Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 308 1,6 e-HDI – Tichý restart

Ondřej Láník
Diskuze (96)

Modernizovaná třistaosmička překvapuje precizně vyladěným stop-start systémem. Kéž by takové bylo i vše ostatní.

Lev vypuštěný do velkého výběhu Golf-klasse se před čtyřmi roky chlubil designem nalinkovaným podle úspěšných vnitrofiremních pravidel, ale měl taky jeden z největších a nejluxusnějších interiérů v nižší střední třídě. Jízdní chování bylo o mnoho dál, než u předchozí třistasedmičky, ale přesto patřilo jednoznačně k francouzské komfortní škole. Co na tom všem změnila jarní modernizace?

Návrat k normálu

Hlavní změna je viditelná na první pohled – Peugeot 308 přišel o velký nos! Úspěšný designový koncept, který v minulých letech PSA aplikovalo téměř na celou modelovou řadu, se pomalu začíná měnit. Příď je umírněnější, rozměry světlometů nejsou tak maximalistické, maska je menší a „nos“ zploštělý.

O co jsou změny na přední části našeho hatchbacku výraznější, o to bylo změnové řízení na zádi kratší. Asi si všimnete chromované lišty, která jde proti aktuálnímu proudu eliminace zdobnosti v automobilovém designu. Přibylo i nové větší logo, doplněné o centrálně umístěný nápis Peugeot.

Tím viditelné změny končí, když nepočítáme povinnou aktualizaci vzorníku barev, kol z lehkých slitin, čalounění a elektronické výbavy interiéru.

peugeot testy nizsistredni peugeot testy nizsistredni  

Tiše, tiše, tiše

Přestože se nepočítáme mezi vyznavače stop-start systémů, týká se hlavní technická inovace právě této oblasti. PSA používá pro sofistikovaný systém vypínání a startování motoru obchodní označení e-HDi, pod nímž se skrývá přeci jen složitější zařízení než jen posílený startér a zkapacitněná elektrická síť. Kouzlo spočívá v tom, že funkce startéru byla integrovaná do alternátoru.

Prakticky se to projevuje příjemně plynulým a velmi rychlým vypnutím a startem šestnáctistovkového HDi. Ani když jsme se snažili být ve městě hodně rychlí a pro „mikrohybrid“ nepředvídatelní, nepodařilo se nám dostat logiku automatického vypínání motoru do úzkých. Milé je i to, že při vypínání ani při startu nedochází k třesu motoru, obvyklému u jednodušších řešení stop-startu. Celkově jde tedy o krok správným směrem, který časem přesvědčí i zapřísáhlé vypínače podobných „pomocníků ve spotřebě“.

Evoluce motoru 1,6 HDi s 82 kW a 270 Nm je pro Peugeot 308 mírně nadprůměrnou motorizací. Jestliže první dvě „tiše“ z podnadpisu patřily procesům startu a vypnutí motoru, to třetí patří jeho chodu. Odhlučněním patří e-HDi k vůbec nejlepším šestnáctistovkám ve třídě. Běh tohoto motoru je tichý a klidný, zvládá pracovní nasazení už kolem 1800 min-1 a plynule pokračuje klidně až za 5000 min-1. Nástup motoru nad volnoběhem je plynulý a předvídatelný.

peugeot testy nizsistredni peugeot testy nizsistredni  

Teoreticky má spotřeba v kombinovaném cyklu spadnout až k 4,5 l/100 km, my jsme se zapnutou klimatizací dosáhli s ne zcela zajetým vozidlem (cca 2500 km na počítadle) průměru 5,1 l/100 km.

Na dálnici udržuje motor na šestku standardních 130 km/h suverénně kopec nekopec, a tak důvod k investici do většího motoru 2,0 HDI vidíme pouze v tom případě, když vás neuspokojí akcelerace z 0 na 100 km/h za 11,4 s.

Minimální spotřeba naší třistaosmičky při jízdě mimo město osciluje kolem 4,0 l/100 km, což bude pro dvoulitr zřejmě nedosažitelná hodnota. Dálniční odběr se ve 130 km/h ustálí na 5,4 l/100 km, na otáčkoměru máte v té chvíli 2400 min-1.

La grande chambre

Až do faceliftu byl silnou stránkou třistaosmičky velký interiér, a to se nemění ani teď. Do vozu se velmi snadno nastupuje díky vyšší karoserii, velkým dveřím a vysoko umístěným sedadlům. Vpředu je k dispozici nadprůměrná vnitřní šířka, hodně místa podélně a velkoryse dimenzovaná sedadla. Ta mají výrazné boční vedení, jehož účinnost trochu snižuje příliš měkké čalounění výplní.

Zadní místa jsou také vysoko nad vozovkou, dveře jsou zde ale výrazně kratší. Přesto patří nástupní profil k těm větším a dobře navrženým ve třídě. Kontakt střechy s hlavou dospělého při nastupování nehrozí.

Honosně působící provedení přístrojové desky připomíná v mnohém vozy střední třídy. Šířka a vzdušnost kabiny je totiž doplněna výklopnou obrazovkou pořád poměrně drahé navigace (+49.900,-Kč) a celý interiér přitom zalévá venkovní světlo skrze velkou plochu čelního skla a střechy (+13.600,-Kč). Tu lze naštěstí zaclonit elektricky ovládanou roletou. Před koupí tohoto prvku výbavy doporučujeme - jako vždy u střešních oken - prověřit, zda vám nebude chybět několik centimetrů nad sedáky, o které vás prostorově náročnější řešení připraví.

peugeot testy nizsistredni peugeot testy nizsistredni Zavazadelník má standardní objem i variabilitu. Standardně horší je to i s přístupností (vyšší hrana nad zemí), ale že to jde dořešit, ukazuje Peugeot na kombi 308 SW s podstatně větším a praktičtějším nakládacím profilem.

Kdo od modernizace čekal zvýšení tuhosti dveřních výplní a robustnější uchycení dveřních madel, ten se nedočkal. Zvláštní je taky ve velkém rozsahu posuvná loketní opěrka, kterou ale není možné v požadované poloze aretovat, a tak vám s ní loket cestuje, jak se mu zamane.

Nejfrancouzštější Francouz

Ležérní odezva na pohyb volantu, pohyb kol směrem k dírám a zpět i pohyb řadicí páky v kulise stále patří k DNA tohoto vozidla. Peugeot působí pořád na prvních desítkách metrů jako velmi komfortní limuzína podstatně větších rozměrů než ve skutečnosti je. Pravdu o kvalitě jeho odpružení však zjistíte velmi rychle, když se vydáte na cestu po méně udržovaných úsecích českých silnic a dálnic. Tlumení nerovností má k nejnovějším konkurenčním modelům překvapivě daleko, pocit z houpavého podvozku sice zůstává stejný, ale s přibývajícím množstvím děr vás bude způsob jejich překonávání čím dál víc štvát. V zatáčce si na nerovném povrchu záď třistaosmičky s chutí poskočí…

Řazení zůstává u PSA kapitolou, kterou snad ani nemá smysl otvírat. Za dlouhé roky, co média kvalitu kulis řazení kritizují, se věc mění jen po malých krůčcích a ani poslední modernizace řady 308 v tom zásadní skok neudělala.

Díky alespoň za šestý převodový stupeň, který v tomto výkonovém pásmu konkurenční VW Group zatím nenabízí. Jenže když srovnáte čas potřebný pro sprint na 100 km/h s 80kilowattovým HDI v prvních Peugeotech 308 zjistíte, že kvůli dlouhým převodům potřebuje současné e-HDi o desetinu delší čas, přestože má vyšší výkon i točivý moment. Pokrok nezastavíš.

peugeot testy nizsistredni peugeot testy nizsistredni To vše vás nakonec přivede k defenzivnímu jízdnímu stylu, který tomuto autu sedne nejlépe. Zdaleka to neznamená, že jezdíte pomalu. Jízda vlásenkami jen člověka netěší tak, jak by od výrobce vítězných soutěžních aut očekával. Ostatně, to má Peugeot s příbuzným Citroënem společné. Na dálnici s dobrým povrchem je auto tiché a stabilní i ve vysokých rychlostech, takže snadno zvládnete v pohodě i dlouhé vzdálenosti. Jízda připomíná spíše některá auta střední třídy – svou tichostí, stabilitou v přímém směru ale i menší ochotou zatáčet.

Ceny zlidověly

Základní cenovka 279.900,-Kč mohla před 4 roky patřit pouze řadě 207, dnes za tyto peníze koupíte podstatně větší třistaosmičku. V ceně už přitom je klimatizace, rádio a základní elektrická výbava. Že schází hlavové airbagy (+9.700,-Kč)? Toho si většina Čechů nevšimne a netrápí je to.

I náš dobře vybavený vůz se výbavě Sportium se nemá za co stydět. 409.900,-Kč vypadá s ohledem na modernizovaný design, velký balík výbavy, tichý motor a nízkou spotřebu jako velmi zajímavá nabídka. Ještě příjemnější je, že za stejné peníze pořídíte i výkonnější zážehovou motorizaci 1,6 THP.

Závěr

Peugeot bojuje v Golf-klasse stále stejnými zbraněmi. Modernizace vzhledu se fakticky omezila na příď, která se přiblížila větší řadě 508 a ponese ji brzy i nový model 208.

Výborné motory HDi se s novou verzí e-HDI posunuly dál. Sofistikovaný stop-start systém v provozu nepřekáží a neruší, motor je za všech okolností tichý a úsporný.

Podvozek zůstává ležérní – měkčí odpružení je příjemné na kvalitních silnicích, jakmile se dostanete na díry nebo příčné dálniční nerovnosti, ukáže se, že to s tlumením zase tak dobré není.

Dobré to není, ani když přijde řeč na řazení, jeho přesnost a délku drah v kulise. Naopak prostorností a vzhledem interiéru umí Peugeot konkurovat i etalonu ve třídě.

peugeot testy nizsistredni peugeot testy nizsistredni  





První cena vozu 279.900,- (1.4 16V VTi (70 kW), 5D Access)
První cena vozu s testovanou motorizací 399.900,- (1.6 e-HDi (82 kW), 5D Active)
Základní cena testovaného vozu 409.900,- (1.6 e-HDi (82 kW), 5D Sportium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 506.395,- (1.6 e-HDi (82 kW), 5D Sportium)

Plusy

  • Tichý a úsporný motor

 

  • Rychlý a komfortní stop/start systém

 

 

  • Prostorný interiér, snadné nastupování

 

 

  • Velká sedadla s dobrým bočním vedením

 

 

  • Bohatá výbava

 

 

  • Komfortní odpružení

 

Minusy

  • Kulisa řazení s vůlemi a dlouhými drahami

 

  • Slabší kultura překonávání nerovností, horší tlumení

 

 

  • Vyšší nakládací hrana zavazadelníku

 

 

  • Méně místa nad zadními sedáky se střešním oknem

 

 

  • Posuvná loketní opěrka vpředu bez aretace

 

Ondřej Láník
Diskuze (96)
Peugeot 308 1,6 e-HDI
Cena základní sestavy 409 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS + elektronický rozdělovač brzdných sil, podpora brzdění v kritických situacích EVA + samočinná akivace výstražných světel, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, výškově nastavitelné bezpečnostní pásy na předních sedadlech s pyrotechnickými předpínači a omezovači přítlaku, tříbodové bezpečnostní pásy na zadních sedadlech s omezovači přítlaku, 2 úchyty ISOFIX k upevnění dětské sedačky (na zadních bočních sedadlech), indikace nezapnutých nebo odepnutých bezpečnostních pásů během jízdy + možnost deaktivace airbagu spolujezdce, systém kontroly stability ESP + ASR, systém STOP&START, posilovač řízení, hliníková kola 16” IZALCO, plechové rezervní kolo, regulátor a omezovač rychlosti, celodenní svícení, diodová denní světla, přední mlhové světlomety, elektrická a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, pack VIDITELNOST 1 = automatické stěrače + automatické světlomety + funkce doprovodného osvětlení, centrální zamykání + dálkové ovládání, automatické uzamčení vozu při jízdě + signalizace otevřených dveří, elektrické ovládání předních oken sekvenční se systémem proti přiskřípnutí, elektrické ovládání zadních oken + elektrická bezpečnostní dětská pojistka, vrstvené akustické čelní sklo, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, zadní sedadlo dělené 1/3 - 2/3 + 3 nastavitelné opěrky hlavy, kožený sportovní volant + kožená manžeta řadicí páky + hliníková hlavice řadicí páky, hliníkové pedály a opěrka nohy v hliníku, hliníkové prahy dveří, odkládací schránka u spolujezdce klimatizovaná a osvětlená, přední středová loketní opěrka, impulsní směrová světla, rádio CD + MP3 + 6 reproduktorů + ovládání pod volantem, WIP Bluetooth = HF Bluetooth + USB vstup, černobílý displej, palubní počítač, bílý podklad ciferníků sdruženého přístroje, sdružený přístroj s LCD displejem, koberečky Kč
Cena testované sestavy 506 395 Kč
Výbava testované sestavy Barevná navigace NG4 (WIP Com 3D) s pevným diskem + Jukebox + HF Bluetooth + výsuvný displej (+49.000,-Kč), polokožené čalounění + bederní nastavení předních sedadel + úložná schránka pod sedadlem spolujezdce (+19.900,-Kč), prosklená střecha Cielo s elektrickou clonou (+13.600,-Kč), metalický lak (+13.995,-Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 82 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 192
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 4 / 4.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 348 / 1201
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1395 / 465
Rozměr pneu: 205/55 R16
Peugeot 308 1,6 e-HDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4276
b) šířka (mm): 1815
c) výška (mm): 1498
d) rozvor (mm): 2608
e) rozchod vpředu (mm): 1526
f) rozchod vzadu (mm): 1521
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1485
l) šířka vzadu (mm): 1485
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
3. 6. 2011 14:35
Re: Řazení
Auto mám 5 dní, musím udělat aspoň pár fotek. Na MACZ samozřejmě myslím, už teď by pár zajímavých postřehů bylo:-) Během týdne bych sem mohl něco hodit... ;-)
3. 6. 2011 09:45
Re: Řazení
paradoxní je, že právě tahle Xsara byla auto na kterém začínala (zároveň s P307), a v té době na ní pěla jen samou chválu. Holt 10 let zmizelo v minulosti a čo bolo bolo, terazky....

Já začínal ještě na dědově škodylaku Š120L, takže si věcí jako fungující synchrony, posilovač řízení, fungující chlazení a pod. skutečně vážím >:-[]
Avatar - iudex
3. 6. 2011 09:09
Re: Řazení
Daj recenziu na MACZ, ako relatívna novinka je to myslím dosť zaujímavé auto pre viacerých.
3. 6. 2011 01:18
LED svetlá
Zaujímavé, nikto nespomínal tie nové LED svetielka a tie sú pritom úplne fenomenálne podľa mňa mu úplne pasujú. Jediné čo sa mi nepáči je tá farba a tá blbá lišta vzadu. Inak s tými prevodovkami neviem ako to je, ale keď porovnam moju 308Hdi a Alhambru tak samozrejme Peugeot má nie až tak jednoznačné dráhy, občas sa mi stane že sa v kulise dakde zaseknem, ale je to otázkou zvyku. Oproti 5 stupňovej pri ktorej sa dajú rýchlosti miešať ako v hrnci je však extra pevná.
A nový start stop musí to byt fajn,ale v meste veľa nenajazdím tak by som to nevyužil a do zápch si to neviem predstaviť. Mne by sa skôr hodili tie nové dlhšie prevody, aj keď pri 130kmh sa znížili len o 100 otáčok, aj to je fajn.
Avatar - Ronault.
2. 6. 2011 23:06
Re: Zklamání
No z toho krátkého seznámení, co jsem absolvoval, jsem si nějaký velký pocit prostornosti vzadu neodnesl, v sobotu na autosalonu to snad porovnám alespoň staticky lépe ;-) Dokonce bych řekl, že ten Focus I na tom byl možná i lépe, dvojka určitě.

Ona ta čísla v prostornosti jsou měřitelná veličina. Samozřejměpak záleží třeba na výšce posazu, na prostoru pro nárty, na tvaru výplně dveří, jestli opěrka pro loket spíše nezavazí... Ale vzhledem ke svažující se střeše se nesedí vysoko, na délku nic moc, alespoň šířka to kompenzuje.

U mne vzadu aktuálně prostornost dost znamená, ale i tak bych potřeboval kombíka a tam už jsou volby postavené jinak, např. Megane GT s 2,0 tCe nebo dCi, Octavia Combi (i když ta cena je přehnaná), atd.

To ale není o mých aktuálních preferencích.