TEST Peugeot 508 1.6 THP GT Line – Jaký je s jediným benzinem v nabídce?
Nový Peugeot 508 je dostupný s jediným benzinovým motorem, 1.6 THP ve dvou výkonových verzích. Vyzkoušeli jsme tu slabší.
Design, interiér
Peugeot s modelem 508 stále nabízí zástupce klasické střední třídy. V době stále vzrůstajícího zájmu o segment SUV na úkor klasických tříd to jeho druhá generace bude mít těžké. Přesto by nebylo dobře jí podcenit a hned odepsat.
Předchozí první generace modelu 508 mně přišla vážně hezká. Když se ale představila tahle současná, byly mé sympatie skoro ihned zapomenuty. Ta první po faceliftu vypadá pořád dobře, ovšem posun ve vzhledu je vážně radikální. Samozřejmě, vzhled je naprosto subjektivní kritérium a třeba se mezi vámi najde někdo, komu se nelíbí, ale tací budou asi v menšině. Pětsetosmička celý týden testu budila značnou pozornost a pořád vyvolávala otázku, jestli je to opravdu Peugeot.
Možná právě klesající obliba klasických sedanů uvolnila designérskému oddělení ruce a umožnila jim udělat auto tak, aby zaujalo na první pohled. A to dokáže ze všech stran. Vpředu mu to zajistí svislé čelo s velkou maskou a světly, ze kterých míří k zemi „zuby“. Zatímco u základních verzí jde o chromované pásky, tady jsou to ale LEDky denního svícení.
Povedl se i boční profil, protože svažující se střecha vzad posunuté kabiny by klidně splnila definici čtyřdveřového kupé. Přední i zadní dveře jsou bezrámové, což vždy pomáhá pocitu prémiového segmentu. Vzadu dominují světlomety spojené panelem uprostřed. Tři svislé pruhy LEDek připomínající lví drápanec jsou už tradicí, tady se ale při odemknutí odehraje ještě světelná show s problikáváním. Dohromady to všechno funguje a Peugeot považuji zkrátka za krásný fastback bez jakéhokoliv zpochybňujícího „ale“.
Limity v prostornosti
To „ale“ tady ovšem je a je vám určitě jasné, co jej způsobuje. Ostatně o tvaru střechy už jsem mluvil, podobná elegance s sebou vždy nese omezení pro hlavy cestujících vzadu. Ani při nejlepší vůli si za sebe zkrátka nesednu a také menší cestující si stěžovali. Pokud se totiž vešli pod strop, neměli ještě vyhráno a koukali spíše do čalounění stropu než z okna. Kvůli tvaru dveří se dozadu také hůře nastupuje.
Spíše mě mrzel prostor u kolen, kde by to mohlo, nebo spíš mělo, být lepší. Jenže druhá generace 508 je o 8 centimetrů kratší než ta první a z toho 24 milimetrů připadá na zkrácení rozvoru. Sedák je navíc dost nízko a tak neposkytne delším nohám příliš opory. Kufr také nepatří k největším, ale cílové skupině asi bude připadat dostatečný. Ovšem neberu to jako zásadní nedostatek, protože 508 má mít prostě styl a pohodlně převážet zejména svého řidiče.
A tady už budu mít výhrad výrazně méně, protože nová generace i-Cockpitu je výrazně lepší a uživatelský příjemnější než tomu bylo u crossoverů 3008 a 5008. Navíc se tu na rozdíl od nich sedí nízko a to mám já osobně mnohem radši. Jistě, 508 je celkově nižší auto, přesto i v obyčejných modelech dokázal Peugeot občas navodit dojem, že sedíte na bidýlku.
Pozice v 508 je dost příjemná, problém jsme měl jen s podélným nastavením volantu. Potřeboval bych ho zkrátka o kousek blíž k sobě, takhle jsem musel sedět blíž vpředu a mít více pokrčené nohy. Možnost naklopení a prodloužení sedáku ale umožní mít stehna i tak vzorně podepřená. U volantu mně pak vadil jeho tvar se zploštěním nahoře i dole. Je to sice módní, ale nemám tento trend rád.
Materiály kolem řidiče jsou velmi dobře zpracované, pouze níže položené plasty středového tunelu nebo dveřních výplní nejsou měkčené. Trochu problematické je i použití lesklého černého dekoru, který přímo láká vaše prsty k ponechání otisků. To se ale dá vyřešit zaškrtnuním jiného dekoru v ceníku.
Horší už je dotykový displej, který ovládá nejen navigaci a přehrávání hudby, ale i klimatizaci a řadu dalších funkcí automobilu. Hlavně u té klimatizace je to trochu ošidné, případná změna teploty nebo intenzity ventilátoru vám potrvá déle, dílem i proto, že rozhraní funguje pomaleji, než bych čekal. U některých funkcí zkrátka nejsem zastáncem dotykového ovládání. Jsem ale velmi rád, že ovládač hlasitosti rádia je tu běžný a otočný, ztlumit rádio přes dotykové menu je totiž jedna z nejotravnějších věcí na světě. Tlačítka jsou i pro základní funkce a jejich povedený vzhled trochu připomíná klávesy na piánu.
Digitální je rovněž přístrojový štít před řidičem, který nabízí možnost přizpůsobení vzhledu. Na výběr máte několik možností grafiky otáčkoměru, ovšem klasický budík je na výběr jen jeden s ručičkou putující v protisměru. Zajímavá je možnost otočných válcových číselníků, která připomíná starý dobrý Citroën CX.
Většina z kritizovaných věcí jsou tedy u řidičova místa jen drobnosti. Například jako ovladače na multifunkčním volantu, kdy ovládání hlasitosti obstarávají dvě tlačítka na levém rameni. Nad nimi je otočný ovladač, který by tedy mohl sloužit k přepínání písniček nebo stanic rádia, ne? Ne! To totiž dělá ten na pravém rameni. Ten levý mění grafiku přístrojového panelu. Je to drobnost, ale dokáže trochu otrávit i po pár dnech. Právě na pravé části se v noci aktivuje noční vidění a pokud infračervená kamera zaznamená chodce, promítne obraz na přístrojový štít. Systém funguje dobře a neaktivuje se panicky při každém křoví nebo vysoké trávě jako tomu občas bývá u konkurenčních systémů.
Motor, jízdní vlastnosti
Jedna šestka stačí
Předpokládám to v diskuzi a vlastně jsem se s tím názorem setkal i během testovacího týdne. Ano, pod kapotou největšího Peugeotu je sice benzínový motor, ale jde „jen“ o šestnáctistovku PureTech s výkonem 180 koní (133 kW), tedy o slabší z obou verzí. Pro vrcholný Peugeot 508 GT je tu ještě provedení se 165 kW.
Já vím, také jsem s nostalgií vzpomínal na doby, kdy se pod kapotou největších sedanů koncernu PSA ukrýval třílitrový vidlicový šestiválec, ale současná situace je zkrátka taková, že jedna šestka je jediným benzínovým motorem v nabídce 508. Bylo by ale chybou ji podcenit a považovat za slabou. Dokáže totiž velký sedan rozpohybovat opravdu svižně a rozhodně vám nepřijde, že by to na 1420 kg těžké auto bylo málo. Navíc má celkem hezký zvuk.
Dynamika tedy problém není. Zrychlení na stovku netrvá ani osm sekund a i tato slabší verze předčí v tomto ohledu vznětové varianty a zátah je krásně plynulý. To dřív zvykem nebývalo. Navíc je zážehová varianta také o 200 kilogramů lehčí než naftová a o to lepší v zatáčkách. Dostaví se sice náklon, ale přední kola se vzorně drží ve vámi zvolené stopě. Zadní víceprvkové zavěšení pak poskytuje příjemnou jistotu, díky které možná obloukem projedete rychleji, než byste si troufli s crossoverem 3008. Bohužel nejspíš ani to neobrátí prodejní čísla ve prospěch modelu 508 a tak ji budete na silnici potkávat asi méně častěji. Crossovery jsou zkrátka v kurzu a jejich řidiči možná ani neví, oč přicházejí, případně pro ně jízdní vlastnosti nejsou až tak zásadní.
Prémiový dojem udělat dokáže
Spojení s osmistupňovým automatem Aisin zde ale vítám, k tomuto segmentu zkrátka dobře fungující samočinné převodovky patří. A co se plynulosti reakcí a správnému řazení rychlostních stupňů týká, nemám k převodovce v Peugeotu výraznějších výhrad. Příliš motor nevytáčí, takže se do kabiny nepřenáší hluk ani vibrace. Sedanu snažícímu se o prémiový dojem ovšem podobné chování velmi sluší.
Pokud však můžete obětovat ještě 26 tisíc korun, připlaťte si za adaptivní tlumiče. Náš testovací kus je neměl a ačkoliv nemohu jízdu označit za nepohodlnou, dovedl bych si podvozek někdy představit poddajnější a konejšivější.
Co se týče spotřeby, pohyboval jsme se nejčastěji kolem 7,8 až osmi litrů. To byla ale taková svižnější jízda. Umírněnější jízdní styl dokáže mimo město dosáhnout hodnoty 6,9 litru, ve městě 8,2 a na dálnici 7,6 litrů. Vzhledem k tomu, jak je 508 příjemně tichá a klidná, tak mně občasné zvýšení tempa dělalo radost. A právě proto byla moje průměrná spotřeba o trochu vyšší než hodnoty, kterých jsem dosáhl při normální jízdě.
Háček je v ceně
Pořád čekáte, kdy přijde to „ale“, že? Pokud už jste četli naše předchozí testy aktuální 508, víte, že základní verze začíná na 730 tisících. Tohle je ale nadupaná verze GT Line s několika příplatky a tady už se i cenově blížíme k prémiovému segmentu.
Tak, jak jej vidíte na fotkách, stojí tento testovaný Peugeot 508 celých 1.249.000 korun. Základní GT Line s tímto motorem vyjde na 1.070.000 korun, zbytek tedy připadá na příplatky. Ty nejdražší jsou noční vidění s infrakamerou za 38 tisíc korun, panoramatické otevíratelné střešní okno za 32 tisíc a balíček Park Drive Assist Safety Plus za 18 tisíc s adaptivním tempomatem a systémem na udržování jízdního pruhu.
Závěr
Závěr
Vlastně bylo pro Peugeot dost riskantní pokračovat ve střední třídě, jejíž prodeje klesají a ještě mezi konzervativní a usedlé sedany vpadnout s takovou extravagancí. Ale podle mě to všechno dopadlo dobře a na startovní čáře nemá Peugeot 508 vůbec beznadějnou pozici. Teď už to bude hlavně o zákaznících. Myslím si, že kombinace krásného vzhledu a velmi dobrých jízdních vlastností by je přesvědčit mohla. Delší vzdálenosti zvládá s neochvějnou samozřejmostí a pohodlím rozhodně nezklame. Nepřesvědčí tak asi jen ty, které zajímá objem motoru a prostor na zadních sedadlech.
Nejlevnější verze modelu | 730.000 Kč (1.5 BlueHDi Active) |
Základ s testovaným motorem | 800.000 Kč (1.6 PureTech 180 Active) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.070.000 Kč (1.6 PureTech 180 GT Line) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.249.000 Kč (1.6 PureTech 180 GT Line |
Plusy
- Komfortní jízda
- Stylový vzhled
- Plynulý a hladký chod automatické převodovky
Minusy
- Méně místa na zadních sedadlech
- Horší výhled ven
- Malý zavazadlový prostor
Foto: Ondřej Lilling