TEST Peugeot 406 2.2 HDI Break
Přestože se v současné době již dokončuje vývoj nástupce Peugeotu 406, je současný typ stále ještě schopen mnohé nabídnout, zvláště v testované verzi kombi označované Break. Je to možné díky stálé snaze výrobce o inovaci tohoto modelu.
Posledním důkazem inovací je motor 2,2 HDI 16V s výkonem 98 kW pod kapotou čtyřistašestky. Tento v současné době nejvýkonnější vznětový motor v nabídce Peugeotu poskytuje velmi dobré výkony při rozumné spotřebě, bohužel však za vysokou cenu.
Motor 2,2 HDI 16V se od dvoulitrové verze odlišuje především čtyřmi ventily na válec a také jednou velmi zajímavou vlastností - tou jsou vyvažovací hřídele, které by měly omezovat vibrace motoru na minimum. V praxi je jejich účinek opravdu vzorový, protože takto klidný běh čtyřválcového turbodieselu jsem ještě nezaznamenal. Hned po nastartování je chod motoru pozoruhodně klidný, připomínající motory benzínové. I následná akcelerace je co do vibrací velmi klidná až do nejvyšších povolených otáček. K tomu připočítejte i výborné odhlučnění samotného "klapotu" dieselu, a brzy dojdete k názoru, že nebýt vysoké ceny tohoto motoru, bylo by zbytečné vyrábět motory benzínové s obdobným výkonem. Spotřeba nebyla na úrovni nejúspornějších zástupců této kategorie motorů, tedy okolo 6-7 l, ale o přibližně o litr vyšší. Přesto je to vzhledem k výkonu motoru, který je schopen rozhýbat 406 Break nad 200 km/h, slušné. Tah a výkon se sice subjektivně nezdá být tak silný jako například u koncernových motorů TDI (96 kW), ale je možné, že na rozdíl od relativně hlučného uložení motoru v Passatu je tento dojem dán právě výborným potlačením vibrací a hluku pronikajícího k posádce.
Jízdní vlastnosti 406 Break jsou dobré a nezáludné, odpružení je nastaveno komfortně, takže posádka není při delším cestování zbytečně "otloukána". Brzdy s brzdovým asistentem (v kritických situacích zvýší BA maximálně tlak v brzdové soustavě, čímž dochází k optimální funkci ABS) a ABS mají velmi dobrý účinek.
Interiér vozu má klasický design, který ničím neurazí, ale zároveň může být pro mnohé až příliš střídmý. Potěší především rozměrná přední sedadla se solidním bočním vedením. Přístrojová deska je přehledná s dobrou ergonomií ovladačů a na ni navazuje optimálně silný volant, který výborně padne do ruky. Řazení je přesné, ale dráhy chodu by mohly být kratší. Místa na zadních sedadlech by se vzhledem k celkové délce breaku (4740 mm) dalo očekávat více a to především pro nohy cestujících.
Samostatný odstavec si zaslouží zavazadlový prostor tohoto klasického kombíku, který je výborně přístupný přes maximálně široký otvor. Jeho základní objem 526 litrů je velmi dobrý a pokud by ani to nestačilo, je samozřejmě možné postupně sklápět zadní sedadla, čímž se vytvoří zcela rovná nákladní plocha. Chybí snad jen nějaké háčky například na tašky z nákupem, které známe například z Fabie Sedan.
Toužíte-li po klasickém "dlouhém" kombíku a ne po dnešních nafouklinách typu MPV, tak Peugeot 406 Break je tou pravou volbou. Motor 2,2 HDI je sice vynikající, ale bohužel jeho cena je o 45 tisíc korun vyšší než u srovnatelného 2,0 HDI (80 kW). Přestože je tento motor příkladem pro ostatní, těžko lze najít dostatečné ekonomické důvody pro koupi této verze. Osobně doporučuji motor 2,0 HDI (80 kW), protože zrychlení z klidu na 100 km/h je horší jen o necelou sekundu a spotřeba je v průměru skoro o litr na 100 km nižší.