqai 2,0i CVT – Automatická pohoda
Nebudeme si nic nalhávat. Když přišel Nissan se svým modelem Qashqai, nebyla to ryba ani rak – bylo to něco mezi. Něco mezi zavedenými třídami. Něco, co se označuje slovem crossover. A Nissan se tím svým crossoverem, kterému dal poněkud krkolomné jméno, celkem dobře trefil do vkusu zákazníků. Po počáteční nedůvěře jde Qashqai na odbyt jako housky na krámu, takže v britském Sunderlandu, kde se vyrábí, museli přijmout nové lidi, protože nestíhali vyrábět.
Nissan Qashqai jsme na auto.cz testovali již dvakrát. První zástupce byl poháněn dieselovým agregátem a měl poháněnou (pouze) přední nápravu. Napodruhé jsme testovali benzinového zástupce s pohonem všech čtyř kol. Takže co nám ještě zbývá? Tentokrát zde k testu máme Qashqai s benzinovým dvoulitrem. U pravé řidičovy ruky ale není řadička klasické manuální převodovky ani volič automatu.
Ze středového panelu trčí volič převodovky s plynule měnitelným převodem CVT. Jak se s takovým vozem jezdí? Má cenu do tohoto systému investovat vaše těžce vydělané peníze?
Nekonečně mnoho…
CVT (Coutinuously Variable Transmission) je počítačem řízená plynulá převodovka, která má umět realizovat teoreticky nekonečné množství převodových poměrů. Díky tomu může motor pracovat v pásmu své nejvyšší účinnosti, což zabezpečuje plynulé zrychlení a lepší ekonomiku provozu. Podle vyjádření automobilky mají vozy vybavené tímto systémem proti svým manuálním kolegům nižší spotřebu (dnes tak drahého) paliva a díky tomu i nižší emise CO2 (o kterých se dnes tak rádo a často mluví). Nissan deklaruje, že hodnota 192 g/km je o 3,6 % nižší než u verze s manuálním řazením. Bojuje se přece o každou desetinku litru a každý gram zdánlivě nebezpečného oxidu…
Při rozjezdu Qashqaie s převodovkou CVT otáčky motoru vyletí do výšin daných mírou sešlápnutí plynového pedálu, tam setrvají a díky plynulým změnám převodům auto konstantně zrychluje. Proč? Účinnost v té chvíli znamená práci motoru v oblasti nejvyššího výkonu. Tam se totiž běžné hnací ústrojí (konvenční automat s ozubenými převody nebo ručně řazená převodovka) nedokáže držet při současné akceleraci. Tolik holá teorie, jaká je ale realita? Byl to nezapomenutelný zážitek nebo hořké zklamání?
Otáčky letí vzhůru
Sedáme do pohodlných sedadel jejichž sedáky by mohly být ještě o trošičku delší a otáčíme startovacím ovladačem. Motor naskočí a tiše si vrní. Volič převodovky posouváme do polohy D a jemně přidáme plyn. Otáčky motoru vzrostou na hranici 1500 min-1, auto se pomalu s mírným cuknutím rozjede a plynule zrychluje. Otáčky drží, ale rychlost se stále zvyšuje. Na mysli nám vyvstávají dvě slova – naprostá plynulost.
Pořádně do toho kopneme a sešlápneme plyn až na podlahu. Otáčky vyletí k pěti tisícům a Qashqai vyrazí vpřed. Zrychlování je opět zcela plynulé a za – na dvoulitr dlouhých -jedenáct sekund je na tachometru stovka. Tu chceme udržet, a tak povolujeme stisk pravého pedálu, otáčky padají a padají a nám se ulevuje od ne zrovna příjemného křiku, který motor ve výšinách vydává. Po okresní silničce uháníme stovkou a po chvilce si elektronika nalezne optimální převodový poměr a udržuje tak otáčky motoru přibližně na 1800 min-1. Při tomto režimu a této rychlosti si 1,5 tuny vážící vůz žádá 8,5 litrů paliva, při troše snahy se spokojí i s necelými osmi litry benzinu na 100 km. Což není vůbec špatná hodnota, na Nissanem deklarovaných 6,9 l/100 km ale raději zapomeňte.
Připraven na nástrahy velkoměsta…
…to o Nissanu Qashqai píše samotná automobilka. Svým zjevem, vysokou karoserií, rozhledem z místa řidiče a automatickou převodovkou určitě ano. A právě v tom je ten zádrhel. Spojení Cé-Vé-Téčka s benzinovým dvoulitrem dokáže při tankování vyloudit úsměv jenom na tváři pumpaře, vy se moc smát nebudete. Ne že by kombinace motoru a CVT byla špatná, to nicnedělání bez řazení v městských kolonách je báječné. Ale právě při rozjezdu dochází k největším ztrátám a čím více rozjezdů absolvujete, tím větší vír v nádrži si vytvoříte. Po stověžaté Praze jsme při mírných odjezdech z křižovatek jezdili za deset, při rychlejších odjezdech se spotřeba šplhá až k číslu 15 l/100km.
Napříč republikou
Najíždíme na dálnici a zrychlujeme na reálných 130 km/h. Po necelé půlminutě se na nás z rychloměru směje povolený dálniční limit a my si užíváme pohodu. Nissan Qashqai je pohodlný, není to žádné vytřasadlo a to i díky pneumatikám s vysokým bočním profilem. Motor – to je tichošlápek. Díky inteligentní elektronice, která si po čase najde ideální převodový poměr, se převaluje okolo hranice dvou tisíc otáček (již máme k dispozici 90 % maxima točivého momentu) a ani o něm nevíme. O čem však s jistotou víme jsou zpětná zrcátka, ne nepodobná sloním uším. Velikost a výhled, který zaručují oceňujeme jedničkou s hvězdičkou, takže nás zezadu nic nepřekvapí. Ale přibližně od 120 km/h je jejich obtékání vzduchem hlučnější než by bylo milé.
Pro ty, kdo mají rádi vše pod kontrolou je tu možnost manuálního řazení. Řidič může pákou voliče řadit šest pevně daných převodových stupňů, ale okrádá se tím o hlavní devizu CVT automatu – o nicnedělání a plynulost. Pohybem dopředu se řadí vzestupně, dozadu sestupně. Japonci se zase odlišují, standardem je opačný gard.
Oáza pohody
Klidná jízda ustálenou rychlostí – to je pro Qashqai CVT to pravé ořechové. Převodovka si najde ideální převodový poměr, motor má nízké otáčky, jede úsporně a v celém autě je ticho jako v kostele. Motor si spokojeně ševelí, nikde nic nevibruje, neřinčí, a tak se v Qashqaiovi cítíte jako malé oáze.
Chvilku si snad budete zvykat na zvukový projev motoru při potřebě zrychlování. Otáčky motoru nestoupají výše a výše až k výkonové špičce spolu s narůstající rychlostí, ale motor se nejdříve usídlí ve vysokých otáčkách, tam drží a celkem nehezky u toho zní. Teprve pak auto zrychluje.
Jízdu a pobyt v testovaném voze zpříjemňovala prosklená panoramatická střecha o rozměrech 1040 x 880 mm, která nádherně prosvětlovala celý interiér. Další pohodu přinášel inteligentní klíček, díky němuž si nemusíte dělat starosti s odemykáním. Stačí přijít a vzít za kliku. A naše pozadí ocenilo i kožená vyhřívaná sedadla.
Nissan Qashqai 2,0i CVT není z nejlevnějšího kraje. Zcela určitě nepatří ani k nejúspornějším SUV na trhu. Ale má své kouzlo, které spočívá hlavně v pohodlí a pohodě za volantem, kdy za vás vše řeší inteligentní elektronika ve spojení s bezestupňovou převodovkou CVT. A pro případ nouze máte v záloze pohon všech čtyř kol.
První cena vozu | 539.900,-Kč (Visia 1,6 4x2 84 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 594.900,-Kč (Vissia 2,0 4x2 104 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 799.900,-Kč (Tekna 2,0 4x4 104 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 799.900,-Kč (Tekna 2,0 4x4 104 kW) |
Plusy
- plynulá CVT převodovka
- tichý motor
- pohodlí
- prosklená panoramatická střecha
- pohon 4x4
Mínusy
- kratší sedáky
- ve vyšších rychlostech hlučná zrcátka
- zvuk motoru ve vysokých otáčkách
- spotřeba ve městě