Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
opel testy strednitrida
opel testy strednitrida
opel testy strednitrida
opel testy strednitrida
46 Fotogalerie

TEST Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTI 4x4 – Chci sníh!

Nafta, čtyřkolka a Insignia. Bude mít konkurence nahnáno?

Nejdelší kombi střední třídy nemohlo čekat dlouho, kombinace silného vznětového motoru a pohonu všech kol je v tomto segmentu žádaná a všechny komponenty měl Opel k dispozici. Zástavba pohonu zadní nápravy do téměř pětimetrové karoserie se na první pohled povedla, podlaha zavazadelníku zůstala ve stejné výši. Více nás ale zajímá praktický přínos nového uspořádání pohonu.

Začněme motorem. I když se ještě relativně nedávno uvažovalo o šestiválci, dvoulitrový turbodiesel s maximem výkonu 118 kW je stále nejsilnější nebenzinovou motorizací, kterou ve velkém kombi můžete dostat.

Křivka točivého momentu se sice blýská vrcholem ve výšce 350 Nm, ovšem jen v pásmu 1750-2500 min-1. Zatímco u předokolky tyto hodnoty cvičí s autem vcelku vesele, všechny navíc poháněné hřídele a osmdesátikilový nárůst hmotnosti u testované verze už jsou znát. Kladů přitom není málo: motor je sice možná víc slyšet, ale neklepe, nemá tendenci ke zhasínání ani při hodně necitlivé spojkové noze a především táhne naprosto plynule, téměř benzínově. Ale…pořád se máme tendenci ohlížet do prospektu, jestli jsme se s hodnotou 118 kW nepřehlédli.

opel testy strednitridaopel testy strednitrida | acz

Technicky je přitom všechno v pořádku. Připojování pohonu zadní nápravy má u Insignie na starosti čtvrtá generace mezinápravové spojky Haldex. Tu sice známe například z Passatu a Superbu, ale Opel ji chvályhodně doplňuje aktivním zadním diferenciálem eLSD, což poznáte při nestejné trakci zadních kol. Zatímco koncernové vozy kolo s horší trakcí pouze přibrzdí, v insignii druhá vícelamelová spojka zadní diferenciál prostě zamkne.

Na haldex je všeobecně spolehnutí. Například při rozjezdech se spíná automaticky, bez ohledu na přítomnost prokluzu. Právě tady možná řidiče zarazí, že ono vystřelení z křižovatky proběhne sice bez gumování asfaltu, ale také bez byť kousku adrenalinu, očekávatelného od výkonu motoru. Jistota za emoce.

V zatáčkách je vše v pořádku a pokud se dostaví smyk, mezinápravová spojka zachrání mnohé. Zabírá rychle a přitom měkce a mnohdy předběhne i zásah ESP. Přece jen ale nejde o diferenciál, takže na nějaké extrémně rychle projížděné zatáčky můžeme zapomenout. Systém je prostě určen především pro zlepšení trakce ve obtížných podmínkách, takže největší parádu naděláte například na sněhu či blátě. Po přidání plynu tak auto nezačne zběsile tancovat jako v případě předokolky a všechnu přítomnou sílu dává na zdolání vámi zvoleného směru.

opel testy strednitridaopel testy strednitrida | aczInsignia s pohonem všech kol si za své služby řekne o 7-7,5 l/100 km v mimoměstském provozu, ve městě pak o litr až litr a půl více. Ani při stálé rychlosti 100 km/h se spotřeba 5,5 moc nepřibližuje deklarovanému snu 4,8 l/100 km, stále ale jde o solidní hodnoty.

Testovaný vůz byl navíc vybaven adaptivními tlumiči Flex Ride s třístupňovým nastavením. Kombinace s osmnáctipalcovými koly a komfortního módu jakoby ubrala z průměru ráfků tři palce a z tlaku půl baru – nerovnosti přehlíží se suverenitou blízkou vzduchovému odpružení. Naopak „sportovní“ režim způsobí asi maximum toho, co si lze s těžkým pětimetrovým kombi a tímto slovem za střízliva představit.

Zbytek vozu netřeba dlouze komentovat od posledního testu se toho mnoho nezměnilo: Zavazadelník s bohužel vysokou podlahou a nízko uloženým krytem má objem „jen“ 540 litrů, jeho víko je stále velmi, velmi těžké a jeho specifický tvar považujeme za potenciální riziko. Zbytek interiéru je přiměřeně prostorný a pohodlný, ovšem přemíra tlačítek na středovém panelu pomalu přerůstá i druhdy suverénní favority – Peugeot 407 a předchozí Citroen C5. Velkou pozitivní změnu oproti dříve testovaným Insigniím ovšem nacházíme za dvě vteřiny: v interiéru už vůbec nic nevrže.

Při pohledu na cenovku by mohla Insignia rozdávat sebevědomí plnými hrstmi, záhy ale zjistíme, že jde do značné míry o sebevědomí oprávněné. Příliš malá zpětná zrcátka řidič nějak vydrží, a zbytek auta se s VW, Mazdou i Fordem může směle měřit. Dva posledně jmenovaní navíc pohon všech kol nenabízejí, takže zde může Opel bodovat i přes zmíněný menší objem zavazadelníku. Skvělé jízdní vlastnosti i například pohodlí jsou na špičce třídy, zbytek řeknou kupující…

opel testy strednitridaopel testy strednitrida | acz

První cena vozu539.900,- Kč (1.6 85 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací686.900,- Kč (2.0 CDTI/160 HP Edition 118 kW)
Základní cena testovaného vozu799.400,- Kč (2.0 CDTI/160 HP 4x4 Sport 118 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků962.400,- Kč (2.0 CDTI/160 HP 4x4 Sport 118 kW)

Plusy

  • Pružný motor s plynulým zátahem
  • Jízdní vlastnosti
  • Přesné řízení
  • Trakce za zhoršených adhezních podmínek
  • Velmi pohodlná sedadla

Mínusy

  • Objem zavazadelníku vzhledem k velikosti vozu
  • Malá zpětná zrcátka
  • Pocitově nižší dynamika
  • Počet tlačítek na středovém panelu