Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 3008 BlueHDi 130 EAT8 GT – Pohodář s dobrým srdcem

Stanislav Švarc
Diskuze (17)

Současný Peugeot 3008 se sice v blízké budoucnosti odebere na odpočinek, stále však jde o zajímavou volbu v segmentu kompaktních SUV. Zvlášť s naftovým motorem.

Design, interiér


Stručně pro připomenutí: druhá generace Peugeotu 3008 byla představena v roce 2016 a roku 2020 prošla modernizací. A na letošek si francouzská automobilka připravila premiéru generace třetí. Uskutečnit se má v září.

Rozebírat design aktuálního provedení tedy asi nemá smysl, dovolím si jen subjektivní poznámku, že za mě 3008 patří, zvlášť po faceliftu, mezi nejzajímavěji vyhlížející kompaktní SUV.

V případě vrcholné verze GT to platí obzvlášť, testovaný kousek navíc dorazil vybavený balíčkem Black Pack, který nabízí například černá 19palcová kola, specifickou bezrámovou přední masku s fazetami ve tvaru šachovnice, logo (ještě staré, je na něm celý lev) v tmavém chromu a několik detailů vyvedených v černé barvě – například spodní část předního nárazníku, ozdobnou boční lištu na kapotě, dekor střešního oblouku, lištu na zadním nárazníku nebo okenní lišty. V kombinaci s červeným perleťovým lakem sada Black Pack vypadá velmi výrazně. A troufnu si říct, že dobře.

Klasický Peugeot

V 3008, stejně jako v ostatních modelech značky Peugeot, najdeme takzvaný i-Cockpit s vyvýšeným přístrojovým panelem a malým, poněkud „šišatým“, volantem. Úskalím tohoto řešení je fakt, že mnoha řidičům neumožňuje nastavit si sloupek řízení tak, aby měli volant v ideální poloze a současně si věncem nezakrývali část digitálních sdružených přístrojů.

Za sebe dodám, že s výškou 182 cm jsem si dokázal najít pozici, kdy mi malý volant budíky nepřekrýval. Jenže také jsem tu malou šišatou věc musel mít o něco níž, než bych si přál. Výsledkem bylo, že mě poloha volantu občas podvědomě nutila držet ho za horní část věnce, což není ideální. Později jsem si zvykl, což ale neznamená, že to tak je v pořádku. Peugeotí i-Cockpit prostě zůstává záležitostí, kterou byste si před koupí nového vozu se lvem ve znaku měli osobně vyzkoušet.

Digitální přístrojový panel má 12,3" úhlopříčku, ostrou grafiku a je hezky čitelný. Nabízí pět možných zobrazení, z nichž některá jsou poměrně svérázná. Nechybějí ale ani klasické kulaté budíky - jen ručička otáčkoměru nezvykle běhá proti směru hodinových ručiček.

Video se připravuje ...

Hlavní ovládací prvek představuje dotykový displej infotainmentu, v případě výbav Allure Pack a GT 10palcový s HD rozlišením. Jeho čitelnost je opět bez výhrad, potěší také vcelku snadná orientace v samotném multimediálním systému. Pod obrazovkou se nacházejí pěkně zpracovaná tlačítka připomínající klávesy, která slouží jako zkratky k některým funkcím. Dál už ale budete odkázáni na dotykový displej.

Bohužel se nedostalo ani na samostatný panel s ovládáním klimatizace: její detailní nastavení, včetně regulace teploty, vyžaduje ťukání na obrazovku. Zůstala alespoň tlačítka pro odmlžení skel, zapnutí vyhřívání sedadel či vnitřní cirkulaci vzduchu. Škoda, že se někam nevešel „čudl“ pro deaktivaci systému stop/start (musí se do infotainmentu), vítám ale tlačítko pro vypnutí asistenta jízdy v pruzích – to se nachází vlevo u volantu.

Celkově pak interiér 3008 v testované a výborně vybavené verzi GT vypadá až překvapivě hodnotně. Alcantarou čalouněná sedadla jsou skvěle tvarovaná, takže poskytují dostatek komfortu i podporu těla. Potěší také masážní funkcí.

Peugeot 3008 BlueHDi 130 EAT8 GT Peugeot 3008 BlueHDi 130 EAT8 GT

Alcantaru ve světlejším odstínu najdeme ještě na palubní desce a ve výplní dveří, kde tvoří zajímavě vyhlížející dekor.

Peugeot 3008 nabízí dostatek odkládacích prostor a špatně na tom není ani s prostorností. Vzadu je dostatek místa na nohy i hlavu, umím si představit, že se na lavici poskládají i tři dospělí cestující „standardních“ rozměrů.

Kufr má základní objem 520 litrů, po sklopení zadních opěradel SUV uveze až 1482 litrů. Zavazadelník potěší pravidelným tvarem a možností sklopit opěradla přímo z kufru – a navíc do rovné plochy. Hodit se mohou 12V zásuvka a průvlak na lyže, šikovná je také zarážka, která dokáže „podržet“ zvednutou podlahu kufru.

Motor, jízdní vlastnosti


Tak akorát

Aktuální paleta motorizací Peugeotu 3008 je z poloviny plug-in hybridní, z šesti dostupných verzí mají hned tři nárok na „elektrické“ registrační značky: Hybrid 180 e-EAT8, Hybrid 225 e-EAT8 a Hybrid4 300 e-EAT8.

Zájemci o výhradně spalovací motory mohou vybírat z variant PureTech 130 MAN6, PureTech 130 EAT8 a BlueHDi 130 EAT8. První dvě pod kapotou ukrývají turbodmychadlem přeplňovaný zážehový tříválec o objemu 1,2 litru a výkonu 96 kW, liší se použitou převodovkou. Zkratkou MAN6 Peugeot „zašifroval“ šestistupňový manuál, EAT8 označuje osmistupňový automat.

Testované provedení BlueHDi 130 EAT8 představuje turbodiesel. Jde o 1,5litrový čtyřválec poskytující maximální výkon 96 kW v 3750 otáčkách za minutu a nejvyšší točivý moment 300 Nm při 1750 min-1. Kompaktní SUV se s ním rozjede z klidu na stovku za 11,5 sekundy a zrychlovat umí až do 189 km/h.

Peugeot 3008 BlueHDi 130 EAT8 GT Peugeot 3008 BlueHDi 130 EAT8 GT

I přes poměrně skromné parametry jde o sympatický motor, který v pohodě zastane každodenní dřinu. Má dost síly na vcelku pohotová předjíždění, zastrašit se nenechá ani německou dálnicí nebo prudkým stoupáním. Zázraky samozřejmě neumí, ale není to ani žádná lemra. Slušně táhne především v nižších středních otáčkách, přičemž hezky zabírá už okolo 1800 otáček za minutu.

Sympatický kliďas

Ještě lepší dojem ale diesel dělá svou kultivovaností. Je odizolován tak dobře, že v interiéru neruší ani akusticky, ani nežádoucími vibracemi, a po většinu času o něm skoro nebudete vědět. Příjemně klidně působí dokonce i při větší zátěži.

Motoru navíc sluší spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou, která řadí logicky a zpravidla velice hladce. Nechybí ani manuální režim, při němž budete využívat výhradně pádla u volantu.

A pak je tu spotřeba, asi nejmilejší překvapení celého týdne. Peugeot 3008 BlueHDi 130 EAT8 dokáže být velice úsporný, dokonce i v situacích, kdy vám o co nejnižší apetit ani příliš nejde.

V hustém pražském provozu se testovaný vůz pohyboval za 6,7 l/100 km, na dálnici za 5,5 l/100 km a cestu vedoucí mimo velká města a dálnice zvládl za 5,6 l/100 km. Výrazně svižnějším tempem pak podobnou trasou naftové kompaktní SUV ujelo s průměrem 6,6 l/100 km – a to mi zrovna na spotřebě opravdu nezáleželo.

Po týdenním testu palubní počítač ukazoval dlouhodobý údaj 6,2 l/100 km. A to víceméně odpovídá spotřebě, kterou jsem po vyzvednutí vozu nuloval: 6,3 l/100 km po 5053 km.

Peugeot 3008 BlueHDi 130 EAT8 GT Peugeot 3008 BlueHDi 130 EAT8 GT

Charakter motoru, jeho projev a úspornost se perfektně hodí na dlouhé cestování. A to samé platí o naladění podvozku a „izolaci“ kabiny. Peugeot 3008 BlueHDi 130 EAT8 GT je vyloženě pohodlné auto, dokonce i na největších dostupných kolech – devatenáctkách obutých do pneumatik o rozměru 205/55. Kola se sice občas ozvou na větších výmolech nebo sérii ostrých nerovností, ale jen velice decentně. Francouzské SUV se jinak na nekvalitním a rozbitém povrchu projevuje sebejistě, není přehnaně houpavé, spíš příjemně plavné. Většinu nerovností krásně odfiltruje, na těch výrazných zase nepůsobí nejistě či nervózně.

Ani v zatáčkách to není špatné. Sportovní projev samozřejmě nečekejte, ale neohrabanost také ne. Auto poměrně ochotně mění směr, slušně drží zvolenou stopu a přehnaně se nenaklání. Potěší i vcelku přesným řízením, které je snad jen až příliš lehké, přeposilované.

Závěr


Závěr

Peugeotů 3008 aktuální druhé generace jsem řídil několik a je pravděpodobné, že kousek ve verzi BlueHDi 130 EAT8 GT je současně tím posledním. Příští setkání už zřejmě bude se zástupcem generace třetí, kterou francouzská automobilka odhalí v září.

Pokud to tak bude, pak hlásím, že si pro mě současné provedení 3008 schovalo to nejlepší na konec. Ze všech motorizací kompaktního SUV se mi verze BlueHDi 130 EAT8 GT líbí asi nejvíc. S 1,5litrovým dieselem to sice není žádný dravec, ale je mi to upřímně fuk. Výkon je dostatečný pro standardní používání a mnohem víc si vážím úsporného a kultivovaného motoru, dokonalých sedadel a sympaticky komfortního jízdního projevu.

A cena? Peugeot dosluhující 3008 prodává za akční ceny: základ s tříválcem startuje na 705.500 Kč, nejlevnější BlueHDi 130 EAT8 stojí 799.000 Kč. Testované provedení se vznětovým motorem s vrcholnou (a bohatou) výbavou GT začíná na částce 930.750 Kč.

Nejlevnější verze modelu 705.500 Kč (Peugeot 3008 PureTech 130 MAN6 Active Pack)
Základ s testovaným motorem 799.000 Kč (Peugeot 3008 BlueHDi 130 EAT8 Active Pack)
Testovaný vůz bez příplatků 930.750 Kč (Peugeot 3008 BlueHDi 130 EAT8 GT)
Testovaný vůz s výbavou 1.121.750 Kč (Peugeot 3008 BlueHDi 130 EAT8 GT)

Plusy

  • Hodnotně vyhlížející interiéru
  • Bohatá výbava
  • Úsporný a kultivovaný motor
  • Komfortní jízdní projev

Minusy

  • Ovládání některých funkcí jen přes displej
  • Specifický i-Cockpit
Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (17)

Doporučujeme

Peugeot 3008 BlueHDi 130 EAT8 GT
Cena základní sestavy 930 750 Kč
Výbava základní sestavy Pack Driver Assist Plus (adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go, udržování vozu v jízdním pruhu, automatické nouzové brzdění, sledování mrtvého úhlu, automatické přepínání dálkových světel, rozpoznání vybraných dopravních značek a další), 18palcová hliníková kola, Peugeot Full LED Technology, Driver Sport Pack, Hands-free otevírání víka zavazadlového prostoru, kombinované látkové čalounění Belomka černá, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce - sklopné do polohy stolku, 2x USB-A pro dobíjení ve druhé řadě, dekor palubní desky a panelů dveří Alcantara, hliníkové pedály a opěrka nohy, podélné hliníkové střešní nosiče, střecha Black Diamond, Pack Look GT, výškově nastavitelné opěrky hlavy pro všechna sedadla, Isofix na sedadle spolujezdce a na krajních sedadlech ve druhé řadě, palubní počítač, couvací kamera, přední a zadní parkovací senzory, ambientní osvětlení, zatmavená skla zadních oken, Peugeot i-Cockpit (digitální sdružený přístroj 12,3", multifunkční kožený volant, barevný dotykový 10" HD displej), automatická dvouzónová klimatizace s výdechy pro druhou řadu sedadel, Hands-free přístup a startování vozu, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka s integrovanými LED směrovými světly, boční osvětlení karoserie, lavice ve druhé řadě dělená v poměru 2/3:1/3 s možností sklopit opěradla ze zavazadlového prostoru do roviny, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, středová loketní opěrka vzadu s držáky na nápoje a otvorem na lyže, dvoupolohová podlaha v zavazadlovém prostoru, 3x zásuvka 12V, on-line 3D navigace, rádio DAB, audio s 6 reproduktory, Mirror Screen (Apple CarPlay, Android Auto), sada na opravu pneumatiky a další. Kč
Cena testované sestavy 1 121 750 Kč
Výbava testované sestavy Speciální perleťový lak Červená Ultimate (23.000 Kč), kombinované čalounění - Alcantara černá s prošíváním (45.000 Kč), Black Pack (15.000 Kč), Night Vision (38.000 Kč), panoramatické otevíratelné střešní okno s elektrickou sluneční clonou a modrým podélným podsvětlením (35.000 Kč), Hi-Fi Premium Focal (25.000 Kč), Park Assist (automatické příčné/podélné parkování, couvací kamera a přední kamera 360°, přední a zadní parkovací senzory; 10.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1499
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 189
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.5
Emise CO2: 144
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 520 / 1482
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1504 / 496
Rozměr pneu: 205/55 R19
Peugeot 3008 BlueHDi 130 EAT8 GT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4477
b) šířka (mm): 1841
c) výška (mm): 1624
d) rozvor (mm): 2675
e) rozchod vpředu (mm): 1593
f) rozchod vzadu (mm): 1601
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
8. 6. 2023 09:06
Re: Zvláštní doba
1,5 blueHDI v 3008 reálne jazdí za 6 litrov medzi mesto a 7 litrov na dialnici (140kmh).
Mesto neviem. V automate.

Manual je mierne uspornejsi medzimesto a naopak uzranejsi o cca pol litra na dialnici (vyssie otacky ma manual oproti automatu).
8. 6. 2023 07:17
Re: Peugeot
A kde jsi ten 2.0 BluHdi nechal chipovat ? Talky mam jeden s 177 HP / 130 Kw s EAT 8 .... diky za doporučení !
7. 6. 2023 22:53
Re: Zvláštní doba
Tak to je ta nejhorší varianta ;-)
Avatar - Mikesus
7. 6. 2023 21:55
Re: Zvláštní doba
Presne tak. Pak máš ještě k dispozici e208
Avatar - Jenik3
7. 6. 2023 15:35
Re: Zvláštní doba
Za kolik jezdi na 1.5d v realu?