Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Astra Sports Tourer 1,4 Turbo (103 kW) – Těžká pohoda

Ondřej Láník
Diskuze (214)
Z ryze užitkové karoserie se během několika generací stala lifestylová záležitost. Kam se posunula dostupná kombi Opelu v rámci proměny z Caravanu na Sports Tourer?

Opel pokračuje v totální změně image, která má nalákat nové zákazníky a přivést tradiční německou značku zpět k zisku.

Nejnovějším přírůstkem jeho mladé modelové řady je kombi odvozené od nové Astry. Už to není Caravan, ale Sports Tourer. Jenže v tomto konkrétním případě změny firemního názvosloví nejde jen o marketing! Posun v myšlení Opelu je na autě vidět a za jízdy cítit. Milé je, že to celé navíc ani není drahé!

Jestliže už slyšíte bouchat lahve šampaňského, musíme vás vrátit do reality. Každá podobná změna totiž má i obrácenou stranu.

V testu Sports Toureru 1,4 Turbo (103 kW) ukážeme na silné a slabé stránky této novinky a popíšeme, jak se s ní v každodenní praxi žije.

Lifestylový Caravan

Hlavní novinka je vlastně na první pohled vidět. Opel odhodil poslední zbytky dědictví hranatých Rekordů a Kadettů Caravan a novou Astru Sports Tourer vysílá mezi lifestylová kombi. Boční silueta je elegantní a vyváženější než u hatchbacku. Třetí boční okno je překvapivě malé a vzdáleně připomíná spíše kupé než cokoli prakticky stavěného.

Zadní partie celé dílo korunují. Skromné a účelné vertikální svítilny nahradily tvary elegantní, nízké a široké, rozdělené na část, kterou nesou páté dveře a tu, která je napevno v rozích karoserie. To si vyžádalo duplikát koncového světla v každé svítilně, aby byl Sports Tourer v noci vidět i když máte víko zavazadelníku otevřené.

Ford Focus Kombi vs. Opel Astra Sports Tourer: Designový duel

Páté dveře se vyklápějí vzhůru tak, že pod nimi zbývá průchozí výška 1850 mm. Práh zavazadelníku vypadá na první pohled jako nízký, měření ale ukáže, že je ve standardní pozici nad vozovkou (59 cm).

Všechny Astry Sports Tourer mají standardně střešní ližiny (v základu černé), které ze střechy vystupují jen minimálně a nezpůsobují tak zbytečný aerodynamický hluk.

Menší než 16palcová kola vám Opel v Česku neprodá, počítejte ale s tím, že design auta vynikne až na větších kolech – 17, 18 nebo 19palcových. Příplatky za ně nejsou přemrštěné (12 až 28 tisíc Kč), extrémní rozměry se však mohou prodražit při výměně pneumatik po opotřebení první sady nebo při poškození pneumatiky/kola o díry na vozovce. V kombinaci s adaptivními tlumiči je jízda i na velkých kolech překvapivě pohodlná. Zajímavou příplatkovou položkou (nejen pro zimní období) jsou 17palcová ocelová kola za 3.900,-Kč.

Opel Astra Sports Tourer: Obr v nižší střední třídě

opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni
 

Zatajené centimetry

Extrémní vnější rozměry karoserie v rámci nižší střední třídy se bohužel neodrážejí na prostornosti interiéru. Naopak majitelé předchozí Astry Caravan (H) budou nemile překvapeni úbytkem prostoru na zadních místech. Ale popořadě.

Astra Sports Tourer narostla mezigeneračně do délky na 4698 mm (+183 mm), do šířky na 1814 mm (+10 mm) a do výšky na 1535 mm (+35 mm). Rozvor se přitom zkrátil na 2685 mm (-18 mm), což je dáno sjednocením vzdálenosti náprav u všech karoserií současné Astry, zatímco Astra H používala rozvory dva: 2615 mm u hatchbacků a kabrioletu a 2703 mm u sedanu a kombi.

Celkový nárůst délky (o 18 mm) tak u kombi paradoxně jde na vrub přední části karoserie po B-sloupek. Cestující na zadních místech z rekordně dlouhé karoserie v nižší střední třídě nemají vůbec nic.

opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni Mezigenerační srovnání rozměrů interiérů Astry Caravan (H) a Astry Sports Tourer (J) hovoří v několika parametrech pro model, který můžete stále koupit jako Astru Classic III. Starší Astra je lepší v podélných mírách vpředu i vzadu, nabízí více místa pro nárty zadních cestujících, má podobnou světlost nad sedáky vpředu i vzadu, ale výrazně užší interiér ve výši loktů a subjektivně stísněnější atmosféru na palubě. Do minulé generace se na zadní sedadla snáze nastupuje, dveře jsou delší a prahy karoserie ne tak vysoké.

Novinka předchůdkyni překonává v množství odkládacích prostor, celkové útulnosti a vzdušnosti interiéru. Přední ergonomická sedadla jsou za příplatek (+12.500,-Kč), ale považujeme je za špičku ve třídě. Zadní sedačky sice přišly o opěradla dělená na tři části (40/20/40), ale mají nadprůměrně dlouhé sedáky (510 mm). Bohužel jsou nízko nad podlahou (jen 340 mm), a tak se v nich nesedí tak pohodlně jako vpředu. Hlavové opěrky na zadních místech navíc nelze vysunout tak, aby dospělému cestujícímu (s výškou 175 cm) umožnila pohodlné opření hlavy. I nejvyšší pozice znamená podporu pouze v oblasti hlavového zátylku.

Ani trochu nezávidíme třetímu cestujícímu vzadu. Jeho nohy se budou potýkat nejen s problémem kam zasunout nárty (pod přední sedadla to ve standardní poloze téměř nejde), ale taky s dlouhou konzolí mezi předními sedadly, která výrazně zasahuje i do oddílu pro cestující vzadu.

opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni Mezigenerační srovnání co do čísel nevypadá příliš optimisticky, ale mnohé mohou změnit subjektivní dojmy z interiéru.

Přední místa -kde se proti hatchbacku nic nezměnilo- těží z předsunutého čelního skla, kvalitního designu i zpracování přístrojové desky a navazujícího vzhledu dveřních výplní. Středový tunel má optimální šířku (je příjemně úzký), takže nohy řidiče ani spolujezdce neutiskuje jako v mnoha jiných vozech této třídy. Volant i sedadlo řidiče mají velké seřizovací rozsahy, příplatkový sedák lez dokonce prodloužit z 500 na vysoce nadprůměrných 570 mm.

Vzadu je nyní více místa nad sedákem 1010 mm, proti hatchbacku díky delší střeše přibyly vítané 4 centimetry.

Když se vpředu usadí dlouhán (a nutno dodat, že Astra Sports Tourer nabízí prostor i velkoobjemovým řidičům) zbývá vzadu jen symbolických a těžko použitelných 580 mm mezi předními a zadními opěradly. Šířka interiéru v oblasti loktů je vpředu (1500 mm) i vzadu (1460 mm) nad průměrem třídy.

Objemový standard, praktický nadstandard

Zavazadelníkových 500 l patří ke standardu třídy. Podobné je to i s 1550 l, což je maximum objemu využitelného po střechu, při sklopených zadních opěradlech. Prvními čísly tedy Astra Sports Tourer spíše plní povinnost, než že by ohromovala.

Získat si vás může praktičností vnitřního prostoru. Zde je několik příkladů za všechna řešení.

Podlaha a práh zavazadelníku jsou v jedné úrovni, což umí jen málo konkurentů ve třídě.

Sklápění zadních opěradel lze provádět jediným stiskem tlačítka na stěně zavazadelníku, tedy i zezadu a zejména bez demontáže hlavových opěrek.

Když potřebujete velký objem, sklopíte opěradla a roletu s krytem snadno umístíte pod podlahu zavazadelníku. V tomto prostoru je dalších 73 l na věci, které stále v autě jezdí s vámi – nepřekáží tedy ve vlastním prostoru pro zavazadla.

opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni Dokonalá rovina (bez schodu a zlomu) vzniká překlopením sedáků a následným překlopením opěradel. Kdyby měly překlopené sedáky překážet, je možné je z vozu zcela vyjmout.

Roletu, která kryje zavazadelník, je možné pro nakládání zcela odsunout, nebo lehkým dotykem uprostřed vysunout v připravených kolejnicích v D-sloupcích vzhůru.

Zavazadelník má v základním uspořádání délku 1060 mm, nejmenší šířku 1030 mm a výšku 470 mm (po kryt), resp. 720 mm po strop (v oblasti nakládacího otvoru). Sklopením sedadel získáte ložnou délku 1700 mm.

Energická čtrnáctka

Ve velkém kombi jsme našli moderní přeplňovanou čtrnáctistovku se 103 kW a 200 Nm, která měla za úkol rozpohybovat úctyhodných 1500 kg pohotovostní hmotnosti a náklad v podobě posádky a zavazadel. Dařilo se jí to celkem dobře. Točivý moment ve vnější charakteristice motoru roste rychle vzhůru už krátce po opuštění volnoběžných otáček a dost síly má tento motor i v situaci, kdy nešlapete na pedál plynu vší silou.

Turboefekt jak jej známe z turbodieselů v případě tohoto motoru neexistuje, maloobjemová čtrnáctka ochotně pracuje pod 2000 min-1 i nad 5000 min-1 a když budete moc chtít, můžete ručku otáčkoměru poslat až za 6000 min-1. Nejčastěji se při běžné jízdě budete pohybovat mezi 1500 a 3500 min-1, kde je motor tichý a relativně úsporný. Snad jen po startu překvapí jeho hrubější chod, byť jej v tomto případě nelze svádět na přímé vstřikování paliva (motor má vstřikování do sacího potrubí).

Kombinace vysoké hmotnosti a přeplňovaného motoru s malým objemem nevěstí nic dobrého z hlediska spotřeby. A skutečně, když se nekontrolujete a naplno využíváte nečekaný potenciál tohoto hnacího ústrojí, vyšplhá se odběr přes 12 l/100 km. Při běžné jízdě mimo město se průměr bude pohybovat mezi 7 a 8 l/100 km.

opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni
 

Na dálnici ve 130 km/h jsme dosáhli dobrého průměru 7,8 l/100 km (motor pracuje s 2700 min-1 a posádku neruší), úsporná jízda mimo město na tempomat s průměrnou rychlostí přes 100 km/h znamená odběr jen 5,6 l/100 km.

Zde stojí za to připomenout, že této benzinové motorizaci dynamikou jízdy stačí jen nejsilnější turbodiesel 2,0 CDTI (118 kW). Třem slabším turbodieselům by dokonce obě 1,4 Turbo (88 kW i 103 kW) ujely!

Jízda patří k silným stránkám tohoto kombi, i když vysoká hmotnost auta je stále cítit. Ani krátké Astře se do ostrých zatáček moc nechce, a tak není divu, že dlouhá verze se chová ještě o něco neohrabaněji. Když ji ale necháte vykružovat velké oblouky vysokými rychlostmi, odvede dobrou práci, stejně jako při jízdě na dálnici v přímém směru.

Podvozek s adaptivními tlumiči bere většinu nerovností velmi stoicky, když nastavíte režim Tour, připomíná Astra za jízdy vozy o třídu výše. Sportovní režim napřímí reakce auta, podvozek ztuhne a podobně i volant.

Samotné řízení patří k nadprůměru v kategorii. Volant s přiměřeným průměrem (370 mm) a ostrým převodem dává dost zpětné vazby na to, aby si otec od rodiny nemusel připadat jako na domácím playstationu, brzdy se snadno dávkují a jsou odolné vůči opakované zátěži.

Převodovka má precizně vymezené dráhy řadičky v kulise a s ohledem na městský i dálniční provoz optimální zpřevodování.

Stavěno proti Octavii

Úplně nové modely na českém trhu už dostávají automaticky velmi konkurenceschopné ceny. To je i případ Astry Sports Tourer. Základ za 357.900,-Kč má slušnou výbavu s klimatizací, rádiem, ESP a čtyřmi airbagy. Smířit se musíte se slabým motorem 1,4 l (74 kW, 130 Nm).

Dovozce je pyšný na to, že ceny novinky jsou při srovnatelné výbavě nižší než u akčních provedení Octavie Combi.

Největší zájem se očekává o výbavu Enjoy, která je jen o 10 tisíc Kč dražší, ale výbava je bohatší o tempomat, hlavové airbagy, lepší rádio s ovládáním na volantu a 7 reproduktory atp. Kdo připlatí dalších 11.900,-Kč, dostane sadu Edice 20 let s automatickou klimatizací, 17palcovými koly z lehkých slitin, kůží potaženým volantem a několika dalšími prvky výbavy. Takto vybavený vůz s naším motorem přijde na necelých 440 tisíc Kč.

Závěr

Opel změnil filozofii svých kombi. Sports Tourery se chlubí působivým designem, největšími vnějšími rozměry ve třídě, velmi dobrými jízdními vlastnostmi, bohatou výbavou a dostupností několika neobvyklých prvků výbavy. Za všechny jmenujme adaptivní tlumiče, vyhřívaný volant, nosič jízdních kol integrovaný do zadního nárazníku nebo systém samočinného rozpoznávání dopravních značek. To mohou být pádné prodejní argumenty.

Tradiční hodnoty vozů kombi – prostornost interiéru, velikost zavazadelníku, praktičnost uspořádání – částečně ustoupily do pozadí. Líbivý design spolykal hodně z celkové délky 4,7 m a hlavně cestující na zadních sedadlech budete těžko přesvědčovat o tom, že cestují v největším kombi nižší střední třídy.

Zavazadelník plní povinnost nabídnout základní objem 500 l, jeho silnou stránkou je několik vtipných řešení pro každodenní život, které fakticky nic nestojí, ale musel je někdo u Opelu vymyslet a zrealizovat.

Opel Astra Sports Tourer: První jízdní dojmy

opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni
 

Plusy

  • Elegantní design, tuhá karoserie
  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Schopnosti adaptivního podvozku, dobré tlumení nerovností
  • Jízdní pohodlí i na velkých kolech
  • Nejlepší ergonomická sedadla ve třídě
  • Prostor na předních sedadlech, velká vnitřní šířka vpředu i vzadu
  • Přiměřená spotřeba při jízdě konstantní rychlostí
  • Variabilita a praktičnosti zavazadelníku
  • Čeština v palubním informačním systému

Minusy

  • Málo místa v podélném směru na zadních sedadlech
  • Málo místa pro chodidla pod předními sedadly
  • Nízko výsuvné hlavové opěrky zadních sedadel
  • Omezený prostor pro nohy třetího cestujícího vzadu
  • Obtížnější nastupování na zadní sedadla
  • Vysoká pohotovostní hmotnost
  • Nepřehledná karoserie, horší výhled šikmo vpřed a šikmo vzad
První cena vozu 357.900,- (1,4 l, 74 kW, Essentia)
První cena vozu s testovanou motorizací 428.900,- (1,4 Turbo, 103 kW, Enjoy)
Základní cena testovaného vozu 461.900,- (1,4 Turbo, 103 kW, Sport)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 577.500,- (1,4 Turbo, 103 kW, Sport)
Ondřej Láník
Diskuze (214)
Opel Astra Sports Tourer 1,4 Turbo
Cena základní sestavy 461 900 Kč
Výbava základní sestavy Přední, boční a hlavové airbagy, aktivní opěrky hlavy předních sedadel, elektronický stabilizační systém (ESP), el. ovládaná, vyhřívaná vnější zp. zrcátka v barvě karoserie, elektricky ovládaná okna vpředu, elektrická parkovací brzda, volant potažený kůží, automatické přepínání světel s detekcí tunelu, denní svícení a funkce světel "ode dveří ke dveřím", víceúrovňový nastavitelný zavazadlový prostor - dvojitá podlaha, dvouzónová automatická klimatizace, posuvná loketní opěrka vpředu, stříbrné střešní ližiny, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, kola z lehkých slitin 17 x 7,0, palubní počítač vč. kontrolního systému, přední mlhová světla, sklopná zadní řada sedadel (one touch), dešťový senzor, bodové čtecí lampičky vzadu s osvětlenými vypínači, rádio CD 400 se 7 reproduktorů s ovládáním rádia na volantu, tempomat. Kč
Cena testované sestavy 577 500 Kč
Výbava testované sestavy Ergonomická přední sedadla (+12.500,-Kč), Sada Sport Tourer obsahující elektrické ovládání zadních oken, sada Organizér, bezpečnostní síť, Flex Organizér (systém ližin v zavazadlovém prostoru) (+12.000,-Kč), Sada Ride obsahují systém Flex-Ride s plynulou regulací tlumičů CDC + Prémiová sada pro přední světla (automatické seřízení světlometů, vysokotlaké ostřikovače světlometů, automatická dálková světla, adaptivní xenonové světlomety (+40.000,-Kč), vyhřívaná přední sedadla (+8.000,-Kč), radio DVD 800 NAVI - systém 7 reproduktorů premium, anténa ve tvaru ploutve na střeše, barevný informační displej 7", konektor Aux (+27.000,-Kč), parkovací senzory vpředu a vzadu vč. palubního displeje (+16.500,-Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1364
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4900
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1850 - 4900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.4 / 4.9 / 6.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 1550
Objem nádrže (l): 56
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1500 / 530
Rozměr pneu: 215/50 R17
Opel Astra Sports Tourer 1,4 Turbo
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4698
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1535
d) rozvor (mm): 2685
e) rozchod vpředu (mm): 1544
f) rozchod vzadu (mm): 1558
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 640
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1010
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 570
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
21. 1. 2011 13:17
Re: Astra
ja nepotrebujem vediet ake mas auto, je mi to jedno. Na tuto tvoju uroven diskusie sa neznizim.. :no:
21. 1. 2011 12:39
Re: Astra
Robíš sa múdry, jak Šalamúnove gate.... >:D
20. 1. 2011 19:04
Re: Astra
ako vacsina kritkiov tazko ti klaudius povie na com jazdi , keby sem napisal, co ma, tazko by sa mu diskutovalo v dalsich diskusiach...
20. 1. 2011 18:43
Re: Astra
Tak se pochlub, ať jsem stejně znalý jako ti, kteří již ví, co doma máš.
20. 1. 2011 13:13
ať si každý koupí co mu vyhovuje
ale, tato Astra se inženýrům fakt nepovedla. Vytvořit auto hmotnosti a velikosti bývalé Omegy s vnitřním prostorem bývalé Astry (rozdíl dvou tříd), nevím za co jsou tam placeni. Obzvláště v dnešní době, kdy se furt mluví o úsporách a ekologii, tak je to krok úplně špatným směrem. V tomto směru má konkurence jasně navrch. A vůbec nezáleží na subjektivním hodnocení novinářů, prostě fakta mluví jasně.