Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 406 2.2 HDI Break

Tomáš Zajíček
Diskuze (31)

Přestože se v současné době již dokončuje vývoj nástupce Peugeotu 406, je současný typ stále ještě schopen mnohé nabídnout, zvláště v testované verzi kombi označované Break. Je to možné díky stálé snaze výrobce o inovaci tohoto modelu.

Posledním důkazem inovací je motor 2,2 HDI 16V s výkonem 98 kW pod kapotou čtyřistašestky. Tento v současné době nejvýkonnější vznětový motor v nabídce Peugeotu poskytuje velmi dobré výkony při rozumné spotřebě, bohužel však za vysokou cenu.

Motor 2,2 HDI 16V se od dvoulitrové verze odlišuje především čtyřmi ventily na válec a také jednou velmi zajímavou vlastností - tou jsou vyvažovací hřídele, které by měly omezovat vibrace motoru na minimum. V praxi je jejich účinek opravdu vzorový, protože takto klidný běh čtyřválcového turbodieselu jsem ještě nezaznamenal. Hned po nastartování je chod motoru pozoruhodně klidný, připomínající motory benzínové. I následná akcelerace je co do vibrací velmi klidná až do nejvyšších povolených otáček. K tomu připočítejte i výborné odhlučnění samotného "klapotu" dieselu, a brzy dojdete k názoru, že nebýt vysoké ceny tohoto motoru, bylo by zbytečné vyrábět motory benzínové s obdobným výkonem. Spotřeba nebyla na úrovni nejúspornějších zástupců této kategorie motorů, tedy okolo 6-7 l, ale o přibližně o litr vyšší. Přesto je to vzhledem k výkonu motoru, který je schopen rozhýbat 406 Break nad 200 km/h, slušné. Tah a výkon se sice subjektivně nezdá být tak silný jako například u koncernových motorů TDI (96 kW), ale je možné, že na rozdíl od relativně hlučného uložení motoru v Passatu je tento dojem dán právě výborným potlačením vibrací a hluku pronikajícího k posádce.

Jízdní vlastnosti 406 Break jsou dobré a nezáludné, odpružení je nastaveno komfortně, takže posádka není při delším cestování zbytečně "otloukána". Brzdy s brzdovým asistentem (v kritických situacích zvýší BA maximálně tlak v brzdové soustavě, čímž dochází k optimální funkci ABS) a ABS mají velmi dobrý účinek.

Interiér vozu má klasický design, který ničím neurazí, ale zároveň může být pro mnohé až příliš střídmý. Potěší především rozměrná přední sedadla se solidním bočním vedením. Přístrojová deska je přehledná s dobrou ergonomií ovladačů a na ni navazuje optimálně silný volant, který výborně padne do ruky. Řazení je přesné, ale dráhy chodu by mohly být kratší. Místa na zadních sedadlech by se vzhledem k celkové délce breaku (4740 mm) dalo očekávat více a to především pro nohy cestujících.

Samostatný odstavec si zaslouží zavazadlový prostor tohoto klasického kombíku, který je výborně přístupný přes maximálně široký otvor. Jeho základní objem 526 litrů je velmi dobrý a pokud by ani to nestačilo, je samozřejmě možné postupně sklápět zadní sedadla, čímž se vytvoří zcela rovná nákladní plocha. Chybí snad jen nějaké háčky například na tašky z nákupem, které známe například z Fabie Sedan.

Toužíte-li po klasickém "dlouhém" kombíku a ne po dnešních nafouklinách typu MPV, tak Peugeot 406 Break je tou pravou volbou. Motor 2,2 HDI je sice vynikající, ale bohužel jeho cena je o 45 tisíc korun vyšší než u srovnatelného 2,0 HDI (80 kW). Přestože je tento motor příkladem pro ostatní, těžko lze najít dostatečné ekonomické důvody pro koupi této verze. Osobně doporučuji motor 2,0 HDI (80 kW), protože zrychlení z klidu na 100 km/h je horší jen o necelou sekundu a spotřeba je v průměru skoro o litr na 100 km nižší.

Tomáš Zajíček
Diskuze (31)
Cena základní sestavy 884 000 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, ABS + elektronický rozdělovač brzdných sil, podpora brzdění v kritických situacích, posilovač řízení, hliníková kola, elektronický imobilizér, přední mlhové světlomety, ostřikovače světlometů, zadní stěrač s cyklovačem, automatické stěrače + samočinná aktivace světlometů, tónovaná skla, elektrické sekvenční ovládání předních oken, elektrické ovládání zadních oken, elektrická a vyhřívaná zpětná zrcátka, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, centrální zamykání + radiové dálkové ovládání, automatická klimatizace + pylový filtr + reflexní čelní sklo, filtr pevných částic FAP, výškově a osově nastavitelný volant, palubní počítač + ukazatel vnější teploty, elektricky nastavitelná přední sedadla, loketní opěrky pro řidiče a spolujezdce, vyhřívaná přední sedadla, zadní sedadlo sklopné a dělené 1/3 - 2/3, kryt zavazadlového prostoru, podélný střešní nosič, regulátor rychlosti (tempomat), CD měnič + Peugeot audio RM2, RDS + kazetový přehrávač + ovládání u volantu + 6 reproduktorů, velurové potahy, kožený volant Kč
Cena testované sestavy 898 000 Kč
Výbava testované sestavy základní + metalický lak (+14 000,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2179
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 98 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 314 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 201
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.8 / 5.1 / 6.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 526 / 1741
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1460 / 650
Rozměr pneu: 205/60 R15
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4740
b) šířka (mm): 1760
c) výška (mm): 1455
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1500
f) rozchod vzadu (mm): 1480
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - kari.laz
19. 12. 2022 15:42
Re: 406ka byla povedené auto
Ten bych i přežil. Ale výběr mají žalostný. Tak ještě 208. U 308 jako základ 1,2 i 1,5 HDi ještě jde, ale dál už nic.
Avatar - speedfred
19. 12. 2022 14:40
Re: 406 Break restyl
Posledné dva menované som mal a b.b že som ich predal.
19. 12. 2022 12:38
Re: Cena 900 tisíc
Přesně tak.A protože se máme všichni tak dobře, rok od roku roste průměrne stáří automobilů. V Praze si se současným průměrným platem na 70 m byt Pražan vydělá za "pouhých" 16 let ( v roce 2014 to bylo 10 let). Ma to jen jeden háček. Nesmí během 16 let utratit ani korunu. Pro chytráky: Berlíňan na něj vydělá za 9 let, Varšava za 8, Bratislavan za 13.
19. 12. 2022 11:10
Re: Cena 900 tisíc
Seš klasický příklad demagoga, účelově vytrhávajícího jedinou veličinu z ekonomického kontextu. Jinak bys musel vzít v úvahu taky brutální nárůst všech základních životních nákladů - cen potravin, bydlení, energií atd. atd. :-( :no:
Avatar - KANKUNEN
19. 12. 2022 11:09
Re: Cena 900 tisíc
Když si vezmeš jako referenční rok 2018, tak už to tak dobře nedopadne. A na válku to svádět nejde.