Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
28 Fotogalerie

TEST Nový Hyundai Santa Fe dorazil do Česka: Ceny, výbavy, první jízdní dojmy

Vnímaná kvalita, atraktivní design a vstřícná cena mají být hlavními prodejními argumenty nového SUV korejské značky.

Společnost Hyundai Motor Czech oficiálně uvedla na české trh novou generaci modelu Santa Fe. Předchozí dvě generace mají na kontě přes dva a půl milionu prodaných kusů, z toho asi 350 000 v Evropě.

Na rozvoru shodných 2700 mm jako v případě odcházejícího modelu navrhli konstruktéři Hyundai auto, které je delší, širší a nižší. Proporce, v minulosti ne vždy silná stránka automobilů z Asie (a z Koreje zejména) jsou tentokrát zvládnuty téměř ideálně: Santa Fe působí robustně, ale pevně, s jistým postojem.

Stoupající spodní linka bočního prosklení chytře vede oko k naznačenému rozšíření zadních blatníků, zatímco vpředu se šestiúhelníková maska se třemi horizontálními lamelami a obrovským logem Hyundai úspěšně snaží o dojem impozantní robustnosti, který je v segmentu SUV tolik žádaný.

Korejská značka dospěla do fáze, kdy dokáže dělat design dostatečně atraktivní, aby byl i v očích evropského zákazníka hlavním nebo jedním z hlavních důvodů ke koupi.

Hyundai ve vnější komunikaci klade velký důraz na téma kvality a jakkoliv bychom mohli polemizovat o tom, do jaké míry je v případě této značky oprávněné označovat sebe samu za „nejkvalitnější“, systematická snaha o dosažení vysoké vnímané kvality je v případě Santa Fe nesporná.

Že viditelné plastové díly v horní části palubní desky jsou precizně sesazené a mají měkčený povrch, není v dnešní době nic mimořádného. Hyundai však zdařile vytváří dojem kvality stejným způsobem, jako to umějí prémiové značky z Německa – například precizní aretací otočných ovládacích prvků nebo absencí nežádoucí vůle v pohybu páček pod volantem.

Šestiúhelníkový motiv masky se opakuje i na středové konzole, lemované nahoře efektně zalomenými výdechy ventilace a dole se sbíhající k velkému otočnému ovladači klimatizace. Není to tak samoúčelné, jak by se mohlo zdát – tvarování konzoly ve spodní části ponechává hodně prostoru tam, kde pravé koleno řidiče zhusta naráží na tvrdý plast. Prostor k odložení drobností najdete nejen v přední části konzoly před řadicí pákou, ale i pod loketní opěrkou. Škoda, že ta vydává při zavírání poněkud neprémiový zvuk...

Kam s roletkou? Pod podlahu kufru

Podélný prostor na zadních sedadlech odpovídá relativně velkorysému rozvoru a úhel opěradel je nastavitelný. Při manipulaci s nákladem přijde vhod možnost rychlého sklopení opěradel zatažením za páčku ve výplni bočnice zavazadlového prostoru. Podlaha kufru je zarovnaná s nakládací hranou, opěradla nicméně po sklopení vytvoří sice malý, ale přece jen schod. A než se přesuneme za volant, v kufru ještě chvíli zůstaneme – pod jeho falešnou podlahou je totiž nejen místo na nářadí a prostor rozdělený na několik menších přihrádek, ale také vybrání pro uložení rolety v případě, že převážíte větší náklad se sklopenými sedadly.

Evropští zákazníci budou mít na výběr tři varianty motorů včetně nového, turbodieselu 2,0 CRDi VGT 110 kW, který splňuje u emisní normu Euro 6.

Kompletní nabídka pro český trh vypadá takto:

Hyundai Santa Fe - ceny na českém trhu
Motor2,4 GDI DOHC2,0 CRDi VGT2,2 CRDi VGT2,2 CRDi VGT
Převodovka6M6M6M6A
Zdvihový objem [cm3]2359199521992199
Počet válců4444
Největší výkon [kW/min-1]141/6300110/4000145/3800145/3800
Největší toč. mom. [Nm/min-1]242/4250383/1800-2500421/1800-2500421/1800-2500
Max. rychlost [km/h]190187190190
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,011,09,410,1
Komb. spotřeba [l/100 km]8,76,15,66,7
Hmotnost [kg]1666177717771882
Comfort 4x2699.990759.990--
Style 4x4--849.990889.990
Premium 4x4--959.990999.990

S výjimkou vrcholné kombinace motoru 2,2 l a automatické převodovky, která se nabízí výhradně jako čtyřkolka, platí údaje o spotřebě a zrychlení vždy pro verze s pohonem předních kol.

Připínatelný pohon 4x4 bude volbou jistě populární, ale otázka je, zda také tak užitečnou, jak si může typický zákazník představovat. Řešení od firmy Magna totiž připojí zadní nápravu jen tehdy, když přední kola opravdu prokluzují, a v rychlosti 40 km/h je zase odpojí. Podobně jako třeba Renault Koleos a vlastně i mnohé další běžné „čtyřkolky“ tak Santa Fe musí po většinu času spoléhat na přední pohon, a to i při jízdě na sněhu nebo za deště. Od řešení případných problémů s přilnavostí je tu ale elektronický stabilizační program, na přání včetně dynamické stabilizace přívěsu.

Poměrně jednoduše konstruovaný podvozek se vzpěrami MacPherson vpředu a vlečenými rameny připojenými k příčnému nosníku vzadu nemá ambice konkurovat svojí schopností popírat fyzikální zákony některým německým SUV, nerovnosti berounských ulic nicméně zvládal s grácií a také přesnost směrového vedení nezaostává za očekáváním.

Šestistupňový automat ve výchozím režimu upřednostňuje jízdu konstantní rychlostí bez velkých změn zatížení, ale pokud potřebujete svižnější odezvu, stačí přesunout volicí páku doprava do manuálního režimu. Přitom ani není nutné řadit si doopravdy sám, ale přemosťovací spojka přijde v tomto módu ke slovu daleko častěji a reakce na změnu polohy plynového pedálu jsou tak citelně přímější.

Tři výbavy, pětiletá záruka v ceně

Jak je u Hyundai zvykem, sériová výbava nového Santa Fe není skoupá ani v případě základního provedení Comfort. Obsahuje kromě jiného střešní ližiny, spodní ochranu předního i zadního nárazníku, stabilizační systém, sedm airbagů, klimatizaci, chlazenou schránku v palubní desce, rádio se vstupem USB a samozřejmě i pětiletou záruku bez omezení ujetých km, na které si Hyundai velmi zakládá. Kola jsou u této verze sedmnáctipalcová.

Prostřední Style přidává chromované kliky, vyhřívání předních sedadel, Bluetooth hands-free, vyhřívání spodní části čelního okna (pod stěrači), osmnáctipalcové ráfky a v případě sedmimístného provedení i samočinnou nivelaci zadní nápravy.

Vrcholné provedení Premium pak obsahuje atraktivnější provedení masky chladiče v černo-chromované kombinaci, elektrické seřizování sedadel, monitorování tlaku v pneu, reflexní skla, sluneční roletky v zadních bočních oknech, kola o průměru 19 palců nebo elektrickou zásuvku na 220 V v zavazadelníku.

Nabídka příplatkové výbavy zahrnuje například perleťový lak za 19.900 Kč, třetí řadu sedadel za 35.000 Kč nebo navigaci za 35.000 Kč.

Nový Hyundai Santa Fe se v České republice oficiálně prodává od včerejška. Cíle pro český trh importér nezveřejnil, ale z evropského koláče segmentu SUV by chtěl tento model ukousnout víc než pět procent.