TEST Peugeot 3008 1.5 BlueHDi 130 MAN 6 – Tohle by šlo
Crossover od Peugeotu ve své druhé generaci nechává na původní verzi zcela zapomenout. Jak se nám bude líbit s naftovým motorem a manuální převodovkou?
Design, interiér
Vždy, když mám možnost jet s druhou generací 3008, překvapí mě, jak mohutně působí. Přitom skutečné vnější rozměry nijak nadstandardní nejsou. Vzhled je v tomto velmi subjektivní a asi nemusí sednout každému, já jsem ale s designem spokojený. Když si vzpomenu, jak vypadala předchozí generace, je současný směr jednoznačně krokem vpřed.
V nabídce naftových verzí jde o základní model, který se nabízí od 570 tisíc korun s manuální převodovkou, která je i v testovaném kuse. Pokud budete chtít automat, čeká vás příplatek 60 tisíc korun. Za druhý výbavový stupeň Allure, který máme i my v testu, už musíte sáhnout pro 600 tisíc korun.
Interiér i-Cockpit na mě při prvním seznámení působil příjemně, ale po zkušenosti z nové 508 je znát, že v novince střední třídy je už zase o něco dál. Design a jeho provedení povedený je, pouze bych osobně volil méně lesklých materiálů, na nichž ulpívají otisky prstů. Hodně se mi ale líbily látkové části výplní dveří, které vypadali velmi hodnotně. Také všudypřítomné modré ambientní osvětlení působí příjemně. Pozice za volantem je vysoká, což je pro crossovery typické. Já si raději sednu níž, ale k tomuto segmentu to zkrátka patří. Opět bych však k ideální pozici potřeboval větší rozsah nastavení volantu, který bych rád měl ještě blíž k tělu. Navíc jeho zploštění nahoře i dole mi nepřijde smysluplné, malý průměr je o zvyku. Masivní sloupky omezují výhled ven více, než jsem čekal a pravé koleno mám při delší jízdě trochu otlačené od středového tunelu. Po testu 508 je znát, že systém i-Cockpit v 3008 je staršího data a ergonomie umístění tlačítek není až tak dobrá. Systém má navíc pomalejší reakce a občas se zbytečně složitě přes několik kliknutí dostáváte na funkce, které potřebujete nastavovat velmi často. Mluvím hlavně o nastavení klimatizace v případě, že máte třeba navigaci.
Také vzadu je dostatek místa a i test sednutí si za sebe projde, aniž bych se dotýkal opěradla předního sedadla. Je to ale při mých 188 cm těsně. Hlava se mi ovšem dotýká stropního čalounění, což je hlavně vinou panoramatického střešního okna. To sice příjemně prosvětluje interiér a krásně se dá větrat jeho otevíratelnou přední částí, ovšem vzadu to kvůli němu již není pro dlouhány. Příplatek za něj je navíc 35 tisíc korun.
Základní objem zavazadlového prostoru je 520 litrů, což je jedna z nejvyšších hodnot v segmentu. Ložná plocha je dobře tvarovaná, zadní opěradla snadno sklopíte i páčkami z kufru (pokud je tedy nezachytí bezpečnostní pás) do roviny s jeho podlahou. Nedostatkem je tak pouze malá výška otevřených pátých dveří, kdy 182 cm není mnoho. V testovaném autě nechybělo elektrické ovládání včetně bezdotykové funkce. Připlácí se 24 tisíc korun.
Motor, jízdní vlastnosti
Základní vznětová motorizace opravdu není žádný sportovec, ale ani jím být nemá. Na velikost a hmotnost crossoveru stačí dostatečně a jistota z ní nevyzařovala pouze v táhlých dálničních kopcích, kdy mě někdo zpomalil a následně jsem chtěl opět zrychlit, s touto situací by si dvoulitr poradil určitě lépe. Maximálních 130 koní není na žádné sportování a ani jsem to od motoru neočekával. Manuální převodovka funguje dobře a chod páky v kulise se u koncernu PSA neustále zlepšuje a zpříjemňuje. Motor je velmi dobře odhlučněn, takže jste naftového zvuku většinu času ušetřeni.
Crossover je stavěn spíš na pohodovou jízdu a jste v něm příjemně odtržení od vnějšího světa. Filtrování výmolů a nerovností mu jde skvěle a hezky se přes ně přehoupne. Pokud ale na nerovné silnici pojedete rychle, bude vám patrně uskakování vadit. Překvapivě ke své výšce se ale velmi málo naklání. Ovšem ta pohodová jízda také znamená, že jste uvnitř Peugeotu jakoby odtrženi od vnějšího světa a v případě rychlejší jízdy nemáte žádnou odezvu z řízení a chování auta vlastně jen odhadujete. Dokonce bych i řekl, že se auto chová na stejném hrbolu ve stejné rychlosti pokaždé jinak. V tomto segmentu to ale nesmíte chápat jako chybu, o tom zkrátka crossovery nejsou. Od podvozku ale přitom nejdou žádné velké rány, což je příjemné.
Co se týká spotřeby, ustálila se na celkem přijatelných 6,7 litrech na 100 kilometrů. Dokonce i ve městě jsem v nejhustším provozu naměřil jen 7,4 litru, což byla nižší hodnota, než jsem předpokládal. Mimo město to pak byla hodnota o litr nižší a na dálnici pak Peugeot průměrně spotřeboval 6,8 litru. Jistě, dalo by se u naftového auta očekávat i hodnoty s číslicí 5 na začátku, ale přeci jen v daném týdnu bylo dost chladno a já neodolal si pořádně přitápět.
Závěr
Peugeot 3008 pro mne byl příjemným překvapením už při prvním seznámení a ani týdenní soužití to nezměnilo. Naopak on i jeho dvojče 5008 jsou velmi povedené modely a zcela zastiňují předchozí mdlé generace. Cenovka je akceptovatelná, pokud to nepřeženete s příplatkovou výbavou.
Crossovery mají podle mě nabízet dostatečný vnitřní prostor a ačkoliv jsem zmínil u Peugeotu pár nedostatků (široký středový tunel, nízký strop u zadních sedadel), celkově se asi svým zaměřením tento model povedl. Jako ekvivalent k menším MPV a SUV může obstát dobře, jen vyšší jedinci musejí dávat pozor na otevřené víko kufru. Vyloženě špatně nemohu hodnotit ani jízdní vlastnosti, komfort dokáže nabídnout dostatečný a právě tyto vlastnosti jsou pro zákazníky tohoto segmentu nejspíš nejdůležitější. Mohlo by to sice být lepší na méně kvalitním povrchu, ale je dobře, že se Peugeot nijak nesnaží o nějaké falešné sportovní chování.
Peugeot 3008 1.5 BlueHDi 130 MAN 6 | |
Nejlevnější verze modelu | 520.000 Kč (1.2 PureTech 130 Active) |
Základ s testovaným motorem | 570.000 Kč (1.5 BlueHDi 130 Active) |
Testovaný vůz bez příplatků | 600.000 Kč (1.5 BlueHDi 130 Allure) |
Testovaný vůz s výbavou | 786.000 Kč (1.5 BlueHDi 130 Allure) |
Plusy
- Komfortní jízda na kvalitnějším povrchu
- Stylový vzhled
- Kvalitně zpracovaný interiér
Minusy
- Méně místa na zadních sedadlech, u hlavy vinou střešního okna
- Pružnost motoru
- Malá výška pod otevřeným víkem zavazadlového prostoru